Sv: Eksemhästar
Om man utgår ifrån immunförsvaret så är magen en viktig aspekt att ta hänsyn till, jag har märkt att eksemhästar i allmänhet kan vara mer instabila i sin mage än övriga. De drabbas lättare av lös avföring, är mer känslig vid förändringar i foder eller bete.
Läser man en av avhandlingarna jag länkade till om linfröolja, så ser man att oljan skapar med tiden ett annat fettvävnad i mage och tarm. Den är mer motståndskraftig, och störs inte lika lätt vid ev förändringar och på så sätt skyddas också immunförsvaret. Det finns en liknande studie gjord på linfröolja och fång hästar, här vet man ju att fång startar pga förändringar i mag och tarmflora och att det sen kan leda till fång. Hästar så fick linfröolja hade inte återfall i samma utsträckning som de hästar som inte åt linfröolja.
Jag tror att en stabil mage kommer man långt med, naturligtvis så är det inte en generallösning på eksem men jag märker ändå för egen del att man kommer långt med en sådan åtgärd.
Olika probioticapreparat är användbara vid planerde förändringar, tex vid betessläpp, foderbyten, osv.