Eksemhästar

Sv: Eksemhästar

Finns speciella örtblandningar för just hudproblem och eksem. De ska behandla problemet inifrån,tyvärr har jag inte provat de själv men har använt många andra örter med bra resultat.

Tack alla, vad tror ni om det här då? Snackade med en tjej från Halland idag. Där hade deras veterinär gett deras ekemhäst vaccin mot ringorm, och tydligen flera eksemhästar i området, och de vart bra.:crazy:
Ska kolla upp det, fick namnet på vet. så jag ska ringa honom på måndag!
Hört talas om detta?

japp. vad jag har hört så ska en del hästar blivit hjälpta, anndra inte alls. har dock bara sett en islänning som blivit beh. tyvärr hade det inte hjälpt den. har du pratat med vet. om teldanex ? det har min gammla pålle blivit hjälpt av.

Ja här kommer ett till inlägg i raden.:rofl:
Har haft in isläning i åtta sommrar nu och provat en hel del och det bästa jag kan säga är, försök hitta en hage där det är öppet och blåser mycket, det håller knotten borta. Swiths + täcke tidigt på våren, bada en gång i veckan, inte oftare torkar bara ut huden. Prob shampo. Leta dig fram till en slava som du tycker är bra, Prob olja, Horozol, Nylanders. Våldigt olika fårn häst till häst har jag upptäckt. Måste prova dig fram själv.

Har provar Ökozon som jag vet hjälp många, men för oss var det den värsta sommaren hittills.
Lycka till i sökandet ;)

2 st fjordingar med exem varav den ena har ganska kraftiga reaktioner. Vi bor ju mitt i norrbotten och både knott och även brems (broms eller hur man nu kallar dom) är gansk aktiva och många. Exemtäcket åker på tidigt men behöver inte sitta på så länge på hösten eftersom det blir kallt ganska tidigt här uppe och alla flygande odjur försvinner. Sedan använder vi Nylanders hästkräm tvättar både häst och täcke så ofta som det behövs oftast en gång/vecka. Nu är exemtiden för oss över och dom har klarat sig ganska bra i år, sjönt.

Fick igår tips på en sida om eksempiller av en hästkompis.
http://www.ekseminfo.se
Läs och skriv om era erfarenheter av "pillret" och metoden, eller vad ni tror.
Läs också artikeln av Stina Helmersson.
Mycket bra tycker jag.

Verkar inte som att man kommer vidare på adressen jag skrev,
men googla, så hitttade jag den.
Känns som om det är den metoden jag vill prova!!!:)

får inte fram sidan med dessa piller... inte ens på google...

själv har jag en shettisdam med exem... denna sommar var våran första tillsammans o min första med en exemhäst...

Nu kastar jag mig en i diskussionen!
Min häst har jag behandlat med zinksalva på sår och gett alger samt äcv. Jag har sett resultat om jag jämnför med förra sommaren. Nu är jag inne på att prova dom här pillrena.
Är det någon som tror på det???

nej, det låter "för bra för att vara sant". 98% är nöjda - 2 % inte, men dom har inte följt anvisningarna :confused:

sätt in 500 kr och en påse eksempiller kommer med vändande post :confused:

tyckte också att det verkade lite konstigt... o oseriöst :confused:

o hur länge räcker en sån där påse me piller? måste man göra så som det står i artikeln dom har på sida?? ha hästen i en, grushage o hälla äppelcidervinäger i vattnet osv???

Hillevie: Ja visst låter det otroligt. Har du läst artikeln av Stina Helmersson? Tycker att det är väldigt bra.
Kan också berätta att jag skickade ett mail för att få veta vad dessa piller innehåller, men fick inget ordentligt svar.
Har tänkt att ringa tillverkaren, vill ju veta vad det är man stoppar i hästen.
Hon skriver att det är ett "naturmedel som stärkerhästens immunförsvar".
Hoppas att någon som provat dessa piller kan skriva så vi får veta lite mer.

nej, den läste jag inte.

blir så irriterad när det skrivs att "ska stärka hästens immunförsvar"

eksem och astma beror ju på ett överaktivt immunförsvar, dvs. kroppen/immunförsvaret reagerar även på det som är "normalt".

om du dessutom inte fått ett ordentligt svar på vad som är verksamma ämnen, så är iaf. jag säker på att det är buffel och båg.

Tror ni att det är knotten, eller de nya rönen, att det kommer från "magen".

Jag har tre islänningar. En har ganska gravt eksem och han är den som har den "bästa" magen. I stort sett alltid fina små bajskulor. De andra två har inget eksem. Den ena har definitivt inga fina små kulor, utan antingen ganska lös avföring eller stora bumlingar. Den tredje hästen har mittimellan-avföring.

Jag börjar hålla med Hillevi och Rebekca om att det kanske är lite:angel: . Jag vill ju veta vad det är man stoppar i hästen ordentliget. Om inte Annika får något bättre svar så vill nog inte jag prova det på min häst.
Jag känner Annika som har startat den här tråden. Hon skickade över mailet som hon fick av tillverkaren det kändes lite som om tillverkaren inte ville svara riktigt. Det stod även i mailet ett telefonnummer till en som har provat medlet och man kunde ringa dit, men vem är det då??? Någon som tillverkaren känner eller??
Får nog forska lite mer om det här innan jag tänker börja ge det.

kanske bara är "sockerpiller" :angel:
något skumt är det, och att dom säger att det ska "stärka" immunförsvaret. har man otur och det fungerar kan ju eksemen bli ännu värre.

Liknande trådar

L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka