Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!
Från Tant Ester: "Kanske finns det ett samband mellan tarmstörningar och förekomsten av eksem - det vore ju inte helt otänkbart om man resonerar utifrån att all form av immunosupression (försämrad motståndskraft) ger en ökad känslighet för infektioner. Kanske är det lättare för ett nedsatt immunförsvar att "snedtända" med uppkomst av allergier och autoimmunitet till följd."
Ditt svar fungerar på importerade hästar, men inte på svenskfödda eksemhästar. Det här tycker jag är en spännande diskussion. Om vi ser på islandshästar som kommer hit från Island - på Island ät höet mycket ktraftigare än hos oss, över 100 smpr/kg. Hösilage har alla där idag, plus emorma beten då på landet.
Här får de nöja sej med hö o bete som inte ens kommer upp i hälften av vad de fått hemma. Ofta får de nöja sej med enbart bete fram till oktober här i trakten. Då är det inte konstigt i o med exporten, resan, all stress - hästen får knotteksem.
Vissa hästar klarar sej, andra inte - vad beror det på egentligen? Klarar hästen stressen bättre än den andra? Sköttes den bättre i o med foderet? Skyddades den bättre fysiskt? Disposition till eksem finns ej? Vad är svaret?
Någon har talat om stress hos hästar, att just eksem kan vara ett utslag av stress.
Ökozon, som många hästar får o blir bättre av, bygger på att få reda på mag- och tarmsystemet läste jag till för några år sedan. Kanske är det värt att prova?
MEN hur påverkar det den svenskfödda islandshästen? Jag har en svenkfödd eksemhäst som är oerhört knottallergisk. Det enda som hjälper honom är skydd mot knotten. Kan maten, linfröolja eller Ökozon hjälpa??
När man provat dittan o dattan i 9 år så undrar man ju vad som egentligen kan hjälpa hästen.
På tal om det. Eksemhästen är fet. Han fick eksem som ettåring och då var han normalt byggd för sin ålder. Han höll sitt hull bra till han blev 4 år, sedan har han varit rund o go som mor sin. Så jag tror knappt just fetma har någon betydelse. Hans mor var rund o go, pappan var likadan då jag såg honom och kroppsbyggnaden ärver de ju.
Jag ger honom inget kraftfoder och enbart hösilage, betfor, mineraler, hackad strå för att fylla upp rätt proteinkvot. Så foderjäst o lnfrökaka nu så länge till linfröoljan kommer. Se, man hoppas ju, att NÅGOT ska bli bättre hela tiden i o med maten.
Har fått tips ge örtet, maskros o åkerfräken som innehåller mycket kalium, kisel och är utrensande. Det växer åkerfräken mycket här, som hästarna får varje dag som ska jämna syrabalansden o bra för magen o är lite antiinflammatorisk. Hela tiden hoppas man ju att det hjälper. Snärjmåra o så vidare... Det här är en eksemhästägares vardag.....