Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Hur vet du att det inte beror på sockret? :confused: iom att det bara sitter i svansroten i princip.? På min kuse alltså.

tittilo skrev:
Jag har läst en del studier och pratat med en del forskare men det kan jag inte styrka här.Men varför hetsar du upp dig ?.

Ja, ja blir litet upphetsad för jag ser ett scenario upprepa sig. För 10-15 år sen kunde man hitta magra eksemhästar i grushagar med sent skördat fjolårshö och halm till föda för att ägaren i all välmening infört proteinrestriktion. Den tidens sägen var att protein orsakade sommareksem. Visst de blev bättre i sitt eksem för knott trivs bättre i gräs än grus men till vilket pris? Vissa utmärglade djur slutade klia sig helt för när man är tillräckligt utsvulten släcks immunsystemet och därmed allergireaktionen ner. Nu heter det att socker orsakar sommareksem och jag är rädd att vi får se samma bedrövelse igen. Därför blir jag litet taggad.

Sommareksem är faktiskt ingen mystisk sjukdom även om den är en besvärlig sådan. Den är en allergisk reaktion av samma typ som t ex pollenallergier hos människa. Vad som händer i kroppen är rätt väl kartlagt. Det har ingenting med socker att göra.

Skulle socker=lättlösliga kolhydrater ge sommareksem skulle Island vara fullt av eksem hästar. Så hög konstant sockerhalt i betet sommaren igenom som det föreligger på Islänska höglandsbeten har vi inte i Sverige. I dalgångarna är det litet mindre. (O Gudmundsson 2001).

tittilo skrev:
Tråkigt med enkelspåriga människor som bara tror de har rätt.Jag tror alla kan ha rätt jag tror dig men även andra människor. Varför inte försöka få så mycke info som möjligt?Utan att ha en attityd. Det är ganska vanligt med människor som får eksem av socker .

Tron räcker inte så långt det är bättre att veta det som går att veta. Redovisa gärna de studier du sett om att sockerintag har samband med eksem på människor och hästar. HH

moonlightgarden skrev:
Varför inte svara på Beastiebabes fråga för? DEn är ju ställd till dig och jag skulle oxå vilja ha reda på svaret.

BB undrade alltså över om och varför saltvatten skulle kunna lindra sommareksem. Har inte sett ngt test eller prövat själv men svag saltlösning har en återfuktande effekt på huden så det borde vara bättre att använda än vatten som är uttorkande. HH

HelenaHandberg skrev:
För 10-15 år sen kunde man hitta magra eksemhästar i grushagar med sent skördat fjolårshö och halm till föda för att ägaren i all välmening infört proteinrestriktion. Den tidens sägen var att protein orsakade sommareksem.

Köpte min häst i juli för 8 år sen. Han hade då varit i Sverige hos importören i 1½ månad och gått i en jordhage. Vi lät honom gå i en renskrapad vinterhage och ökade på betestiden med ca 5-10 minuter per dag. Tror att det var först i slutet på augusti han fick gå i en vanlig beteshage. Han fick hö och var på inget sätt mager, men vi var rädda för proteinet. Han togs in i stallet varje natt. Ja, vi tyckte vi gjorde allt för att förebygga eksem.

Resultatet blev att eksemet kom under hans första år i sverige :mad:

Kanske det, men hon har ju använt det på en häst med sommarexem å det blev mycket bättre när hon använde det, därför skulle jag inte vilja att du förnekar totalt att det kan hjälpa mot knotten oxå. å inte bara för att det är återfuktande.

Socker, eller rättare sagt "svampen" som lever på socker kan ge hudirritationer och alla möjliga åkommor. Eksem på islänningar som uppstår på sommaren tror jag inte (iaf inte enbart) beror på socker, men däremot andra små åkommor, som t ex hudirritationer och dålig mage.

Totola skrev:
Socker, eller rättare sagt "svampen" som lever på socker kan ge hudirritationer och alla möjliga åkommor. Eksem på islänningar som uppstår på sommaren tror jag inte (iaf inte enbart) beror på socker, men däremot andra små åkommor, som t ex hudirritationer och dålig mage.

Nu är det så, att INNAN man spekulerar på vad som hänt min eksemhäst o sätter den i en jordhage o tar bort allt vad den lever för kan man för tusan ta reda på orsaken till eksemet först :eek:

Eftersom jag levt länge med eksemhästar (totalt 10 år) har jag provat det mesta och läst till så mycket jag kunnat. Jag har förmånen att bo nära en veterinär som forskar om eksem och har konsulerat veterinären så snart jag känner mej osäker.

Den forskning som finns idag är enbart spekulationer. Det talas om att man ska svälta hästen enligt G H:s metod, han pratar mycket om socker och salt och hur man ska göra. Hur i herrans namn skulle min mycket svidknottsallergiska häst bli frisk om jag gjorde som han tycker?? Kan hans metod ta bort just allergin?? Då kan jag lika väl kasta bort "min" helt seriösa veterinärs kunskaper i väggen. Kan jag bli frisk mot min björkpollenallergi genom att svälta mej??

Jag reagerar på att det ska finnas ett sabla undermedel - det finns inte!

Sedan, har hästen klåda ÅRET OM beror det på andra problem och då skall den på utredning.

Som boj säger - alla eksemindivider är UNIKA. Det finns ingen individuell lösning för att underlätta för hästen.

HH är mycket påläst om eksem, lyssna gärna på henne.

Kom ihåg att vi skyldiga ta reda på VAD hästen är allergisk emot innan vi kör med åsikter vad som är bäst :cool: .

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte du läste mitt inlägg riktigt.
För isåfall hade du förstått att det inte var riktt till hästar med grov sommarexem utan mer riktat som svar till "glukos"-påståendet.
Min häst kan säkerligen ha exem pga "svampen" men jag har inte påstått att han ska gå utan gräs för det eller någon annan för den delen. Däremot ger jag ibland joniserat silver eftersom det motverkar den dåliga effekten (dödar "svampen")

HelenaHandberg skrev:
BB undrade alltså över om och varför saltvatten skulle kunna lindra sommareksem. Har inte sett ngt test eller prövat själv men svag saltlösning har en återfuktande effekt på huden så det borde vara bättre att använda än vatten som är uttorkande. HH
BB är inget smeknamn jag gillar.. tack..

Sorry, det var riktat till Tittilo som tog upp socker o dylikt. Blandade ihop namnen.

Men visst kan du testa din häst om du vill ha mer att ta på, ev kan ett vanligt blodprov göras.

Nu måste jag fråga dig! Klåda året om har någon eksemhäst det?
Är det inte bara på våren, sommaren och hösten?
Obs! Är inte spydig eller så, har inte hört att eksemhästar har klåda på vintern utan blev förvånad. För då kan det väl inte vara eksem???

Totola skrev:
kolodialt silver brukar det förresten kallas.

Är det MSM du menar?
Någon som har prövat det till sin eksemhäst?

Min dotters eksem gick bort när hon tog det. Så fort hon trappade ner eller slutade ta det så kom det tillbaka.

Sprayar du på med koldialt silver eller ger du i fodret?? (Förstod inte riktigt...)
Har nämligen själv provat spraya detta på sår, bla som de fått av att klia myggbett & liknande med bra resultat, det läker snabbare...

Jag ger det i fodret, men för tillfället har jag stulit det till mej själv, brukar ha ont i halsen :p man kan ju spreja på också, men jag vet inte om det tar bort grundorsaken.

Gejsa: Nej det är inte MSM. De "fungerar" helt olika, men kan ge samma effekt beroende på vad orsaken var.

Jag tycker du ska ringa på vetrinären, innan det blir för allvarligt. Det låter som dom islandshäst har grov eksem.
Du har fått massor av förslag vad du kan göra för din häst, men eftersom du inte kan veta säkert om dom har den erfarenheten så kan det få väldiga komplikationer.
Dom "huskurena" passar deras hästar men det är inte alls säkert att det hjälper din häst och i värsta fall finns det risken att det bara blir värre, vilket vore mycket sorgligt.

Nu menar jag inte att jag vill framstå som en som kan allt och säger att ni andra inte kan något. Men en bra och erfaren vetrinär vet vad som är bäst för just dig & din häst.

gejsa skrev:
Nu måste jag fråga dig! Klåda året om har någon eksemhäst det?
Är det inte bara på våren, sommaren och hösten?
Obs! Är inte spydig eller så, har inte hört att eksemhästar har klåda på vintern utan blev förvånad. För då kan det väl inte vara eksem???
JO min fick sitt första utbrott mitt i vintern. Då är det inte lätt att koppla det till knotteksem, men sen vet jag att det är det.

berätta mer, vart riktiigt intresserad, hur var första symtom? när (sen vinter eller tidig) berääta så mycke som möjligt. Har aldrig hört om ng som har fått det mitt i vintern.. *nyf*

Han kliade i mankammen jättemycket så man märkte att det inte var normalt. Vi trodde att det var soleksem först men sen sa någon som var mera instt att det kan debutera på vintern men sen övergår till vanligt sommareksem. Och det har det gjort. Inga problem alls på vintern nu. Det var i mars och då finns inga knott här. Nu är det några år sen så jag minns inte alla detaljer. Vart du na klokare nu?

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama