Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

varför hjälper då vatten med havssalt i till eksemhästar?

Hej!!
Prova EKHOLMS produkter. Finns som olja, schampo och flugspray... Det funkar jätte bra på min pålle.
Dessutom Boett eksemtäcke när hästen är ute och att den får stå inne på natten minst!!
Att du hägnat av träden o så är bra.
Hoppas verkligen det löser sig!!
Men hittar du nåt som funkar, kör på det. Har man tur blir hästen bättre år efter år när den får vänja sig.
MVH Karin

Kanske flytta hästen annars då??
Typ till Öland lr Gotland??
Om du inte vill avliva henne (vilket jag förstår) kanske det är en lösning annars?? Ingen rolig lösning men...
jaja, ett tips iaf.

*lånar knapp* Många bra tips och råd men alla pratar om knotten . Enligt en del studier beror ju eksemen på för mycket socker och salt särskilt socker.En del hästar är över känsliga mot det och stöter ut det genom man och svans eller hela kroppen och det gör att de luktar på ett sätt som drar åt sig knotten .Så man bör se över sin foderstat också och inte släppa hästen för tidigt på bete då det nya gräset är fullt med socker .Låt de heller inte gå på ett väldigt nedbetat bete då det nyspirande gräset är nästan bara socker. Så om man börjar i den änden och minskar hästens socker intag så blir knotten mindre och lättare att bekämpa. Det finns ju islands hästar på island som lider av eksem fast det inte finns svidknott där och då det beror på bete och foder istället. Men de klarar sig bättre också för att det är ett kargare bete med inte lika mycke socker i plus att de ofta har mer kalk i sina beten .Men de kan råka illa ut änndå.Så sommar eksem kan bero på olika saker men kolla av fodret så det inte är så att din häst är socker känslig. Min är det och blir mycke bättre av att slippa allt socker och att få mer kalk och planerade beten .

tittilo skrev:
*lånar knapp* Många bra tips och råd men alla pratar om knotten . Enligt en del studier beror ju eksemen på för mycket socker och salt särskilt socker.En del hästar är över känsliga mot det och stöter ut det genom man och svans eller hela kroppen och det gör att de luktar på ett sätt som drar åt sig knotten .Så man bör se över sin foderstat också och inte släppa hästen för tidigt på bete då det nya gräset är fullt med socker .Låt de heller inte gå på ett väldigt nedbetat bete då det nyspirande gräset är nästan bara socker..

Ja folk pratar om knotten därför att det över hela världen är just knott eller insekter av släktet Culicoides som är den absolut viktigaste orsaken till sommarseksem. Googla på culicoides+sweet itch (sommareksem på engelska) så kommer det massor av träffar varav de flesta hänvisar till en eller flera vetenskapliga studier om detta.

Däremot finns det inte en enda vetenskaplig studie publicerad som visar något samband mellan sockerintag och
eksem. Har du sett ngn sådan får du tala om var. HH

Varför inte svara på Beastiebabes fråga för? DEn är ju ställd till dig och jag skulle oxå vilja ha reda på svaret.

Jag tror nog det kan vara olika...varför får t ex människor eksem? en del hästar har eksem året runt...andra bara några månader medans den tredje har det halva året och det är nog därför olika saker funkar på olika hästar...däremot är jag helt övertygad om att man måste ta det "från magen" om man ska försöka få bukt på det...men VAD det är som felas eller utlöser eksemen är troligtvis väldigt olika..

knott vid kusterna finns, men dom trivs inte där så speciellt då det oftast blåser alltid där..det är vad jag fått höra....saltvatten torkar ut, men att att ha havs/saltvatten på öppna sår är nog inte så schysst mot någon....(som svar till beastibabe o moonlight)

Skillingaryd är tjärsalva. Finns i svarta burkar eller gröna. Beroende på vart du köper.
Jag har en shettis med svår eksem och använder nu Nylanders,skillingaryd,näckens samt Flusa.(kovarianten av Switch)Billigare och fungerar på honom.
Jag måste smörja honom för att han ska få ro att beta.Jag har dock inte honom inne då han får panik av att stå inne själv.
Han har Boetts eksemtäcke med maglapp och huva.Han mår bra av mina insmörjningar och av täcket.Utan detta så är hela han sönderkliad. Ska också tvätta honom i Hexocil nu på fredag då han kommer hem från tillfälligt bete.

vårat sto är inte känslig för knott, men däremot solen, hon börjar klia sig vårtid när solen vänder och blir starkare, sen efter det blir hon känslig på knott och mygg. Vi har täcke på henne året om, (vintertäcke + boett) smörjer med skillingaryd. visst är hon kilig, men mycke bättre, nu har en snygg kropp, med sår runt mulen... det är allt.

Aldrig att jag kommer att köpa ett exemhäst igen.. detta kort är taget sommartid...

islands_lover skrev:
vårat sto är inte känslig för knott, men däremot solen, hon börjar klia sig vårtid när solen vänder och blir starkare, sen efter det blir hon känslig på knott och mygg. Vi har täcke på henne året om, (vintertäcke + boett) smörjer med skillingaryd. visst är hon kilig, men mycke bättre, nu har en snygg kropp, med sår runt mulen... det är allt.

Aldrig att jag kommer att köpa ett exemhäst igen.. detta kort är taget sommartid...
fel fel fel fel

Senast ändrad:

Hur kan du säga att detta är del?! du känner inte våran dam?

Ja folk pratar om knotten därför att det över hela världen är just knott eller insekter av släktet Culicoides som är den absolut viktigaste orsaken till sommarseksem. Googla på culicoides+sweet itch (sommareksem på engelska) så kommer det massor av träffar varav de flesta hänvisar till en eller flera vetenskapliga studier om detta.

Däremot finns det inte en enda vetenskaplig studie publicerad som visar något samband mellan sockerintag och
eksem. Har du sett ngn sådan får du tala om var. HH
Ja jag kanske borde ha skrivit kan bero på .Sorry. Jag har läst en del studier och pratat med en del forskare men det kan jag inte styrka här.Men varför hetsar du upp dig ?Tråkigt med enkelspåriga människor som bara tror de har rätt.Jag tror alla kan ha rätt jag tror dig men även andra människor. Varför inte försöka få så mycke info som möjligt?Utan att ha en attityd. Det är ganska vanligt med människor som får eksem av socker så då har väl en del veterinärer fått upp ögonen för det ,nu det kommer ju nya forskningar hela tiden och det är väl värt att kolla upp.Det är ju klart det beror på knotten till stor del men det är ju samma med människor ,en del blir mycke bitna, en del mindre ,en del är allergiska Jag är inte allergisk men blir jättemycke biten ,min man blir aldrig biten .Jag smakar bättre eller luktar på ett annat sätt så de kommer till mig och om det beror på vad jag äter ?Ja mycke troligt .Alla eksem hästar är nog inte lika . En del har ju faktiskt soleksem också.Jag bara tipsade om vad jag lärt mig .

Senast ändrad:

Jag har hört fler som har prata om det, så varför inte?! våran har vi och vet konstaterat att det är solen som är hennes största bekymmer, men visst är hon känslig på knort och "svian", men solen kommer först. Jag tycker så synd om henne... men hon mår då bättre hos oss, har en snyggare päls, och rikligare på vintern, tidigare så hade max vinterpäls som en blodinig. nu är den mer islännninglik, men inte hundra ennu.

Den utlösande faktorn för eksem är i de flesta fall och över 90% svidknott, sen kan hästen iofs har flera reaktioner på annat också men det är en helt annan sak. De socker som du pratar om är inte något hästen normalt reagerar för, däremot kan de få reaktioner på de första betet som kan innehålla höga halter av fruktoser, detta gör att magen hamnar i olag eftersom den största andelen av hästens immunförsvar finns i mage och tarm uppstår en reaktion här.
Ofta kan man se att detta lägger sig efter en liten tid på betet, orsaken är att magen har vant sig och fruktoser avtar i gräset.

Saltvatten har en klådstillande effekt på eksem, oftast finns ej heller så många bitande insekter i närheten av saltvatten då dessa företrädesvis trivs vid sötvatten hål eller annan sank mark utan höga andelar av salt. I övrigt trivs inte så mycket växtlighet vid salt eller bräckt vatten, därför är avsaknaden utav insekter ganska naturlig.

Den forskning som bedrivs har kunnat konstatera att hästen får reaktioner av knottangreppen, hästen blir sen känslig även mot annat vilket gör att varje eksemindivid är unik och behandlingsmetoderna mellan dessa därför kan variera.

Grundkonceptet borde vara att stoppa orsaken, därför är eksemtäcke ett måste för varje eksemhäst. Hur man skall behandla sin häst blir därför individuellt, de som funkar på en häst fungerar kanske inte på nästa osv. Gemensamt är, stoppat angrepp, klådstillande sekundär behndling, samt sekundär insektsavvisande preparat.

islands_lover skrev:
Hur kan du säga att detta är del?! du känner inte våran dam?

Ursäkta att du tog åt dig. Men jag skrev svar på fel ställe och skrev då fel fel fel. Det var inte menat något åt dig.

Jag är ledsen att behöva göra dig besviken. Men håll koll noga på din häst. För jag tror det beror på denna kalla vår och sommar. Därför är din häst nästan besvärsfri just nu. Så är det iaf med min. Jag har iaf satt på medel utifall att....Och peppar, peppar än har han inte börjat klia sig.

Ni som verkar haj på det här:
Min vbl. travare får också lindriga(?) exem. Har kliat sönder svansen, har ett par sårskorpor vid pannluggen bl a. Han är väldigt känslig i huden för skav så jag vill absolut inte ha exemtäcke eller dyl. Vågar inte ens ha flughuva på sen han fick brännskador av den när jag varit bortrest en vecka.
Vill inte heller använda starka/hudirriterande preparat, utan så lindrande som möjligt särskit på svansen.

islands_lover skrev:
Jag tycker så synd om henne... men hon mår då bättre hos oss, har en snyggare päls, och rikligare på vintern, tidigare så hade max vinterpäls som en blodinig. nu är den mer islännninglik, men inte hundra ennu.

Hihi och "vi" brukar säga att våra varmblodstravare få vinterpäls som islänningar :D

dom kanske har bytt med varandra? :D
hon har otroligt kort päls, har tillochmed fått korsförlamning...

Gejsa, då förstår jag... och jag ivrade iväg mig lite... då var det upprätt :cool:

tittilo skrev:
*lånar knapp* Många bra tips och råd men alla pratar om knotten . Enligt en del studier beror ju eksemen på för mycket socker och salt särskilt socker.En del hästar är över känsliga mot det och stöter ut det genom man och svans eller hela kroppen och det gör att de luktar på ett sätt som drar åt sig knotten .Så man bör se över sin foderstat också och inte släppa hästen för tidigt på bete då det nya gräset är fullt med socker .Låt de heller inte gå på ett väldigt nedbetat bete då det nyspirande gräset är nästan bara socker. Så om man börjar i den änden och minskar hästens socker intag så blir knotten mindre och lättare att bekämpa. Det finns ju islands hästar på island som lider av eksem fast det inte finns svidknott där och då det beror på bete och foder istället. Men de klarar sig bättre också för att det är ett kargare bete med inte lika mycke socker i plus att de ofta har mer kalk i sina beten .Men de kan råka illa ut änndå.Så sommar eksem kan bero på olika saker men kolla av fodret så det inte är så att din häst är socker känslig. Min är det och blir mycke bättre av att slippa allt socker och att få mer kalk och planerade beten .

Jag har hört att det är vanligt att hästen får en typ av svamp av socker som kan störa en hel del i kroppen. T ex eksem.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama