Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
gejsa skrev:Nu har vi börjat skriva om dålig i magen i stället för eksem. Men jag kan inte låta bli att svara dig iaf.
Jag har 4 hästar och 2 av dom tål inte hösilage. Ger du det eller ger du torrt hö?
skuggi skrev:Jag misstänker också att min pojke får eksem av hösilage! Har du någon aning om vad i hösilaget som orsakar allergin? Jag tycker det verkar som om han reagerat på betfor också, finns det något gemensamt mellan betfor och hösilage?
Glaesa skrev:Hej! Jag har en islandshäst och står i ett stall där rätt många hästar har exem.
Jag har bland annat fått reda på att under betesperioden då det finns
mest knott och mygg ska man undvika betfor, eftersom det är så sött.
Jag tror därför också att man ska försöka att inte ha hästen på allt för
grönt bete eftersom de blir mycket känsligare för knott och mygg om de
äter tex betfor eller grönt gräs!
Det var bara ett litet tips som du kanske redan visste om!
Så lycka till med din häst nu!
// Ida
och eksem kommer ju inte bara från knotten det kommer även från solen=soleksem
Gullan86 skrev:testa RB86
när du har hästen inne om du är rädd om täcket borde den väl inte klia sig om det inte finns insekter där?
skuggi skrev:Jag misstänker också att min pojke får eksem av hösilage! Har du någon aning om vad i hösilaget som orsakar allergin? Jag tycker det verkar som om han reagerat på betfor också, finns det något gemensamt mellan betfor och hösilage?
Boj skrev:Fortsättningsvis kommer pållen att få det året runt, för att bibehålla rätt fettskydd i mage och tarm.
Balderum skrev:Jag kan berätta för dej, att jag misstänkte att min häst reagerade på timotej (både gräs och hösilage - hösilage är ju egentligen plastat gräs).
Om du tror att din häst inte tål hösilage så borde den bli lika dålig av att gå på bete och äta torr-hö, för där finns ju exakt samma saker som i hösilaget. Tänk efter nu.... Om hästen var allergisk mot gräs-hö-hösilage borde den ha kollapsat för länge sedan. Hösilage är torrare än ensilage, vi säger hösilage fast det egentligen är en torrare ensilagesort. Alltså, lite torrare gräs.