B
BeastieBabe
Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!
varför hjälper då vatten med havssalt i till eksemhästar?
varför hjälper då vatten med havssalt i till eksemhästar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
tittilo skrev:*lånar knapp* Många bra tips och råd men alla pratar om knotten . Enligt en del studier beror ju eksemen på för mycket socker och salt särskilt socker.En del hästar är över känsliga mot det och stöter ut det genom man och svans eller hela kroppen och det gör att de luktar på ett sätt som drar åt sig knotten .Så man bör se över sin foderstat också och inte släppa hästen för tidigt på bete då det nya gräset är fullt med socker .Låt de heller inte gå på ett väldigt nedbetat bete då det nyspirande gräset är nästan bara socker..
fel fel fel felislands_lover skrev:vårat sto är inte känslig för knott, men däremot solen, hon börjar klia sig vårtid när solen vänder och blir starkare, sen efter det blir hon känslig på knott och mygg. Vi har täcke på henne året om, (vintertäcke + boett) smörjer med skillingaryd. visst är hon kilig, men mycke bättre, nu har en snygg kropp, med sår runt mulen... det är allt.
Aldrig att jag kommer att köpa ett exemhäst igen.. detta kort är taget sommartid...
Ja jag kanske borde ha skrivit kan bero på .Sorry. Jag har läst en del studier och pratat med en del forskare men det kan jag inte styrka här.Men varför hetsar du upp dig ?Tråkigt med enkelspåriga människor som bara tror de har rätt.Jag tror alla kan ha rätt jag tror dig men även andra människor. Varför inte försöka få så mycke info som möjligt?Utan att ha en attityd. Det är ganska vanligt med människor som får eksem av socker så då har väl en del veterinärer fått upp ögonen för det ,nu det kommer ju nya forskningar hela tiden och det är väl värt att kolla upp.Det är ju klart det beror på knotten till stor del men det är ju samma med människor ,en del blir mycke bitna, en del mindre ,en del är allergiska Jag är inte allergisk men blir jättemycke biten ,min man blir aldrig biten .Jag smakar bättre eller luktar på ett annat sätt så de kommer till mig och om det beror på vad jag äter ?Ja mycke troligt .Alla eksem hästar är nog inte lika . En del har ju faktiskt soleksem också.Jag bara tipsade om vad jag lärt mig .Ja folk pratar om knotten därför att det över hela världen är just knott eller insekter av släktet Culicoides som är den absolut viktigaste orsaken till sommarseksem. Googla på culicoides+sweet itch (sommareksem på engelska) så kommer det massor av träffar varav de flesta hänvisar till en eller flera vetenskapliga studier om detta.
Däremot finns det inte en enda vetenskaplig studie publicerad som visar något samband mellan sockerintag och
eksem. Har du sett ngn sådan får du tala om var. HH
islands_lover skrev:Hur kan du säga att detta är del?! du känner inte våran dam?
islands_lover skrev:Jag tycker så synd om henne... men hon mår då bättre hos oss, har en snyggare päls, och rikligare på vintern, tidigare så hade max vinterpäls som en blodinig. nu är den mer islännninglik, men inte hundra ennu.
tittilo skrev:*lånar knapp* Många bra tips och råd men alla pratar om knotten . Enligt en del studier beror ju eksemen på för mycket socker och salt särskilt socker.En del hästar är över känsliga mot det och stöter ut det genom man och svans eller hela kroppen och det gör att de luktar på ett sätt som drar åt sig knotten .Så man bör se över sin foderstat också och inte släppa hästen för tidigt på bete då det nya gräset är fullt med socker .Låt de heller inte gå på ett väldigt nedbetat bete då det nyspirande gräset är nästan bara socker. Så om man börjar i den änden och minskar hästens socker intag så blir knotten mindre och lättare att bekämpa. Det finns ju islands hästar på island som lider av eksem fast det inte finns svidknott där och då det beror på bete och foder istället. Men de klarar sig bättre också för att det är ett kargare bete med inte lika mycke socker i plus att de ofta har mer kalk i sina beten .Men de kan råka illa ut änndå.Så sommar eksem kan bero på olika saker men kolla av fodret så det inte är så att din häst är socker känslig. Min är det och blir mycke bättre av att slippa allt socker och att få mer kalk och planerade beten .