Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Sv: Rädda min bästis!!!!snälla!!!

Fortsättningsvis kommer pållen att få det året runt, för att bibehålla rätt fettskydd i mage och tarm.

gejsa skrev:
Nu har vi börjat skriva om dålig i magen i stället för eksem. Men jag kan inte låta bli att svara dig iaf.
Jag har 4 hästar och 2 av dom tål inte hösilage. Ger du det eller ger du torrt hö?

Jag misstänker också att min pojke får eksem av hösilage! Har du någon aning om vad i hösilaget som orsakar allergin? Jag tycker det verkar som om han reagerat på betfor också, finns det något gemensamt mellan betfor och hösilage?

Om inte linfrökaka ger samma effekt som kallpressad linfröolja så ger inte vanliga lösa torra frön (som skållas innan fodring) det heller då?

Nej för där är det bara den slemmiga delen, den skyddar visserligen magen och tarmen men bara tillfälligt. Ger man hästen linfröolja dagligen så byts fettlagret i mage och tarm ut succesivt, detta tar en lång tid och är inte klart på en vecka eller två så därför rekommenderar man minst 120 dagar eller mer för uppnådd effekt.

Ah! Då ska vi gå över till det när fröna e slut :) Inte för att de har eksem, men det måste ju vara bättre för alla hästar att må bra i magen va?

Hej! Jag har en islandshäst och står i ett stall där rätt många hästar har exem.
Jag har bland annat fått reda på att under betesperioden då det finns
mest knott och mygg ska man undvika betfor, eftersom det är så sött.
Jag tror därför också att man ska försöka att inte ha hästen på allt för
grönt bete eftersom de blir mycket känsligare för knott och mygg om de
äter tex betfor eller grönt gräs!

Det var bara ett litet tips som du kanske redan visste om! :d

Så lycka till med din häst nu! :bow:
// Ida

skuggi skrev:
Jag misstänker också att min pojke får eksem av hösilage! Har du någon aning om vad i hösilaget som orsakar allergin? Jag tycker det verkar som om han reagerat på betfor också, finns det något gemensamt mellan betfor och hösilage?

Jag kan berätta för dej, att jag misstänkte att min häst reagerade på timotej (både gräs och hösilage - hösilage är ju egentligen plastat gräs).

Men veterinären (som forskar om eksem) sade att det är mycket ovanligt att hästar har matallergi. De fungerar inte som vi människor pga hästarnas speciella mag- och tarmsystem.

Om du tror att din häst inte tål hösilage så borde den bli lika dålig av att gå på bete och äta torr-hö, för där finns ju exakt samma saker som i hösilaget. Tänk efter nu.... Om hästen var allergisk mot gräs-hö-hösilage borde den ha kollapsat för länge sedan. Hösilage är torrare än ensilage, vi säger hösilage fast det egentligen är en torrare ensilagesort. Alltså, lite torrare gräs.

Vad som kan sabba magen på hästar är snabba foderbyten och för mycket kraftfoder som rubbar balansen i mag- o tarmsystemet.

Ja, då blir det att ta hem linfröoljan igen!

Glaesa skrev:
Hej! Jag har en islandshäst och står i ett stall där rätt många hästar har exem.
Jag har bland annat fått reda på att under betesperioden då det finns
mest knott och mygg ska man undvika betfor, eftersom det är så sött.
Jag tror därför också att man ska försöka att inte ha hästen på allt för
grönt bete eftersom de blir mycket känsligare för knott och mygg om de
äter tex betfor eller grönt gräs!

Det var bara ett litet tips som du kanske redan visste om! :d

Så lycka till med din häst nu! :bow:
// Ida

Min häst får betfor efter inrådan av veterinären som forskar kring eksem, blandat med mineraler, så jag tror knappast veterinären skulle rekommendera något som skadar eksemhästen. Han går på bete oxå o det gör varken någon skillnad för häsetn så länge jag skyddar honom från knott.

Har man en knottallergisk häst ska man skydda den från knotten med täcke o installning, för övrigt ska den ha bra mat o bete som alla andra hästar. Att man tycker hästen blivit sämre pga bete eller betfor beror på att knotten angripit hästen - inte av maten/betet.

Ja man har även gjort studier vad gäller fång, och även här ser man en kraftig förbättring vad gäller fång. Eftersom även fång har sitt ursprung i förändrad mag och tarmflora, så har man kunnat reducera fång på flera hästar genom denna metod. Även denna förklaring är mycket kortfattad, så den finns att läsa om även den.

testa RB86

och eksem kommer ju inte bara från knotten det kommer även från solen=soleksem därför e det kanske smart att du har ett solskydd som hästen kan gå in i när den vill..
när du har hästen inne om du är rädd om täcket borde den väl inte klia sig om det inte finns insekter där?

och eksem kommer ju inte bara från knotten det kommer även från solen=soleksem

Om hästen har många ljusa partier, dvs tex ljus mule där huden är mycket tunn då kan den drabbas av soleksem precis som oss människor. Effekten blir precis på samma sätt, hästen bränner sönder huden på den ljusa delen. Den typ av eksem som drabbar hästen i man och svans, kommer inte av solen.

Några tips som inte kostar många tusenlappar

Gullan86 skrev:
testa RB86
när du har hästen inne om du är rädd om täcket borde den väl inte klia sig om det inte finns insekter där?

Men tyvärr är det så illa att de ofta gör det. Har eksemet kommit igång ordentligt och blivit så allvarligt som i trådskaparens hästs fall är den förmodligen extremt kliig. :(
--------

Många har redan skrivit det men jag vill också verkligen pusha för NYLANDERS kräm. ett hyfsat billigt alternativ som hjälper många hästar och innehåller naturliga ämnen, det går dessutom att späda med vatten så att det är lättare att få in i tjocka mankammar. (Man kan hälla blandningen i en ny burk och pensla på med målarpensel! Så blir det lite lättare att få det där man vill för att sedan massera in det med fingrarna)

Detta skulle jag ha gjort om hästen var i min vård:

Tvättat dem med lactasydtvål på kroppen, SELUKOS mjällschampoo i manen (en liten men dryg flaska kostar ca 40kr på apoteket) Kammat bort mjällflagor och gamla hudrester med piggborste.

Smörjt in med Nylanders+ spraya med MD Hästdeo, på med ett BRA täcke med huva och spraya igen På täcket. BOETTS är bland de bästa i både skydd och slitstyrka. Man behöver två. Ett i reserv om det som sitter på går sönder och behöver lagas eller tvättas.

Det är verkligen värt sina pengar att satsa på bra täcken. Boett skickar dessutom med lagningslappar så att man lättare kan sy ihop täcket om det går sönder, vilket man nog måste räkna med att det gör efter ett tag med bus och kliande.

I Akutfasen (när hästen kastar sig på marken och bara kliar och kliar) Skulle jag smörja med nylanders en gång om dagen, och se till att hästen sprayas minst tre ggr/ dag med MD för att vara på den säkra sidan att det inte går ur. MD är också ett milt medel med naturliga ingredienser som citronella. Jag skulle tvätta den enligt ovan så ofta det behövs (så att det inte blir för kladdigt och därför kliar under täcket) Täcket får inte heller bli för geggigt, då kan de också orsaka kli.

Det är mycket med det här, men när man väl börjar få bukt med skiten så kommer det att bli mindre jobb. (Med många hästar iallafall) En som jag sköter nu är symptomfri över allt där hon är täckt, har ingen huva så där har hon skrubbat sig en del, men ingen blodig katastrof. All man& Svans är kvar (de är inte ens kliade!!) och det är INGA problem under magen eller på benen eller i ansiktet!! Ifjol på sensommaren hade hon skrubbat bort stor del av manen och svansen var stubbig i roten, plus små sår på korset och brevid mankammen& äten under magen.

Nu pysslar jag med henne var tredje dag och skulle ev. kunna göra det ännu mer sällan. Jag tvättar vid behov med selukos& Lactasyd (finns också på apoteket för ca 30kr) Jag använder bara utspädd Nylanders (förutom i luggen där jag kör tunga artilleriet med outspädd kräm.) och sprayar med Myggmedlet. hon går ute dygnet runt med få klimöjligheter. Vet man inte om det och inte noterar luggen skulle man inte tro att hon har eksem. Blank päls och fin man och svans. (Och täcke naturligtvis, men bortsett från det..)

Vad är din häst i för hull föresten? Vissa eksemisar faller ur och kan behöva extra tillskott.

Skulle det inte bli någon skillnad med smörjning en gång om dagen prova med morgon& kväll. Det kan vara vettigt att prova med EN sorts behandling i taget, inte en mängd olika salvor då vet man ju inte vad som ev. hjälper.

Selukos= Apoteket
Lactasyd= Apoteket& Konsum/ Ica
Nylanders tex: nylanders.com eller börjes-tingsryd.se

MVH Lisa
HOPPAS att du får bukt med eländet!

Senast ändrad:

skuggi skrev:

Men jag tror inte att hästar får eksem av hösilage.
Jag skrev om att vara dålig i magen alltså ha diarré. :smirk:

Boj skrev:
Fortsättningsvis kommer pållen att få det året runt, för att bibehålla rätt fettskydd i mage och tarm.

Vet du om det måste vara linfrö olja? Går det inte lika bra med linfrön som man lägger i hett vatten eller kokar upp själv?

Balderum skrev:
Jag kan berätta för dej, att jag misstänkte att min häst reagerade på timotej (både gräs och hösilage - hösilage är ju egentligen plastat gräs).

Om du tror att din häst inte tål hösilage så borde den bli lika dålig av att gå på bete och äta torr-hö, för där finns ju exakt samma saker som i hösilaget. Tänk efter nu.... Om hästen var allergisk mot gräs-hö-hösilage borde den ha kollapsat för länge sedan. Hösilage är torrare än ensilage, vi säger hösilage fast det egentligen är en torrare ensilagesort. Alltså, lite torrare gräs.

Nej, det är en viss skillnad på gräs och hösilage. Hösilage är ju konserverat och jäsningsprocessen har ju varit igång ett tag. Ts-halten ligger ju oftast i ett medelhösilage på omkring 55-75 %. Ett gräs är ju blötare men har inte jäst. Vanligt torrt hö har inte heller jäst och är på 84 % i ts-halt. Därför så borde den inte bli lika dålig på bete resp få hösilage.
Oftast är det just jäsningsprocessen som gör att en häst inte tål hösilaget. Jag har två exempel här hemma. Dom blir helt bra av att gå på bete, lite sämre på torrt hö, men lösa i magen av hösilage.

Det finns inga tillsatser i hösilage. Jäsningsprocessen är dessutom i det närmsta obefintlig vid så höga ts-halter, hösilage är mest som konserverat gräs. Det finns säkert vissa hästar som inte tål hösilage eller ensilage, men det beror inte på gräsallergi utan snarare på faktorer som att inte alla vet om hur mycket foder som ska ges (många hästar underutfodras med grovfoder vid användning av hösilage/ensilage pga av att ts-halten inte tas med i beräkningen) och att många hästar utfodras med ett foder avsett för högproducerande kött- eller mjölkkor. Båda alternativen är ofysiologiska för hästen och leder ofelaktigt till störningar i tarmfloran med diarré som följd. Även hösilage av dålig hygienisk kvalitet orsakar tarmlidande (liksom naturligtvis allt annat foder som är skämt).

Soleksem, eller fotosensibilitet som det också heter, är inte detsamma som ett allergiskt eksem. Vissa hästar bränner sig lätt på ljusa partier och följderna kan liknas vid de som drabbar oss när vi solar lite i överkant. En grav variant av fotosensibilitet kan uppstå då hästen äter vissa växter, däribland Alsikeklöver. Nedbrytningsprodukter från dessa reagerar i ljusa fält med solljuset och ger fula sår. Även leversvaga individer kan drabbas. Denna åkomma är lätt att skilja från de allergiska eksemen mha av en hudbiopsi - man "skär" bort en liten bit hud, fixerar den i formalin och analyserar på lab. Vid en sådan undersökning ser man vilken typ av inflammatorisk reaktion som skett i huden och kan därmed ställa rätt diagnos.

Vid allergisk dermatit, eksem, ses specifika förändringar. På så sätt kan man säga att flertalet eksemhästar lider av en allergi, med andra analyser (blodprover och pricktest) har man kunnat påvisa att allergin i flertalet fall är riktat mot just svidknottets saliv.

Kanske finns det ett samband mellan tarmstörningar och förekomsten av eksem - det vore ju inte helt otänkbart om man resonerar utifrån att all form av immunosupression (försämrad motståndskraft) ger en ökad känslighet för infektioner. Kanske är det lättare för ett nedsatt immunförsvar att "snedtända" med uppkomst av allergier och autoimmunitet till följd.

Om det fanns ett samband mellan kolhydratintag och eksem borde man kunna se att det företrädesvis är feta hästar som drabbas? Vilket iallfall jag aldrig reagerat över.

Betfor är ett utmärkt fodermedel eftersom dess innehåll inte stör tarmfloran i grovtarmen. Vilket de snabba kolhydrater som spannmål innehåller gör; vid en för hög giva havre fås ett läckage av snabba kolhydrater till grovtarmen, detta stör i sin tur mikroberna med ökad risk för diarré, kolik, fång... osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Med min 9mån Dp pojk. Han tar över allt å alla. Styr å st'ller å är alltid den som inte viker sej om de blir bråk. En riktig Boss...
2
Svar
31
· Visningar
2 352
Senast: Grana
·
A
Hästvård :) :) Jag skule vilja veta ALLt vad ni gör för att lindra era hästars plåga. Är intresserad av alla sorters behandlingar, från foder...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
14 491
Senast: Nicke
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156
B
Hästvård Vad ska jag göra!? Tycker så synd om min gammla new forsest han har sol exem och är känslig för insekter så han går med exemtäcke och...
Svar
1
· Visningar
641
Senast: Sweet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama