Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Helena1 skrev:
Läs rätt, det är inte sockret som skall tränga igenom huden utan de döda cellerna i form av slaggprodukter. Cellerna dör vid obalans då näringstillförseln hindras av socker och salt i för stora doser. Socker och salt visar enligt forskning som bedrivs även vara den stora boven till barns ökade allergier, eksem, psoriasis, acne. :

När man kommer med så revolutionerande påståenden får man nog ange en referens till de studier som ska ha visat detta.

Helena1 skrev:
Det kan räcka för en del att bara ändra foderstaten men det gjorde det inte på min, däremot detta naturmedel har i tillägg till ändrad foderstat gett resultat :

Vad är den aktiva beståndsdelen i medlet? HH

Hej. har en exemponny. man och svans kliar under sommaren. Fick prova en gammal kräm "kinabalsam" som stillar klådan och skyddar mot sol. Pållen njöt av min insmorning och kliade inte sin man och svans efter. Vi ska nu prova denna ett tag för att se om hon kan klara sig utan att klia sönder sig. I övrigt inga bett på kroppen. Är det någon som känner till denna krämen? Vet ej om den går att få tag på längre.

Hej,
jag har läst på nätet via jobbets hemsida (sjukvården) , i tidningar mm bl a om studier med vår västerländska kost som orsakar allt fler sjukdomar.

De eksempiller som jag har gett är ett naturmedel, vad exakt vet jag inte, men de fungerade. Likaså de jag åt för min handeksem.
Om du vill veta mer om det jag försökte skriva om så kontakta han som har eksempillren. I artikeln nämnde han en amerikan (nobelpristagare), som han hade haft kontakt med ang hans teorier.

Det finns mycket i naturen som vi kan dra nytta av, men samtidigt fördärva oss med, både oss själva och djuren, det gäller bara och veta vilket, det är väl det som är spännande med homeopati och naturmedel.
Dåtidens "häxor" var nog inte så dumma iallafall och ha tillhands.

:devil:

Helena

Man måste göra skillnad på forskning och teori, jag har också många teorier som jag testar och har även fått fram positivt resultat av det. Men det gör inte att denna teori är en forskning, den är ej heller dokumenterad men kan likafullt funka ändå. Precis på samma sätt gäller all annan hantering vad gäller eksem, teorierna är många men passar inte alla.

Du har fått ett postivt resultat på din behandling, det är jättebra för både dig och din häst framförallt som slipper detta lidande. Att dela med sig av sina egna erfarenheter är det diskussionsforumet är till för, omvändt kan jag säga att samma behandling höll på att kosta en bekants häst livet och orsaken var att hästen fick i sig på tok för lite protein under en lång tid. Precis som de flesta eksemhästägare var denna ägare mycket förtvivlad över pållens sits, hade provat allt i stort sett men inget hade hjälpt. Precis som alla andra fortsätter denna ägare att söka hjälp, och just denna form passade inte hennes häst.

Det finns mycket medel som man kan köpa och ge sin eksemhäst. Men ärligt talat så tror jag inte det finns något botemedel mot eksem ÄN.
Min dotter tex har eksem på händer och lår. Hon tar just nu MSM. För ett tag sedan fick hon tillbaka eksemet. Jag sa vad synd då hjälpte inte MSM. Men då sa hon att hon trodde att hon hade blivit botad så hon hade helt enkelt slutat med medlet.
Nu fick hon börja med dubbel dos i ett par dagar igen för att det skulle gå bort.
Jag tror att det är likadant med hästens eksem. Man kan inte sluta ge dom det som dom blev något så när bra av. Då kommer det tillbaka.

Inte den sommaren då exemet var som värst men sommaren därefter fick hon gå på väldigt lätt bete +hö o kom in nattetid. Sommrarna efter det gick hon på dygnet runt bete (magert) o fodrades delvis med hö o hon hade inget exem men fick heller inte ha tillgång till saltsten o absolut inget med socker. Som sagt var inget exem de 5 senaste levnadsåren på henne. Vi slutade ge henne betfor över huvudtaget, saltsten hade hon under vinterhalvåret.
Jag tyckte då att det var synd om hästen som inte fick ha saltsten o inga godsaker (äpplen innehåller mkt fruktsocker) men att hon var exemfri tyckte jag var bättre. Det blev ju en mkt lyckligare häst

Nu ser jag att inlägget som jag bett skall tas bort pga osanning bara har ändrats till initialer, har ni läst och hört vederbörande prata vad han menar ?
Det är inte rätt det som skrivs, artikeln finns att läsa på nätet på hemsidan, där står inget om att svälta hästar ! Däremot att man inte skall svälta hästar står endast på denna forum.
Jag tar kontakt med GH och mailar över vad som skrivs i denna forum.

Vilken behandling har din kompis häst hållit på och gå under i, att hon inte ser till att hästen får i sig tillräckligt med mat är väl upp till henne ? Hon måste ju se till att ge den giva som hästen skall ha, eller vad menar du ?

Tydligen är det skillnad på folk och folk här i forumet, vem som får skriva vad som helst och andra blir redigerade på en gång.
Skall man inte få försöka att se till hästen och deras behov utan att behöva bli påhoppad ?
Mina funderingar baserar sig på medicinska forskningar som pågår och vissa är avslutade, både av lekman och forskare.

Det verkar ha ballat ut helt på vad ämnet rör sig om eller ?

hälsn
Helena

Nu vet ju inte jag hur mycket eksem din häst har, men mitt New forest sto lider av eksem, hon kliar inte upp sår, eller kliar i pälsen, utan bara man, svans och pannlugg. Så hon har väl hyffsat lindrigt. Förra sommaren använde jag mig av Nylanders och AVS 14, men hon kliade likt förbannat ändå.
Nu har jag fått ett eksem medel av min kompis föräldrars hudvårdsföretag, och tro det eller ej, men min häst har inte kliat sig alls sen jag började med detta!
PMa gärna om du har frågor/vill testa!

En ägare till en häst med svårt eksem vill oftast göra allt vad som står i sin makt för att lindra detta. Det är då lätt att ta till sig olika behandlingsförslag. Ofta lägger man ner mycket pengar på att underlätta livet för sin häst. Bland nya idéer döljer sig både bra behandlingar och sådana som är ren humbug till sådana som är rent skadliga.

Effekter av olika behandlingar vid sommareksem är mkt svåra att bedöma eftersom sjukdomen har ett så svängande förlopp. För insektsallergiska medför en torrsommar en väldig lindring av symptomen. Om man just en sådan sommar började med ett nytt preparat är det ju lätt att tillskriva det hästens förbättring. Det krävs att man gör någon form av kontrollerad studie där man har behandlade och obehandlade i samma miljö.

Ett anständighetskrav .för den som saluför ett medel/behandlingsregim med hävdad effekt mot ett sjukdomstillstånd är att redovisa

1. Någon slags kontrollerad studie eller hänvisning till andras studier med samma medel/behandlingsregim
2. Att redovisa innehållet och dokumentation för dess ofarlighet.

Sen finns det också legala krav men de går jag inte in på här.

På 90-talet salufördes en örtblandning mot eksem hos barn i England, den var väldigt effektiv. De flesta barn blev mkt bättre. Ett barn avled dock pga behandlingen då den skadade levern

Cortison salva är oftast effektiv mot eksem. En del människor vill inte använda cortison utan söker sig till örtsalvor. En genomgång som läkemedelsverket gjorde för några år sen visade att en del av dessa örtsalvor innehöll just - cortison.

Jag vill inte på något vis hävda att eksempillret är skadligt men efterlyser innehåll och dokumentation.

Däremot befarar jag att anti-socker och salt regimen kan vara skadlig på samma sätt som anti-proteinregimen var för ett tiotal år sen.. Har lyckligtvis inte stött på några så behandlade hästar än men det fanns flera inlägg i trådar för någon månad sedan om negativa effekter.

Förra året kom en tysk avhandling om sommareksem av Susanne Lange. I den visades bl a att islandshästar som fick proteinbegränsad foderstat fick värre sommaeksem. Vi får hoppas att det inte blir anledning att avhandla anti-sockersalt behandlingens effekter om 10 år. HH

...nyss fick jag höra att ett flertal sksemhästar blivit bra eller helt bättre av en kur med Coli Cure....man söker ju som sagt hela tiden bot...men det stärker min teori att det kommer från magen/immunförsvaret...

Helena1 skrev:
Nu ser jag att inlägget som jag bett skall tas bort pga osanning bara har ändrats till initialer, har ni läst och hört vederbörande prata vad han menar ?
Det är inte rätt det som skrivs, artikeln finns att läsa på nätet på hemsidan, där står inget om att svälta hästar ! Däremot att man inte skall svälta hästar står endast på denna forum.
Jag tar kontakt med GH och mailar över vad som skrivs i denna forum.

Vilken behandling har din kompis häst hållit på och gå under i, att hon inte ser till att hästen får i sig tillräckligt med mat är väl upp till henne ? Hon måste ju se till att ge den giva som hästen skall ha, eller vad menar du ?

Tydligen är det skillnad på folk och folk här i forumet, vem som får skriva vad som helst och andra blir redigerade på en gång.
Skall man inte få försöka att se till hästen och deras behov utan att behöva bli påhoppad ?
Mina funderingar baserar sig på medicinska forskningar som pågår och vissa är avslutade, både av lekman och forskare.

Det verkar ha ballat ut helt på vad ämnet rör sig om eller ?

hälsn
Helena

Håller helt med dig här. Mina inlägg har dom tagit bort många ggr. Fast jag inte skriver märke på medlet eller något.
Det ända man vill är ju att hjälpa inte stjälpa för dom som skriver här. Och trådskrivaren verkade ju verkligen vara i behov av hjälp. Men hon har ju inte skrivit något mer här så hon kanske överdrev lite iaf.

Och du Boj! Din kompis måste väl förstå att hästen måste ha mat. Man kan ju inte svälta bort eksem det förstår väl var och en.
Man kan ju inte skylla på någon annan än sig själv om man svälter hästen. :confused:

Hjälper micro balans om hästen är lös i magen?Var jag kan få tag i det?

Prova med vanlig dofilus som du köper i mataffären, den återställer bakteriefloran både hos människa och häst/hund, fick detta som råd av veterinär.
Ta en ketchupflaska med hals och häll i munnen.
Har provat detta på en shettis ett par gånger som fick diarre i samb med att han åt fruset gräs och det blev bra till dagen efter.
Vad har hästen ätit ? ofta är det nåt den reagerat på, precis som vi.

Helena

Och du Boj! Din kompis måste väl förstå att hästen måste ha mat. Man kan ju inte svälta bort eksem det förstår väl var och en.

Högre upp i ett av dina inlägg läser jag bla, protein är orsaken till att din häst fick eksem. Precis detta fick även denna människa höra, att protein var den stora boven.

Det var det löjligaste jag hört på länge. Nu menar jag ett överskott av protein. Eftersom jag gör foderstater så vet jag hur mycket en häst behöver osv. Men det skulle ju aldrig falla mig in att ge min häst ett underskott av proteiner.
Efter att min häst hade gått på ett bete som var dåligt så föll han ur. Då började jag ge min häst ett överskott av Krafft Protein DÅ efter 2-3 veckor så började han att klia sig. Därför så tror jag att han blev sjuk av proteinet. Han fick alltså mer protein än vad han behövde. Han var ju också bara 1½ år. Alltså unghäst, så han behövde ju en högre kvot än vad betet gav.

Men det är ju sant det som många tycker att en del behöver. Ett körkort för att få äga en häst. Oj, oj, oj. Det är ju verkligen synd att en häst nästan ska behöva dö för att man ska märka att hon behövde hjälp med den stackars hästen.
Nu menar jag inte dig utan din kompis.

gejsa skrev:
Och trådskrivaren verkade ju verkligen vara i behov av hjälp. Men hon har ju inte skrivit något mer här så hon kanske överdrev lite iaf.

Om det är hästen jag tror, så överdriver hon inte :cry: tyvärr... Jag hade hoppats att hon skulle höra av sig, men hon verkar som sagt inte ha varit här på länge... Hoppas de inte bestämde sig för att ta bort lilla damen... Hon är så fin...

Hon har väl iaf varit ute på buke. Men inte svarat här. Det är ju inte hennes häst heller skriver hon ju. Hon var ju bara medryttare tydligen.
Men en häst som har bronkit, fång och eksem tycker jag nog ska få slippa helvetet. Eller också skicka iväg den till Öland där den mår bra över hela sommaren. För det mesta utom bronkit är ju sommarsjukdomar. På vintern mår kanske hästen bättre.

Glömde skriva....om du känner dom, varför inte ta och ringa dit själv. Eftersom du vill att hon ska höra av sig.

Återigen, jag tycker att det är fantastiskt att du hittat en metod som fungerar och tycker att det vore välkommet med forskning om behandlingens effektivitet och verkningssätt.

Det krävs iofs inte utförliga vetenskapliga studier för att en metod ska kunna ha effekt. Ibland måste man som vetenskapligt drillad acceptera att jorden inte alltid är rund. Allt går inte att förklara. Samtidigt måste man som lekman inse att det krävs studier för att förstå hur en metod fungerar, hur den påverkar kroppen och kroppens organ, vilka eventuella bieffekter som kan uppstå på sikt. Och kanske framförallt vad i metoden som fungerar (pillren? inte äta gräs? slippa gå i sommarhagen där knotten gottar sig i det höga gräset?)

Att skriva att döda celler tränger ut genom huden är en felaktighet och det gör att man, eller iallafall jag, har svårt att ta till sig metoden så som den beskrivs såväl i nämnda artikel som av dig här på forumet. Även valet av forum (tidningen) minskar seriositeten. Påståendet om celler (m fl påståenden i artikeln)tyder på uppenbara kunskapsluckor inom fysiologi och minskar avsevärt förtroendet för artikelförfattaren, åtminstone inom det området.

Om man inte besitter kunskaperna att förklara hur en metod fungerar ska man kanske nöja sig med att säga "fan vet, men funkar gör det!".
:devil:

PS Saltstenen - ja, vissa hästar knaprar i sig för mycket saltsten, oändligt många fler får i sig för lite salt enligt forskningsrapporter från SLU. Läs dem och begrunda (det lär väl vara Sara Nyman som forskat)!

gejsa skrev:
Nu måste jag fråga dig! Klåda året om har någon eksemhäst det?
Är det inte bara på våren, sommaren och hösten?
Obs! Är inte spydig eller så, har inte hört att eksemhästar har klåda på vintern utan blev förvånad. För då kan det väl inte vara eksem???

Om hästen har klåda året om är det ofta andra saker som är orsaken. Det kan vara utvärtes parasiter, hudinfektion eller luftburna allergier (kvalster, pollen, mögel). har man en sådan häst skall man absolut utreda orsaken.

Det är helt rätt, min eksemhäst börjar må dåligt redan i mars/april och håller på till siste oktober, ibland upp i nov beroende på vädret. Han mår bra ca halva året o kasst halva. I o med jag är medveten om att han förutom eksemet även har kvalsterallergi kan jag styra miljön hemma i mitt stall så han mår så bra som möjligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama