Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Har men en eksemhäst som inte får lindring ens av cortisonsprutor - då finns det bara en enda utväg. Nu är just cortisonsprutor absolut det sista man ger.

Vi måste tänka på, att vi inte behåller hästen för vår egen skull! Gör vi så, är det lika med kvalificerat djurplågeri.

hejzan skrev:
Och min eksempålle är helt helsvensk halvblod.... Sommareksem finns ju över hela världen och är inte bara begränsat till Islandshästar, även om det verkar mest kännt hos den rasen (och mest forskat på dem, i alla fall här i norden).

Intressant! Jag har aldrig sett ett halvblod med eksem, dock shettis o nordsvensk.

Jag är uppväxt med halvblod... och har aldrig sett halvblod med eksem. Kan det vara överkänslighet mot mygg, möjligen??

Dock vet jag att hästar som kommit från södra Europa kan reagera på miljön här, ungefär som islandsimportarde hästar.

Boj skrev:
Jag har hittat massor på internet så inget ont om den, mera fakta än vad veterinären kan prestera i fallet. Bl a fanns en länk om linfröolja och dess verkan på hudåkommor samt fång, en studie jag hittade tidigt i våras. Nu har jag inte den tillgänglig pga jag sitter på en annan dator, men kommer Helene Handberg så kanske hon kan ge länken före mig. .

Jag hittar inte heller länken till det jag tror du menar. Här dock en art i samma anda.

Can J Vet Res. 2002 October; 66 (4): 272–277
Flaxseed (Linum usitatissimum) supplementation associated with reduced skin test lesional area in horses with Culicoides hypersensitivity
Wendy O'Neill, Sharyn McKee, Andrew F. Clarke
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Samma typ av n-3fett finns i raps och fiskolja. På människa finns fler studier om gynnsam effekt av högt fleromättade n-3 och n-6 fetter. Dessa fetter gör att det bildas mindre inflammatoriska ämnen i systemet. HH

Puttar upp det här då jag hoppas diskussionen kan fortsätta litet till....

Lånar knapp...

Har inte läst igenom alla inlägg så noga men är eksem ärftligt? Finns det något som tyder på det?

Om du läser igenom så står det där uppe någonstans :-)

Det finns disposition (rättstavat?) för eksem.

Disposition??

Sökte på ordet "ärftligt" i denna tråd men fick inte upp något...

Senast ändrad av en moderator:

Mja det är samma när den går på bete, iofs nyligen utsläppt pga dåligt med bete så den har väl inte stabiliserat sig än.

*lånar*

Jag har börjat ge min märr probiotics och jag tror banne mig att det gör sitt....har även gett schäfern för sitt "Schäfereksem" i nacken och hans har försvunnit :eek: efter 10 dar

Vad exakt för nåt ger du hästen då? Hur mycket?

det är bara probiotika (Bifidobacterium 10 billioner cfu/g Bio-Mos 4000 mg/kg
Lactobacillus Acidophillus 10 billioner cfu/g )

ger två mått till häst om dan, räcker i 44 dar

Nu förstår jag inte schäfereksemnacke??
Min schäfer som jag nyligen har fått avliva, hade allergi mot husdammskvalster.
Har din samma eller vad menar du med schäfereksem?
Allergi med klåda får ofta schäfrar, menar du det?
Skulle probiotika hjälpa mot det? Är inte det mot diarré?

Sweet skrev:
Disposition??

Sökte på ordet "ärftligt" i denna tråd men fick inte upp något...

Tanken är att det är samma som med människor. Två människor med allergier har större chans få barn med allergier än en förälder allergi-en utan jmf mot två oallergiska föräldrar. Barnen får alltså disposition till allergier som följer till nästa generation beroende på om det vuxna barnet får barn med en allergiker eller ej o så vidare. Öhum, rörigt?

Nu tänker vi...Mitt sto hade ingen eksem livet ut, pappan till avkomman hade ingen eksem så långt jag vet. Avkomman fick eksem. Just därför talar vi om disposition ist f o säga att det är ärftligt. Om det nu gjorde dej klokare :D .

probiotika hjälper ju mot mycket, i och med att det får magen att funka så funkar mycket annat också som en snöbollseffekt...

Min schäfer har alltid haft en "rand" i nacken, ung där som halsbandet sitter ( han bär väldigt sällan halsband, kanske 3 timmar om året typ) Han har ju inte haft hysterisk klåda men märkbart irriterad om man skall vara där o försöka göra rent "eksemen"....NU har det försvunnit och jag får pilla hur mycket jag vill :D ( han har ju kvar "hårlösafläckar")

Fick tipset av en som blev av med handeksem.....

Aha! Nu förstår jag lite i alla fall!

Jag tror det är knotten hon inte tål, nu har blinnings-säsongen startat och knotten minskat - och hon är mycket bättre, när knotten kommer tillbaka blir hon sämre igen. Jag vet i alla fall ett halvblod till med sommareksem häromkring, men det kanske inte är så vanligt?
Anna

en intressant tråd som berör många.
har ochså en eksemhäst och är inne på 4 de sommaren nu.
har provat många olika alternativ på behandling.
förra året var han jättefin, man kunde inte se att det var en exsemhäst.
lite kli i svansen bara efter sommaren.
1a sommaren åkte stora delar av manen innan jag lärt mig vad just min häst behöver för att må bra. avs var inte det rätta för honom.

för honom är det viktigaste ren man och svans samt mjukgörande i man och svans samt under magen.
självklart insektsspray, täcke ( bucas) och intag på natten.
har lagt ned vitlöken, alger mm det gjorde ingen skillnad.
betfor ger inga problem.
har märkt nu genom åren att der kommer en "kliperiod" i början på sommaren som sen återkommer just när man tror att att exsemsäsongen är över aug/ sept.
tack H.H m flera för sakliga inlägg.

Ja, knotten går härnere hos oss fram till siste okt in till nov om hösten är varm! Det farligaste är att tro att knott-tiden är över.

Tibra skrev:
Så slutsatsen: Hon har grav exem :( Fast den är bättre i år.Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att avliva henne. Den som känner henne förstår. Detta är inte vilken häst som helst, det är ju Tibra vi snackar om ;)

Så känner alla för sin egen häst... OM hon har så grav eksem som du säger tycker jag att du ska skämmas om du INTE avlivar henne!!!!!

Svensk djurskyddslag säger att hästar ska skyddas mot onödigt lidande och jag tycker inte att din häst får det skyddet.
Tyvärr är det så att det finns inget botemedel mor eksem. Det finns en mängd olika kurer som funkar olika bra på olika hästar, men på din verkar tyvärr inget funka.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, du har ju klart och tydligt betsämt dig för att hålla liv i hästen till varje pris...
Jag tycker inte att det att vara en god hästmänniska att låta sin häst ha det så. Tuffa ord, men min åsikt.....

Häls Embla

PS. Jag har haft en eksemhäst på foder, så jag vet vad det innebär...DS

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama