Eksemhästar

Sv: Eksemhästar

Har nu tänkt och bestämt oss för att börja ge Linfröolja.
Hur mycket ska man ge till ca 550 kg häst? Har för mig att jag förut läste att man börjar med ca 0,6 dl till 400 kg häst eller minns jag fel?
För att sedan minska till ca 0,3 dl.
Nån duktig? Hur mycket till våran häst, och när ska man minska (hoppas jag nu inte minns fel).
Och, ja, vi kommer att börja med det till årsskiftet, (alltså i god tid) inväntar fortfarande analysen på hösilaget, och fortsätter att ge Ishavsalger.
Och för den som har läst hela tråden, de sk eksempillren sk...er vi i;) .
Provar bara en sak i taget då han också har lite känslig mage.

Ingen som kunde tipsa om linfröoljan?;)
Men, nu verkar det i alla fall som om vi kan sluta med eksemtäcket, våran kille har de senaste två veckorna endast haft regntäcke på sig, inga sår, inget kliande, lugn och fin.
Hans bästa tid kommer nu... Äntligen:D
Men snart är det vår igen...

Jag började med 1 dl till 400 kg häst, det är nog lite i överkant så det bör räcka till 550 kg. Efter 120 dagar är dosen halverad, vid ev högt tryck under sommaren kan jag öka periodvis.

Eftersom du är så inresserad så bör du veta att det inte enbart är knott och mygg som påverkar, utan även flugor, katter, kvalster mm mm allergener.

En allergisk häst har ofta fler allergener och det är delvis därför olika behandlingar påverkar olika.

Orkade inte läsa hela tråden så vet ej om du har fått detta svaret av någon annan.

Min häst brukade klia sig från April till oktober. Tog ett allergiprov. Förutom myggor och hästflugor var hon allergisk mot dammkvalster och många olika växter. Fick ett vaccin (eller vad man ska kalla det) mot de olika grejorna hon var allergisk mot. Fick små doser med korta mellanrum och nu får hon större dos en gång i månaden. Har hållt på i ca 3-4 år nu och denna sommaren har hästen haft hel man och svans hela sommaren. Förr hade hon en man som var kort och stod rätt upp och ingent hår vid svansroten.

En (lång och troligtvis svammlig) fundering..

Hästarnas eksem har av många forskare jämförts med oss människors astma plus många av våra andra vanliga allergier (kolla på nätet) helt rätt, vi är ju faktiskt väldigt begåvade med olika allergi-varianter och vi borde verkligen sålla ut avelsmaterialet (nu ironiserar jag igen, slå inte på mig).
Det har ju också framkommit att det hela tiden är vårt immunförsvar som spökar, förlåt den vanliga o-tekniska svenskan.
Om vi är nedsatta i immunförsvaret så reagerar vi på sådant vi inte är vana vid, mer eller mindre, en del mer = allergi.
Men innan dess måste immunförsvaret vara betydligt nedsatt, vilket kan bero på många olika orsaker.
Hästsidan= nyimport, sjukdom, stress (kanske så enkelt som att byta miljö/stall - England-Sverige), ny typ av foder (svensk flora jämfört med utländsk) mm, listan är lång.

Här kommer min tolkning; hästarna är precis som oss, det behövs olika mycket för att aktivera immunförsvaret hos olika individer och vi/dom reagerar olika/är olika känsliga.
Om vi tittar på min kompis eksemhästar så tog hon bort en bit av stressen dvs betet delvis, och detta hjälpte hästarna en bit på vägen fastän knotten finns i luften!
Det som jag kan se genomgående är att hjälpen för eksemhästarna är olika mellan individerna. En del mår bra täckade, andra mår bättre borta från bete utan täcke, en del måste behandlas med olika histaminer och andra behandlingar osv, obs! min respekt för dina erfarenhter Hillevie.
Min slutledning; Det går inte bara att säga eksem=knott&mygg och lägga på ett täcke och säga att det är det hela man kan göra.
Eksemet är BETYDLIGT mycket mer komplext och förtjänar verkligen mer forskning UTAN att stirra sig blind på knotten (senaste undersökningen)....... Vem vet, den forskningen/lösningen kanske kan hjälpa oss människor också.
Jag köper inte den enkla knott-mygg-förklaringen rakt av med tanke på hur det ser ut bland olika raser bland hästarna plus ovan nämda miljö-förändringar/-föroreningar.

Jag har ett franskt travarsto med eksem, hon fick sitt eksem som 1½ åring enl uppgift och var då kvar i Frankrike.....Hon ÄR avelssto och har inte nedärvt eksemen till någon av avkmmorna...

Jag funderar ju ganska mycket om detta, men är ganska så övertygad om detsamma som du....IMMUNFÖRSVARET...men varför har det fått sig en knäck?? Och är det NÅN här som har ett föl som utvecklat eksem?

Jag tror det kan ha med en hel del saker att göra förutom just symptomen ( eksemet) exempelvis vaccinationer, traumatiska upplevelser som sätter igång en obalans i organen...Jag tror man måste gå till botten med problemet som var o ens häst har för att kunna hela.

Visserligen kan det ju vara genetiskt, men många isisar som importeras kanske har haft en hel del traumatiska upplevelser vid infångande och överresan...eller så händer det nåt med "infödda" i könsmognaden ::?? Men VAD???????

Ja jag ÄR deep :angel: :D

Mitt föl fick eksem som ettåring, han är svenskfödd.

Nu är det ju så att mijlöombyte påverkar hästen. Att flytta från Island och hit till Sverige är ju en ganska stor omställning bl a själva resan och foderombyte t ex. Många importerade hästar bir hjälpta av bl a Probimin och vissa ger linfröolja. Det är OK att avla på importerade islandsston men INTE på svenskfödda. Svenskfödda anses ha starkt genetiskt betingad eksem som ärvs till avkommorna.

Så vet man att vissa hingstar ger fler eksemavkommor. Givetvis ska man räkna med stoet också - men här har man räknat på hingstar som får fler avkommor generellt än ston.

På Island finns t ex inte svidknott och vissa insekter - så självklart spelar miljön här i Sverige en betydelse för en importerad islandshäst. Som jag förstått kan det även drabba t ex hästar från Portugal och Spanien som ej har samma miljö som vi har här.

Forskningen som kommit fram ger inget direkt nytt - mijlö, skötsel, arv. Ungefär som vi trodde/visste innan.

Ja, som ettåring, inte som föl första säsongen....så blev tydligen min också....undrar vad som gör att dom utvecklar det ( när som jag tror kommer i könsmognad)

Ja, som ettåring, inte som föl första säsongen....så blev tydligen min också....undrar vad som gör att dom utvecklar det ( när som jag tror kommer i könsmognad)

Nu finns ju graden av ärftlighet också, ett sto med eksem har väldigt stor risk att lämna en avkomma med eksem. Sen får man inte glömma hingsten, även om bägge skulle vara symtomfri innebär det inte att risken försvinner i de fall eksem finns i linjen.

Min islänning var 1½ år när han fick eksem på hösten. Vi hade kastrerat honom på våren. Han är också svenskfödd.

Nu finns ju graden av ärftlighet också, ett sto med eksem har väldigt stor risk att lämna en avkomma med eksem. Sen får man inte glömma hingsten, även om bägge skulle vara symtomfri innebär det inte att risken försvinner i de fall eksem finns i linjen.

Ja, min har ju lämnat 6 avkommor och ingen eksem, hennes mor eller dennes syskon har inget eksem, hennes far o den linjen har inte eksem, utan det är bara min som har det. Hade jag vetat det idag vad det innebär att ha eksemhäst hade jag aldrig köpt henne pga allt extrakrångel ( men hon står hos nafayette :angel: )
Fast hon har faktiskt blivit mycket bättre på de år jag haft henne...

Det som är beaktningsvärt är ju hennes björnpäls ala strävhårig tax på vintrarna som försvunnit nu..hon verkade alltid "torr" och glanslös i pälsen innan....men vintern som var nu har hon varit helt normal i pälsen....Nåt galet har det ju varit, men VAD och varifrån kommer primärfelet??
Immunförsvaret, magen + organfel som visar sig i att dom inte kan tillgodogöra sig olika näringämnen tror jag på.....Om det sen är knott, sol eller gräs som UTLÖSER det är för mig ganska så ointressant.....Visst ....man behandlar symptomen....men vad är problemet som gör att symptomen visar sig??

Ridi: Vart nyfiken på det du berättar om, skriv här eller PM:a mig vill veta så mycket som möjligt!!!

Ett problem med importhästar är ju att det inet syns, kanske förrän efter 10-15 år i Sverige.

Både mitt sto som är mor till min eksemvalack, och hingsten var/är eksemfria.

Och jag tror säkert att eksemet kan "hoppa över" så barnbarnen får eksem. Troligen i kombination hingst - "fel" stolinje. Om någon hänger med i mina tankar. Jag har ju givetvis funderat länge på varför min eksemvalack drabbats.

Någon som har ett bra recept på smörja man kan göra själv till islandshäst med lindrigt eksem, men som blir hyper tokig:devil: av alla flygfän. Vart kan jag handla bra ingridienser?

Orkade inte läsa hela tråden så vet ej om du har fått detta svaret av någon annan.

Min häst brukade klia sig från April till oktober. Tog ett allergiprov. Förutom myggor och hästflugor var hon allergisk mot dammkvalster och många olika växter. Fick ett vaccin (eller vad man ska kalla det) mot de olika grejorna hon var allergisk mot. Fick små doser med korta mellanrum och nu får hon större dos en gång i månaden. Har hållt på i ca 3-4 år nu och denna sommaren har hästen haft hel man och svans hela sommaren. Förr hade hon en man som var kort och stod rätt upp och ingent hår vid svansroten.

Skulle du kunna tänka dig att dela med dig av den eminenta upptäckten? VAD var det för preparat? Skulle vara till glädje för en sliten eksemhästägare (och alla de andra dito också förmodar jag)

Min häst brukade klia sig från April till oktober. Tog ett allergiprov. Förutom myggor och hästflugor var hon allergisk mot dammkvalster och många olika växter.

Vilken typ av allergiprov tog du, pricktest eller blodprov (RAST)?

Blodprovet togs hemma på gården av veterinären. Min veterinär samarbetar med Dr. Badaky (tror han finns i Norge men är inte säker). Blodprovet analyserades och det visade sig att hästen var allergisk mot bl.a.

Bok
Groblad
Kruskräppa
Råg
Nässla
Hundäxing
Dammkvalster

Myggor
Hästflugor (Tabanus)

De tillverkade ett speciellt vaccin (eller vad man nu ska kalla det, en vätska som innehåller små, små mängder av allt hon är allergisk mot). I nuläget finns det ingen möjlighet att tillverka detta mot myggor, hästflugor, mygg etc. Vet ej varför, men för alla växter går det. Hästen fick till att börja med små, små doser med några dagars mellanrum. Ökade på dosen och antalet dagar emellan injektionerna (injiceras under huden), man får ett schema, tills man till slut är uppe i 1ml med 30 dagars mellanrum.

Har nu gjort detta i 3-4 års tid och hästen var i år helt utan besvär. Har ej ute henne tidig morgen eller efter skymning när myggorna kommer. Har alltid flugtäcke på. Efter ett år var hästen bättre, 2 år ca 80% bättre och som sagt i år har hon haft hel man och svans utan att klia sig för första gången sen jag köpte henne (6 år sen).

Var väldigt skeptisk till att börja med och slutade nästan efter 1 år men som sagt efter att ha provat Boett täcke, krämer, shampoo, örter etc var jag desperat efter något nytt. Glad att jag fortsatte för det har tydligen hjälpt.

Oki. Jag har också låtit allergitesta via Babette Baddaky (en hon ;) ), men inte gått vidare eftersom min vet. inte tyckte att det är tillräckligt tillförlitligt. Plus att Baddaky själv säger att det inte än finns några publiserade (vetenskapliga?) studier på häst.
http://www.drbaddaky.no/prod_enkel.php?id=58

Intressant att det hjälper på din häst. Går din häst utan eksemtäcke?

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka