H
HelenaHandberg
Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!
Förlåt. HH
BeastieBabe skrev:BB är inget smeknamn jag gillar.. tack..
Förlåt. HH
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
BeastieBabe skrev:BB är inget smeknamn jag gillar.. tack..
gejsa skrev:Nu måste jag fråga dig! Klåda året om har någon eksemhäst det?
Är det inte bara på våren, sommaren och hösten?
Obs! Är inte spydig eller så, har inte hört att eksemhästar har klåda på vintern utan blev förvånad. För då kan det väl inte vara eksem???
skuggi skrev:Eksem är en allergisk reaktion, varför skulle inte hästen kunna ha eksem på vintern? Det finns många saker en häst kan vara allergisk emot. Min islänning har tex visat eksem i januari enbart. Min teori, som jag nu håller på att testa, är att han är allergisk mot betfor och höensilage. Vintertid har han fått höensilage och betfor sedan jag köpte honom, i januari har eksemen kommit och försvunnit i samband med ljusets återkomst. Innan jag fick honom hade han inte detta. Förra vintern tog jag bort betfor efter tips om att det kunde vara orsaken, han slutade då direkt att klia sig. I år kom lite klåda tillbaka, och nu till vintern ska vi testa att ta bort höensilaget eftersom det är det andra som jag lagt till hans kost.
Jag tror på teorin att eksemen kommer från magen, om det beror på socker eller annan konstig kost vet jag inte men alla obalanser i magen borde kunna bidra. Sedan tror jag att knottens angrepp gör att bägaren rinner över, och eksemen bryter ut.
Min häst kliar sig alltså enbart vintertid... Så visst finns de...
gejsa skrev:Och alla skriver ju att man får bara eksem av svidknott, mygg eller solen. Det stämmer ju inte alls. .
Han hade inte bytt foder och det var verkligen inte mycket protein i DET fodret, han föll ur en del. Inte dålig i magen( eller kolik,) det har han aldrig varit. Solen är ganska stark på vårvintern så vi trodde att det var den utlösande faktorn. Stress tror jag hellre på än protein faktiskt.gejsa skrev:Trodde ni att det var soleksem i mars månad?
Då måste ju din häst reagerat på för mycket protein i stället. Så att det började att klia sedan utvecklade det sig till eksem. För så tror jag att min häst fick eksemet. Nu blir det säkert ramaskri här. Att en häst kan inte få eksem av för mycket protein osv...
Men eftersom INGEN har kommit på varför vissa hästar får eksem så måste man vara öppen för alla tecken. En del hästar blir ju hjälpta av olika medel tex...
Hade din häst haft kolik eller varit dålig i magen typ magsår eller fått någon stark medecin denna vår? Hade du bytit något foder några veckor innan hästen började att klia sig?
BB är inget smeknamn jag gillar.. tack..