Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Allergi kan ge reaktionen att kroppen stöter ifrån sig hår. Men det tillhör ovanligheterna. Prova och täck henne tidigt så ser du ju om det beror på att kroppen stöter ifrån sig eller om det är att hon kliar av sig.

Knott är överdjävliga på att krypa in överallt. Jag trodde att min hade sår i ansiktet pga knotten så jag använde huva hela tiden... Det visade sig att när knotten kröp in i huvan så blev hästen lite smått hysterisk, och då kliade sig som bara den emot frambenen. Och då skavde upp såren!

moli skrev:
Med tanke på hur fin Tibrá var på de senaste bilderna jag såg så tror jag ABSOLUT att du har rätt. Skydda henne så som du har skrivit så finns det goda chanser att hon inte kliar av sig man& svans. Man& svans faller inte av av sig själv utan för att hästen kliar sig. Och lindrar man kliigheten så kliar sig hästen mindre= mer man kvar. Täcke gör det också lite svårare för hästen att klia bort tagel.

Många eksemhästar går att skydda så att de ser helt friska ut. (inte alla vad det verkar :( men många )

Att hon och inte de andra får sår beror naturligtvis på hennes allergi. (eksemet) Eksemet kan visa sig som sår lite var stans på kroppen inte bara i man& svans. Det är ju svårt att avgöra varifrån klådan kommer, och ibland ser "såren" i ansiktet ut ungefär som de brännsår man får när man snubblar på gympasalsgolvet.

Om det är knott som är det största problemet för Tibrá så är det ju tyvärr så att de är äckligt små och kan kräla in under huvor om de vill och bitas trots att man skyddar hästen. Men det lindrar naturligtvis mycket att ha huva jämför med om man struntar i det.

Det kan också bli sårigt på känslig hud om man tagit på för koncentrerade mängder myggmedel med tex en svamp kring ögon, öronrot och juver.

ja okej.. jävla knott.. att de lyckas med allt!
men såna sår hade hon ju inte i sommras bara nu till slutet av den och nu i början av hösten.. och hon har haft huva på sig hela tiden!! det förstår jag inte riktigt..
hmm.. nu börjar det läka tror jag.. såren har blivit svart (visst läker det då?) och hår har börjat växa..
men på nosryggen är det värre! där kliar hon upp så det bli alldeles kalt.. tråkigt :( hon ser nästan skabbig ut :eek: hade på hydrokortison men jag tror huden vart rätt tunn efter ett tag och hon fällde skinn.. de slutade jag med nu..använder nylanders..
hoppas på att detta är bättre..

95johsv skrev:
Allergi kan ge reaktionen att kroppen stöter ifrån sig hår. Men det tillhör ovanligheterna. Prova och täck henne tidigt så ser du ju om det beror på att kroppen stöter ifrån sig eller om det är att hon kliar av sig.

Knott är överdjävliga på att krypa in överallt. Jag trodde att min hade sår i ansiktet pga knotten så jag använde huva hela tiden... Det visade sig att när knotten kröp in i huvan så blev hästen lite smått hysterisk, och då kliade sig som bara den emot frambenen. Och då skavde upp såren!

jo jag ser att hon kliar sig mot frambenen.. men har aldrig trott att det skaver bort! :eek:

Kolla och se! De är bättre än vad man tror på att hitta på saker när det kliar!!!

Har själv en häst som har varit utan svans och man... Nu är det på g att växa ut igen :D

Nu går Tibra utan täcke eftersom det kliade hela tiden för henne och hon stod bara under vindskyddet och hängde.. så testade vi att ta bort täcket.. men en djup suck och hästen gick ut och betade.. kliade sig inte mot stolparna.. antagligen var det täcket som kliade..
men svansen kliar fortfarande.. jag lindar in den om kvällarna och tvättar den.. men den är fortfarande torr och kliar.. har även smörjt in svansen men då var det inte bra att linda in den, det vart bara mer bakterier då.. så jag tvättade den bara istället med vanligt vatten.. nu testade jag att inte linda den då hon får komma in i sin box.. men märkte dagen därpå att hon kliat sig så svansen var blodig och sårig :( så nu lindar jag in den igen.. och sprayar på äppelcidervinäger och vatten.. men vet inte om detta funkar heller :( någon som vet vad jag egentligen ska göra???

en annan sak.. nu börjar hon få vita hårstrån på nosen där hon kliat sönder sig i sommar.. det lär väl alltid vara kvar? jag tycker det är sött :)

Det ska bli oerhört spännande att ta del av lantbruksuniversitets undersökning och forskningsresultat om eksem såsmåningom.

Man har ju inte så mycket val, så mina eksemhästar, som så många andra, har i all välmening fått fungera som "försökskaniner" för många olika metoder som sagts ska lindra eksemet.
Ingenting har hittills fungerat.

Men med lösdrift +köldridå, Boettäcken, supermilt insektsmedel(AVS 14), flughuva mm hålls det ändå oförändrat och i schack.

Det jag har märkt under mina 10 år med eksemhästarna, är i allafall, att magarna är hyperkänsliga +ögon +hud.
De mår bäst av vanligt hö, kraftfoder med så lite socker i som möjligt, blir sämre av betfor. Den ena får tom diaree av betfor.
Äppelcidervinäger, pyttelite i vattenspann, resulterar också i diaree.
Vitlök likaså.
Alltså har jag tagit bort allt starkt, surt och sött från maten.
Huden är likadan. Han är överkänslig mot det mesta. Särskilt trätjära, som ingår i de flesta insektsmedel.
Tvättar eksemtäckena i halv dos Neutral tvättmedel.
Tvättar sällan själva honom, och när jag gör det, med extremt milt schampo. Sköljer jättenoga.
Däremot täckena tvättas varje vecka, med halv dos Neutral tvättmedel. Och det gäller att hålla lösdriften ren o fräsch. Ofta strö på nytt spån, för att inte locka till sig insekterna.

Min egen teori, är att islandshästarnas kropp och magar helt enkelt är särskilt anpassat till den växtlighet som finns just där, och som med all säkerhet har en helt annan sammansättning än vårt gräs och hö, eftersom jordens innehåll är så vitt skilda.
Har någon någonsin analyserat och jämfört den isländska jorden med den svenska, och det som växer på dem?
Därför tror jag inte på larmrapporter om att det skulle vara protein i vanlig mening, som skulle vara boven. Möjligen är det frågan om olika sorters protein.
Jag undrar om det överhuvudtaget är frågan om något enskilt ämne, som de är "allergiska" mot.
Man vet ju vad gäller människors förmåga att anpassa sina magar, att en del har fortfarande inte anpassat sig till nyare tiders sädesslag. Jag själv tex. tål bara bovete, som är en mycket gammal gröda. Jag borde därmed vara utdöd sedan länge. Men som tur är för mig, odlas fortfarande detta på några håll i världen.

Tänk om man kunde skicka efter islandshö till våra vänner...undrar om det skulle märkas någon skillnad?

Jag antar att hela deras kropp också får en chock av foderbytet, resan, miljöombytet, som kan utlösa eksemet.

Men man älskar ju sin häst, och iakttar, hur den fungerar, och anpassar sig därefter.
Jag VÄNTAR på alla viktiga forskningsresultat!
Och det antar jag att vi ALLA gör!

okej men det var inte riktigt ett svar på min fråga om vad jag ska göra med svansen..?
jag vill fortfarande linda in den när hon står inne annars kliar hon bara upp den och då blir det ännu värre..någon som vet vad jag ska göra?
den är alldeles hård och skorpig.. dessutom har hon ont och så kliar den fortfarande, sådär var den inte i sommras.. :confused:

Tibra skrev:
men en sak jag är brydd över..
en sa till mig att det var ingen ide att jag skulle skydda manen
nästa år för den skulle ändå bara falla av..
nu är det så att hon hade man kvar i mitten av halsen.. det som jag "räddat" men det är nu bortklippt eftersom det inte såg riktigt klokt ut..
det jag undrar är.. att om jag startar väldigt tidigt och förberett med allt, bra täcke, medel och hage innan knotten.. skulle jag då inte kunna rädda hela manen det året? eller är det som sagt att det faller av :confused:

en annan sak.. min lilla har ju sår i ansiktet..hon har ju heltäckande huva! hur kommer det sig att just hon får sår kring ögon och pannos medan de utan huva och eksem inte får det? är det utslag eller vad?

Din häst har eksem. Jag o andra har förklarat TUSEN gånger för dej att du har en eksemhäst. Den blir så även om du har huva o täcke på för hästen är så allergisk. Hästen SKA ha täcke o huva på sej hela tiden till det varit flera frostnätter. Att ta av täcket o skylla att TÄCKET kliar är rena dumheter. Hästen ska stå inne innan solnedgång o efter samt före solen går upp för då är det mest knott. Snälla du. Jag har levt i nio år med en eksemhäst. Din häst kommer att bli sämre om det fortsätter så här. Den kan bli så pass dålig att den bör tas bort. Den skall smörjas, tvättas o skötas om hela tiden från mars till slutet av oktober. Flera täcken som tvättas o hålls rena.

Ursäkta om jag låter irriterad men vi är många som sagt hur det ska vara för den stackars hästens skull.

"Senaste nytt" kring eksemhästar är att prova Probimin. Ges i fodret, 1-3 tsk /dag. Hhjälpt många eksemhästar. Finns på :http://www.top-speed.se

Instämmer fullständigt!
Ta absolut inte av eksemtäcket förrän en bit in i November.
Jag är inne på mitt 11:e år med eksemhästar, och vet också vad jag talar om.
Du måste tro oss!
1:a April-1 Nov är minimum om du har en häst med allvarligt eksem i mellan eller södra Sverige.
Jag har mailat dig, så jag vet inte varför du fortsätter att fråga. Eller kom mailet inte fram?

Kollade lite på www.google.se och sökte under "sweet itch" icelandic horses" och där fanns väldigt mycket att läsa om sommar exem. Det mesta har redan tagits upp i denna tråd, men om inte annat kan du få lite tips på foder och örter och andra preparat som ev. hjälper.
Men det viktigaste är ju att du håller hästen borta från insekterna med stall och rent bra täcke, (insektsnät i stallet/boxen så kan dörren vara öppet för luftens skull) och att hon får en välbalanserad foderstat så att hon har/får ett starkt imunförsvar och hålls frisk i övrigt.
Läste också för nåt tag sen att man kunde smörja med olivolja på de utsatta områdena (men inte i såren), hade hjälp på nån häst, men har ingen egen erfarenhet av det.

Tänkte på en annan sak (vet inte om någon tagit upp det tidigare). Stillastående vatten, typ sjöar och dammar tom vattenpölar, är grogrund för myggor och knott, därför är det bra om hästen inte finns i närheten av sådant. Tar inte bort problemet, men det blir något lättare om det inte finns överdrivet mkt insekter i närheten.

hård och skorvig hud bör man mjuka upp med någon fet salva.
det finns många att välja mellan.
gröna salvan mm. på min häst fungerar olivolja utmärkt.
det måste göras varje kväll.
mjukar man inte upp de angripna partierna så kliar hästen sig blodig oavsett täcke.
visst täckena blir skitiga, man får ha minst 2 så att man kan tvätta så fort det behövs.
hästen blir ochså skitig så man får tvätta av den när det blir för geggigt.
det är sällan jag tvättar hela hästen utan bara där det är som värst.
är det knott ute så mår dom dåligt även med täcke.
man kan ju spreja häst och täcke med insektsmedel innan man släpper ut på morgonen.
min häst får lite gräs äpplen mm i boxen när han kommer in på em.
då lägger han energi på att äta i stället för att klia sig.
har man eksemhäst så är det ett stort ansvar.
man lär sig från år till år vad som är bäst för hästen.

Tibra skrev:
okej men det var inte riktigt ett svar på min fråga om vad jag ska göra med svansen..?
jag vill fortfarande linda in den när hon står inne annars kliar hon bara upp den och då blir det ännu värre..någon som vet vad jag ska göra?
den är alldeles hård och skorpig.. dessutom har hon ont och så kliar den fortfarande, sådär var den inte i sommras.. :confused:

Svaret är enkelt; Samma sak som du gjorde i somras när hon var så fin! Hon har blivit värre nu eftersom du har tagit av täcket, svårare än så behöver det inte vara. Täcke på, smörja med vad det nu var du använde sist som fungerade. Insektsspray skadar inte heller.

Backa tillbaka i dina gamla trådar så finns nog all infomation som kan fås här på Bukefalos om eksemvård.
:)

Sen är det tyvärr så att den värsta delen av eksemsäsongen verkar vara just övergången till hösten, något som Tibra faktiskt inte trodde på från början. :crazy:
När det gäller att linda svansen, skulle jag nog starkt avråda från det. Har sett en eksempålle som hade varit lindad, här uppstod cirkulationsstörningar vilket föranledde till stora ingrepp i svansen kirurgiskt pga inflammationer i huden etc. :cry:

moli skrev:
Svaret är enkelt; Samma sak som du gjorde i somras när hon var så fin! Hon har blivit värre nu eftersom du har tagit av täcket, svårare än så behöver det inte vara. Täcke på, smörja med vad det nu var du använde sist som fungerade. Insektsspray skadar inte heller.

Backa tillbaka i dina gamla trådar så finns nog all infomation som kan fås här på Bukefalos om eksemvård.
:)

jo men om det nu inte finns några knott här, känns de så onödigt att ha det på! jag stod faktiskt ute i hagen, tittade kände efter om de fanns knott för säkerhets skull.. inte ens hästen var irriterad som hon vanligtvis brukar vara då det är knott! nej det fanns inget :S men senare vid den tiden då hästarna stod inne kom några fram men inte så många som de brukade vara, efter någon timme var de borta igen! här har frosten legat nästan varje morgon i veckan tycker jag.
och om det vore knott skulle det väl klia på andra ställen än just svansen som faktiskt börjar se lite bättre ut. alla sår kring ögon, mule och under magen.. de är snart färdigläkta! så jag..hmm ja jag tvivlar faktiskt på att täcket kan göra något eftersom det bara är svansen som är problemet..aj aj nu blir ni arga igen och tycker tänker att jag inte fattar något. Vore lättare om ni kom och besökte, såg efter själva. men jag ska väl kanske ta på henne täcket igen och se om det blir någon förändring vilket jag tyvärr tvivlar på :(

Boj skrev:
Sen är det tyvärr så att den värsta delen av eksemsäsongen verkar vara just övergången till hösten, något som Tibra faktiskt inte trodde på från början. :crazy:
När det gäller att linda svansen, skulle jag nog starkt avråda från det. Har sett en eksempålle som hade varit lindad, här uppstod cirkulationsstörningar vilket föranledde till stora ingrepp i svansen kirurgiskt pga inflammationer i huden etc. :cry:

ne ska jag vara ärlig så hade jag ingen aning om att det fanns knott vid hösttiden vilket jag märkte senare då de aldrig försvann :crazy:

sedan blir jag helförvånad då man åker till ett stall 2-3 mil bort "ridklubb" och ser hur mycket knott det finns! asså det kryllar verkligen, och jag kan inte förstå varför de inte är samma sak hemma hos oss! en dag såg jag en svärm av knott, för mer än en vecka sedan. på andra sidan utanför hagen, där de slaktade älg, efter det såg jag aldrig svärmar här något mer. men jag tror att knotten var där eftersom det var lukten av blod och kött :devil:
är det inte så också att knotten är mer vid skosställen? i den hagen våra hästar går i finns ingen skog.

Knotten är dessutom så extremt små, att man knappt kan se dom faktiskt.
Kryper med lätthet genom myggfönster tex.
Enda anledningen till att jag vet att dom är aktiva, är att jag själv och hästen blir bitna.

Oavsett om det är knotten eller ej så verkade det ju lindra hennes symptom i somras? Det hjälper ju lite mot sönderkliande om inte annat. Och att skydda vad som skyddas kan skadar ju inte. Nu är det förhoppningsvis inte många veckor kvar av eksemsäsongen med smörja, täcke av och på osv. Det ÄR jobbigt och frustrerande med hästar som kliar sig och mer jobb än man vill.

Men det vanligaste problemet med eksemhästar är att man tycker att de blivit fina och friska och tar av dem täcket/ slutar behandla alldeles för tidigt, och då är det svårare att få bukt med skiten än om man hållit efter det hela tiden. Jättetrist, men det är min erfarenhet.

Hoppas att det blir bättre.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II