Eksemhästar

Sv: Eksemhästar

Ja, vad ska man tro?
Jag har försökt att ringa återförsäljaren, inget svar.:angel: :idea:
Men, jag har återigen skickat mail för att få veta innehållet.
Har även mailat artikelförfattaren.:idea:
och,
mailat en veterinär i Halland jag fick namnet på, ang. ringormsvaccinet.
Återkommer när jag får svar.

Ja, vad ska man tro?
och,

JAA va bra... uppdatera när du fått veta något mer!!!!

. Har du läst artikeln av Stina Helmersson? Tycker att det är väldigt bra.
Kan också berätta att jag skickade ett mail för att få veta vad dessa piller innehåller, men fick inget ordentligt svar.
Har tänkt att ringa tillverkaren, vill ju veta vad det är man stoppar i hästen.
Hon skriver att det är ett "naturmedel som stärkerhästens immunförsvar".
Hoppas att någon som provat dessa piller kan skriva så vi får veta lite mer.

Resonemanget i denna artikel är kvalificerat struntprat utan minsta förankring i hur kroppen fungerar. Det går alltså ut på att man ska ta bort sin eksemhäst från betet, ge minimalt med foder och piller med icke uppgivet innehåll för 500 kr.

Om hästen tas bort från betet tas den ju bort från knotten som bor i gräs. Självklart blir den då bättre från sitt knottallergi! Alldeles gratis dessutom.

Sommareksem är insektsallergi, det finns massor av väldigt noggranna undersökningar från alla världsdelar som visar det. HH

Senast ändrad av en moderator:

Har ännu ej fått svar på mina mail. Väntar å väntar....
Och visst kan man se det som skitprat, det som stod i artikeln, men så fort jag får "innehållsdeklaration" på pillrena så skriver jag....

Finns det verkligen ingen som har provat dessa små piller?;)

Självklart håller vi täckena rena, och svampar honom i stort sett varje dag med äppelcidervinägervatten,
täcket åkte på väldigt tidigt i år.
Har använt switch tre gånger i år (om jag minns rätt), men tycker inte att det fungerar särskilt bra, har pratat med många som använt det och deras(och våran) har tappat all man och svans, även återförsäljare har berättat detta för oss. Har som sagt inte märkt någon försämring efter att vi slutade switcha.
Vad blandar du i dina egna aloe-vera salvor?
Märker du skillnad med att tvätta täckena i såpa?
Intressant det du skrev om klöver, var helt nytt för mig, men hur sjutton undviker vi det?:crazy:
Tack för att ni skriver!!!!
Vill höra mer!

Jag blandar in lavendelolja, kryddnejlika och geranium i aloen. Det är "snälla" oljor, ca 15 droppar av de första och 5 av geranium.

Ja vissa hästar tål inte switchen, men på min fungerar det. Dock aldrig på en redan skadad hud. Man kan spreja något annat insektsmedel på själva täcket också om huden är skadad. Onödigt kleta på vad som helst på häststackarn, viktigt ren och så då och salvor som dels mjukgör och aloen som torkar ut lite.

Ja, vad ska man tro?
och,

Ringormsvaccin har INGET med allergi att göra!!!! Även detta är rent skitprat, liksom eksempillren!!

Tack för "receptet", ska spara det bland allt annat jag hittar.
Finns det ingen hemsida med någon sorts sammanställning av alla dessa "hemma"-kurer som finns?
Balderun: Känner du alltså till dessa piller, eller?

Jag tycker att det är väldigt konstigt att det inte klassas som djurplågeri att ha kvar eksemhästar i livet.Står en häst utan mat eller vatten någon timme eller ännuvärre att ingen tar in hästen undernatten mm,då tycker folk att det är djurplågeri.Är inte det konstigt?

Ringormsvaccin har INGET med allergi att göra!!!! Även detta är rent skitprat, liksom eksempillren!!

Inte skitprat. Det har uppmärksammats att en del eksemhästar som behandlades för ringorm blev mycket bättre/helt bra från sitt eksem OBS! Inte alla fick denna effekt.

Som jag skrev i denna tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=695717

Sv: Ringormvaccin mot eksem??
----------------------------------
Det har använts i Tyskland sedan 1999 som hjälpmedel mot eksem och naturligtvis det som det är menat för dvs ringorm. När dom använder dett mot eksem så ges dubbel dos i vissa intervaller, har en del biverkningar Heter Insol Dermatophyton.
Finns mer info på tyska sidor.

Mellan_s: Håller på och söker info om vaccinet. Det är inte lätt att hitta något om det. Något tips?

Karin 71: Tänker inte kommentera din åsikt angående eksemhästar.

Denna länk har det varit ett väldigt rabalder om, de som skickade efter dessa piller fick dem hemsända i en plastpåse ihopknuten. Så seriositeten är säkert diskutabel, kruxet med eksem är att det som funkar på en häst inte funkar på nästa osv. Man måste hitta något för varje individ, A och O ör ALLTID eksemtäcket och därefter den sekundära hjälpen man kan bidra med.

Har testat ett piller mot colucuidos (svidknott), utan verkan. Om det är samma piller, törs jag ej uttala mig om.

Men om du vet att det är struntprat gällande ringorms vaccin så kan du kanske förklara sammanträffandet mellan de bra resultaten och vaccinering?:smirk:

Äntligen någon som i alla fall visste något om eksempillrena!
Finns det någon gammal tråd om dem?

Skillnaden mellan de 2 handlingarna du skriver är djurplågeri, är den att man gör allt (om man är normalt funtad) för att lindra besvären för hästen,dvs täcken,behandling av utsatta områden,och även att de får vara inne då de är värst drabbade.Man gör med andra ord en medveten handling för att hjälpa djuret.Att inte ge hästen mat och vatten är en medveten handling iform av grymhet mot ett djur.
Du kanske anser man bör avliva alla djur direkt om de skadas också? Varför ödsla en massa tid o pengar på vård??:devil:
Att du skriver en timme utan mat och vatten är bara löjlig mening att skriva....

Resonemanget i denna artikel är kvalificerat struntprat utan minsta förankring i hur kroppen fungerar. Det går alltså ut på att man ska ta bort sin eksemhäst från betet, ge minimalt med foder och piller med icke uppgivet innehåll för 500 kr.

Om hästen tas bort från betet tas den ju bort från knotten som bor i gräs. Självklart blir den då bättre från sitt knottallergi! Alldeles gratis dessutom.

Sommareksem är insektsallergi, det finns massor av väldigt noggranna undersökningar från alla världsdelar som visar det. HH

Tackar:bow: äntligen en till som förstår att insekter lever i gräs, inget gräs inga insekter.:angel:

Det har just redovisats en ny studie gjord på islandshäst, för den som är intresserad.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindbe rg.pdf

Det pågår väldiga studier om just eksem, dels på Island, men även tyskland är framstående på den fronten. Här i Svergie har man genomfört flera studier, som i princip bekräfta det man tidigare visste.

Myter om eksem är många, man skall inte ge en eksemhäst sockerprodukter. De skall gå på proteinfattig kost, de ska ha en mycket magert bete osv. Som tur är har de flesta insett att inget av detta gör saken bättre eller sämre, men för de som finns kvar och måste testa det kommer att få uppleva samma sak fast man kanske inte förstår varför.:smirk: Dvs tar man bort en eksemhäst från gräset för att inte ge för mycket protein, kommer antagligen hästen att bli bättre fast inte pga det man tror utan som sagt inget gräs inga insekter och därmed inget eksem.

Hallonkvist: Känner du till någon studie ang. detta, eller någon man kan fråga?
Har ju som jag skrevtidigare mailat en vet. i Halland som jag fick namnet på, men han har ännu ej svarat. Kanske min tid räcker till i veckan så ska jag ta och ringa honom.

Äntligen någon som i alla fall visste något om eksempillrena!
Finns det någon gammal tråd om dem?

Vet du, detta var i min tidiga ungdom med eksemhäst. Så visst fanns det trådar i ämnet, men jag tror att det är sisådär en 7 år sedan jag provade och konstaterade att det var bluff och båg och ingen hjälp för hästen.

Den länken borde egentligen ligga i malpåse enligt min förmedlande, den red nämligen på den vågen av panikslagna hästägare som importerat friskt under början av nittiotalet, efter ca 2-3 år började eksemen komma som ett brev på posten.

Så jag måste säga, man ska inte tro på allt man läser.:crazy:

Snart kommer du även att hitta mineralbaljan som ska vara så bra för eksemhästar, fast ingen vet vad den innehåller och det finns ej heller bevis för att de funkar. Har provat de med,:angel: min pålle fullkomligen avskydde detta och gav blanka :devil: i burken.

Ja, visst finns det mycket "skit" på marknaden!!!
Det är därför jag vill kolla upp vad sjutton sakerna innehåller och få veta från oberoende personer som har provat, INTE som i mailet jag fick av pillrens tillverkare: Ring XXXXX och fråga!
Och, :rofl: har ännu ej stött på nån balja!
Kolla också Hästhantering: Säkerhet - Eksemhästar.;)

Just detta med myter, så hamnade jag i en diskussion om detta med gräs eller inte gräs till en eksemhäst. Detta bör har varit för ca 7-8 år sedan, redan då sa jag just detta inget gräs inga insekter och hästen blir såklart bättre. Hur dumförklarad blev man inte då, vilket sker även idag.:angel:

Har en eksempålle själv men även haft med andra att göra under vägens gång, den har varit kantig och krokig och idag har vi hittat en linje som funkar för vår pålle. Han har numera inga eller mycket få symtom på eksem, han borde vara värre eftersom eksem brukar bli värre i takt med att hästen åldras. Men så är inte fallet, han är trots allt 20 på väg in på sitt 21:a år.

Mina tips till dig är att försöka få magen i lag, mycket av eksemproblemen kommer starkt från magen. Probioticaprodukter är gångbara, att sen inte enbart inrikta sig på eksemperioden utan att även jobba på att förbereda hästen inför nästa period. Så detta löper sammantaget över hela året, en bra och kvalitativ foderstat bygger mycket. Hitta något som stärker magen, vi hittade linfröolja som faktiskt funkar för oss och ger dessutom den otrevliga biverningen av att hästen är knallblank i sin päls.;)
Våran pålle får dessutom Hestekraft, nu påstår flera hästägare att deras hästar blivit bättre av hestekraften i just sitt eksem. Hur det ligger till med den saken vet jag ej, och kan ej heller tyda i vårat fall.

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama