Eksemhästar

Sv: Eksemhästar

Jag har nästan helt eliminerat exemen min häst har. Hon har endast kliat sig på naveln i år och gjorde det bara 2 veckor (det gjorde å andra sidan alla andra hästar i stallet oxå).

Jag har ändrat kosten på min häst. Förut fick hon mycket havre, korn och annat spannmål förutom hö. Nu har jag tagit bort ALLT spannmål. Hon får endast Hö, lusern (om det behövs och det beror på höanalysen, ger endast för att få upp proteinkvoten i grovfodret) sen får hon linfrökaka, äppelcidervinäger, B-vitamin året om och mineraler. Samtliga fodermedel är helt utan tillsatt melass eller andra sockerprodukter.

Hon är jättefin i hullet, ALLA undrar vad jag har för glanssprej (använder ingen) och hon har otroligt starka fina hovar + att jag har en glad, nöjd, harmonisk och lagom pigg häst.

Jag är övertygad om att det är socker och stärkelsen i hennes fall som ger exemen, därför fodrar jag likadant året om, finns ingen anledning att ändra den. Jag fodrar henne så att hon får en MJ och SMrP kvot på ca 7,5 året om. Självklart blir det lite rubbat på grönbetet (då det ej är analyserat), men jag ger henne Linfrökaka, lite lusern, mineraler, B-vitamin och äppelcidervinäger varje dag även när hon går på betet. Linfrökakan anser jag är det viktigaste, så hon inte "faller ur" på betet och bara får ballongmage vilket hon har en tendens till. Linfrökakan är även bra vid foderbyten och därför bra att ge om de behöver byta hage sommartid.

Det har tagit ca 2 år för min häst att bli så bra som hon är nu, så man måste ha tålamod.

OBS! Jag tor inte att den naturliga sockermängden i gräs och annat foder är farlig, men jag ger bara min häst sådant som jag anser att hon skulle kunna få tag på själv (linfrökakan är väl kanske gränsfall). Men när man börjar tillsätta socker i fodret så tror jag att det får bägaren att rinna över på många hästar. Gäller även tex fång...

Jag använder även PROB-deo, -schampo och -olja för att hjälpa henne mot insekterna, den verkar TOPPEN (har inte använt den förrän i år).

Vad kul att du har hittat något som fungerar för din häst!
Är lite nyfiken varför ger du B-vitamin? Alltså i vilket syfte?

B-vitamin är bra för hovar, hud och hårrem. Man ger det oftast bara på våren och hösten för pälssättningens skull. Men det är helt ofarligt att ge för mycket då de kissar ut överskottet så jag tänkte att eftersom det är bra, så tyckte jag att det var onödigt att inte ge annars eftersom hon har lite problem. Min kompis blev även rekommenderad att ge det till sin exenhäst på sommaren. Det är ju inte så dyrt, så man blir ju inte pank direkt. Tror att det är därför hon har så stenhårda hovar (hovis tycker att det är en pina att komma :devil:) och blank päls. Vill inte prova att ta bort det eftesom hon går barfota och jag vill inte riskera sämre hovkvalitét och att hon ev skulle få tillbaka exemen.

Jag anser att man inte kan göra så mycket åt den hud som redan finns. Man får försöka titta på vad man stoppar i sin häst för det är ju trots allt det man stoppar i dem som så småning om hästens kropp gör till ny hud. Sen får man göra allt man kan för att lindra exemen, men jag tror tyvärr inte att man kan bota exemen genom något man gör åt det yttre.

Se på islandshästarna tex. OBS! jag kan ingenting om islandshästar. MEN om jag hade haft en, så hade jag "forskat" i vad en islandshäst lever på på island. Jag kan tänka mig att det inte finns så mycket mer än gräs där (rätta mig om jag har fel). Det gräs som finns kanske inte heller är så näringsrikt. Om så är fallet så är det kanske inte så konstigt att många av hästarna reagerar med exem när de kommer hit och blir serverade det näringsrika gräs vi har här? Hade jag haft islandshäst så hade jag försökt att hitta ett hö/silage med väldigt låga näringsnivåer. Ett MJ på 4-6 och SMrP på 24-36. Det tror jag skulle kunna lindra besvären avsevärt. Jag VET att det är svårt att hitta ett hö/silage med dessa näringsvärden (håller själv på att försöka hitta ett och det är inte lätt).

På oss människor kan knas med magen förorsaka matallergier. Om du tex är magsjuk och äter tomater, så kan du bli allergisk mot tomater (OBS! bara ett exempel).

Jag tror att knas med magen på samma sätt påverkar hästar, framförallt om det man fodrar dem med orsakar knaset med magen. Hästar är ju väldigt känsliga för foderbyten. Importerade islandshästar löper större risk för exem. Importerade islandshästar måste väl alltid ha genomgått ett KRAFTIGT foderbyte, eller skickar man över foder till island innan man fraktar över hästen så att den har en chans att vänja sig??

Det finns mycket forskning kring just eksem på islandshäst, men även övriga raser. Knott är det största gisslet, så det handlar inte om vad de äter utan vad som inte finns på island men här och i övriga länder.
På island har man inga bitande insekter, så därför drabbas inte hästarna av eksem där som här.

En normal häst producerar sitt eget B-vitamin, extra tillskott kan därför i princip bli samma sak som att strö pärlor för svin. Men man har märkt att ett extra tillskott kan vara gynnsamt vit sättning och fällning av päls, eller i samband med hård träning. I övrigt brukar de som sagt kissa ut de vitaminer man ger.

Det finns mycket forskning kring just eksem på islandshäst, men även övriga raser. Knott är det största gisslet, så det handlar inte om vad de äter utan vad som inte finns på island men här och i övriga länder.
På island har man inga bitande insekter, så därför drabbas inte hästarna av eksem där som här.

En normal häst producerar sitt eget B-vitamin, extra tillskott kan därför i princip bli samma sak som att strö pärlor för svin. Men man har märkt att ett extra tillskott kan vara gynnsamt vit sättning och fällning av päls, eller i samband med hård träning. I övrigt brukar de som sagt kissa ut de vitaminer man ger.

Tack för bra "upplysning" :) Har som sagt ingen isis själv. Men min nordis har som sagt haft exem som blivit i princip obefintligt pga foderbyte. Min nordis tränas oxå rätt hårt och det är oxå bla därför jag ger extra B-vitamin. Hon tränas 6-7 dagar i veckan varav 2 dagar 4-5 timmars skogsridning, resterande dagar 1,5-3 timmar dressyr eller skogsridning.

En liten fråga bara. Tror du att man kan göra så att de bitande småkrypen gillar hästen mindre med hjälp av bra kost? Har nämligen hört att krypen hellre väljer en individ som har högre blodsocker framför en med mindre högt blodsocker, att den med högt blodsocker skulle "lukta" mumma för krypen. Men det kanske bara är en skröna??

Det får du nog se som en skröna, insekter gör just inte någon skillnad i var dom sätter sig och käkar. Men känsligheten och mottaglighteten är individuell vilket gör att vissa hästar kan se ut som om de vore insekts härdar medan andra förblir oberörda trots den intensiva uppvaktningen av insekterna.

Alla levande individer har en normal blodsockernivå om de inte är av sjuklig betingelse, då den naturligtvis kan vara både för låg eller för hög. Men det är ju inte bara dessa hästar som drabbas av eksem, till synes friska hästar i övrigt kan drabbas. Det har med allergener att göra, och har en stark ärftlig betingelse.

Här har du studien i sin helhet, läsvärt i all mening samt väldigt intressant.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Ser ut som intressant läsning. Hann bara skumma igenom litegrann. Skall läsa mera när jag har lite mer tid.

Kan det kanske vara så att det finns olika sorters exem kanske? Eftersom jag har en nordis som är född och framavlad här i norden bland alla flygfän, så kanske det har med maten att göra på henne? Eller så är det något helt annat som gjort henne så pass bra som hon faktiskt är. Bara att jag kanske har satt det i samband med fodret... Hur som hellst bättre är min häst i alla fall och det är ingen konstig kost jag ger henne, hon är frisk, pigg och glad så det finns ingen anledning till att prova något annat, förutom att reglera mängden beroende på höanalysen då såklar :D

Måste bara inflika, menar inget illa men...

Insekter gör visst skillnad på vilken individ de sätter sig på. Har en häst i stallet som det alltid kryllar mer bromsar på än de andra, min häst har mindre fästingar än andra hästar. Jag har två katter, den ena är MYCKET mer "fästingtät" än den andra. Jag får ALLTID mer fästingar och bitande mygg på somrarna än min sambo....

Men du kanske menade beroende på blodsockernivån som jag frågade först om å andra sidan.

Maten har en stor betydelse, förr sades det att eksemhästar skulle ha proteinfattig mat därför att protein var den utlösande faktorn. Resultatet blev att det kryllade av undernärda eksemhästar,:( som inte blev en bit bättre i sitt eksem.

Ytterligare en studie kan vara läsvärd, den har med magen, tarmfloran och just eksem att göra.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Och även den här, så visst har magen en stor del när det gäller skyddet i kroppen men kan tyvärr inte påverka allergin i sig.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S

Man har sett är en bra bit över 90 % av hästarna får reaktion från just bitande insekter, det finns naturligtvis andra typer av eksem men inte alls i så stor utsträckning enbart.
Dock kan en eksemhäst få sk multiallergier, det är inte alls ovanligt med allergi för kvalster, damm, etc. Alltså vanligt förekommande i våra stallar, det gör ju saken betydligt svårare och kan ge en häst som har samma problem året om som de drabbas av sommartid.

Ah, där satte du fingret på det! Det var nog det jag försökte förklara. Alltså, jag tror INTE att jag har "botat" min häst från allergin. Svårt att förklara hur jag menar :confused:

Men jag är övertygad om att kosten i hennes fall har gjort henne "mer motståndskraftig" eller hur jag skall förklara? Skulle jag börja ge henne havre, korn och betfor igen så är jag övertygad om att hennes exem kommer tillbaka.

Detsamma gäller tyvärr med fångbenägna hästar. Många, även veterinärer och hovslagare är tyvärr fortfarande på det gamla spåret, protein, protein, protein :( Vilket är tråkigt, då många fånghästar helt faller ur. Jag menar inte att man skall överösa dem med protein, utan hålla sig till rekommendationerna. Annars är det ju som att svälta en redan sjuk häst och hur bra är det för deras immunsystem :(

Tack för bra "upplysning" :) Har som sagt ingen isis själv. Men min nordis har som sagt haft exem som blivit i princip obefintligt pga foderbyte. Min nordis tränas oxå rätt hårt och det är oxå bla därför jag ger extra B-vitamin. Hon tränas 6-7 dagar i veckan varav 2 dagar 4-5 timmars skogsridning, resterande dagar 1,5-3 timmar dressyr eller skogsridning.

En liten fråga bara. Tror du att man kan göra så att de bitande småkrypen gillar hästen mindre med hjälp av bra kost? Har nämligen hört att krypen hellre väljer en individ som har högre blodsocker framför en med mindre högt blodsocker, att den med högt blodsocker skulle "lukta" mumma för krypen. Men det kanske bara är en skröna??

Det ÄR nåt mysko det där med bete och foder.
Jag är till fullo medveten att isländska eksemhästar är svidknottsallergiska.
Men frågan är om en stor förbättring på eksemfronten, som hände här, när jag tog dem från grönbete till skogsbete, endast har med förekomsten av insekter i gräset att göra?
Det borde ju krylla av knott i skogen också? Eller har jag fel?

Bar en liten fråga till :o

Finns det några "forskningsresultat" som är skrivna/översatta till svenska? Har lite problem att förstå allt :crazy:

Det kan handla om sammansättningen i gräset, skogshagen kan ha en mer kolhydratfattigt innehåll än det tidigare gräset och därav reaktionen. Man vet att eksemhästar kan få reaktion på kolhydrater, vissa sådana och för högt stärkelseinnehåll.

Det finns en förkortad version på svenska av undersökningen från SLU, gå in på deras hemsida och kolla. Fö är det så att de avhandlingar som är gjorda skrivs på engelska, jag tror att det verkar vara koncernspråk oavsett var man befinner sig.:)

Synd det där med engelskan, man kanske borde ha varit lite mer närvarande vid lektionerna :cool: Synd att vi hade en så kass lärare :devil:

Jag får läsa när jag har MYCKET tid och sitta med ett lexikon.

Tack för alla bra svar och rättelser :bow:

Det är den förkortade versionen på svenska, du fick samma på engelska fast den är långt mycket längre än den här.

Det är ju tyvärr så att ALLA forskare gör sina avhandlingar på engelska. Synd bara att de svenska forskarna inte översätter sina på svenska oxå, vissa kanske gör det, men de är väldigt få i såna fall. Jobbar själv inom "forskarvärlden" men tack ock lov behöver jag aldrig använda min knackliga engelska mer än vissa telefonsamtal och det händer inte mer än någon gång per år.

Det kan handla om sammansättningen i gräset, skogshagen kan ha en mer kolhydratfattigt innehåll än det tidigare gräset och därav reaktionen. Man vet att eksemhästar kan få reaktion på kolhydrater, vissa sådana och för högt stärkelseinnehåll.

Aha! :) Är det bevisat nu? Men i såfall borde man ju gå ut med rekommendationer att tex inte ge betfor till eksemhästar?
Mina eksemhästar blir superdåliga av morötter, betfor och i stort sett allt som innehåller något sött.

Det är nog inte kolhydraterna i sig, utan mängden. Man brukar just inte ha så stor koll på hur mycket de får i sig, sen är det olika på kolhydrater och kolhydrater.
Det är glucoser i gräset som ger utslaget, på ett nytt bete finns det rikliga mängder, medan ett mer torftigt skogsbete eller övervuxet bete inte har samma sammansättning.
Jag tror men vet inte säkert, att ett nytt bete även kan innehålla större mängder av stärkelse än det senare.. Det kanske någon annan kan svara på bättre.

Så om jag uttryckte mig klumpigt så är det inte kolhydraterna i sig som förorsakar eksem utan skillnaderna.
Betfor innehåller förhållandevis lite socker, jämfört med morötter som innehåller avsevärt mycket mer.

Boj som ger sin eksemhäst både morötter och betfor.

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama