Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Ja den har jag läst + en massa abstract som verkade passa in på området, det är intressant läsning, men jag har ju inte tänkt att forska i området själv.... Det jag är ute efter är en veterinär som man kan ringa och diskutera med och som också läst på lite. De jag ringer är oengagerade, ointresserade och/eller okunniga (pratar om att det beror på proteinhalt i bete etc. vilket jag vet inte stämmer med min häst eller med den forskning som finns). Är det någon som vet ngn vettig veterinär man kan vända sig till?
Mvh Anna

Ja, jag vet inte vad jag ska tro. Nu är det inte min eksemhäst som inte tål hösilage. Utan min fjording som är frisk för övrigt och min 2 åriga halvblodsvalack. Dom blir lösa i magen av hösilaget men mår bra av att gå och beta gödslat gräs. Måste gödsla annars blir det inte mycket gräs i mina hagar. Men hade jag vetat att det skulle regna så mycket så hade jag inte behövt gödsla i år. För så mycket gräs som vi har i år i våra hagar har vi aldrig haft så länge vi har bott här.
Det är ju nästan dubbelt så många fånghästar i år också enl några hovslagare och veterinär som jag pratat med.

Jag gör foderstater så fel utfordring är det nog inte heller. Däremot får min halvblodsvalack havre på vintern. Det kanske han inte tål. Det som hjälpte dom i vinter var en massa foderjäst. Då fick dom äta hösilage 2 ggr per dag och torrt hö resten alltså 2 ggr till såsom natt och morgon. I år ska jag köpa bara torrt hö till dom och hoppas att dom ska må bättre i vinter. Annars måste vi göra en grundlig undersökning på Strömsholms tycker jag och min veterinär.

Tja... såvitt jag förstod det så används ju någon sorts ensileringsvätska? Vad den innehåller vet jag ju inte... Men sedan har vi ju jäsningsprocessen som talats om ovan, när gräset jäser måste det väl rimligtvis förändras rent kemiskt så att det skiljer sig en hel del från gräs och hö? :confused:

Men visst är det jäsningsprocess i hösilage. Om du har en ts-halt på ca 80 % så är det mest konserverat torrt hö. Men har du ett ts på ca 55-75 % så är det jäst. Inte lika mycket som ensilage det vet jag.

en del tillsätter myrsyra, men det tror jag mest är på rent ensilage som är ämnat för kor...pga den låga ts halten.....

Men jag tror att man förr kanske la i något jäsningsmedel. Nu gör dom inte det iaf. Inte till hästar iaf vad jag vet ev till kor.

Senast ändrad:

Från Tant Ester: "Kanske finns det ett samband mellan tarmstörningar och förekomsten av eksem - det vore ju inte helt otänkbart om man resonerar utifrån att all form av immunosupression (försämrad motståndskraft) ger en ökad känslighet för infektioner. Kanske är det lättare för ett nedsatt immunförsvar att "snedtända" med uppkomst av allergier och autoimmunitet till följd."

Ditt svar fungerar på importerade hästar, men inte på svenskfödda eksemhästar. Det här tycker jag är en spännande diskussion. Om vi ser på islandshästar som kommer hit från Island - på Island ät höet mycket ktraftigare än hos oss, över 100 smpr/kg. Hösilage har alla där idag, plus emorma beten då på landet.

Här får de nöja sej med hö o bete som inte ens kommer upp i hälften av vad de fått hemma. Ofta får de nöja sej med enbart bete fram till oktober här i trakten. Då är det inte konstigt i o med exporten, resan, all stress - hästen får knotteksem.

Vissa hästar klarar sej, andra inte - vad beror det på egentligen? Klarar hästen stressen bättre än den andra? Sköttes den bättre i o med foderet? Skyddades den bättre fysiskt? Disposition till eksem finns ej? Vad är svaret?

Någon har talat om stress hos hästar, att just eksem kan vara ett utslag av stress.

Ökozon, som många hästar får o blir bättre av, bygger på att få reda på mag- och tarmsystemet läste jag till för några år sedan. Kanske är det värt att prova?

MEN hur påverkar det den svenskfödda islandshästen? Jag har en svenkfödd eksemhäst som är oerhört knottallergisk. Det enda som hjälper honom är skydd mot knotten. Kan maten, linfröolja eller Ökozon hjälpa??

När man provat dittan o dattan i 9 år så undrar man ju vad som egentligen kan hjälpa hästen.

På tal om det. Eksemhästen är fet. Han fick eksem som ettåring och då var han normalt byggd för sin ålder. Han höll sitt hull bra till han blev 4 år, sedan har han varit rund o go som mor sin. Så jag tror knappt just fetma har någon betydelse. Hans mor var rund o go, pappan var likadan då jag såg honom och kroppsbyggnaden ärver de ju.

Jag ger honom inget kraftfoder och enbart hösilage, betfor, mineraler, hackad strå för att fylla upp rätt proteinkvot. Så foderjäst o lnfrökaka nu så länge till linfröoljan kommer. Se, man hoppas ju, att NÅGOT ska bli bättre hela tiden i o med maten.

Har fått tips ge örtet, maskros o åkerfräken som innehåller mycket kalium, kisel och är utrensande. Det växer åkerfräken mycket här, som hästarna får varje dag som ska jämna syrabalansden o bra för magen o är lite antiinflammatorisk. Hela tiden hoppas man ju att det hjälper. Snärjmåra o så vidare... Det här är en eksemhästägares vardag.....

Här rullar de in balarna direkt på marken och de använder inget. Dock vet jag en bonde som hade myrsyra, barnen kom hem o STANK (deras kompis), ifjol var det. Så det är väl lite olika?

Bor granne med en ekologisk bonde och har en vanlig giftsprutande på andra sidan, båda gör fint ensilage av den torrare sorten.

skuggi skrev:
Tja... såvitt jag förstod det så används ju någon sorts ensileringsvätska? Vad den innehåller vet jag ju inte... Men sedan har vi ju jäsningsprocessen som talats om ovan, när gräset jäser måste det väl rimligtvis förändras rent kemiskt så att det skiljer sig en hel del från gräs och hö? :confused:

Här kan du läsa om hästens foder, hösilage o så vidare:

http://hippocampus.slu.se/

Samma här. Min eksemhäst är svenskfödd. Han är nu 3 år och fick eksem på hösten som 1 åring. Han var def inte fet då och är inte nu heller. Han är väldigt fin i hull nu. Men då som 1 åring tyckte jag att han var lite tunn när han kom tillbaka från betet över sommaren. Så jag började ge honom Krafft Protein som jag tror blev för starkt.

Visst kan dom få det av stress. Stress går ju genom magen också. Har du en stressad häst så blir ju magen i olag.
Min häst var på Strömsholm i 13 nätter och dagar i våras. Han fick magsår på en vecka pga all medecin. När han kom hem började han klia sig. Han fick t o m kolik 3 ggr varav 2 ggr fick vi anlita veterinär akut. Såg direkt att han föll ur och var glanslös i pälsen och kliade sig mer. Men efter min behandling med alger, b-vitamin, kisel och min salva så är han hur fin som helst igen.

Visst får dom starkare hö/hösilage på Island. Men det blåser mer där och finns det knott och mygg där? Om det finns så är det nog inte lika mycket som här.

Men visst är det intressant med alla dessa terorier. :)

Visst finns det mygg där o massor med äckliga små flugor, men tänk på att naturen är ungefär som i Svenska fjällen. Där läker eksemhästar ut sitt eksem. Jag har då aldrig hört talas om en eksemhäst på Island? Vissa har påstått det, att de sett hästar med eksemtäcke, men det kan man ju ha av andra orsaker oxå, soleksem.

Har själv sett Boett-täcken som säljs i hästaffärn i reykjavik.

Och min eksempålle är helt helsvensk halvblod.... Sommareksem finns ju över hela världen och är inte bara begränsat till Islandshästar, även om det verkar mest kännt hos den rasen (och mest forskat på dem, i alla fall här i norden).

EmblaAsk skrev:
Jag vet att det här låter hårt... Men är det inte så att avlivning är ett alternativ????
Kraftigt eksem, bronkit och dessutom är du rädd för fång....
Hästen mår inte bra, och jag förstår givetvis att det är jättejobbigt, men jag tycker ändå att du ska överväga att ta bort hästen.
Du kan inte ha den inne för bronkiten, och du kan inte ha den ute för då blir eksemet värre.. Moment 22...

OCH det finns inget mirakelmedel för eksemhästar. Det finns massor av olika medel att välja på. En del funkar på vissa hästar, en del på andra, men 2 saker är säkert: Inget medel funkar på alla och ofta är dom dyra och verkningslösa.
Tycker verkligen att det är tråkigt att din häst mår så här, och jag tycker att du ska ta en funderare för hästens skull.

Häls Embla

hej, ta inte illa upp men det är just detta som får mig att bli arg, att de bara ser negativt på allt och inte tror på hästen "nej den mår dåligt, avliva den!" det sa förra "ägaren" med, men jag gav min vän en chans. Hon visar inga besvär på bronkiten nu, exemen är bättre i år än förra sommaren och hon är pigg som en nötkärna! Här om dan fick jag inte stopp på pållen min, jag får till och med använda kandarbett, och pigghet är ett väldigt positivt tecken. Pållen mår bra förutom att det kliar i man och svans. Men det är ju såklart svårt för dig att se, du har ju inte träffat henne eller sett henne. Men jag tycker man ska de de positivt och kämpa! Jag är lycklig att allt blivit så mycket bättre! Folk skrattar då vi säjer "denna häst är sjuk och borde avlivas" vår pigga ponny njuter av livet ändå :) ok exem är inte så trevligt men sköter man det ordentligt så går det och jag tror det verkligen funkar för min pärla, hon har aldrig varit såhär pigg och glad på sommaren :) så tack till alla som givit mig tips! Men som jag beskrev och förklarade hennes sitaution så lät det faktiskt bäst som att låta henne avlivas, och tanken var nära men jag gav inte upp och se nu vilket resultat :)! så jag vill hälsa till alla GE INTE UPP!
Mvh/Linda

Karin87 skrev:
Kanske flytta hästen annars då??
Typ till Öland lr Gotland??
Om du inte vill avliva henne (vilket jag förstår) kanske det är en lösning annars?? Ingen rolig lösning men...
jaja, ett tips iaf.

hej, jag vet, om det vore ända lösningen skulle jag gjort det, men jag fortsätter behandla henne och det ser bättre ut i år än förra året.
mvh/Linda

Morotsbiten skrev:
ha hästen inne om dagarna ute om nätterna släpp ut henne när knotten inte är så mkt
Se till att mocka ur hagen varje dag då blir knotten mindre.Se till att inte ha nära till en sjö då vimlar de av knott!

De finns bra exemtäcke köp ett annat som täcker hela hästen finns de som man trär igenom benen drar en dragkedja över ryggen HELA hästen är inne i täcket(som en overall till hund typ)

De är dyra men de är väl värt om man kan rädda hästen=) :banana: :bump:

hej..
tyvärr men de bor väldigt nära en sjö :( och hagen är precis bredvid sjön! :( mvh/Linda

HEJ ALLA!
förlåt att jag inte svarat men jag har haft fullt upp med Tibra "hästen" som stått borta ett tag, så jag har inte haft närvaro till dator och det är väldigt många som har skrivit och gett tips och verkligen försökt hjälpa TACK till ALLA! Jag har läst att folk tror jag överdriver om denna lilla häst men det gör jag faktiskt inte, hon vart utdömd i slutet av vintern men eftersom jag verkligen trodde på henne så fortsatte jag att kämpa, jag kan säja det att den hästen är verkligen en livskämpe! Jag kan själv inte fatta hur hon kan klara sig så bra, om ni bara visste.
Goda nyheter om BRONKITEN visas inga symptom vilket jag är förvånad över, men ändå sedan jag lät höet ligga blött i ett dygn och höll stallet rent och undvek damm för henne vart hon bättre och man kan inte tro att hon har bronkit, så den är inga problem! Exemen, ja den är bättre denna sommar än förra sommaren men den är ändå grav, om man tittar på kort sen förra året blir man tårögd, den här hästen har inte haft det lätt! Men jag vet att hennes liv är att verkligen springa som en toker, hon älskar att leva det syns. Aldrig mött en sån livsglad häst som hon.
Att avliva henne skulle ge mig dåligt samvete.
Så ända problemet är väl exemen MEN, i år är det bara man och svans pågrund av att hon haft täcke på sig innan knotten kom, pågrund av att det kliar i man och svans är för att täcket inte räckte ända ut till halsen då hon betade och de gammla såren i svansen har spruckit, så det lär väl klia.
Så slutsatsen: Hon har grav exem :( Fast den är bättre i år.Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att avliva henne. Den som känner henne förstår. Detta är inte vilken häst som helst, det är ju Tibra vi snackar om ;)

Nu säger jag inte det här för just detta fall, eftersom jag inte har sett hästen skall jag ej heller döma. Men grav eksem är en :devil: plåga för hästen, då kanske man ändå måste lägga sitt förmänskligande åt sidan och göra det som måste göras.

All eksem är plågsam, men i de fall man lyckas med symtomlindring så kan ju hästen ändå ha ett drägligt liv. Lyckas man inte med det, då är det verkligen synd om hästen.

Hej igen. Hur mycket kallpressad linfröolja ska man ge sin häst per dag? Min pålle har haft rejäl fång i vintras pga mögligt hö. Dessutom kliar hon sig i man och svans sedan tre år. Nylanders kräm lindrar om jag smörjer ofta. Sköljer med 2 msk äppelcidervinäger per 1 l vatten i man o svans. Lindrar och är sammandragande. Extra foder är betfor, vitlök, brännässla och lite äppelcidervinäger. Hon slurpar gärna i sig detta. Eftersom det inte är min häst utan jag hyr, så kan jag själv inte utreda henne hos veterinär, vilket jag annars skulle göra. Jag masserar henne regelbundet och hon blir både avslappnad och piggare så jag tror hon mår bra ändå.

Under inkörningen skall hästen ha 50-60 ml per dag, efter 120-140 dagar kan man halvera dosen. Full effekt finns inte förrän tidigast efter 120 dagar, orsaken är för att det tar så lång tid för mage och tarm att byta fettväggarna.

:rofl: Tack för informationen. Ska prata med ägaren.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama