Rädda ryttare!

Sv: Rädda ryttare!

Verkar ha varit en dålig dag för fler än mig alltså, trist :cool:

Men.. det är ju ett framsteg i sig att du inte blev rädd när saker och ting inte gick bra. Faktiskt ett stort framsteg låter det som.

Ja här är en till! Ingen höjdarlektion i dag tyvärr. Jag fick kommentaren "Se inte så arg ut" :p Det måste vara en tränargrej det där!

Det gick, ja inte vet jag egentligen. Inte direkt bra. Men visst, kanske inte uselt heller. Jag var dock inte riktigt nöjd, med mig själv. Jag gjorde uppenbarligen bara fel och det störde mig. Märkte redan på tränarens ton när jag kom in i ridhuset att det inte skulle gå bra..... Hans lite hårda ton och ordval gjorde mig mer nervös än att sitta på min häst. Jag insåg efteråt att jag inte alls var rädd för att rida henne i dag, vilket ju är bra, men tränaren gjorde mig nervös. Brukar inte vara så, antar jag är känslig bara.

Jag känner mig alltid jätte nervös och kanske även rädd innan jag ska rida och jag känner hur det pirrar i magen så att jag nästan blir illamående. Men sen tycker jag om det jätte mycket och efteråt känns det så himla bra, då är det ju lätt att tänka "det var väl inte så farligt?" Men nästa gång känner jag samma nervositet före jag ska rida. Ibland önskar jag faktiskt att jag inte red, även om jag älskar det när jag väl suttit upp och efter det att jag ridit. Jag vet inte vad jag ska göra för att känna mig trygg...

Babysteps, babysteps, babysteps... tråkigt men sant ;) eller, för en del antar jag att chockbehandling kanske funkar :angel:

Nån mer än jag som funderar på om hästen kan läsa ens tankar?
Sekunder innan hon stack in i hagen tänkte jag : den hagen ska vi inte in i.
Sekunder innan vi kom till korsningen när vi red tänkte jag: nu tror hon att vi ska till vänster och då ville hon till vänster.
I höstas när jag helt plötsligt blev rädd för nerförsbackar och tänkte: bara hon inte travar i backen, så travade hon i backen!

Haha.. sådär är det ju tyvärr. Spenderar man tid med att ha ångest för att något ska hända, då kan man ge sig fan på att det inträffar :p

Ikväll red jag med hackamoret. Vi red på gärdet bredvid samma väg som igår. Efter 300 meter började hon krångla och ville hem, men jag var beredd och bestämd så vi kom vidare :)
Kanske hon ville testa om matte var att lita på idag?

Japp, och det var tydligen matt! ;)

Gnh. Ännu en misslyckad dag. Antar att jag måste försöka se det från den ljusa sidan, även om det INTE var roligt just då, så är det väl rätt bra att min tant är så pigg och glad att hon, trots att ha gått typ två lektioner per dag denna veckan - i den här jävla äckelvärmen, ändå orkar få ett cpryck och dra iväg och bralla en repa eller två :P Hängde på halsen, men kravlade mig fast Blev skiträdd och grinde helt hysteriskt resterande pass MEN jag skuttde trots alla motsättningar runt en liten bana! Förvisso med pyttehinder... men ändå. Såg nog fint ut, alltid lika charmigt att se någon gråta som den skakar när man rider mot hindret :P

KL*

Fan fan fan

Idag skulle jag och sonen rida i skogen. Eftersom det varit lite mulet hela dan så har hästarna varit ute idag.
Vi tog in och jag märkte att hon var lite trött.
Vi bestämde att rida i skogen runt sjön där vi vanligtvis låter dem trava lite extra.
Hon kom på efterkälken och jag tänkte låta henne trava ikapp men då tvärvände hon istället. Vad jag än gjorde så stannade hon inte.
Jag har hackamore och vågar inte dra för mkt heller.
Gick raka vägen i i stallet och ställde sig utanför sin box.
Jag tog ut henne och stängde stalldörrarna och försökte få iväg henne igen, men inget hjälpte.
Sonen kom efter en stund och vi tänkte då testa att rida på gärdet vilket hon gillar för då får hon äta lite, men inte.
Allt hon ville var att gå in i stallet.

Till slut gav jag upp :(
Vi brukar ge dem lite betfor efter ridturen och hon verkligen slängde sig över den.
då fick sambon för sig att det kan vara den som gör att hon ibland vänder, för hon vill hellre hem o äta, men jag vet inte.
Det var varmt och en del bromsar, så kanske en kombination.

Blir så less, så nu funderar jag fan nästan på att sälja henne.
Nu är rädslan borta, men problemen e kvar.

Senast ändrad:

Jösses vilket sto du har! Du måste verkligen ha fullt upp med att hela tiden förutse hennes reaktioner och vara snabb med att förekomma.

En bekant har en sådan (intelligent) varelse - en unghäst - som hon håller på att utbilda. Vår tränare (som är helt otrolig med att läsa av hästar och analysera deras reaktioner) hjälper henne och det är lika spännande varje gång - jätteintressant och lärorikt.

Jag förstår verkligen hur jobbigt det kan vara. Om jag minns rätt är den AR-tränaren du menar också bra på hästhantering (?). Det verkar i så fall vara precis rätt kombination. Fast det vore bra om du hade med dig henne även i de situationer som är jobbigast för dig. Det är bra att någon annan ser exakt vad som föregår händelserna.

Jag har funderat på att ta ut tränaren senare, då vi haft så varmt här att vi bara kan rida efter 22.
Jo, hon är hyfsat bestämd :)
Har hon bestämt sig för att hon vill stå i första hagen efter stallet får man gå och mota tills man kommer förbi och när man tror att det e lugnt, lägger hon in en växel och springer tillbaka så man inte hinner reagera.

Att jag tycker om henne är för att hon är så trygg och lugn i sig själv, men så fruktansvärt envis!!
Sambon som lyckas få sin häst igenom alla möjliga omöjliga situationer märker en otrolig skillnad. Han får ta i så att han nästan får hjärnblödning när hon sätter igång och själv e hon helt oberörd.

Nu kom han med förslaget att jag ska provrida hans häst och se om jag klarar det och kan rida ut ensam med honom.
Problemet är att jag bara suttit på honom 2 ggr pga att jag får ångest på honom. Han känns hög och vinglig och kan helt plötsligt bli rädd för saker och dyker då med huvudet. Men annars e han jättesnäll och gör allt man ber om.
Jag har inte suttit på honom sen min värsta rädsla gick över, så kanske det kommer kännas bättre.
Eller så kommer rädslan tillbaka :confused:

Jag som trodde det värsta var över

Senast ändrad:

Jävla rädsla! Slå nå't hårt i huv'et på'n så han domnar av och under tiden rider du din sambos häst en stund!
Pep Pep Pep. Och fortsätt berätta.

Tillägg. Många hästar är lite småknäppa nu med alla ÄCKLIGA stickande odjur som förpestar tillvaron.

Senast ändrad:

Ursakta bristen pa svenska bostavar, icke-svenskt tangentbord och jag orkar inte lagga till dom for hand.

Jag vet hur det kanns! Jag som ocksa trodde varsta var over for mig och min envisa hast, och igar sa tog vi ungefar 100 steg tillbaka.. han vagrade lamna stallplan framfor andra hasten, vilket han inte har gjort i en manad nu eller sa! Och sen nar vi var val ute var det samma sak flera ganger, han blavagrade leda vagen pa stallen han inte har haft svart att leda pa i jattelange.. han backade och backade, backade in i andra hasten, det ar hans favorit grej att gora. Sparkade om jag la till spot, eller bara backade snabbare.. forsokte vanda.. ja.. hela kittet. Snacka om att jag var besviken!

Ett par grejor jag tankte pa fran ditt inlagg: var inte radd for att dra for hart i hackamoret! Att du skulle kunna bryta nasan pa henne eller natt ar en myt, och i det har fallet behover du anvanda sa mycket tryck som behovs for att fa henne att stanna, hon stannar ju langt innan du skulle gora illa henne, och det ar dessutom storre chans att gora illa en hast med ett bett an en ponnyhack tycker jag(visst ar det den varianten du anvander?).

Det lattaste sattet att fa stopp pa hastar som drar hemat ar att svanga pa dom. Hasten kan ignorera trycket ganska bra nar man drar i bada tyglar, men dom kan inte ignorera en tygel lika bra. Nu vet jag inte hur stigen ser ut eller hur snabbt hon drog hem, man maste ta hansyn till det sa klart, men nar man har en lite breddare stalle och hon inte springer i vild galopp kan man ta tag i mannen med en hand och dra i tygeln med andra handen, sa hart som behovs! Och sen hang med i svangen sa klart.

Sen sa tycker jag att det kan vara en bra ide att testa sambons hast igen. Efter allt du har gatt genom med ditt sto, sa tror jag att du kanske tycker sambons hast ar mycket lattare an forut. Jag tror faktiskt inte radslan kommer tillbaka. Bara att testa!

Igår skulle vi testa att rida samma sträcka där sonen och jag gick bet.
Sambon red först och när vi var en bit ifrån korsningen där vi skulle till höger, så sa sambon att vi travar så kanske hon glömmer att stanna.
Visst, vi travade och svängde och när vi kom till samma punkt tvärvände hästen i trav och travade hemåt igen! :cry:
Jag får stopp på henne, men det är svårt att vända henne då det är en smal grusväg med djupa diken och hon backar gärna ner i dem, vilket gör mej nervös.
Sambon försökte stå ivägen med sin häst vilket gjorde mej ännu mer nervös och till slut arg :p
Jag kom inte en meter med henne. Hon är superstark och envis.

Nu har jag chattat med en snäll bukefalist som gett mej råd hur jag ska göra. Ska testa detta nästa gång.
Ikväll ska jag prova sambons häst och bara rida runt lite koner på stallplan. De gånger jag suttit på honom har jag fått spagettiben och panikkänslor. Vet inte varför . Han är mer foglig än min häst, men lite högre och har längre hals och är gängligare. Kanske detta gör att jag tycker det blir vingligt..
Har hoppat av honom efter mindre än 5 minuter. Han köpte jag dessutom till mej själv, haha.
Sambon som inte red alls fick ta över honom direkt och lärde sig att rida honom och de är ett kanonteam nu.
Men jag hoppas att det ska kännas ok. Både sonen och bonusdottern har fått iväg honom ensamma med bara lite test för att se om man slipper.
Så det blir att tuffa till sig och verkligen försöka.

Inte ens 2-åringen är rädd för honom :p

30980430.jpg

Annars får jag köpa gunghäst istället.

Senast ändrad:

Nu testade jag sambons häst. Jag fick iväg honom, jag var inte rädd, men det kändes inte bra. Han känns som en stapplig kamel :p
Min häst när hon inte jävlas, är som en stabil ponny som går med jämna steg och säker lunk. Inget får henne ur balans. Sambons häst snubblar, blir rädd för småsten, huvudet snurrar åt all håll, men han går iofs.

Jag föredrar min, så ska fortsätta kämpa med henne.

Jag är lite trögfattad. Hur går det till mer exakt när hon tvärvänder? Vilken gångart sker det i? Och när hon inte vill gå fram, att hon backar ner i diken har jag uppfattat(haaatar sånt! :crazy:)men protesterar hon när du lägger på skänkeln? Bockar, sparkar bakut eller lättar på framdelen?

Hon vänder helt enkelt tvärt så att man knappt hinner göra nåt.
Sen när hon väl vänt går hon hemåt. Hon går att stanna och vända men hon går inte framåt utan backar ner mot diken och snurrar runt i en cirkel.
Lättar på fram har hon gjort en gång när jag testade spö.

Hon är inte farlig eller dum, men ENVIS tyvärr.

Här är en till som hatar (!!) när hästen ska backa i diken eller dylikt.. När hon backar, vad händer om du så att säga ta över backningen? När min häst backar så kan jag då börja be honom att backa och faktiskt styra så att han inte kan gå in i diken och sånt, oftast. Det tar lite styrka, men jag kan till och med vända runt på honom så han backar åt det hålet han inte vill gå. Sen så kollar jag hela tiden om han är redo att gå framåt åt rätt hål, och om inte, så fortsätter vi backa.

Jag har försökt backa henne, men då försöker hon oftast styra mot dikena.
Vi har bara smala grusvägar med djupa diken på bägge sidor så hur man än gör så slutar man i diket, haha

Igår chattade jag med hennes förra matte och hon sa att hon var såpass liten när hon började rida henne, så det var oftast hästen som bestämde när hon skulle äta gräs och trava. När hon blev äldre och började ställa krav på henne så gjorde hon i stort sett samma som nu. Hon fick helt enkelt bli envisare än hästen och då släppte det.
Sen red hon ca 3 ggr i veckan och vi är uppe i 6 dagar nu, så kanske hon helt enkelt tycker att vi rider för ofta och vill hellre stå och vila i stallet :)
Hon flåsade i första backen när jag köpte henne vilket vi tyckte var lite underligt. Nu rider vi i säkert 5-6 backar på en ridtur och hon blir bara lite svettig, så kondisen är bättre, men kanske inte huvudet hänger med.

Hon går bara.
Våra ridturer består antingen av nån timmes skritt på fältet där vi rider runt trädkobbar och låter hästarna äta lite gräs under tiden.
Andra turer rider vi på en skogsväg runt en sjö. Ca 1,5 timme i skritt med lite trav på korta raksträckor vilket hästarna älskar.
Snabbaste rundan är runt gårdarna här hemma som tar 50 min i skritt med lite trav ibland.
Eller upp i skogen ovanför huset där de får gå på stigar och trava lite på skogsvägen upp.
Så mycket krav på dem har vi inte. Tycker jag iaf.
De frustar och verkar nöjda efter ridturerna.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka