Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Jag har hört om filmjölksbakterier. Ska va helt suveränt. Det är ännu inte godkänt för häst men finns för människor och fungerar tydligen. Jag har själv exemhäst och han har boetttäcke samt sprayas med aloe vera spray på sår och skillingaryd på skapet och ska snart få filmjölksbakterier oxå. Och vitlök året runt :D

Vi har sytt ihop täcket med huvan på våran exem häst, + att vi alltid ger hon om B-vitaminer eftersom att det är bra för hästens päls, seddan kan du ju även prova med svitch on eller vad det nu heter, det är ett medel som enbart är till för fästingar och knott som man har på hästen med 4-8 veckors melaln rum beroende på väder och insektstryck.
Att låda bli att klippa en exemhäst, brukar även påstås vara bra eftersom att knotten enligt sägnen får det lättare att krypa in i mankamen när man har klippt mannen för plats för grimman å tränset.

Balderum skrev:
Då har hon grav eksem.

Nu är det så, att hästar gått på bete alla år och hästen blir INTE sämre av att gå på bete, möjligen tjocka. Att eksemet blir värre vissa tider beror på att knotten får "nya kullar", vilket sker med jämna rum hela somamren fram till hösten. Särskilt tiden juli-augusti och augusti-september mår min häst sämst i den här landsdelen. Det är olika i hela landet. Men du MÅSTE stalla in din häst. Att den kliar sej inne beror ju på att den redan är angripen o mår dåligt. Om man stallar in tidigt o skyddar med bra täcke o huva från början blir problemen ofta med åren mindre.

Salvor hit o dit tror jag knappt har någon betydelse, vad som är viktigt är :

Täcke med maglapp och huva

Stalla in (knotten är mest aktiva före solnedgång/soluppgång)

Tvätta rent varje vecka, använd gärna mjällschampo

Spreja hästen med repellerande medel varje dag, ovanpå täcket går lika väl

Om du börjar tidigt nästa år har hästen större chans må bättre. Nu får du göra det bästa av situationen.

Min häst har inte bara eksem utan även kvalsterallergi, o jag har ett kallstall med mycket luft i, torv på golvet o hösilage. Även han skulle må bättre av att gå ute - men det är ju en omöjlighet idag. Gör det bästa av stallmiljön!!

jo men jag började väldigt väldigt tidigt, inge myggor eller knott fanns då, började väl i mars eller så..
kändes rätt onödigt att ha på henne täcket då de varken kliade eller fanns några insekter på plats men jag visste att man ska börja tidigt.. som jag brukar säja
stoppa blommingen än att börja stoppa växandet.
MEN! hon har bara sår där hon inte är skyddad.. där glipan är mellan hals och huvud när hon betar, där har hon kliat upp sår vid mankammen, sen har hon kliat hakan "där man inte kan skydda hästen" och sen sår vid mulen "där man heller inte kan skydda hästen" kan det bero på detta? att hon inte var skyddad där och att det är just på de ställena hon blivit biten? hur gör man runt mulen och så om det inte går att skydda där?
jo jag har tänkt stalla in henne men hon kliar ju bara sönder sig då och då mår hon ännu sämre :(

MercedesBenz skrev:
Jag har hört om filmjölksbakterier. Ska va helt suveränt. Det är ännu inte godkänt för häst men finns för människor och fungerar tydligen. Jag har själv exemhäst och han har boetttäcke samt sprayas med aloe vera spray på sår och skillingaryd på skapet och ska snart få filmjölksbakterier oxå. Och vitlök året runt :D

vart får man tag i filmjölksbakterier då?
men problemet är att min häst vill inte äta annat än gräs, hö och sånt.. hon har lärt sig att fodret är äckligt efter allt jag gett henne..
vad är skillingaryd?

moonlightgarden skrev:
Vi har sytt ihop täcket med huvan på våran exem häst, + att vi alltid ger hon om B-vitaminer eftersom att det är bra för hästens päls, seddan kan du ju även prova med svitch on eller vad det nu heter, det är ett medel som enbart är till för fästingar och knott som man har på hästen med 4-8 veckors melaln rum beroende på väder och insektstryck.
Att låda bli att klippa en exemhäst, brukar även påstås vara bra eftersom att knotten enligt sägnen får det lättare att krypa in i mankamen när man har klippt mannen för plats för grimman å tränset.

okej men vad äre för slags B-vitaminer? vad ger du henne?
men om jag skulle sy ihop luvan och täcket skulle hon inte kunna böja sig ner och äta!

Har du inte ett längre skaft på huvan? för isåfall kan man göra på ett sådant sätt att man syr ihop huvns nedre del med täckets övre del.
Vi ger våran pojke b-vitaminer köpte från apotkete, nackdelen med den är att den måste stå i kylskåpet. men man kan även ge shy fedders b-vitamin tillexempel, vet dock inte om den behöver stå i kylskåp men den kommer istället i både små och stora förpackningar. det man dock måste tänka på är att man måste hålla på med b-vitaminen ungefär nästintil året om, efersom att det tar ungefär tt par till tre månader för vitaminerna att tas upp i kroppen ordentligt när man ger dom det via lite mat, vissa hästar äter nog rent oxå, men vi blandar ut med krafftfoder, seddan kan man ju ge spruta oxå som går ut på en gång i kroppen för att på skynda det hela.

Tibra skrev:
jo men jag började väldigt väldigt tidigt, inge myggor eller knott fanns då, började väl i mars eller så..
kändes rätt onödigt att ha på henne täcket då de varken kliade eller fanns några insekter på plats men jag visste att man ska börja tidigt.. som jag brukar säja
stoppa blommingen än att börja stoppa växandet.
MEN! hon har bara sår där hon inte är skyddad.. där glipan är mellan hals och huvud när hon betar, där har hon kliat upp sår vid mankammen, sen har hon kliat hakan "där man inte kan skydda hästen" och sen sår vid mulen "där man heller inte kan skydda hästen" kan det bero på detta? att hon inte var skyddad där och att det är just på de ställena hon blivit biten? hur gör man runt mulen och så om det inte går att skydda där?
jo jag har tänkt stalla in henne men hon kliar ju bara sönder sig då och då mår hon ännu sämre :(

Om du köper Boetts täcke, tyvärr dyrt men mycket bra, så sätter du fast huvan i täcket, man syr på två spännen som följer med huvan på täcket o spänner fast, sedan remmen runt halsen på täcket igenom öglan på huvan så blir det ingen glipa.

Min eksemhäst får oxå sår på mulen o runt ögonen, smörjer med AVS 14 - inte mycket att göra åt.

För att komma åt knotten bäst ska det vara Chevalet. Switch har inte lika bra effekt på knott som Chevalet.

Du får själv avgöra vad som är bäst för din häst - stalla in eller gå ute?? Det är ju du som ser din häst - MEN då måste du ta konsekvenserna av ditt beslut oxå. Lycka till nu - jag vet hur jobbitg det är!

Ett riktigt bra exemtäcke som den stackarn ska ha dygnet runt. Det tror jag är det enda som hjälper.

Jag lider verkligen med dig och din häst. Jag sitter själv med en eksemhäst, som många somrar varit riktigt drabbad med helt avskavd, sårig svansrot och mankam. Olika varianter på behandling har han prövat med tidigare ägare; eksemtäcke, alger, installning nattetid och vitlök, med skiftande resultat.

I år kör jag med fullt pådrag :cool: äppelcidervinäger, vitlök, kiselgur och B-vitamin (shy feeder) i maten. Eksemtäcke som jag började med först här om dagen (vi bor i norr... men det var ändå ovanligt sent), han står än så länge inne nattetid, men ska förhoppningsvis kunna vara ute en del nätter på betet. Nylanders utspädd med vatten har jag preparerat med varannan, var tredje dag i ca 1,5 mån. Equielotion då jag sett första tendens till klåda - som då direkt har upphört.

Och det fantastiska är, att han ännu är helt besvärsfri !! :banana:
Betet har inte börjat än, så jag vågar inte tro att vi ska klara oss hela sommaren, men andra, eksemfria hästar i stallet kliar sig nu betydligt mer än han.

Jag vet inte riktigt vad som hjälpt honom så här långt, men något är det i alla fall, och jag är överlycklig för var dag som går bra.

Har du inte provat Nylanders och equielotion (hoppas jag stavat rätt), så skulle jag tipsa dig att pröva. Lotionen verkar bryta klådan direkt - men han har ju inte varit illa drabbad än...

Vi håller i alla fall tummarna, och hoppas det går bra för er.

Lite fler tips. Efter att ha testat mycket bla allt som nämns i denna tråd, så köper jag nu isbalsam (kylgel) och spär 10-15 ggr med vatten. Det kyler och stoppar klåda vid insektsbett mycket effektivt och dessutom gillar inte knotten det! Stalla in på kvällen och smörj så klir hon sig inte. Häll ner i mankammen och massera in, likadant vid svansroten, lyft svansen så det rinner in. Smörj insidan av låren, spenarna , ljumskarna och magen fram över naveln. Smörj igen på morgonen, på med eksemtäcket och ut. 4 ESS hästsalva med tjära är bra, men det tr jag på undersidan förebyggande. Du kan välja att smörja med det på morgonen på undersidan.

Eksem är fruktansvärt, tro mig, jag vet. Led själv tidigare enormt av eksem. Lycka till!

Anette

hörde att apotkets rosa kylbalsam ska vara bra.. tvätta ren hästen och ha på det på utsatta ställen (okai rosaskäck kanske inte är snyggt men funkar det är det garanterat värt att ha en my little pony i hagen)

när man hört en del men inte provat så mycket skulle nog jag göra såhär:

tvätta helt rent
kylbalsam där hästen redan kliat sig
switch pour on som repellerande medel
lycrahuva (blå-vit-röd "western"-pryl från h**ks), lila flughuva från h**ks, svansskydd i lycra och eksemtäcke på kroppen
skulle även spraya "kläderna" med en blandning av citron och vitlök, dock bleker citronen men det får man leva med.. (det är även därför man inte har ren citronsaft som flugmedel)

Min blandning som jag nu gjort om lite till i år. (har dock ingen exemhäst själv men jag vet att den är bra för alla)

Vatten 10 delar
Isbalsam 1 del
Fodervinäger 2 delar
Grönsåpa 1/4 del (främst för att hålla ihop flyktigheten i oljorna)
2 st olika Eteriska oljor (ca 60 kr st köpes på hälsokost räcker hela året) : några droppar av vardera Pepparmynta och sommarblandning med bla ecalyptus, lavendel, nejlika, citronella.
(ny för i år, tidigare köpte jag separerade flaskor)

Blanda i sprayflaska och spraya hela hästen efter ridning.
och....
Ta en spann med ca 10 cm vatten och häll i någon dl. av blandingen för att därefter doppa svansen i. Hästen får då "parfymdoft" som den kan vifta omkring runt sin kropp. (mycket effektivt)

En billig o bra blandning som passar alla.
Tee tree oil kan man också droppa i lite grann men man får vara försiktig då det kan ge allergi.

Catarina

några heta tipps:
- ställ hästen där de blåser mkt, då är de minnst risk med knott
- TA IN HÄSTEN, under högsäsong för knott, dvs morgon o eftermidda. släpp inte ut förrän vid 10 o låt va inne mellan 14 o 19 då knott har som bäst aktivitet.
- Tvätta den väldigt ofta, o använd en av dessa smörjor du fått tipps om i dessa trådar. Viktigt att tvätta för att få av gammal kliig smet o för att de kyler de kliiga.
- ha ett heltäckande täcke på, med huva för huvet, maglapp o hals o hela fadderullan. DE HJÄLPER

Detta har jag lärt mig genom åren av islänningar med exem.
vissa funkar med alger o vissa inte, så fortsätt du att försöka trycka i hästen de du har.
men ja kan inte tippsa om hur de e bara att fortsätta expremintera. När ja jobba i tyskland fick jag kontakt med en islänning som såg ut ungefär som du beskriver när han kom till detta stall.
De hade byggt ett stall för bara exemhästar på en kulle där de blåste mkt, typ ett stall med bara ett tak över, de tvättade sina hästar var 3dje dag i 1 år för att de skulle lugna sig lite. de tog in o ut sina hästar precis som beskrivet ovan. de tar massor med tid o energi!!!!!! den hästen har de fortsatt tvätta var 3dje dag o har täcke o tar in o ut som ovan han ser inte ut att ha ngn exem överhuvudet taget nu mera, han har lång man o lite kli i svansen undre sommaren. detta va i sommaren 2000 som han kom in o alla tyucket bara att den skulle avlivas för de va ingen trevlig syn

IAlla fall lycka till hoppas du slipper avliva din kompanjon

hoppas du får ordning på det! eksem är verkligen inget roligt! :(
rekommenderar verkligen Nylanders! "grön sommarsalva" (eller vad 17 den nu heter) är också bra på mage/juver/mule och så.
ett riktigt eksemtäcke med tillhörande huva har "dubbla" halstäcken, ett tillhörande huvan och ett på täcket, så att det inte blir någon glipa. investera i det!
jag tycker oxå att du ska stalla in hästen under de värsta timmarna, om det är möjligt. ställ hästen i en så blåsig hage som möjligt.
har hört att tvätt med saltvatten ska lindra mycket. ska prata med en som testat, men tror det funkade bra!

Jag vet att det här låter hårt... Men är det inte så att avlivning är ett alternativ????
Kraftigt eksem, bronkit och dessutom är du rädd för fång....
Hästen mår inte bra, och jag förstår givetvis att det är jättejobbigt, men jag tycker ändå att du ska överväga att ta bort hästen.
Du kan inte ha den inne för bronkiten, och du kan inte ha den ute för då blir eksemet värre.. Moment 22...

OCH det finns inget mirakelmedel för eksemhästar. Det finns massor av olika medel att välja på. En del funkar på vissa hästar, en del på andra, men 2 saker är säkert: Inget medel funkar på alla och ofta är dom dyra och verkningslösa.
Tycker verkligen att det är tråkigt att din häst mår så här, och jag tycker att du ska ta en funderare för hästens skull.

Häls Embla

ja det har jag hört om, eftersom att hästar som bor på västkusten och öland har lindrigare eksem.. det beror på havsvatten som skväter upp eller snarare blåser upp över land och på hästen. ska man prova detta bör man använda havssalt blandat i vatten och spraya på..

vet inte om det redan står men jag skriver det ändå, jga hittade ett recept för eksem

10 l vatten
1 dl grov salt
1 dl äppelcidervinäger

lycka till

Ni som har exemhästar: Har ni några problem på vintern? Min häst är inte så farlig i man och svans på sommaren men råkar jag glömma honom ute en myggrik kväll får han små sår över HELA kroppen. Detta sitter i hela vintern igenom. *jag lider!!*

BeastieBabe skrev:
ja det har jag hört om, eftersom att hästar som bor på västkusten och öland har lindrigare eksem.. det beror på havsvatten som skväter upp eller snarare blåser upp över land och på hästen. ska man prova detta bör man använda havssalt blandat i vatten och spraya på..

Nej det beror på att knott och mygg är mindre förekommande precis vid havet. HH

Jag skulle akta mig för att använda både salt och vinäger samtidigt. Båda delarna svider som tusan om det skulle vara det minsta lilla sår. Saltet förstår jag inte varför det ska tas med ??

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama