Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!
Balderum skrev:
Protein påverkar inte eksem och basiblock påverkar inte heller eksem, betfor påverkar inte eksem. Eksem är en allergi, ofta mot knott för de flesta hästar i allmänhet.
Kan vi få slut på tjatet om att protein utvecklar eksem?? Läs hela tråden innan ni uttalar er. Det finns personer med stor erfarenhet av eksem här.
Vad som skyddar är att ha på heltäcke med huva o allt från mars till slutet av okt. Lite beronde på var man bor o hur temperaturen är. Installning, god foderstat och allmän, bra skötsel. Att äga en eksemhäst tar mycket tid.
Jag tror heller inte att det beror på "maten" som vissa säjer..
Förra året "då inte jag hade något stort ansvar över hästen utan en annan" fick pluttan min gå ute dygnet runt bland träd och knott utan täcke..! hästen fick enorma sår och problem med eksemen.. det såg verkligen ut som djuplågeri.. vilket det nästan var
"vill tillägga en sak" har man en eksemhäst ska man kunna veta vad som innebär med det.. både täcke och salvor och en bra hage.. alltså skyddet är det största kravet!!! vilket inte min kicka fick förra året
" nu till det- att jag inte tror på eksemens utbrytning av "maten" eftersom pållan fick både täcke och salvor i år/mycket skydd och med hage..fullt av gräs.. dessutom betfor och annat gottigott i sommar..och i år är hon fullt så myckte gladare och friskare! Inga sår alls..förutom på mulen då men vad kan man göra åt det
Fast det finns ju en viss nackdel med detta.. i år har hon inte kunnat klia sig någonstans heller "och därför kanske inte fått några sår från det"" så jag kan ju inte direkt lova att det inte beror på maten men jag bara tror" visst har hon gärnat vela klia sig! det ser jag.. men det är ju en eksemhäst..dessutom så kliar ju alla hästar sig..
Så har jag även märkt att om hon haft chansen nån gång att klia sig på en stolpe där hon är bunden då brukar hon oftast inte klia sig.. bara mulen..
svansen är dock ett problem.. den är lindad med benlinda
hehe.. det rekommenderar jag
men den kliar tyvärr rätt mycket ibland..men detta brukar jag själv trösta mig med att det kan bero på den dåliga skötseln förra året..Hon hade ingen svans kvar alls! Och i år har dessa förra årets sårskropor växt ut med svansen..dessutom har hon knölar under svansen
som jag smörjer på.. så detta vet jag inte riktigt hur jag ska göra..
problemet i år var alltså mest svansen.. men det kan väl bero på att den var i sånt dåligt skick förra året??
Jag brukar tänkta: Sköter jag eksemen riktigt bra i år kanske den är bättre nästa år
Ett annat tips: Jag har sett att det kommer oftast små knölar där eksemen vill bryta ut..där har jag smetat på äppelcidervinäger..och knölarna försvann..jag tror mycket på äppelcidervinägern!, vilket jag har varit slarvig med i sommar
men har testat massvis andra medel..idag börjar jag med vinägern igen
"Och det här med betforen, jag tror säkert att vissa hästar kan reagera negativgt på något de får i sig, min hovslagare säjer att jag inte ska ge betfor heller, jag gav henne inte på hela sommaren.. men det kliade ju ändå och jag såg inte driekt nån förändring, inte nu heller då jag börjat ge henne betfor igen, så jag tror inte hon är allergisk mot det"
haha men en annan sak också.. täcket! Har du ett heltäckande täcke..tex. h**ks.. så är det superbra! Det är faktiskt det mesta jag tror på!
"Men.. jag är ingen expert på eksem och har själv 1000 frågor kring det"