Sv: Rädd hund bli tryggare med en annan hund?
Fast problemet verkar ju vara att "fight or flight" aktiveras på tok för lätt hos din hund. Hon överreagerar. De flesta hundar som inte vill komma i närkontakt med främmande hundar ger lugnande signaler och försöker visa att de är ointresserade av kontakt. De lägger inte benen på ryggen, flyr och tror att den är under attack så fort det kommer en lös hund.
däremot har jag följt med diskutionen för att på andras sätt få fram att det inte är fel på mig eller på hunden.
om en isbjörn sätter fart mot er så kommer er instinkt vara att fly, då vi har systemet fight or flight. endel hundar har fight, andra har flight och det är inget fel i att ha någon av dom två reaktionerna.
(...)
vovven flyr alltid mot säker mark då hon inte kan slåss. men hon har alltid väntat på mig och gör alltid det så länge det ej är en fortgående attack, då hon kommer att fly hem.
Fast problemet verkar ju vara att "fight or flight" aktiveras på tok för lätt hos din hund. Hon överreagerar. De flesta hundar som inte vill komma i närkontakt med främmande hundar ger lugnande signaler och försöker visa att de är ointresserade av kontakt. De lägger inte benen på ryggen, flyr och tror att den är under attack så fort det kommer en lös hund.