Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Fille skrev:
har du provat hjortronolja? (jag tror det va hjortron) Det dämpar klådan o stinker bläää enligt knott (och mig med).

Jag tror att du menar hjorthornsolja. Det får inte säljas i Sverige längre, tror att det är cancerogent. Synd för det hjälpte mot bromsar :cry:

Tibra skrev:
Hej
min lilla islandshäst har exem :( jag vet inte vad jag ska göra!!
jag har testat alger, vitlök å äppelcidervinäger.. som jag blandade med i mycket betfor å havre, men nu när hon äter av det gröna i hagen så vill hon inte äta sin äkcliga fodermat.. så det kan ja inte få i henne längre! ni kanske har nått råd hur man kan mata en häst som inte vill ha sin äckliga mat fast man blandat det med gottigott..
självklart smörjer ja in henne med salva å lite äppelcidervinäger..hon går med exemtäcke och huva.. "inte fullt så bra täcke eftersom det blir en glipa mellan hals å huvud då hon betar"
har gjort så hon inte kan klia sig mot träd eller så men då blir hon galen och rullar sig på backen istället så..
de ja helst vill vet är om ni vet nått som minskar klådan?
Blir hon inte bättre tas hon bort å då dör jag :(:( :cry: :cry: :cry:
hjälp oss snälla!!!
mvh/Linda
Ja det var i senaste laget med råd, men det
finns ju litet myggor å knott kvar.
Jag har en exemhäst som haft mycket exem.
Jag beställde kvicksilverfritt vaccin i vintras och jag tänker fortsätta med det.
Kvicksilver är jordens giftigaste metall och kan orsaka immun-proplem exv exem.
Dessutom så prövade jag en smärtstillande salva (Orudis)som är för människor. Smörjde in henne
på kvällen så att brännskador av sol skulle minimeras.
Mest smörjde jag henne på
huvud och svansrot, ja där exemenskliandet var som värst. Det blev lindring med det samma!!Jag behövde inte linda in boxstolpar med trasmattor och tjocka täcken som jag brukar (pga att hon kliade sig mot stolparna).
Hennes besvär är ringa: Ett under alltså!!
Hon har t.o.m kunnat varit ute utan täcke och
har kunnat fått litet närande sol i hårrem och hud.
Manen är kvar: alltså inte bortkliad,
svansen sitter ännu på plats i augusti, alltså inte sönderkliad. Endast några få klimärken på nosrygg.
HELT UNDERBART!

Dessutom så prövade jag en smärtstillande salva (Orudis)som är för människor. Smörjde in henne på kvällen så att brännskador av sol skulle minimeras.

Det här vill jag faktiskt varna för, därför att det är konstaterat att människor får brännskador av smärtstillande salvor. Det spelar alltså ingen roll att man smörjer på kvällen, de som använder smärtstilande salva regelbundet ökar en större risk för brännskador därför att man smörjer kontinuerligt. Salvan finns kvar i huden under en längre tid, den försvinner inte mellan varven som man kanske kan tro efterom huden absorberar den.

Jag vill också varna för användning av Orudis i samband med sol!!
Jag använde den för en envis inflammation i ena knät.
Två veckor efter att jag slutat använda den solade jag solarium. Nästa dag var knät stort som en fotboll och huden liksom korvade sig och var alldels röd :eek: Jag vet att solarium är mycket starkare än sol, men detta var alltså hela två veckor efter att jag använt salvan. :crazy:

Usch då.. ja det låter inget vidare!

Det var tur att jag använde det så försiktig ändock
för sedan kom ju larm-rapporterna.

Det ska absolut användas med försiktighet.
Kan hända att "vi" har klarat oss från sådana
skador p.g.a av hårremmen samt exemtäcket och huva.
Dessutom så blev det inte insmort varje dag
och en ytterst liten mängd på de värsta ställena
5-6 ggr i månaden.
Nu behöver vi inte använda det längre
hon har slutat
att klia sig så infernaliskt av någon anledning.

Men jag skulle använda det igen om det behövs
för det lindrade verkligen klådan!

*knapp-lån*

jag använder AVS 14, och det hjälper men jag har funderat på varför det hjälper?
är det någon som vet vad det är för något i? verksamma ingredienser?

innan använde jag nylanders... men det hjälpte inte min häst...

Bl a ringblomma som har en gynnsam läkande och dämpande effekt.

Ta bort betforen till att börja med!
Betfor kan utveckla överkänslighet!
Testa och se vad som händer utan den!

*knapplån*

Hoppar in här för att ställa en fråga. Började täcka min valack i juni, smorde med egentillverkat medel (bestående av eteriska oljor) och nylanders på de känsligare delarna samt tog in honom under natten. Han visade aldrig några symtom med denna behandling. Det är andra sommaren jag har honom och förra året slutade jag med eksemtäcket i september ungefär och då skavde han av lite man efteråt. Nu har jag slutat täcka redan i början av augusti för jag kände att jag kan leva med att han skaver bort lite man. Samtidigt ser jag det som ett litet test på om han verkligen har eksem (han började skava av lite man efter tre år i Sverige, men har aldrig fått eksem "på riktigt"). Resultatet hittills är att han har skavt av mer man än förra året men för övrigt har han sett helt ok.

MEN.. nu de senaste dagarna har han känts lite hård i mankammen och jag undrar om jag är dum om jag låter bli att täcka. Jag tänker förstås mer på hästens välbefinnande än min egen bekvämlighet!! Men eftersom han inte visat något så kändes det som att jag jobbade helt i onödan. Ska jag slänga på täcket igen eller vad tror ni? Dum fråga kanske men jag känner mig lite velig. Bättre att ta det säkra före det osäkra förstås.

Ja släng på täcket du. Det är inte över än på långa vägar. Min har börjat en ny period nu efter en hyfsad mellanperiod. Inte mycket man kvar där täcket inte räcker till. Jag tänker inte göra samma misstag som förra året, ta av täcket i slutet av sept. Jag väntar på kylan.
Fast kylan kommer väl tidigare hos dig :cool:

Senast ändrad:

Jag har en islandsvalack som när jag började ta hand om honom hade kliat bort nästan alla man och även stor del av taglet på svansroten pga att ägarna inte skött om eksemen. Första sommaren jag hade honom själv började jag att smörja med EQUIE-lotion tidigt i april (man ska smörja förebyggande 1-2 ggr om dagen med det) och tvätta man och svans med Hexocil en gång i veckan. Jag hade oxå heltäckande eksemtäcke från Boett. Han kliade den sommaren oxå men inte alls lika mkt. De följande sommrarna har jag börjat med att täcka tidigt, i början av april och sedan inte sluta med täcke förrän i oktober/november, när det har varit frost i minst 5 nätter och jag märker att han inte är svullen i manen/svansroten längre. Jag smörjer med Equielotion en gång om dagen hela perioden och det fungerar jättebra, det håller huden mjukare och förebygger. Blir han svullen och röd eller sårig i mankam eller svansrot så smörjer jag med Nylanders hästkräm och resultat syns redan dagen efter, såren har börjat läka ordentligt och han är inte lika svullen och irriterad. Vidare tvättar jag minst en gång i veckan,eller så ofta man ser att det behövs, allt skorv och gammal salva ökar bara irritationen så det måste man tvätta bort. Min häst kliar sig inte alls nu, han är lite svullen i manen och även öm ibland men jag har verkligen sett resultat år från år, sköter man eksemet väl så får man till slut kontroll över det är min efrarenhet. Man kan ju aldrig få bort det då det är en allergisk reaktion men man kan hålla det nere genom bra skötsel.
Jag kan verkligen rekommendera att satsa på ett bra täcke som det från Boett för ett täcke som sitter bra på hästen irriterar mindre och hjälper mer.
Smörj med Skillingaryd salva i öron, runt ögon och på skap/juver eller andra ställen där hästen är sårig pga bett, det ökar läkandet och skyddar mot insekter. Fungerar jättebra på alla hästar jag vet!

Jag har min häst ute dygnet runt pga att han har utläkt spatt och blir stel inne och jag tycker att det fungerar bra så länge man använder antiflugspray, jag använder TBI. Om din häst kliar mkt inne så tycker jag att det är bättre att ha henne ute, ju mer hästen kliar desto mer kliar det...försök ge hästen skugga i hagen och smörj och tvätta är mitt tips.

Prova även att ge något annt än betfor, t.ex. Kraffts PONNY. Det innehåller inte så mkt protein och det är bra då mkt protein påverkar eksemet negativt. Sockret i betforen är inte heller bra i för stora mängder läste jag i en artikel förrut, då det tydligen täpper till cellerna och de döda cellerna gör att hästen luktar annorlunda och svullnar i man och svans och lockar till sig knott och mygg, eller något liknande var det iaf. Jag har slutat ge betfor den här sommaren och jag tycker inte att han mår sämre av det.

Hoppas att din häst klarar sig och att du får några bra verksamma tips bland allt som är skrivet här!

Senast ändrad av en moderator:

Det skiljer sig ganska mycket i temperatur om vi jämför din/min ort. Här kommer snön i oktober och kylan ännu tidigare. Han kändes inte hård i mankammen i morse och hade inte kliat sig i boxen. Men jag börjar med täcket ändå då. Man vet aldrig säkert!

Prova även att ge något annt än betfor, t.ex. Kraffts PONNY. Det innehåller inte så mkt protein och det är bra då mkt protein påverkar eksemet negativt.

Vad i proteinet påverkar eksem negativt?

Hej!

Har du funderat på att börja med BasiBlock?? Du kan kolla länken, http://www.basiblock.com
Där ska det visst hjälpa endel eksemhästar....Tycker du ska läsa där, kolla referenser också!
Jag själv har funderat på att börja ge det till mina hästar (dock inga islänningar, men däremot vbl & shettis) på fri tillgång....
Shettisen kliar en del under sommaren, men inge fara dock...

Hoppas du har löst detta med fruktansvärda eksemet!

/Carolrita :)

Protein påverkar inte eksem och basiblock påverkar inte heller eksem, betfor påverkar inte eksem. Eksem är en allergi, ofta mot knott för de flesta hästar i allmänhet.

Kan vi få slut på tjatet om att protein utvecklar eksem?? Läs hela tråden innan ni uttalar er. Det finns personer med stor erfarenhet av eksem här.

Vad som skyddar är att ha på heltäcke med huva o allt från mars till slutet av okt. Lite beronde på var man bor o hur temperaturen är. Installning, god foderstat och allmän, bra skötsel. Att äga en eksemhäst tar mycket tid.

Det finns många olika salvor, o jag har provat det mesta under 9 år med eksemhäst men har nu en salva som fungerar utmärkt på min häst med grav eksem. Han får en lindrig knott-säsong när jag använder MJ:s Djursalva. Den är ganska ny o säljs enbart genom några veterinärer o privatpersoner.

Balderum skrev:
Protein påverkar inte eksem och basiblock påverkar inte heller eksem, betfor påverkar inte eksem. Eksem är en allergi, ofta mot knott för de flesta hästar i allmänhet.

Betforn kan påverka att hästen blir överkänslig.
Vi hade en shettis som helt plötsligt började få håravfall och skorv här och var på kroppen.
Vi tog ut veterinären och lät henne kolla.
Hon hade en liten misstanke på löss men tyckte inte det var så farligt och man borde sett spår då.
Men så undrade hon om vi fodrade med betfor - vilket vi gjorde.
Hon förklarade då att betforn kan göra VISSA hästar överkänsliga och att shettisen då kan ha fått ett minimalt angrepp av löss eller annan ohyra.
Och på rekomendation av veterinär slutade vi med betfor (till shettisen) och gjorde en behandling med switch.
Sen blev hon bra och återfick sin päls.
Även min syrras häst hade som nässelfeber TILLS hon slutade med betforen till honom.
Men jag har annars fodrat dom flesta hästar med det och bara hört gott. Men VISSA hästar kan reagera på betforen och bli överkänsliga mot ohyra.

Korven skrev:
Ja släng på täcket du. Det är inte över än på långa vägar. Min har börjat en ny period nu efter en hyfsad mellanperiod. Inte mycket man kvar där täcket inte räcker till. Jag tänker inte göra samma misstag som förra året, ta av täcket i slutet av sept. Jag väntar på kylan.
Fast kylan kommer väl tidigare hos dig :cool:

vilket täcke hade du till din häst där det inte räckte ända ut till halsen?
Hade samma problem med det så där har inte heller min pålla man.. nu har hon nytt täcke.. h**ks.. rekommenderar det:P hehe

Balderum skrev:

Kan vi få slut på tjatet om att protein utvecklar eksem?? Läs hela tråden innan ni uttalar er. Det finns personer med stor erfarenhet av eksem här.

Vad som skyddar är att ha på heltäcke med huva o allt från mars till slutet av okt. Lite beronde på var man bor o hur temperaturen är. Installning, god foderstat och allmän, bra skötsel. Att äga en eksemhäst tar mycket tid.

Jag tror heller inte att det beror på "maten" som vissa säjer..
Förra året "då inte jag hade något stort ansvar över hästen utan en annan" fick pluttan min gå ute dygnet runt bland träd och knott utan täcke..! hästen fick enorma sår och problem med eksemen.. det såg verkligen ut som djuplågeri.. vilket det nästan var :( "vill tillägga en sak" har man en eksemhäst ska man kunna veta vad som innebär med det.. både täcke och salvor och en bra hage.. alltså skyddet är det största kravet!!! vilket inte min kicka fick förra året :(" nu till det- att jag inte tror på eksemens utbrytning av "maten" eftersom pållan fick både täcke och salvor i år/mycket skydd och med hage..fullt av gräs.. dessutom betfor och annat gottigott i sommar..och i år är hon fullt så myckte gladare och friskare! Inga sår alls..förutom på mulen då men vad kan man göra åt det :angel: Fast det finns ju en viss nackdel med detta.. i år har hon inte kunnat klia sig någonstans heller "och därför kanske inte fått några sår från det"" så jag kan ju inte direkt lova att det inte beror på maten men jag bara tror" visst har hon gärnat vela klia sig! det ser jag.. men det är ju en eksemhäst..dessutom så kliar ju alla hästar sig..
Så har jag även märkt att om hon haft chansen nån gång att klia sig på en stolpe där hon är bunden då brukar hon oftast inte klia sig.. bara mulen..
svansen är dock ett problem.. den är lindad med benlinda :crazy: hehe.. det rekommenderar jag ;) men den kliar tyvärr rätt mycket ibland..men detta brukar jag själv trösta mig med att det kan bero på den dåliga skötseln förra året..Hon hade ingen svans kvar alls! Och i år har dessa förra årets sårskropor växt ut med svansen..dessutom har hon knölar under svansen :( som jag smörjer på.. så detta vet jag inte riktigt hur jag ska göra..
problemet i år var alltså mest svansen.. men det kan väl bero på att den var i sånt dåligt skick förra året??
Jag brukar tänkta: Sköter jag eksemen riktigt bra i år kanske den är bättre nästa år :crazy:

Ett annat tips: Jag har sett att det kommer oftast små knölar där eksemen vill bryta ut..där har jag smetat på äppelcidervinäger..och knölarna försvann..jag tror mycket på äppelcidervinägern!, vilket jag har varit slarvig med i sommar :crazy: men har testat massvis andra medel..idag börjar jag med vinägern igen ;)

"Och det här med betforen, jag tror säkert att vissa hästar kan reagera negativgt på något de får i sig, min hovslagare säjer att jag inte ska ge betfor heller, jag gav henne inte på hela sommaren.. men det kliade ju ändå och jag såg inte driekt nån förändring, inte nu heller då jag börjat ge henne betfor igen, så jag tror inte hon är allergisk mot det"

haha men en annan sak också.. täcket! Har du ett heltäckande täcke..tex. h**ks.. så är det superbra! Det är faktiskt det mesta jag tror på!

"Men.. jag är ingen expert på eksem och har själv 1000 frågor kring det"

Jo att din häst kliar svansen trots bra skötsel nu är inte så konstigt just pga, som du säger själv, att hon inte sköttes förra året. Min häst sköttes inte heller innan jag tog över men hans eksem blir bara lindrigare och lindrigare med åren. Dock får man aldrig slappna av och tro att eksemen försvinner, de finns alltid kvar men man kan få dem mer eller mindre under kontroll.

Angående diskussionen om proteinets inverkan så har jag under många år hört att det påverkar eksemet negativt, speciellt de proteinchockar som de kan få i samband med betessläpp på kraftigt bete utan "invänjning" på gräs innan. Jag har även märkt själv att för kraftigt bete ökar svullnaden i manen men det kan även bero på sockret och att sockret täpper igen cellerna, cellerna dör och samlas i kroppen vilket avsöndrar en doft som lockar till sig extra mkt knott. Jag vet inte exakt men läs artikeln i Hästfynd (nu Hästfocus), komemr dock inte ihåg vilket nummer det var... Självklart är det en allergi mot knotten som orsakar eksemet från grunden, eller iaf pekar det mest på det nu men jag tror att även andra saker kan påverka som t.ex. foder. En överkänslighet hos hästen påverkar ju hela hästen såklart, det tar energi från annat.

Lycka till allihop med era eksemhästar!

Att man får en reaktion vid betessläpp beror på glucoser i gräset, vid ny bete är dessa väldigt kraftiga men med tiden betet får växa till sig minskar mängden i samma takt.

För en eksemhäst kan det ge utslag som fösämrad symtom av eksemet, för den som inte har eksem ser vi kanske att avföringen ändrar karaktär och färg. Även eksempållen har förändringar i sin avföring i början, detta ser vi som normalt MEN ger ofta detta utslag av försämrad symtombild i eksemet till en att börja med.

Om det berodde på proteinet i sig, så torde betydligt flera hästar på Island ha eksem. Proteiner i gräs och annat grovfoder där är vådligt högt, det är mycket få hästar som har foderrelaterad allergi och skall inte sättas i samband med eksem.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II