Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Men kan det inte vara så som vi människor att vissa är allergisk för det och andra för en annan sak?
Många är allergisk mot pållen, det brukar vara det största man reagerar på, men sedan kan man vara allergisk mot något annat som nötter eller mandel.
Kan det inte vara lite samma hos hästar, allergisk mot knott men samtidigt kan vissa reagera på något som de får i sig..

men är det någon som kan förklara det här: vissa säjer att de får eksem av betfor, varför utbryter då inte eksemen på vintern? då de får betfor då också..

det var nr 4 -2005 i hästfocus om allergin.

Eftersom protein är en viktig för kroppen, vore det ju förödande om hästen var allergisk mot det. Om så är fallet ser i varje fall jag ingen annan utväg än att låta den hästen få gå vidare där den kanske tål fodret bättre, precis som du skriver borde ju hästen reagera på bl a betfor men då även protein vintertid. Detta förekommer ju nära nog inte alls, så därför faller ju teorin om betfor och protein samt att kvar blir allerfi mot sådant som finns under sommaren (tex knott och annat bitande).

Glucoser i stora eller stark koncentration ger förändringar i mage och tarm, för en icke eksemhäst ger det utslaget av lösare avföring. För eksem häst kan detta ge upphov till sårbildning i man och svans, det beror på att eksemhästar ofta har en sämre fettsammansättning i mage och tarm än friska individer. Fettet ger ett visst skydd, och för den sämre lottade är alltså skyddet sämre. Man har relaterat merparten av immunförsvaret till magen, man har också kunnat se på vissa invider är deras hud och slemhinnor är betydligt tunnare än hos icke eksemhäst.

Självklart kan en eksemhäst drabbas av sido allergi (om man skall kalla det så), miljöbetingade allergier som ger långvarig hosta och i slutändan bronkit eller kvickdrag är inte så ovanliga.

Vet inte om det blev något missförstånd men jag menade inte att eksemet uppstår pga allergi mot protein eller betfor (socker) utan bara att detta påverkar eksemet negativt. Eller iaf kan göra det och gör det på min häst. Jag har märkt att när jag inte ger betfor på sommaren så mår min häst bättre men han äter det på vintern och mår helt normalt av det då, det kanske bara är en tillfällighet att han verkar må bättre utan betfor denna sommar än vad han gjort med betfor sommrarna innan. Det kan ju mkt väl bero på annat. Jag är ingen forskare och har inga hemliga kunskaper inom detta område men om mina planer blir verklighet så ska jag bli veterinär och göra ett examensarbete om just sommareksem på islandshäst.

Förresten vad är det som gör att sommareksem är vanligast på små ponnyraser som t.ex. shettisar och islänningar? Det har väl inte bara att göra med att de inte är vana med det kraftiga betet och insekterna vi har här?

..dessutom har hon knölar under svansen :( som jag smörjer på.. så detta vet jag inte riktigt hur jag ska göra..
problemet i år var alltså mest svansen.. men det kan väl bero på att den var i sånt dåligt skick förra året??

Är din häst vit? Kan det vara cancerknölar din häst har under svansen? Har hon alltid dom? Isf kontakta veterinär.

Senast ändrad:

Det borde överhuvudtaget inte ha med betets kraftight att göra, då det enligt vad jag lärt mig är mycket kraftigt bete på island. Bra jord kan jag tänka mig, naturligt gödslat med lava och mineraler. Varma källor osv. :bump: Även om det är kargt.

Jämför man svenskt hö med Isländskt hö brukar värdena ofta vara mycket bättre i det isländska höet.

Man kan väl inte generalisera, och jag talar inte efter egna erfarenheter eftersom jag aldrig analyserat hö på Island, utan utgår från vad jag har fått lära mig, här bl.a och av annat kunnigt folk.

Isländskt hö kan ha ett proteininnehåll på över 100g smp och med svenska mått mätt är ett på 45-50gsmp ett mer normalt värde.

Det är mer troligt att det är växter och grässorter som hästarna reagerar på om de reagerar på mat. Älggräs vet jag tex att hästar kan reagera på. Någon ört/ grässort, jag vet inte vad det är gör hästar mer ljusskänsliga, så att de bränner sig i ljusa partier, bläsar etc. Vilket jag ovetenskapligt bevisat genom att flytta besvärade hästar mellan olika hagar och sett skillnad i symptomen trots samma väder och skuggmöjligheter.

Det är inte bara små raser som drabbas, sommarexem är väl även vanligt hos Frieserhästar. Har läst här på Buke om både Halvblod och varmblod som drabbats.

Tibra skrev:
vilket täcke hade du till din häst där det inte räckte ända ut till halsen?
Hade samma problem med det så där har inte heller min pålla man.. nu har hon nytt täcke.. h**ks.. rekommenderar det:P hehe
DEt är höökstäcket som inte räcker, men jag har en lång häst så när han äter når inte täcket till öronen. Boetts räcker längre på halsen för jag har skarvat på tyget över manken.

gejsa skrev:
Är din häst vit? Kan det vara cancerknölar din häst har under svansen? Har hon alltid dom? Isf kontakta veterinär.

nope hon är inte vit.. och nej jag vet att det är eksemen.. hon fick dom samtidigt som eksemen bröt ut i våras..

Korven skrev:
DEt är höökstäcket som inte räcker, men jag har en lång häst så när han äter når inte täcket till öronen. Boetts räcker längre på halsen för jag har skarvat på tyget över manken.

jasså..hmm.. vad är det för en häst då? själv har jag en liten islandshäst med stoleken smal :smirk:

Tibra skrev:
jasså..hmm.. vad är det för en häst då? själv har jag en liten islandshäst med stoleken smal :smirk:
En isis som ser stor ut fast han är bara 137 cm. Lika stor kropp som travarkompisen hade. Drog samma storlekar. Full på allt, utom benlängden :D

Korven skrev:
En isis som ser stor ut fast han är bara 137 cm. Lika stor kropp som travarkompisen hade. Drog samma storlekar. Full på allt, utom benlängden :D

oj då..:) hmm.. ja men det borde ju finnas h**ks täcke för den med! har du testat största stoleken med både täcket och huvan.. för har man inte huvan så räcker inte täcket kring min pållas hals heller..så både täcke och huva ska man ha.. det finns ju en speciell huva till det täcket som gör att halsen skyddas dubbelt..

Men när försvinner knotten?? så pållan slipper täcket..
hon hatar det verkligen! Gillar inte alls att vara fångad i "kläder" någon som vet på ett ungefär då man kan sluta med täcket här i västernorrland`?

Här slutar det i slutet av okt/början nov, beror på hur varm hösten är.

Bättre ha täcket på längre än vad som krävs.

Balderum skrev:

okej jag får nog ha det.. men.. jag är så sämst på biologi :smirk: så ligger östergötaland nära västernorrland..haha.. en annan sak.. vet du varför hon fått sår nu kring ögonen och så? för hon har huva på sig dygnet runt.. och den "läcker" inte..

Balderum skrev:

oj..skrev fel.. inte biologi heller..haha..utan geografi..

Jag brukar ta av täcket när det har varit 3-5 frostnätter efter varann, då har det värsta av :devil: -skapen frysit bort. :crazy:

Boj skrev:
Jag brukar ta av täcket när det har varit 3-5 frostnätter efter varann, då har det värsta av :devil: -skapen frysit bort. :crazy:

okej.. för nu är det ju värsta knottbombarna!!! men de är väl inte framme lika länge nu som de var i sommar?

Aug. är knottkläckarmånad, hur länge de blir kvar denna gång beror helt och hållet på vädret. Varmt och fuktigt ger mycket knott, jag vill påstå att det är värre nu än i somras.

Tibra skrev:
Men när försvinner knotten?? så pållan slipper täcket..
hon hatar det verkligen! Gillar inte alls att vara fångad i "kläder" någon som vet på ett ungefär då man kan sluta med täcket här i västernorrland`?

Knotten försvinner som sagt när det har varit flera frostnätter i rad. Jag kommer ihåg att jag tog av täcket på min häst i början av oktober förra året. Bor i Sthlm.

men en sak jag är brydd över..
en sa till mig att det var ingen ide att jag skulle skydda manen
nästa år för den skulle ändå bara falla av..
nu är det så att hon hade man kvar i mitten av halsen.. det som jag "räddat" men det är nu bortklippt eftersom det inte såg riktigt klokt ut..
det jag undrar är.. att om jag startar väldigt tidigt och förberett med allt, bra täcke, medel och hage innan knotten.. skulle jag då inte kunna rädda hela manen det året? eller är det som sagt att det faller av :confused:

en annan sak.. min lilla har ju sår i ansiktet..hon har ju heltäckande huva! hur kommer det sig att just hon får sår kring ögon och pannos medan de utan huva och eksem inte får det? är det utslag eller vad?

Med tanke på hur fin Tibrá var på de senaste bilderna jag såg så tror jag ABSOLUT att du har rätt. Skydda henne så som du har skrivit så finns det goda chanser att hon inte kliar av sig man& svans. Man& svans faller inte av av sig själv utan för att hästen kliar sig. Och lindrar man kliigheten så kliar sig hästen mindre= mer man kvar. Täcke gör det också lite svårare för hästen att klia bort tagel.

Många eksemhästar går att skydda så att de ser helt friska ut. (inte alla vad det verkar :( men många )

Att hon och inte de andra får sår beror naturligtvis på hennes allergi. (eksemet) Eksemet kan visa sig som sår lite var stans på kroppen inte bara i man& svans. Det är ju svårt att avgöra varifrån klådan kommer, och ibland ser "såren" i ansiktet ut ungefär som de brännsår man får när man snubblar på gympasalsgolvet.

Om det är knott som är det största problemet för Tibrá så är det ju tyvärr så att de är äckligt små och kan kräla in under huvor om de vill och bitas trots att man skyddar hästen. Men det lindrar naturligtvis mycket att ha huva jämför med om man struntar i det.

Det kan också bli sårigt på känslig hud om man tagit på för koncentrerade mängder myggmedel med tex en svamp kring ögon, öronrot och juver.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm