Eksemhästar

Sv: Eksemhästar

Boj som ger sin eksemhäst både morötter och betfor.

Lyckliga du, här orsakar det omedelbar diarée. Bara på eksemhästarna, av alla hästar i hela flocken.
Det är därför jag grunnar på vad kopplingen kan vara.

Fundera då på det här, detta problem hade jag på min häst främst vintertid eller under fodringssäsong. Vi fick analys vilken jag utgick ifrån, men han var kategoriskt lös i magen. Idag finns inte dessa problem, han har en ganska ansenligt intag av proteiner per dag och när de ökades försvann den lösa avföringen.

Min lilla teori är att det grovfoder han åt kanske inte innehöll vad som utlovades, det kanske också är så att han inte fick i sig det jag räknat med och på så sätt uppstod en brist. Oavsett orsaken så får ha idag vad jag har beräknat att han kräver, och magen blev hur fin som helst och nu är lös avföring pga foder ett minne blott.
Det kan också vara så att han fått en stadigare mage av linfröoljan, det är väldigt svårt att svara på precis men dessa saker har vi ändrat på och därför är det förmodligen där orsaken funnits.

Ja, jag ska fundera på det där.

Har du någon teori om varför endast eksemhästarna drabbas av lös mage och inte de andra i flocken?

Har bra hö, med hög proteinhalt, och har haft de senaste 4 åren.

Om man utgår ifrån immunförsvaret så är magen en viktig aspekt att ta hänsyn till, jag har märkt att eksemhästar i allmänhet kan vara mer instabila i sin mage än övriga. De drabbas lättare av lös avföring, är mer känslig vid förändringar i foder eller bete.

Läser man en av avhandlingarna jag länkade till om linfröolja, så ser man att oljan skapar med tiden ett annat fettvävnad i mage och tarm. Den är mer motståndskraftig, och störs inte lika lätt vid ev förändringar och på så sätt skyddas också immunförsvaret. Det finns en liknande studie gjord på linfröolja och fång hästar, här vet man ju att fång startar pga förändringar i mag och tarmflora och att det sen kan leda till fång. Hästar så fick linfröolja hade inte återfall i samma utsträckning som de hästar som inte åt linfröolja.

Jag tror att en stabil mage kommer man långt med, naturligtvis så är det inte en generallösning på eksem men jag märker ändå för egen del att man kommer långt med en sådan åtgärd.
Olika probioticapreparat är användbara vid planerde förändringar, tex vid betessläpp, foderbyten, osv.

Det köper jag för tillfället. ;)
Men håller samtidigt koll på alla nya tips och personliga ovetenskapliga rön som vanliga hästägare gör, samt saker som veterinärer gör sig uppmärksamma på i sin breda erfarenhet på fältet. Det är en viktig diskussion det här.

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama