Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Trodde ni att det var soleksem i mars månad?
Då måste ju din häst reagerat på för mycket protein i stället. Så att det började att klia sedan utvecklade det sig till eksem. För så tror jag att min häst fick eksemet. Nu blir det säkert ramaskri här. Att en häst kan inte få eksem av för mycket protein osv...
Men eftersom INGEN har kommit på varför vissa hästar får eksem så måste man vara öppen för alla tecken. En del hästar blir ju hjälpta av olika medel tex...
Hade din häst haft kolik eller varit dålig i magen typ magsår eller fått någon stark medecin denna vår? Hade du bytit något foder några veckor innan hästen började att klia sig?

Senast ändrad:

ha hästen inne om dagarna ute om nätterna släpp ut henne när knotten inte är så mkt
Se till att mocka ur hagen varje dag då blir knotten mindre.Se till att inte ha nära till en sjö då vimlar de av knott!

De finns bra exemtäcke köp ett annat som täcker hela hästen finns de som man trär igenom benen drar en dragkedja över ryggen HELA hästen är inne i täcket(som en overall till hund typ)

De är dyra men de är väl värt om man kan rädda hästen=) :banana: :bump:

Såg de på en sida komme rinte ihåg så mkt.. anant än att jag skrattade.. såg lite kul ut..Men hör med dina hästaffärer i stan de kanske är åteförsäljare till någon sånt företag som gör sånna täcken

Visst har man kommit på varifrån eksemet kommer, det har ju skrivits högre upp i denna tråd och svidknott skall vara den största orsaken. Sen vet jag att hästen kan regera på annat också, det är väl typiskt för en individ med allergi att få reaktioner på annat också.

Det har man nog inte gjort för alla hästar. Svidknott finns ju tex inte i mars månad.
Sedan är jag nästan säker på att min fick eksem av för mycket protein.

gejsa skrev:
Nu måste jag fråga dig! Klåda året om har någon eksemhäst det?
Är det inte bara på våren, sommaren och hösten?
Obs! Är inte spydig eller så, har inte hört att eksemhästar har klåda på vintern utan blev förvånad. För då kan det väl inte vara eksem???

Eksem är en allergisk reaktion, varför skulle inte hästen kunna ha eksem på vintern? Det finns många saker en häst kan vara allergisk emot. Min islänning har tex visat eksem i januari enbart. Min teori, som jag nu håller på att testa, är att han är allergisk mot betfor och höensilage. Vintertid har han fått höensilage och betfor sedan jag köpte honom, i januari har eksemen kommit och försvunnit i samband med ljusets återkomst. Innan jag fick honom hade han inte detta. Förra vintern tog jag bort betfor efter tips om att det kunde vara orsaken, han slutade då direkt att klia sig. I år kom lite klåda tillbaka, och nu till vintern ska vi testa att ta bort höensilaget eftersom det är det andra som jag lagt till hans kost.
Jag tror på teorin att eksemen kommer från magen, om det beror på socker eller annan konstig kost vet jag inte men alla obalanser i magen borde kunna bidra. Sedan tror jag att knottens angrepp gör att bägaren rinner över, och eksemen bryter ut.
Min häst kliar sig alltså enbart vintertid... Så visst finns de... ;)

Jag behandlar min eksemhäst såhär:

* Eksemtäcke och huva dygnet runt (har tyvärr också en dålig huva så det blir glapp, men håller på att sy på lite mera tyg på en annan)
* Smörjer varje dag med Equie-lotion, VERKLIGEN att rekommendera, tycker det funkar jättebra på min häst. Det är klådstillande, mjukgörande och insektsavstötande.
* Tvättar en gång i veckan, just nu med vanligt "glansschampo", vet inte om just det schampot är perfekt, men jag har inte märkt något negativt. Manen blir jättefin och mjuk iaf!
* Byter täcke och luva en gång i veckan (i samband med tvättning så han får rena "kläder" på sig)
* Eftersom min häst har lite "stressmage" (som jag tror många eksemhästar har) så får han micro-balans i kraftfodret. För om magen mår bra blir immunförsvaret bättre och därigenom även eksemet!
* Sprayar varje dag med insektsmedel som jag gjort själv, innehållandes ättika, vatten och vitlök. Verkar funka!

Det är nog alla mina tips. Min häst kliar sig väldigt lite (peppar peppar). Jag skulle be en veterinär kolla upp hästen om jag var du! Så får du tips och råd anpassat till just din häst.

skuggi skrev:
Eksem är en allergisk reaktion, varför skulle inte hästen kunna ha eksem på vintern? Det finns många saker en häst kan vara allergisk emot. Min islänning har tex visat eksem i januari enbart. Min teori, som jag nu håller på att testa, är att han är allergisk mot betfor och höensilage. Vintertid har han fått höensilage och betfor sedan jag köpte honom, i januari har eksemen kommit och försvunnit i samband med ljusets återkomst. Innan jag fick honom hade han inte detta. Förra vintern tog jag bort betfor efter tips om att det kunde vara orsaken, han slutade då direkt att klia sig. I år kom lite klåda tillbaka, och nu till vintern ska vi testa att ta bort höensilaget eftersom det är det andra som jag lagt till hans kost.
Jag tror på teorin att eksemen kommer från magen, om det beror på socker eller annan konstig kost vet jag inte men alla obalanser i magen borde kunna bidra. Sedan tror jag att knottens angrepp gör att bägaren rinner över, och eksemen bryter ut.
Min häst kliar sig alltså enbart vintertid... Så visst finns de... ;)

Nu har du nog missuppfattat mig totalt. Jag är ju också inne på det där med magen osv....protein som jag skrev. Du kanske ska läsa vad jag skrev.
MEN jag blev förvånad ändå att hon sa att eksemet utvecklade sig i mars månad. Och alla skriver ju att man får bara eksem av svidknott, mygg eller solen. Det stämmer ju inte alls. Därför frågan.
Jag håller på och kollar upp alla som har fått eksem. Hur dom har fått det osv...Det gör väl dom flesta som har eksemhästar. Alla vill väl eg komma på den stora gåtan. För ingen vet ju eg vad som gör att hästar får eksem. Man tror sig veta bara. Och ingen har kommit på något bra botemedel som gör att hästen blir frisk heller.
Jag ger min häst tex betfor, havre, korn och ensilage. Allt det som man tydligen inte ska ge sina hästar. MEN han kliar sig bara på våren, sommaren och hösten. Så för min häst verkar det ju inte stämma alls. Ingen häst är ju någon annan lik.

gejsa skrev:
Och alla skriver ju att man får bara eksem av svidknott, mygg eller solen. Det stämmer ju inte alls. .

Nä det har jag inte sett någon skriva utan vad alla betonar är att knott och mygg är det stora problemet. Man kan jämföra med människor. De flesta med s k hösnuva är allergiska mot pollen och eller gräs. Men så kan det dyka upp något på vintern som en allergisk individ också kan utveckla överkänslighet emot på t ex katt eller soja.

På samma sätt är det med sommareksem, den stora vanligaste över hela världen identifierade orsaken till allergiskt eksem är insekter. Sen vore det ju konstigt om inte några utvecklade allergi mot något annat. Pricktest kan hjälpa till att bedöma vad det kan vara.

Däremot är det inte möjligt att vara allergisk mot protein i allmänhet eller socker i allmänhet. Det vore inte förenligt med att leva. Socker är energi i alla celler och kroppen består till stor del av protein.

Soleksem är något helt annat, det är en reaktion av stark sol på opigmenterad hud, liknar bränn- eller strålskada. HH

gejsa skrev:
Trodde ni att det var soleksem i mars månad?
Då måste ju din häst reagerat på för mycket protein i stället. Så att det började att klia sedan utvecklade det sig till eksem. För så tror jag att min häst fick eksemet. Nu blir det säkert ramaskri här. Att en häst kan inte få eksem av för mycket protein osv...
Men eftersom INGEN har kommit på varför vissa hästar får eksem så måste man vara öppen för alla tecken. En del hästar blir ju hjälpta av olika medel tex...
Hade din häst haft kolik eller varit dålig i magen typ magsår eller fått någon stark medecin denna vår? Hade du bytit något foder några veckor innan hästen började att klia sig?
Han hade inte bytt foder och det var verkligen inte mycket protein i DET fodret, han föll ur en del. Inte dålig i magen( eller kolik,) det har han aldrig varit. Solen är ganska stark på vårvintern så vi trodde att det var den utlösande faktorn. Stress tror jag hellre på än protein faktiskt.

Hej
stackars din häst, men jag vet ett medel som hjälper.
Prova detta, det har hjälpt mina hästar och många fler.Hästsalva :bow:

Jag minimerade socker-salt intaget på min exempålle (isis) jag hade för många år sedan. alltså ingen saltsten, ingen betfor o bara hö under sommaren o hennes exem försvann. Hon hade hemsk exem ett år o vi funderade på att ta bort henne då vi fick rådet att ta bort salt- socker tillförseln, samt att ta in henne under kvällar o nätter. Hästen blev 25 år o hade de sista 5 åren ingen tendens till exem, på den tiden fanns det inga exemtäcken heller.

Jag tror på socker-salt teorin då jag idag har ett varmblod som får exemaktigt i karlederna så fort han får i sig betfor o försvinner om man tar bort betforn.

lånar knapp

Allergi mot svidknott med "sommareksem" till följd är vetenskapligt belagt. Precis som många andra här har påpekat så finns det naturligtvis även andra orsaker till allergi. Allergi mot ämnesgruppen protein eller kolkydrater förekommer inte. Kolhydrater i överskott lagras upp i form av fett i kroppen, detta är allom som kämpar mot vikten bekant. Protein i överskott kan orsaka en överbelastning på kroppens inre organ, vilket på sikt kan leda till en ökad känslighet och nedsatt immunförsvar.

Allergi är iofs inte detsamma som ett svagt immunförsvar, snarare ett överaktivt och missriktat.

Om man har en häst med sommareksem så tycker jag att man i första hand ska sluta sig till att orsaken är knott. Då gäller det att skydda hästen mot dessa illasinnade varelser, främst genom att hålla hästen inne under skymning- ochy gryningstimmarna, men även eksemtäcke och insektsrepellerande medel bör användas.
Att inte ha hästen inne pga att den då kliar sig mot boxens väggar är lite tokigt tänkt - om hästen skyddas från det som orsakar klådan kommer den snart inte att skrubba sig mot väggarna.

Att kleta på diverse salvor på eksemet löser inte problemet. Tål man inte jordnötter så äter man inte jordnötter, man skaffar sig inte salvor för att lindra svedan i baken som följer den konstanta diarrén.
Däremot kan förstås även såren behöva behandling, men blanda inte ihop begreppen.

Vad gäller kolhydrater, eller socker som det kallas här,så stämmer det inte att knotten skulle bli mindre om hästen fick mindre att äta... Lika lite som att "sockerallergi" skulle sitta i svansen. Man häpnar.

Vad gäller saltvatten så är det i första hand närheten till öppet hav som ger lindring, knotten vantrivs i blåst. Saltvatten används inom såväl human- som veterinärvården för rengöring av sår, det är mer fysiologiskt än att blaska på kranvatten.

Här är ett alternativ, egentligen svar på ett annat här på forumet men eftersom det nämns personnamn i mitt så togs det bort, men inte det andra där samma namn nämns..

Har ni läst artikeln i Hästfocus (april) ang allergi hos häst ?

Jag har ett sto som haft eksem i flera år och kom i kontakt med personen i artikeln förra året. Jag har följt hans anvisningar med att ta hästen från bete, utfodra med hö, vatten med äppelcidervinäger, ge eksempillren enl anvisning, pensla mankam, runt ögon, ljumskar, svansrot, bröstlinje tunnt med tjära och det har hjälpt. Klådan försvann, såren läkte ut och nu går hon utan täcke !
Har börjat i år med att låta henne gå på ej gödslat bete, nästan utvuxet gräs några timmar om dagen med en underhållsdos av eksempillren. Detta har räckt hittills !
jag har även talat med dom referenser som han har gett, dvs andra som har provat detta och som fortsatt då hästen varit fri sedan 2003.
Man har även kunna maila, ringa om man har stött på patrull, tex då jag gav en saltsten och det blossade upp några sår och alltid fått råd och tips om hur jag skall fortsätta.
jag har gjort en total förändringar av hennes foder, då jag inte har henne till tävling så har jag bara ett bra hösilage, fram på våren har jag gett lite lusern då värdet på hösilaget inte är kanske det bästa,
och vatten. Har jag jobbat lite mer med henne har hon istället fått en liten saltgiva i krubban med lite lusern vilket hon ätit upp.
Hon är bra i hull utan att vara tjock, är pigg och glad, hovarna har blivit bättre. Allt betfor, kraftfoder mm har jag skippat, jag ser att hästen mår bra och varför skall jag ge henne allt annat krafs ?
För att det skrivs så f-b mycket hit och dit om att hästar ska ha det och det. Har även pratat med en nu pensionerad toppveterinär inom travet, han förespråkar basic utfodring till hästar som inte jobbar, dvs ett bra hö och vatten. Vid jobb saltgiva, lusern som extra tillskott. Många fler som man pratat med har även denna åsikt.

Under årens lopp har jag provat, Nylanders, alger, örter, ha täcke- vilket är att sopa problemet under mattan, den har ju fortfarande eksemet kvar, inne under värsta perioden mm, inte har det hjälpt särskilt mycket.

Det som det handlar om enl denna metod är att få magen i balans,
genom att gå tillbaka till grunden. Att man utfodrar med hö är väl inte att svälta, det talas överhuvudtaget inte om magra hästar i artikeln.
Alla hästar svälter i såfall under vintern då de får hö ?
Om du inte jobbar med hästen finns inte nåt behov utav en massa extra i form av betfor, kli mm, ge ett bra hö/hösilage och ev toppa med lusern så har du en bra grund.
Om du ser travhästarna så är det ytterst få som går på bete under sommaren, de utfodras med hö och kraftfoder även under sommaren då de skall prestera bra. Bete ger en blöt mage och hästen blir tung i kroppen.

Nåväl, det som de flesta hästar drabbas av är alltså en allergi, som visar sig som eksem, dvs slaggprodukten inifrån kroppen måste ut någonstans, dvs i form av eksem.
Börja med att se hur hästen är och behandla därefter.
Jag själv har haft handeksem under flera år, fick bara starkare kortisonsalvor hos läkare, vilket gjorde att det blev värre.
Provade med en kur med naturmedel efter kontakt med en som läste i ögonen, hon talade om att magen inte var i balans och gav mig tabletter och nu har jag inte haft eksem på 5 år ! En enda kur tog bort detta, jag vet hur hästen känner det för jag gjorde inte nåt annat än bara kliade och kliade på händerna, till och med bet ibland på såren för att stilla klådan, så som hästarna gör.
Kom att tänka på detta då jag läste om eksempillren förra året och tänkte att det får jag prova och resultatet talar för sig själv.

Hästhälsningar
Helena och Askja

Senast ändrad av en moderator:

Att ha hästen på en grovfoderbaserad foderstat, om värdena i grovfodret så tillåter helt utan kraftfoder, är idealiskt. Framförallt för att det är för denna foderstat hästen är byggd, såväl den fysiska som den psykiska hälsan blir bättre med ett naturligt ätbeteende och tillräckligt många timmar tugg.

Men även höet innehåller socker och protein. I många fall kan en foderstat med enbart bra grovfoder ge högre proteinvärden än en foderstat med ett ur näringssynpunkt sämre hö kompletterat med exempelvis havre. Lusern räknas som ett proteinfodermedel, även om dess sammansättning gör att det ur hästens synpunkt vida överträffar ex soja.

Gräset är mycket rikt på kolhydrat och protein - skulle hästen inte vara skapt att äta gräs?

På vilket sätt skulle sockret tränga ut genom huden? Socker, en form av kolhydrat, omvandlas i kroppen till glukos som tas upp av cellerna och används som energi. Ett överskott lagras upp som energidepåer i form av fett. Är det fett som sipprar ut ur porerna och orsakar eksem?

På vilket vis skadar natriumklorid kroppen? Natriumjoner är otroligt viktiga vid ett flertal mekanismer i kroppen, däribland celltransport. Vad är skillnaden på att ge salt i krubban eller fri tillgång i form av en saltsten? Sannolikt den att hästen som får salt i krubban får i sig en högre ransom än den som bara har sin saltsten - ny forskning har nämligen visat på att saltstenen i de allra flesta fall är otillräcklig, i synnerhet för arbetande hästar.

Att ta hästen från bete är detsamma som att skydda hästen från knott. Knott trivs där det är fuktigt och håller gärna till i högt gräs.

Jag betvivlar inte på att du och din häst blivit hjälpta, jag tycker att det är jättebra, men jag ifrågasätter den fysiologiska förklaringen till hästens förbättring.

Men det är bra att belysa att hästen bör äta det den är skapt för, dvs gräs i färsk eller torkad form. Att dutta med en massa foder är sannolikt inte bra, det kan i vissa fall orsaka ett sämre fungerande magtarmsystem och detta kan, som sagt, minska motståndskraften mot diverse sjukdomar.

Läs rätt, det är inte sockret som skall tränga igenom huden utan de döda cellerna i form av slaggprodukter. Cellerna dör vid obalans då näringstillförseln hindras av socker och salt i för stora doser. Socker och salt visar enligt forskning som bedrivs även vara den stora boven till barns ökade allergier, eksem, psoriasis, acne. (har pratat med han som har eksempiller samt läst artiklar på nätet om just allergier, eksem på både människa och djur mm.)

Att inte ge saltsten är inte att ge något alls utan att man minimerar till normal daglig dos istället, många hästar slukar i sig en 2 kg saltsten på 1-3 dagar, detta är inte heller rätt, tänk då en 1o kg sten !

Socker finns i nästan allt foder, men det är skillnad på socker och socker. I hö är det bundet till fibrer och även i förvuxet gräs. I det späda nya gräset finns väldigt lite fibrer men mycket socker.

Det kan räcka för en del att bara ändra foderstaten men det gjorde det inte på min, däremot detta naturmedel har i tillägg till ändrad foderstat gett resultat

:rofl:

Det finns ingen helhetslösning på detta problem men det är värt att prova.

Helena

(Länken till sidan i inlägget försvann, bortredigerades, men andra får ha sin länk kvar ? tex en ovan om hästsalva, var är forskningsrapporten från detta ?) :confused:

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka