Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Shettisar skrev:
Vart hittar man ett sådant täcke? Med dragkedja??

Om du kontaktar Boett, www.boett.com, kan de sy på blixtlås på täcket. Det har de gjort då min häst blivit sönderbiten i öronen för många år sedan och jätterädd om sig så vanligt täcke inte kunde dras på.

Tibra skrev:
[gör om]
Jo många säjer att nylanders hästkräm är bra, men det lindrar väl inte klådan va eller? man ska bara smörja såren eller ska man smörja på de ställen där de brukar få "exemen" fast det inte är något sår där? varje dag eller?

Jag kan rekommendera Nylanders. Min häst fick sommarexem och hela manroten svullnade något fruktansvärt :eek: Men efter 1 dag hade såren läkt och efter 3 dagar var svullanden nere till hälften. Och klådan blev givetvis mindre. Du kan smörja det även där hästen ej fått exem än, man brukar ju kunna se om det är lite svullet.

Hästen har varken haft problem med fång eller bronkit tidigare, så det ska nog lösa sig, och eksemet har varit uthärdligt... Med rätt skötsel.

Jag känner hästen (om det är den jag tror) och förr-förra ägaren, vet att hon var till salu i höstas. Men jag ska nog försöka hitta numret.. på nått sätt..

Nu gick jag tillbaka där hon skrev på första sidan. Där står att hon har bronkit och att hon var rädd för fång.
Så bronkit och eksem var iaf rätt.

HelenaHandberg skrev:
En ägare till en häst med svårt eksem vill oftast göra allt vad som står i sin makt för att lindra detta. Det är då lätt att ta till sig olika behandlingsförslag. Ofta lägger man ner mycket pengar på att underlätta livet för sin häst. Bland nya idéer döljer sig både bra behandlingar och sådana som är ren humbug till sådana som är rent skadliga.

Effekter av olika behandlingar vid sommareksem är mkt svåra att bedöma eftersom sjukdomen har ett så svängande förlopp. För insektsallergiska medför en torrsommar en väldig lindring av symptomen. Om man just en sådan sommar började med ett nytt preparat är det ju lätt att tillskriva det hästens förbättring. Det krävs att man gör någon form av kontrollerad studie där man har behandlade och obehandlade i samma miljö.

Ett anständighetskrav .för den som saluför ett medel/behandlingsregim med hävdad effekt mot ett sjukdomstillstånd är att redovisa

1. Någon slags kontrollerad studie eller hänvisning till andras studier med samma medel/behandlingsregim
2. Att redovisa innehållet och dokumentation för dess ofarlighet.

Sen finns det också legala krav men de går jag inte in på här.

På 90-talet salufördes en örtblandning mot eksem hos barn i England, den var väldigt effektiv. De flesta barn blev mkt bättre. Ett barn avled dock pga behandlingen då den skadade levern

Cortison salva är oftast effektiv mot eksem. En del människor vill inte använda cortison utan söker sig till örtsalvor. En genomgång som läkemedelsverket gjorde för några år sen visade att en del av dessa örtsalvor innehöll just - cortison.

Jag vill inte på något vis hävda att eksempillret är skadligt men efterlyser innehåll och dokumentation.

Däremot befarar jag att anti-socker och salt regimen kan vara skadlig på samma sätt som anti-proteinregimen var för ett tiotal år sen.. Har lyckligtvis inte stött på några så behandlade hästar än men det fanns flera inlägg i trådar för någon månad sedan om negativa effekter.

Förra året kom en tysk avhandling om sommareksem av Susanne Lange. I den visades bl a att islandshästar som fick proteinbegränsad foderstat fick värre sommaeksem. Vi får hoppas att det inte blir anledning att avhandla anti-sockersalt behandlingens effekter om 10 år. HH

Tack för dina inlägg, HH :bow: :bow: :bow:

Det är så skönt att det finns sakliga människor på denna tråd!

Till många av er: Jag säger igen, jag har levt med eksemhästar under 10 år. En fick jag ta bort för han led så fruktansvärt av sin eksem. Jag vet hur dålig en häst kan bli TROTS att man tror man gjort sitt bästa för hästen. Jag har gått igenom många metoder av förtvivlan, från homeopatmedel, till minskat intag protein till ökat intag protein, salvor, grushage, äppelcidervinäger och jag vet inte vad mer!

En eksemhäst ska helst utredas. Det finns kvalificerade metoder idag och några få veterinärer har kompetens för det.

När man har belägg för hur hästens situation är kan man göra sitt bästa för hästen efter det, istället för att prova sej fram med troligen helt sanslösa metoder som ofta kommer fram för att få ut pengar av oroliga eksemhästägare :eek: .

Eksemhästägare är lätta att utnyttja, just för att vi är som vi är.

Vad är det för sanslösa metoder vi har skrivit om här på listan?????
Alla vill nog pröva sig fram vilket som är bäst för just sin eksemhäst.
Du skriver ju t o m att du själv har gjort det. Inget konstigt i det.
Och det är väl inte eksemhästar som affärer utnyttjar, det är ju allt hästfolk.

Japp, det ska återställa hästens bakterieflora i magen. Finns att köpa på Granngården bl a! Ganska så dyrt (kommer inte igåh exakt vad det kostar), det kanske finns billigare alternativ? Finns ju massor med saker som är bra för magen.

Den har inte ätit ngt ovanligt men haft problem med lös avföring sedan jag köpte den, testat fil oxå, det är det första jag brukar göra om dem är lite lösa , så jag testar gärna allt annat som kan tänkas hjälpa. :crazy:

Tack för svaren.Säkert dyrt men har man tagit på sig hästar så får man ju se till att de mår bra oxå ;)

Nu har vi börjat skriva om dålig i magen i stället för eksem. Men jag kan inte låta bli att svara dig iaf.
Jag har 4 hästar och 2 av dom tål inte hösilage. Ger du det eller ger du torrt hö?

Hej!
Vet du vilka veterinärer man kan vända sig till? Det känns som att de jag ringer till inte läst något nypublicerat - inte ens på djursjukhuset. Det känns konstigt att behöva behandla sin häst själv med hjälp av ett diskussionsforum på internet, men vad gör man när veterinärerna är ointresserade och okunniga (de jag vänt mig till alltså).
Tar tacksamt emot tips på namn på veterinärer med kompetens inom området - skicka privatmeddelande.
Mvh Anna

Jag har hittat massor på internet så inget ont om den, mera fakta än vad veterinären kan prestera i fallet. Bl a fanns en länk om linfröolja och dess verkan på hudåkommor samt fång, en studie jag hittade tidigt i våras. Nu har jag inte den tillgänglig pga jag sitter på en annan dator, men kommer Helene Handberg så kanske hon kan ge länken före mig. Mycket intressant läsning om man är duktig på engelska, där omtalas bla att hudåkommor (eksem) ger störningar i mag och tarmflora. Linfröolja har en stabiliserande effekt men måste då ges minst 120 dagar dagligen före eksemsässongen, då byts fettväggen ut i mage och tarm, de fettet som linföoljan ger har en större motståndskraft och kan ge hästen symtomlindring genom detta.

Jag vill poängtera att det här handlade om en mycket mycket kort redogörelse, om 70 A-4 sidor. Så för att förstå saken i sin helhet bör man läsa hela avhandlingen på studier som har gjorts, annars kan det jag skrev lätt misstolkas.

Jag har med tiden märkt, att min eksemhäst fiser o har sej väldigt under eksemsäsongen. Jag provade linfröolja förra året o det blev bättre, men det var svårt få tag på, fick skicka efter. Men då kanske det är värt att börja igen.

Tänkte på att t ex linfrökaka inte kan ha samma effekt?? Foderjäst? Någon som har erfarenhet av det?

gejsa skrev:
Vad är det för sanslösa metoder vi har skrivit om här på listan?????
Alla vill nog pröva sig fram vilket som är bäst för just sin eksemhäst.
Du skriver ju t o m att du själv har gjort det. Inget konstigt i det.
Och det är väl inte eksemhästar som affärer utnyttjar, det är ju allt hästfolk.

För 10 år sedan och till för ca 3 år sedan fanns det INGEN forskning alls om eksemhästar, vilket finns idag. Det jag säger att man ska ta tillvara det vi VET idag, och inte ge sej på piller, öka, minska proteinintag och på alla sätt försöka "bota" sin häst efter eget och ofta okunnig förmåga. När man tänker på det viset är det hästen som får lida :eek: .

Det fanns en tid då man skulle avmaska hästen varje månad för att döda knotten i mankammen - vem tror på det idag?? Vad tror vi på här och nu??

Det finns några duktiga människor här som har varit med länge och som gått igenom det mesta och som har bra kunskaper om vad en eksemhäst behöver bäst. Istället för att gå igenom alla prodecurer som vi gjort med våra stackars eksemhästar så är det ju enklare o bättre lyssna på dessa och ge hästen en bra chans från början.

Hela tiden kommer det upp piller, speciell mat, täcken, mineral, örter, salvor o så vidare tillverkade till och för eksemhästar som eksemhästägare skall nappa på. Jag vet inte hur länge du har levt tillsammans med en eksemhäst - men jag tycker jag sett tillräckligt för att bli ironisk.

Nix , har gett torrt hö av bra kvalitet hela tiden.Jag hade ju kunnat förstå om det var så att jag bytt foder eller bytt till tex hösilage, då kan krakarna ligga å jäsa några dagar men det är inget konstigt alls med utfodringen vad jag vet.Har inte varit med om att de varit lösa i magen så länge...Avmaskad är den oxå.Hästen är inte alls en stressad häst heller, iofs kan de stänga inne mkt men den här är verkligen en ko personifierad fast han bara är 4 :D

Ja, jag har bara haft en eksemhäst i 2 år. Men jag har läst väldigt mycket om eksem. Har inte prövat så förskräckligt mycket heller. Det första jag gjorde räckte för min häst. Vill du veta så mejla mig.

Sedan har jag gett b-vitamin hela vintern, kisel och nu i vår alger. Just nu går han på bete och får inget annat än att jag smörjer honom varje dag, inget eksemtäcke. Peppar peppar.

Ska nog pröva att ge linfrön som boj föreslog i vinter. Det kanske inte är så dumt. :smirk:
Inget av det jag ger kostar särskilt mycket. Skulle aldrig falla mig in att köpa homopatiskt medel osv för det tror jag inte på tyvärr.

Ja, då förstår jag inte varför du har en häst med diarre. Men det är klart en lugn häst till ytan behöver inte må bra i magen ändå. Den kan vara stressad inombords.
Får den gå på bete nu? I så fall blir den bättre? Mina blir bra när dom får äta bara gräs.

Samma tillverkare av shy-feeder har även en linfröolja, dock vill jag ha den som är kallpressad då risken är minimal för att den bli härsken.
Linfrökaka ger inte samma effekt nej, då man tydligen frigör vissa fetter som är gynsamma i oljan.

Jag kan bara konstatera så här långt att pållen har haft en betydligt stabilare mage nu än tidigare, vid betessläpp blev han inte alls lika påverkad som tidigare somrar. Just nu är avföringen i stort sett normal, någon gasförekomst finns inte trots ett kraftigt bete. :o (Ny hage) Han har ej heller kliat sig, och klådförekomsten verkar lika med noll.

Att hästar får även andra reaktioner som kan ses som allergiska vittnar många av de tidigare inläggen om, tål ej vissa fodersorter härstammar mycket från förändringar avseende ph-värdet i mage och tarm. Detta syndrom verkar vara klassisk för hästar med hudåkommor, sen finns det säkert undantag även här men man kan säkert skönja symtom genom att hästen är extra känslig vid tex foderbyten.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama