Eksemhästar

Sv: Eksemhästar

Jag har vanligt flugtäcke på sommaren som skydd för bromsar och andra otäcka insekter. Släpper inte ut henne när myggorna är ut dvs tidigt på morgonen eller på kvällen. Så har jag gjort i alla år men hon kliade sig helt vansinnigt förr om åren, slängde sig på väggarna och var halvt hysterisk. Jag antar att det hjälpt för hon gör inte så mer.

Jag har en svenskfödd islandshäst som fick exem när han var 12 år. Han har gått med täcke från vår till höst och jag har använt mig av diverse olika salvor med varierande resultat. Det avgörande verkar trots allt vara vädret hur mycket man än smörjt.

Har gått i flera år och funderat på att prova ökozon och i år gjorde jag det till sist. Oj vad nöjd jag är!!!!
Började med exemtäcket och kuren i maj (lite sent, men våren kom sent). I början är det lite pill med salvor och sånt men det avtar.
Till nästa år hoppas jag att han ska kräva lite mindre dos och kanske kunna gå "naken" ibland. Det sägs nämligen att det hjälper mer och mer för varje år.

Som sagt jag är SUPERNÖJD OCH KAN VERKLIGEN REKOMMENDERA ÖKOZON!!!

Vi kollade just skillnaden i pris om man använder ökozon jämfört med Prob produkterna. Nu kommer jag inte ihåg exakta priserna men utslaget på hela säsongen så lade tjejen med Prob ut över 500kr mer. Det med ökozonet är att man måste ut med allt i en klumpsumma istället.

Där jag är används det ökozon och det är nog ingen som kunnat gissa att flera hästarna har exem om de sett dom utan täcken. Får mardrömmar när man ser hästar med avskavda och såriga manar mm vars ägare tycker de är så bra i exemet i är för det blöder inte i år :eek:

Jag har en 3-årig ponny som verkar ha lindrig eksem. Tyckte han kliade sig lite som 2-åring, dock inte så jag reagerade särskilt mycket. Nu i somras när han var 3 märkte jag inget i början på sommaren då han gick ute på bete. I juli fick han dock komma in på nätterna (pga inget sällskap i hagen, de "stora" hästarna är inne på natten), och då började han klia sig på natten. Stod inne på nätterna under någon månad och "tuffsade" till svans och man på natten. I augusti gick han ute dygnet runt igen, och då kliade han sig inte någonting. VARFÖR DETTA? Jag kan ju inte ha eksemtäcke på honom bara på natten? Jag har funderat på om det kan bero på att han är lite "uttråkad" inne, och "känner efter" mer om det kliar? Det kanske inte kliar tillräckligt för att det ska vara värt att avbryta betandet för att gå och klia sig? Det är min enda teori, någon som har någon bättre? Ganska säker på att det eksem i varje fall, då han endast visar symtom på sommaren. Vill veta vad ni tror!

Nja, dom måste ju inte ha eksem för att dom kliar sig..knottbett på en normalhäst kliar ju också...såsom på oss människor..

Någon som har ett bra recept på smörja man kan göra själv till islandshäst med lindrigt eksem, men som blir hyper tokig:devil: av alla flygfän. Vart kan jag handla bra ingridienser?

Köper mitt från www.crearome.se

Gör aloe-vera gele med pulver och destillerat vatten fårn Apoteket, har i lavendel och kryddnejlika. Vill man skydda mot mygg, knott mm är citronella bra men vissa, både människr o hästar kan visa allergi mot det.

Neemolja blandar jag i när jag rör ihop en mjukgörande salva av bivax, jojobaolja mm.... Neemoljan håller det mesta borta, även fästingar.

Du kan få all info från crearome hur man gör genom att leta genom deras info o broschyrer.

Köper mitt från www.crearome.se

Gör aloe-vera gele med pulver och destillerat vatten fårn Apoteket, har i lavendel och kryddnejlika. Vill man skydda mot mygg, knott mm är citronella bra men vissa, både människr o hästar kan visa allergi mot det.

Neemolja blandar jag i när jag rör ihop en mjukgörande salva av bivax, jojobaolja mm.... Neemoljan håller det mesta borta, även fästingar.

Du kan få all info från crearome hur man gör genom att leta genom deras info o broschyrer.

Tack för info, ska genast kolla in där och leta recept.:bump:

Finns det inga andra sidor som är mer inriktade på djur?
Har hittat några men tyvärr finns det inga recept på dem, däremot många bra naturprodukter att köpa.
Men, recept är ju alltid bra...

Något som jag har använt mig utav på min eksemhäst när han levde var. Olivolja där jag hade krossad vitlök i. Och de flaskor förbereder du nu så att de stor under hela vintern och få dra sig.
Denna olja smörjde jag med varjedag i man och svans roten, men han schamponerades var 4;e dag med barnängens produkter, för det blir kladdigt men hjälper.
Lotta

Det är det som jag oxå gillar med smörjorna som följer med ökozonen. De går in så bra att det inte blir kladdigt.

Jag tycker att det är väldigt konstigt att det inte klassas som djurplågeri att ha kvar eksemhästar i livet.Står en häst utan mat eller vatten någon timme eller ännuvärre att ingen tar in hästen undernatten mm,då tycker folk att det är djurplågeri.Är inte det konstigt?

Så jag som har eksem då, borde inte jag heller få vara i livet?? Det borde väl gälla samma för människor som för djur, eller hur?

Du är ju inte normalt funtad om du tycker så. :/ Det är ju fan skrattretande!!

(Sorry om jag upprepat något, läste bara detta inlägget)

//Diana

Hej allihopa hade en gammal welshponny ett sto som haft svårt exem hela sitt liv.Hon lever inte längre (blev över 30år)men de sissta tre åren av sitt liv var hon helt symtom fri hela sommaren.Varför jo jag hade som ni provat allt men tyckte att ju mer jag behandlade ju värre blev det.Läste då ett tips i tidningen Hästfocus,en familj som smorde in sin häst med vanlig olivolja.Exem kan ha olika orsaker men många är torra i huden då kliar det och hästen börjar klia sig, torr hud spricker och så är cirkusen igång. Från den första kvällen jag smorde in henne slutade hon klia sig.Den sommaren hade det redan brutit ut ordentligt.Men det läkte ut och ny päls växte ut i slutet av sommaren kunde man inte se att hon haft exem.Snacka om lycklig häst.:bump: :banana: Hon har gått på bete precis som de andra dygnet runt.I början smorde jag varje dag sen dorg jag det till varannan det är olika behov för olika hästar.Ville bara berätta värt att prova behövde aldrig behandla med något annat.Ett tips till är att hälla några droppar lavendelolja i olivoljan det håller insekterna borta.:bow: Kram Carolina

Jag använder Näckens naturolja till min häst,det är bara bäst!
Givetvis går han med eksemtäcke oxå.
Har lösdrift så han går in när myggen blir för jobbiga.
Tvättar med aloe vera schampoo 1 gång var 14:e dag.

Nu pratar vi om graden eksem, för behandlingsbar eksem finns ju ingen orsak att ta bort hästen. Men i de fall behandling inte hjälper, och hästen går dygnet runt och kliar sig samt inte kan äta eller dricka pga klåda då är det illa. Det finns sådana fall, och det kan defentivt jämställas med djurplågeri.

Blodprovet togs hemma på gården av veterinären. Min veterinär samarbetar med Dr. Badaky (tror han finns i Norge men är inte säker). Blodprovet analyserades och det visade sig att hästen var allergisk mot bl.a.

Bok
Groblad
Kruskräppa
Råg
Nässla
Hundäxing
Dammkvalster

Myggor
Hästflugor (Tabanus)

De tillverkade ett speciellt vaccin (eller vad man nu ska kalla det, en vätska som innehåller små, små mängder av allt hon är allergisk mot). I nuläget finns det ingen möjlighet att tillverka detta mot myggor, hästflugor, mygg etc. Vet ej varför, men för alla växter går det. Hästen fick till att börja med små, små doser med några dagars mellanrum. Ökade på dosen och antalet dagar emellan injektionerna (injiceras under huden), man får ett schema, tills man till slut är uppe i 1ml med 30 dagars mellanrum.

Har nu gjort detta i 3-4 års tid och hästen var i år helt utan besvär. Har ej ute henne tidig morgen eller efter skymning när myggorna kommer. Har alltid flugtäcke på. Efter ett år var hästen bättre, 2 år ca 80% bättre och som sagt i år har hon haft hel man och svans utan att klia sig för första gången sen jag köpte henne (6 år sen).

Var väldigt skeptisk till att börja med och slutade nästan efter 1 år men som sagt efter att ha provat Boett täcke, krämer, shampoo, örter etc var jag desperat efter något nytt. Glad att jag fortsatte för det har tydligen hjälpt.

min häst har genomgått HYPOSENSIBILISERING som det heter och visade sig vara allergisk och fick ett medel innehållande små mängder extrakt av dessa insekters "gift":

MOSQUITO (CULICIDAE)
HORSEFLY
CULICOIDES SPP
COCKROACH, GERMAN

vad jag förstår det som mygg, hästfluga, svidknott och kackerlacka (?)

Hans besvär har lindrats men vi har bara hållt på i två år. Slutade faktiskt efter ett år och hade några månaders uppehåll, vet. tyckte att vi skulle göra en ny utredning eftersom det inte hade hjälpt till 100%. Men det var bättre än inget så vi valde att fortsätta.

En top screen på insektsallergener var det som gjordes, det finns dock så mycket mer han kan vara allergisk mot. Vi gjorde dock ingen ny top screen.

Jag vet en bekant vars häst var allergisk mot dammigt hö och svaldun (alltså dunet från svalor). Hästen sattes på spån och behandlas nu med immunterapi (hyposensibilisering) och mår nu bra.

Min häst var inne på sjukhus där de tog hud- och leverbiopsier. Blodprov togs på annan klinik och skickades pga stora avstånd. Hästen har verkligen genomgått full utredning, samma procedur skedde året därpå. Då med bättre värden på hudbiopsien. Leverbiopsierna har hela tiden haft normala värden.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en fråga till dig HH, anser du då att hypersensibilisering inte är värt att försöka eftersom du i första hand anser att problemen kommer från knotten? Vad jag menar är ju att knotten försvinner ju inte hur mycket jag än sprutar min häst.

Tacksam för svar.

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama