Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

det är det som är lite knepigt med min märr, hon slutar klia i slutet på augusti, och vi har ju också knott till nov ibland....varje år slutar hon vid ung samma tid...

En glad nyhet kommer jag med :D!!
min lilla proppa som har grav eksem har blivit superbättre!
Det typ kliar inget längre bara mulen som knotten har bitit på.. allt växer ut och hon är hur pigg som helst! en verkligen glad häst! Jag kan inte fatta att det har vänt så fort!
Att en eksemhäst med så jobbiga besvär kan bli så bra!

Många har sagt till mig att jag ska ta bort denna häst på detta forum, men jag lyssnade inte utan fortsatte med att kämpa vidare, och se vilket resultat!
Manen och svansen är förstårs sliten och ömtålig men bara det inte kliar så mycket eller gör ont!

Min proppa hade bronkit med, kan man tro det? svar NEJ! den här hästen visar inga tecken på andningsproblem eller någon hosta, dessutom har hon blivit hetare och det kan ju ha blivit ett problem, hon är så stark och vill bara springa! men det är ett bra tecken!! finns det någon hetare islänning än hon ;) haha jag är så lycklig att det går så bra och att hon mår så bra! :D

Så ett råd till alla ni bekymmrade där ute, GE INTE UPP! :d

Vad har du gjort så att hon blivit bättre då? (nyfiken)

Det ligger fn i ett mellanläge, dvs ny kläckningsperiod för knott är i augusti. Därför uppfattas många eksempållar som mycket bättre just nu, men kan raskt försämras om det vill sig illa.

Vad beträffar bronkiten så hade det varit snudd på riktigt illa om pållan hade haft påkänningar av den nu, hoppas det håller i isg och inte försämras även när hösten kommer med installning och allt. Det är då man upptäcker hur besvärligt eller inte hästen har, och man märker också vilken typ av stallmiljö man har bra/dålig.

Ja, som Boj säger så kommer o går knotten under sommaren. Ropa inte hejsan förrän okt-nov månad kommit.

Ja, bronkiten försvann nog när hon slapp det lilla instängda stallet, och förhoppningsvis kommer hon kunna gå på lösdrift i vinter också.
Att hon är så mycket bättre nu tror jag beror på en aggressiv insats från trådskaparen faktiskt, även om hon säkert kan bli sämre när andra knottvågen kommer...

Tibra: Grattis! Härligt att höra! Har haft lite mycket, hör av mig snart!

Lite allmänt kan jag känna att knott i stället för broms nästan vore lite härligt ;p lillskruttan har ju fått tissarna alldeles sönderbitna.. :(

Olivolja är bra mot exem :bump: ! (den ska inte äta det, utan det ska smörjas in på hästen)

Nylanders hästkräm är oxå super :banana: (dock inte på alla hästar)

Hoppas att något hjälper :banana:

Kram Chima

Zinkpasta och nylanders. Fungerar utmärkt på min eksemhäst.

Balderum skrev:
Det fanns en tid då man skulle avmaska hästen varje månad för att döda knotten i mankammen - vem tror på det idag?? Vad tror vi på här och nu??

Det stod i Ridsport så sent som förra sommaren att man kunde avmaska med Ivomec, eller liknande, två gånger med 10 dagars mellanrum, för att minska besvären av knottallergi.

Jag hade tänkt testa, men hästen mådde så bra förra året så jag gjorde det aldrig. Hittade artikeln igår och funderade på att testa, eftersom besvären är mycket värre i år. Men detta är alltså en förlegad metod?

Senast ändrad:

Ja, jösses. Idag tror man att avmaskning i onödan stör hästen. Ofta har eksemhästar känslig mage, och avmaskning o onödan skapar enbart problem med resistenta maskar. Troligen gör man problemet värre.

Jag kör med linfröolja som jag äntligen fått hem (10 l!!), täcke, installning och en salva jag köpt via gejsa som jag är mycket nöjd med. För första gången har jag fått en salva (jag är egentligen verkligen EMOT att smörja o kleta ner pga misslyckanden i många år) som verkligen ser ut att fungera. O så bra foderstat förståss!

Hela fridens dar, 10 l dunkar vill Boj också ha var fann du på dem???

Kallpressad linfröolja från Börjes!!

Vad var linfröolja bra för nu igen om man har en eksemhäst?
Min eksemhäst är ute dygnet runt äter bara gräs. Ibland lite hö om jag tar in honom några timmar.
När kommer knotten att vara som värst till hösten? Någon som vet det? Har inte känt av dom så mycket just nu faktist.
Tänkte stalla in honom på nätterna när knotten blir som värst igen.

Det står här ovan någonstans, skrivet av Boj. Det är tydligen bra för magen o ska ges 50-60 ml 120 dagar innan eksemsäsongen börjar för bästa effekt.

Här blir knotten värst i slutet av juli och sedan i slutet av aug in mot sept. Sedan klingar det av fram emot okt, ibland nov om det är varm höst. Maj-juni brukar gå hyfsat bra.

Ja, jag tycker det är säkrast stalla in nu, el börja med täcke om hästen klarat sej utan så länge. Både och om man vill vara helt säker!

gejsa skrev:
Vad var linfröolja bra för nu igen om man har en eksemhäst?
QUOTE]

I kroppen finns s k prostaglandiner. Det är ämnen som bildas som ett led i alla inflammationer – sårskada, infektion, allergi osv. De finns av olika sorter – sådana som skapar jättemkt inflammations, sådana som minskar inflammationen och olika grader däremellan.

Om cellernas väggar innehåller mkt fleromättat fett av den typ som finns i lin, raps, fisk mm bildas mer av de prostaglandiner som inte ger så stark inflammation och mindre av de som ger jättemkt inflammation. Man tror att det är orsak till den allergiminskande effekt man sett på häst, hund och människaa.

Sen får sådana fetter de snälla tarmbakterierna att trivas bättre. Om detta medverkar till minskad allergisk reaktion vet man inte men det kan inte uteslutas. HH

Det här hör ju inte riktigt till saken, men åh, det är ju "min" lilla Tibra du pratar om! :) Red henne urmycket på Slätterne när jag var yngre! En riktigt snabb rackare. En av mina bästa kompisar har en dotter till Tibra, Frigg heter hon :D

Boj skrev:
Det ligger fn i ett mellanläge, dvs ny kläckningsperiod för knott är i augusti. Därför uppfattas många eksempållar som mycket bättre just nu, men kan raskt försämras om det vill sig illa.

Vad beträffar bronkiten så hade det varit snudd på riktigt illa om pållan hade haft påkänningar av den nu, hoppas det håller i isg och inte försämras även när hösten kommer med installning och allt. Det är då man upptäcker hur besvärligt eller inte hästen har, och man märker också vilken typ av stallmiljö man har bra/dålig.

här är det knott hela tiden..
från början av somaren stod hon inne då och då och fick dessutom äta hö..inga bekymmer alls..jag tycker ni är rätt negativa här på buke

Det handlar tyvärr inte om personlig negativitet, utan de råd och uttalanden som gjorts är baserad på erfarenhet och vetskap som i sig är negativ men tyvärr bara att konstatera.

Knotten har olika kläckningsperioder, tidigare under sommaren hade vi sparsamt med knott pga att värmen var hög och marken mycket torr. Nu är det motsatsen, värmen är gynnsam och marken fuktig vilket bidrar till en hög kläckning av knott.

har du provat hjortronolja? (jag tror det va hjortron) Det dämpar klådan o stinker bläää enligt knott (och mig med). Jag hade en isis på foder och hon går på knapert bete alt med munkorg. Hon har haft kraftig exem men sköter man henne rätt kan hon tom gå utan täcke ibland..

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama