Eksemhästar

Sv: Eksemhästar

Annika_38: Jag vet själv inte mycket mer om ringormsvaccinet än det jag hittat på nätet. Finns inget direkt på svenska mer än typ Fass, däremot som jag skrev tidigare en hel del på tyska (dom kanske är mer intresserade av tänkbara hjälpmedel än vi svenskar).

Boj: Kan inte låta bli att vara lite ironisk.. såå, om man placerar en eksemhäst på annat underlag än gräs så finns det mer eller mindre inga mygg/knott = hästen blir bättre (jag tänker på det där att en del eksemhästar mår bättre på hö)? Lite väl förenklande eller?

Vad jag vet så är dessa små flygfän "värmesökande" och kan flyga rätt långa sträckor för att hitta sitt offer dvs det fungerar tyvärr inte att sätta sig i paddocken en myggig/knottig sommarkväll för dom hittar dig där också!:devil:

Boj: Kan inte låta bli att vara lite ironisk.. såå, om man placerar en eksemhäst på annat underlag än gräs så finns det mer eller mindre inga mygg/knott = hästen blir bättre (jag tänker på det där att en del eksemhästar mår bättre på hö)? Lite väl förenklande eller?

:

Ja precis så är det. Knotten bor i gräset. De kläcks i fuktiga miljöer. Ju mindre gräs och ju mindre fukt desto färre knott. Därmed inte sagt att det inte finns knott i torra paddockar men mängden är betydligt mindre. Ju färre knott desto lindrigare sommareksem. HH

Ja precis så är det. Knotten bor i gräset. De kläcks i fuktiga miljöer. Ju mindre gräs och ju mindre fukt desto färre knott. Därmed inte sagt att det inte finns knott i torra paddockar men mängden är betydligt mindre. Ju färre knott desto lindrigare sommareksem. HH

Övriga kommentarer känns överflödiga just nu.:bow:

Ja hade för ganska längesen en häst som hade någon slags exem, henne smörjde vi in med något slagsmedel. tyvärr vet ja inte vad de heter, men de ser ut som senap i en vit tup typ. Och den hjälpte evrkligen! Och på islandshästar har dom ju exemtäcken på sommarn, och dom hjälper verkligen mot knott och flugor, om hästen verkligen irreterar sig på de.

Hos oss finns inga knott (bor där det blåser mkt!!!) men 3 av mina hästar har exem ändå.
Tycker att det är lite väl förenklat att skiva att allt exem kommer från ngn sorts knottallergi.

Min häst mår sämst när gräset är nytt (dvs på vår/ för sommar) och på hösten när frosten kommer smygande, de tillfällen då det är som högst sockerhalt i gräset.

Har många års erfarenhet av exemhäster och hos de flest jag träffat stämmer detta mkt väl in på.

Ju mindre gräs de går på desto mindre exem, att fodras med hö har varit det mest effektiva för oss

Hos oss finns inga knott (bor där det blåser mkt!!!) men 3 av mina hästar har exem ändå.
Tycker att det är lite väl förenklat att skiva att allt exem kommer från ngn sorts knottallergi.

Man har genom studier konstaterat att eksem till 97 % uppstår pga av knottallergi, men sen kan dessa hästar även utveckla annan allergi som pricken över i:et. Det är inte ovanligt med sk multiallergi när utbrottet väl har skett, men som sagt de flesta hästar får sin första reaktion pga knott och för att undvika utbrott skyddar man dem mot bitande insekter.

Min häst mår sämst när gräset är nytt (dvs på vår/ för sommar) och på hösten när frosten kommer smygande, de tillfällen då det är som högst sockerhalt i gräset.

Har många års erfarenhet av exemhäster och hos de flest jag träffat stämmer detta mkt väl in på.

Ju mindre gräs de går på desto mindre exem, att fodras med hö har varit det mest effektiva för oss.

Gissar ändå att om du går ut i soluppgången resp solnedgången nästa vår och petar i gräset så kommer du att se ett och annat knott som cirklar omkring redo att bita dig och din häst.

Jag har också bott blåsigt och trodde som du att det inte fanns knott men tji vad jag bedrog mig! Insektsinsamlarna hittade 50 st för mig tidigare osynliga knott på en liten stund kl 3 på morgonen. Däremot blir eksemhästar ofta bättre i blåsiga trakter för mängden knott är så mkt mindre.
Sen är det ju faktiskt så att hö är torkat gräs och näringsämnena försvinner inte i torkprocessen. HH

Senast ändrad av en moderator:

Vi bor ända ute vid kusten så här blåser alltid.... Har faktiskt inte råkat ut för ngra knott här....

Det där med att hö skulle innhålla samma höga halt av socker som uppstår vid ex frost etc......tja du verkar ju inte ha allt helt klart för dig:smirk: Visa mig gärna den studien:)

//
Lotta

Hänvisa gärna till denna studie där det står att 97% av allt exem uppstår pga knott.
Vad jag vet är att forskare ännu inte är eniga:smirk:

//Lotta

Vi bor ända ute vid kusten så här blåser alltid.... Har faktiskt inte råkat ut för ngra knott här....

Det där med att hö skulle innhålla samma höga halt av socker som uppstår vid ex frost etc......tja du verkar ju inte ha allt helt klart för dig:smirk: Visa mig gärna den studien:)

//
Lotta

Tyvärr finns sommareksem orsakat av knott längs våra kuster, mest västkusten men även längs östkusten. Dock är det betydligt värre i inlandet.

Hö har i stort sett det innehåll av kolhydrater som gräset har när det slås. Om torkningen sker långsamt kan innehållet av fruktaner (den sockerart som bildas i stressat gräs) öka något men troligen inte så mkt.

Att sommareksem skulle uppstå av frustnupet gräs vore en världsnyhet. Men hur kommer det sig då att hästar på Island inte har sommareksem, det finns gott om kolhydratrikt frostnupet gräs där? HH

Senast ändrad av en moderator:

Hänvisa gärna till denna studie där det står att 97% av allt exem uppstår pga knott.
Vad jag vet är att forskare ännu inte är eniga:smirk:

//Lotta

Jag vet ingen forskare som funnit någon annan orsak till sommareksem sedan 1888. Då trodde man att sommareksem orsakades av mikrofiliarier, en parasit. Sedan dess har dock alla forskare varit eniga om att det orsakas av insekter framför allt knott.
Du kan börja med att läsa s 3-5 och de referenser som hänvisas till i den länk boj länkade till ovan
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Sen kan du få flera ref om du vill. HH

Att sommareksem skulle uppstå av frustnupet gräs vore en världsnyhet. Men hur kommer det sig då att hästar på Island inte har sommareksem, det finns gott om kolhydratrikt frostnupet gräs där? HH

Jag är väldigt nyfiken på varför det allmänt sett varit så ovanligt mycket fångfall i år. (i allfall enligt de veterinärer jag pratat med) Jag kastar blickarna åt den , som jag uppfattar det, klimatförändring, som gett oss två väldigt varma somrar, med en nästan medelhavslik hösttemperatur. Hur påverkar det grödorna? frågar man sig. Och jag undrar också, om det verkligen är de stora temperaturskillnader på Island, mellan dag och natt, som det är i Sverige.

Min erfarenhet är, att det är en markant skillnad i magstatus, mellan de eksemhästar jag har, jämfört med resten av hästarna. De är mycket känsligare, blir lättare lösa i avföringen, tål inte fodermedel innehållande socker, tex betfor, äpplen mm. Självklart anser jag också att själva grundorsaken till eksem på Islandshäst är insektsallergi, men det finns enligt min mening en koppling till känslig tarm, överkänslighet för ögoninflammationer, och tendens till luftrörsproblem, som jag inte blir klok på.

Kanske hänger den gen, som ger överkänslighet mot svidknott, också samman med överkänslighet i luftrör. Enligt skrifter, kan man läsa sig till, att gamle Thattur, som är anfader till många hästar i Sverige, såsmåningom utvecklade luftrörsproblem, och behövde blötlagt hö. Har ättlingar till honom som uppvisar samma problematik. En slump? Ja kanske.

Jag skulle vilja veta, hur det hänger ihop.

Har aldrig påstått att exemet uppkommer av det eller det medans du hävdar dig starkt veta att all exem uppkommer av insekter. Än så länge har jag bara sett studier där man antar och förmodar att det beror på antingen det ena eller andra.

JAG sa att jag ser en tendens på mina 3 pållar en kraftig ökning/start av exem när sockerhalterna i gräset är som högst.

De blir även klart sämre när de får ex betfor, äpplen eller dyl som innehåller socker.

Jag är väldigt nyfiken på varför det allmänt sett varit så ovanligt mycket fångfall i år. (i allfall enligt de veterinärer jag pratat med) Jag kastar blickarna åt den , som jag uppfattar det, klimatförändring, som gett oss två väldigt varma somrar, med en nästan medelhavslik hösttemperatur. Hur påverkar det grödorna? frågar man sig. Och jag undrar också, om det verkligen är de stora temperaturskillnader på Island, mellan dag och natt, som det är i Sverige.

Min erfarenhet är, att det är en markant skillnad i magstatus, mellan de eksemhästar jag har, jämfört med resten av hästarna. De är mycket känsligare, blir lättare lösa i avföringen, tål inte fodermedel innehållande socker, tex betfor, äpplen mm. Självklart anser jag också att själva grundorsaken till eksem på Islandshäst är insektsallergi, men det finns enligt min mening en koppling till känslig tarm, överkänslighet för ögoninflammationer, och tendens till luftrörsproblem, som jag inte blir klok på.

Kanske hänger den gen, som ger överkänslighet mot svidknott, också samman med överkänslighet i luftrör. Enligt skrifter, kan man läsa sig till, att gamle Thattur, som är anfader till många hästar i Sverige, såsmåningom utvecklade luftrörsproblem, och behövde blötlagt hö. Har ättlingar till honom som uppvisar samma problematik. En slump? Ja kanske.

Jag tror som du att det är många faktorer som hänger samman.

Har också den uppfattning av mina exemhästar har precis som du säger en sämre magstatus. De är helt enkelt kännsliga för foderbyten, socker mm. Jag märker också en stor förbättring (tom. symtomfrihet) när jag tar bort det som de blir sämre (i mitt fall sockerrikt foder).
Jag tror också en överkänslighet mot ex knott kanbidra eller tom. dra igång exem på en häst. Men att säga att det är hela och den sanna "sanningen" är att ta i. Det är troligtvis mängder av aspekter som spelar in.

Hos flera däggdjur inklusive människan finns en koppling mellan luftvägsallergi, allergiskt eksem och allergisk näs/ögoninflammation. Däremot finns ingen påvisad koppling mellan magtarmbekymmer och eksem/luftvägsallergi. Jag har inte heller erfarit ngt sådant.
Dock borde man kunna förvänta sig att en individ som mår dåligt i magtarmkanalen får värre symptom av sin allergi.

Vad gäller fång så är det nog slumpmässiga lokala variationer. I vårt område har vettarna knappt sett ett fångfall på hela året.

Island har varken lika kallt eller lika varmt som oss så skiftningarna borde vara lägre. Mitt intryck är att fång är minst lika vanligt på Island som i Sverige. har dock ingen statistik. HH

Har aldrig påstått att exemet uppkommer av det eller det medans du hävdar dig starkt veta att all exem uppkommer av insekter. Än så länge har jag bara sett studier där man antar och förmodar att det beror på antingen det ena eller andra.

JAG sa att jag ser en tendens på mina 3 pållar en kraftig ökning/start av exem när sockerhalterna i gräset är som högst.

De blir även klart sämre när de får ex betfor, äpplen eller dyl som innehåller socker.

Ja, jag tycker att de väldigt många studier – åtminstone en 40-50 stycken - som visat kopplingen mellan knott/mygg och sommareksem är väldigt övertygande. Jag har inte sett en enda studie som menat något annat förutom den från 1888.

Det kan däremot finnas en koppling mellan vad man äter och hur många insektsbett man får. Socker är en insektsattraktant. Den som luktar sött får mer mygg och knottbett. Den som luktar Bvitamin t ex får mindre. HH

Aha, och det kan kanske vara därför jag tycker mig märka att pållan kliar sig mindre när hon får B-jäst i fodret på sommaren? Knotteländena kanske inte tycker att hon luktar gott?

Finns det förresten några studier som visar vilka olika knott som lever när på säsongen? Min pålla behöver inte sitt täcke längre (och kliar sig inte alls), men det gör grannens häst. Troligen är de överkänsliga mot olika insekter?
Jag blir inte klok på dessa eksem... det är så mycket som kan bero på det ena eller andra så det är ju smått omöjligt att fundera ut vad det beror på och vad som fungerar...

Men för att svara på ursprungsfrågan:
Linfröolja och B-jäst året runt, men ökning av mängden under sommaren. Insektstäcke under knottsäsong. Schamponering en gång/vecka under högsäsong (då det är varmt). Vetriderm fuktspray i man och svans för att lindra. Just nu som sagt behöver jag inte göra något alls - mer än att fodra. Hon kliar sig inte alls!!:banana:

Jag tror som du att det är många faktorer som hänger samman.

Har också den uppfattning av mina exemhästar har precis som du säger en sämre magstatus. De är helt enkelt kännsliga för foderbyten, socker mm.

Att en eksemhäst har sämre magstatus än sina övriga friska kompisar är ingen nyhet, därför skall man satsa på att stärka magen/tarm flora. Merparten av immunförsvaret sitter i magen, slås den ut faller saken i sin natur att hästen blir betydligt mer mottaglig för allehanda problem.

Här har du lite läsvärt i frågan om mage, eksem, fång osv, studier som har gjorts på bl a häst.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S

Ytterligare länk från SLU finns här, och fortsättningen har du fått tidigare. I övrigt kan du Google söka på de namn som nämnts, och här kommer du få en hel del att läsa om eksem.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?201

Knott lever över hela sommaren, men har två kläckningsäsonger som vi ofta kan märka att hästen får mer problem av. Dels på våren när den första kläckningen sker är jättejobbig för hästen, många börjar klia sig frenetiskt. De som är förutseende brukar sätta på eksemtäcke innan detta sker, och klarar ofta på så sätt sin häst. Nästa kläckning sker i augusti mot september, många ägare till eksemhästar märker återigen en försämring i eksemstatus. Personligen ser jag det som knottfritt efter ca 5 frostnätter och utan allt för höga dagstempraturer, förra året såg jag själv knott kläckas i mitten på oktober och eksemperioden den sommaren var lååång.

Denna sommar har våran import var helt befriad från symtom faktiskt, men han har fått linfröolja och uppenbarligen verkar det ha hjälpt honom. Magen är också bättre än någonsin, mot tidigare halvlös avföring. Just nu skiter pållen bollar som en prins;)

Hos flera däggdjur inklusive människan finns en koppling mellan luftvägsallergi, allergiskt eksem och allergisk näs/ögoninflammation. Däremot finns ingen påvisad koppling mellan magtarmbekymmer och eksem/luftvägsallergi. Jag har inte heller erfarit ngt sådant.
Dock borde man kunna förvänta sig att en individ som mår dåligt i magtarmkanalen får värre symptom av sin allergi.

Av alla eksemhästar jag har drabbats av genom åren, finns en gemensam nämnare. Nu pratar jag om isländska importer, innan eksemet brutit ut har många hästen drabbats av någon form av luft vägsbesvär. I samma veva har många av dessa hästar faktiskt blivit riktigt kackiga i magen, idag är det många ägare till eksemhästar som kör någon form av probiotica bakterier under eksemsäsongen med gott resultat. Jag gjorde så tidigare, men valde sen lin fröoljan och tycker att den funkar kanon faktiskt.

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama