Eksemhästar

Sv: Eksemhästar

-lånar knapp.
En av mina kompisar har två eksemhästar plus några utan.
Dom här två går på bete med dom andra MEN dom har gräsreducerare, ja, sån där grej om mulen typ korg. Detta gör att dom klarar sig mycket bättre och kan gå med dom andra hästarna.:idea: Dagtid tas dom in i paddocken där dom utfodras med fri tillgång på hö. Innan var det täcken, stall, sönderkliade hästar plus täcken och en massa olika medel mot insekter och behandlingar. :cry:
Detta fungerar konstigt nog (med tanke på vad tidigare skrivits ang knott i tråden). Hästarna bantas INTE utan får kraftfoder och mineraler också, typ vintertid.
Det är därför jag är lite ironisk över att man bara stirrar sig blind på knott och mygg! Det är så mycket mer än det.
En intressant sak är som man tagit upp tidigare i tråden att det är fler och fler raser och hästar som drabbas. Titta bara på tinkern, shire m fl dvs import England/Sverige. Tom nordsvenskar med eksem!!!! Låter det troligt att det BARA är mygg och knott då?
Halvblod med eksem, travare med eksem osv. OK shettis, islandshästar och russ m fl. drar jag väl lite över en och samma kam, men resten då???!! Det börjar ju bli lite mycke, eller?
Det är ju faktiskt inte bara islandshästar från island utan "erfarenhet" av knott som får eksem nu mera.:eek:
En bra förklaring till detta tack...

Senast ändrad av en moderator:

det är ju bara att gratulera om din kompis hästar klarar sig utan exemtäcke och flugmedel :smirk: pga. att dom inte får äta gräs, men ändå gå på gräs.(utan klåda)

jag har haft 3 exem hästar i mitt liv, en welsh, en korsning mellan connemara och "vem vet vad" och en shettis. dock har INGEN av dom hållit sig "hel" utan exemtäcket.(det har inte heller min vänninas 25 åriga varmblod)

och ja, jag har oxå prövat den "gräsfria" varianten (dock inte med "gräsreducerare", utan i paddock) kanske hjälpte det något, men det va marginelt, tror nog att det har med just det helenahandberg skrev att göra). tror att jag prövat det mesta i "medikament"väg, men kommit fram till att det absolut snällaste är att inte slarva med exemtäcket, och att använda flugmedel.

welshen vi hade gick ut med havet (bodde så då) på västkusten, visst sjutton finns det knott, blinningar och annan skit där med, om än mindre.

den connemara korsningen vi hade trode veterinären va känslig mot när aspen blommade, men visst sjutton hade flygfäna ett "finger" med i spelet.

sen är det ju så att ALLA raser kan drabbas och har så alltid gjort, därimot tror jag att ärftlighetsfaktorn är ganska stor (så är det ju på tex. hundar och katter och även människor) att vissa hästraser drabbas hårdare kan ju tom. bero på att det avlas iallafall på individer med exem eller som lämnat avkomma med exem, och på att miljön vi lever i ständigt försämras/förorenas.

En (lång och troligtvis svammlig) fundering..

Hästarnas eksem har av många forskare jämförts med oss människors astma plus många av våra andra vanliga allergier (kolla på nätet) helt rätt, vi är ju faktiskt väldigt begåvade med olika allergi-varianter och vi borde verkligen sålla ut avelsmaterialet (nu ironiserar jag igen, slå inte på mig).
Det har ju också framkommit att det hela tiden är vårt immunförsvar som spökar, förlåt den vanliga o-tekniska svenskan.
Om vi är nedsatta i immunförsvaret så reagerar vi på sådant vi inte är vana vid, mer eller mindre, en del mer = allergi.
Men innan dess måste immunförsvaret vara betydligt nedsatt, vilket kan bero på många olika orsaker.
Hästsidan= nyimport, sjukdom, stress (kanske så enkelt som att byta miljö/stall - England-Sverige), ny typ av foder (svensk flora jämfört med utländsk) mm, listan är lång.

Här kommer min tolkning; hästarna är precis som oss, det behövs olika mycket för att aktivera immunförsvaret hos olika individer och vi/dom reagerar olika/är olika känsliga.
Om vi tittar på min kompis eksemhästar så tog hon bort en bit av stressen dvs betet delvis, och detta hjälpte hästarna en bit på vägen fastän knotten finns i luften!
Det som jag kan se genomgående är att hjälpen för eksemhästarna är olika mellan individerna. En del mår bra täckade, andra mår bättre borta från bete utan täcke, en del måste behandlas med olika histaminer och andra behandlingar osv, obs! min respekt för dina erfarenhter Hillevie.
Min slutledning; Det går inte bara att säga eksem=knott&mygg och lägga på ett täcke och säga att det är det hela man kan göra.
Eksemet är BETYDLIGT mycket mer komplext och förtjänar verkligen mer forskning UTAN att stirra sig blind på knotten (senaste undersökningen)....... Vem vet, den forskningen/lösningen kanske kan hjälpa oss människor också.
Jag köper inte den enkla knott-mygg-förklaringen rakt av med tanke på hur det ser ut bland olika raser bland hästarna plus ovan nämda miljö-förändringar/-föroreningar.

nu är det så att jag har en dotter med svår astma.

"problemet" för astma patienten är att IMMUN FÖRSVARET är ÖVERAKTIVT, detta enligt min dotters astma läkare som även doktorerat innom "ämnet".

dvs. att kroppen reagerar även mot det som är "normalt", om man fortsätter "överaktivera" immunförsvaret blir astman värre. inte så att man strävar efter att sänka immunförsvaret, men att få det att "lugna ner sig" och återgå till det normala, dvs. att acceptera de ämnen som är normala att utsättas för, men som immunförsvaret ändå reagerar på genom att få reaktioner som astma/exem (överkänslig mot)

någon "bot" finns ju tyvärr inte äns för människor, men man kan med rätt medicinering bli hyffsat symtomsfri. vilket ju är huvudsaken för den "drabbade". dock måste jag säga att det har hänt VÄLDIGT mkt. possitivt på "hästsidan" både vad gäller exem och tex. kvickdrag (hade en häst som behandlades mot kvickdrag i början av -80 med ett pulver som bla. innehöll arsenik )

Ett kanske intressant tillägg, några mil härifrån (fortfarande halland) bor det en nordsvens(renrasig) med gravt eksem. Kliat sig sönder och samman de sista 4:a åren:cry: , är nu 6 år. Mår bra för övrigt. Körhäst. Inget i släkten (min kompis har kollat).
Det vill jag också ha en förklaring på!
Mygg och knott eller?:crazy:

Helt rätt, det blir överaktivt och är på bevakning hela tiden.
Men det börjar med att vi/djuret är nedsatta och immunförsvaret går in och "skyddar" överaktivt. Vi märker det när det gäller allergier så "skyddar" immunförsvaret mot sådant som det normalt sett "skall tåla".
Det finns ju en del hjälp bitvis för oss människor med "avtrubbning" av immunförsvaret (kommer inte på det fina ordet) men det finns ju inte för allt. Viss hjälp finns ju att få dock.

Hmm, vi kanske får vänta på "survival of the fittest"..... dvs naturens ordning.

Hyposensibilitering funkar ju på allergiska människor med vissa allergier. Men tidsödande, och jobbigt för vederbörande.

jepp, där har vi ordet jag letade efter.. Hyposensibilitering

Det finns försök (allvarliga, på några år) gjorda på sommareksem och resultaten har väl vart hyfsade, men inget "på marknaden" ännu.

Det som oroar mig mest är ju ändå att eksemet ÖKAR så radikalt bland många olika hästraser på de senaste åren. både ibland inhemska och importerade hästar, VARFÖR!!!!:eek:

Med risk för att verka tjatig och ödesmättad, men har ni tänkt på växthuseffekten? Frågan är hur djur och natur mår, när klimatförändringen är så påtaglig, att den märks inte minst genom att det dyker upp för oss nya fågelarter i Norden, nya fiskarter, nya insekter mm. Växtligheten borde ju också rimligtvis påverkas. Och hur påverkas då djuren som konsumerar den?

Och hur påverkas då djuren som konsumerar den?

:eek: Usch, otrevligt rätt och riktigt!

Men detta har tyvärr INTE tagits med i den forskningen som gjorts bara eventuell ärftlighet och mygg&knott.....:mad:
Hur skulle det vara om dom svenska forskarna tog av sig skygglapparna och tittade på världen runt omkring?
Eller blir området för brett då, för många koefficienter att hålla reda på?

Det är nog ingen lätt matsch att vara tvärvetenskaplig i alla lägen. Speciellt inte när denna utveckling skenar så fort. Det är väl knappt ingen som hunnit med att summera effekterna av detta skeende.
Men jag är väldigt väldigt misstänksam mot det som håller på att hända i naturen. Själv har jag stängt av alla gräshagar, och släppt upp min hästflock på skogen, och kanske får de stanna där resten av sitt leverne. Tendens till fång, magproblem, de som hade mycket eksem, de fick en omgående förbättring. Vad det beror på, vet jag inte. Upplever att det är lika mycket knott i skogen, som på öppna betet. Men jag vidhåller att insektsallergi är en stor bov i dramat. Skog verkar för tillfället vara en bra plats att befinna sig på som häst. I allafall här. Naturbetraktelserna fortsätter...

Naturbetraktelserna fortsätter...

Välkommen i klubben!
Befinner mig på samma nivå.

Intressant, skogen är bättre i ditt fall! En variabel till!

Haft många timmars diskussioner med min kompis ang eksem plus allt man hör runt omkring. det oroar mig mycket att inhemska raser drabbas också UTAN anlag i släkten.
Insekter, självklart men så mycket annat också.
Att bara blunda, sätta fingret på ett st knott och säga; DÄR ÄR ORSAKEN - är fel.
Jag förstår också att området blir svårt att kontrollera när man lägger till alla tänkbara faktorer, MEN man får inte blunda för att dom faktiskt finns.
Som jag skrev innan; i slutändan har vi nog alla användning för resultatet, både djur och människor. OCH vi får inte blunda för det som händer runt omkring oss med naturen.

Fråga till HelenaHandberg & Boj från min kompis;

Hur kan en eksemhäst må bättre i skogen?

Fråga till HelenaHandberg & Boj från min kompis;

Hur kan en eksemhäst må bättre i skogen?

Svarar på flera av ovan inlägg.

Knott är väldigt komplicerade varelser. Det finns många arter av stickande knott och alla har en favoritplats som de inte avlägsnar sig så långt ifrån. En del bor i barken på döda träd och jagar helst fåglar, inte hästar. Andra bor i gräset, ytterligare andra i viss typ av lera eller fuktig sand. De har också olika värddjur. Jag kan tänka mig att det kan finnas skogsmark där det bara finns knott som föredrar fåglar framför hästar. Jag tror dock inte det är vanligt.

Det finns inget som tyder på att sommareksem bland hästar ökar. Sjukdomen har funnits och beskrivits hos häst sedan flera 100 år. Andelen som drabbas är ungefär lika stor idag som när man började räkna = första hälften av 1900talet. Alla raser drabbas men några mera än andra – t ex Shire, haflinger, welsh o frieser. Att raser drabbas olika mkt är troligen genetiskt.

Den enda reella ökning man kan tala om tror jag är hästar som exporteras från områden där det inte finns stickande knott t ex Island. När sådana hästar kommer till områden med knott får ca 30 % sommareksem.

En uppvärmning av jorden kommer troligen att öka antalet arter av knott i vår del av världen. Det är inte osannolikt att sådana knott som medför olika virussjukdomar kan flytta hit.

Jag tjatar om eksemets koppling till insekter, inte därför att jag har skygglappar, utan för att jag tycker det är så viktigt för hästens skull att man förstår att det är a och o att skydda den för knott och mygg. Tyvärr har många hästägare svårt att köpa den förklaringen. Därför tycks t ex den svältfödning som var i ropet för 10-15 år sen som behandlingsmetod mot sommareksem vara på väg tillbaka. Dock vill jag inte påstå att ngn i den här tråden förespråkar det.HH

:eek: Usch, otrevligt rätt och riktigt!

Men detta har tyvärr INTE tagits med i den forskningen som gjorts bara eventuell ärftlighet och mygg&knott.....:mad:
Hur skulle det vara om dom svenska forskarna tog av sig skygglapparna och tittade på världen runt omkring?
Eller blir området för brett då, för många koefficienter att hålla reda på?

Den forskning som bedrivs i Sverige om eksem, är inte enbart ämnade för våra ögon och öron. All forskning inom samma områden bedrivs i samråd mellan de olika forskarländerna, den senaste te x är i samråd mellan Island, Tyskland och Sverige. Tyskland är f ö väldigt framstående inom eksemforskningen, och eksem fanns långt innan växt huseffekten och importen av islänningar.

Island själv vill veta vad som orsakar eksem, inte så konstigt med tanke på att många hästar som importeras därifrån drabbas. På Island finns i det närmaste inga bitande insekter, men ofta gräs som våra hästar skulle bli sjuka av avund att inte få äta. Finns eksem då?
Har vistats regelbundet på Island under ca 1-2 ggr per år i ca 12 års tid, har jag sett någon eksemhäst? Svårt att svarar på, har sett en häst med av kliad man som dock lika gärna kan bero på löss. Men detta var under sommartid, så vi säger att det var eksem. Då skall det jämställas med de tusentals hästar jag faktiskt har sett.

Jag tycker det är skönt att forskningsrapporten som kom till sist, påvisar att eksem är ärftligt. Men det finns fortfarande att göra på medicinska fronten, i fråga om på vilket sätt insektsallergi hänger samman med andra åkommor hos hästen, samt hur man på bästa sätt undviker fallgroparna, och lindrar symptomen.
Alla väntar vi på botemedel, och kommer det inte att komma, så är det väl kanske tyvärr bara den långsamma vägen att tillgå. Att avla bort detta i så stor utsträckning det går. Jag vet att många röster gör sig hörda och menar att hur ska man kunna kontrollera aveln i detta avseende osv. Men jag tror faktiskt, att med gemensamma krafter, kommer det att gå att få bort till stor del. Eksemhästar kommer nog alltid att finnas, men siffror på över 30 % tror jag vi kommer att slippa i framtiden. Min mening är att det är skamligt att hemlighålla framför allt avelshingstars eksembakgrund, men även att göra det på ston. Det borde defenitivt finnas antecknat i hästens papper, så en presumtiv kund kan läsa detta. Allt för att bespara båda hästars och människors lidande, nu när vi faktiskt vet att det är ärftligt. Jag hoppas det just nu finns en arbetsgrupp som jobbar med dessa frågor.

Forskningsrapporten bekräftar bara vad alla trodde,:smirk: eksem finns ju upptagen på defektlistan sen lång tid tillbaka så nog har man fattat att någon form av ärftlig hetsbidrag fanns det.:angel:

Om man finner ett botemedel så lär den omfatta många allergier, för det är precis vad eksem är en allergi. Att avla bort eksem verkar inte finnas så högt på allas lista, javisst du kan ha en jättekontroll av hingstarna men det finns ju även ett sto med i bilden också. Stona bidrar med 60% till avkomman, men man finner inget märkligt i att avla på ett eksemsto, ivarje fall finns det gott om människor som resonerar så att det är ok.

Den defektlistan, är den tillgänglig för allmänheten?

Jag tycker det är synd om man diskuterar i termer av, att det är ändå ingen idè att försöka påverka aveln i den riktningen av att undvika eksemdjur i avel.
Jag vet gott om folk som är intresserade av att göra så gott man kan på den fronten, i mån av informationsmaterial, så man KAN om man vill.
Det är ungefär som vissa länder diskuterar kring prostitution: Det är ingen idè att ha ett regelverk kring detta, det går ändå inte att kontrollera att det efterföljs.
Med ett ställningstagande från SIF, och rekommendationer, kommer man att komma långt, då folk känner att det inte är helt ok.
Jag tror det skulle komma att minska.

Oj vad ni skriver! Jätteroligt att läsa!
Jag skrev ju från början att jag undrade vart ni bor, och det var med tanke på att jag har fått för mig (och läst om knott) att det finns så himla många olika sorter av dem, och tänkte då att eftersom det finns olika knott i landet så kanske alla olika behandlingar folk använder sig utav fungerar bättre eller sämre, (alltså beroende på vart man bor). Förstår ni hur jag tänker/menar?
Kan berätta att vi i slutet av Juli flyttade våran nordis ca.5 -6 km till ett nytt stall. Och han vart betydligt bättre.
Skillnaden i det nya stallet är att det är mer öppet och alltså blåser/fläktar betydligt mer än där han stod tidigare.
I det gamla stallet var det skog runt omkring beteshagarna och han gick även mycket i en skogshage.
När ni ändå diskuterar, kan ni då inte också berätta hur ni löser säkerheten i stallet/boxarna för era kliande hästar?

vi har haft "stängd box" till våra exemhästar under den period som dom haft klåda. ingen krubba eller andra "utstickande" saker som pållen kunnat klia på. bara en vattenhink på golvet.

har även varit noga med att inte släppa i hagar som innehar tex. träd eller byggnader, utan att hängna bort. vet inte hur många täcken som "strök med" innan vi tog det beslutet (för att inte tala om hur fort det blir sår)

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka