Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!
Jag lider verkligen med dig och din häst. Jag sitter själv med en eksemhäst, som många somrar varit riktigt drabbad med helt avskavd, sårig svansrot och mankam. Olika varianter på behandling har han prövat med tidigare ägare; eksemtäcke, alger, installning nattetid och vitlök, med skiftande resultat.
I år kör jag med fullt pådrag
äppelcidervinäger, vitlök, kiselgur och B-vitamin (shy feeder) i maten. Eksemtäcke som jag började med först här om dagen (vi bor i norr... men det var ändå ovanligt sent), han står än så länge inne nattetid, men ska förhoppningsvis kunna vara ute en del nätter på betet. Nylanders utspädd med vatten har jag preparerat med varannan, var tredje dag i ca 1,5 mån. Equielotion då jag sett första tendens till klåda - som då direkt har upphört.
Och det fantastiska är, att han ännu är
helt besvärsfri !!
Betet har inte börjat än, så jag vågar inte tro att vi ska klara oss hela sommaren, men andra, eksemfria hästar i stallet kliar sig nu betydligt mer än han.
Jag vet inte riktigt vad som hjälpt honom så här långt, men något är det i alla fall, och jag är överlycklig för var dag som går bra.
Har du inte provat Nylanders och equielotion (hoppas jag stavat rätt), så skulle jag tipsa dig att pröva. Lotionen verkar bryta klådan direkt - men han har ju inte varit illa drabbad än...
Vi håller i alla fall tummarna, och hoppas det går bra för er.