Rädd hund bli tryggare med en annan hund?

Sv: Rädd hund bli tryggare med en annan hund?

tja, klickerträna kan vi nog börja med, sa till tanten igår att börja klicka in klickern. vi har en hemma men inte använt den alls fakiskt.

Det kan också vara lite farligt att göra en "vek" hund beroende av en annan hund. Dels får den veka hunden aldrig chans att utveckla och stärka sitt eget självförtroende (somkan vara till stor fördel i alla situationer och lydnad/agility) och dels så blir det jobbigt när den andra hunden en dag inte kan vara med (sjukdom, den går bort eller liknande) och då måste ni ändå träna den veka hunden till att klara sig själv...

Sheltien är väl inte så gammal än? Ge henne en chans att utvckla sin egen personlighet, och relationen till er,m innan ni skaffar en hundkompis.

grundtanken var att hon skulle bli tryggare i sig själv av en kompis då hon alltid uppvisar mer mod och glädje när hon har någon att leka med

:bow: Jag har länge funderat på ovanstående. Måste man alltid kräva att hunden ska vara allas kompis i alla lägen? Jag anser, att så länge som hunden gillar veterinärer (de får göra vad de vill med henne), och så länge som jag och sambon och mina föräldrar får peta på henne så mycket vi vill, så ser jag ingen orsak till att kräva att alla människor ska få göra likadant. De människor som hon gillar, gillar hon 100%. Resten är hon helt enkelt inte intresserade av. Hon ignorerar dem helt. Det tycker jag är okej. Tänker jag fel? Jag gillar att hon är mycket vaksam om jag är ute ensam och någon full karl kommer gående emot oss. Jag ser inte det som en svaghet, utan som en styrka.

Jag håller med till 100%. Dessutom, en hund som gör som TS, går fram och nosar i någons hand frågar till nittionio fall av hundra "Har du nåt att bjuda på?" Inte: "Ska vi bli vänner"

Kan tillägga att jag alltid har hantering/tandvisning på mina valpkurser. Av sjutton hundar var det en som var genuint intresserad av att bilda ny grupp med mig. Inte helt förvånande var det en Labbe.
Har även en Sheltie i gruppen, den vill inte bilda grupp med sin matte knappt.

jag tror dock att hon är väldigt social då hon blir som tokig när hon träffar någon hon sett tidigare. min kompis som jag träffat ett par gånger med henne har hon blivit tokig när hon sett. börjar springa runt väldigr snabbt och hoppa och ha sig, som när hon möter en av oss på prommis. så är hon med dom flesta, dock inte alla, och hon är även lugnare inomhus.

vad skulle du läsa av av sockkampandet? jag får för mig att det påvisar en bra relation, men det kanske visar något annat?

Nu har jag inte sett din hund, men att som tokig springa runt någon och hoppa är inte vad jag menar med vilja att bilda nya grupper. Alltså att vara social i min mening.

Ja, kampandet är ett mått för att se om hunden är intresserad av att få föraren att leka mer. Många hundar slutar antingen samtidigt som föraren, eller tar saken i egna tassar och springer runt med leksaken.

springandet kommer först när hon blir väldigt glad när hon ser individen, när hon sprungt av sig så brukar hon (om man sitter i gräset) komma upp i famnen och slicka i ansiktet eller liknande. det är ett socialt tecken, non? ^^

yes, då vet vi iaf att jag och hon har en bra relation. när hon är på humör ska dock sägas. när hon är trött så går det ex oftast inte att jaga igång henne.

sen var det ngt med matintensitet och hur hunden förhåller sig till oss när hon äter?

Återigen så är det svårt att säga något om din hunds sociala nivå utan att ha sett den. Själv så filmar jag mina kursdeltagare och kan titta åtskilliga gånger på en hunds film för att kunna bilda mig en uppfattning om vad hunden egentligen gör. Små signaler som hunden skickar som inte uppfattas vid första titten.
Så att på två textrader utröna social-status på din hund är omöjligt.

Slickar den tex i ansiktet för att visa att hon själv inte hyser agg? Eller slickar hon för att visa att hon tycker om? Varför springer hon runt först? Vilket intensitet har hon när hon gör det? Är den tyst? Om den skäller, i vilket riktning gör den det? Osv osv..

Maten används för att mäta intensitet/självständighet och hur och när hunden ber om hjälp av sin förare.

idag har hon flera gånger kastat bollar på oss för att vi ska leka, så social är hon i mängder.

springandet gör hon för att hon blir så uppspelt att se människor hon känner som dyker upp oväntat utomhus. riktigt hög intensitet men utan skällande.
intensitet där beror på vilken mat det är, så det känns som ett halvdåligt test. när hon äter vanlig mat så äter hon långsamt och helt utan energi som jag ser det. får hon kött blir hon extremt uppspelt, kan hoppa runt och vevar med hela kroppen, ställer sig på två ben osv. hennes beteende i det fallet beror på mat som erbjuds och därmed tror jag inte testet passar just henne. det man kan säga är att hon inte vill ha speciellt mycket hjälp när hon äter så hon inte söker kontakt med oss efter det att hon börjat äta. dock så måste vi alltid vara i samma rum som henne när hon äter, annars slutar hon äta och går efter oss.

nu kom jag på när hon brukar fråga om hjälp också. det gör hon om hon får exempelvis torkad fisk. det klarar hon inte av att äta själv så hon tittar på mig (tanten vågar ej se på fisken) så att jag ska hålla i den, då tuggar hon med kindtänderna.

dock så frågar hon oftare om hjälp när vi kastar boll. hemma kan bollen flyga bakom eller under något, och då kommer hon till oss och ser lagomt miserabel ut. när vi ställer oss upp springer hon till stället där leksaken finns.
... ibland utnyttjar hon det dessutom. det har hänt att vi fått henne att krypa under saker till bollen, men hon kryper bara till den och sen lämnar den där. det är vi som får ta fram den.

så, hon frågar alltså mycket om hjälp och hon är väldigt social (inte minst på morgonen när hon, även efter morgonprommisen brukar försöka jaga på oss). vad var den tredje stora saken man skulle göra en bedömning på för att få fram hundens karaktär? och hur går vi vidare därifrån?

Alltså, jag snor tre saker från BPH (beteende, personlighet, hund) det är ju en massa bedömningspunkter, du kan läsa mer på SKK:s hemsida.

Jag kollar lek, för att se relationen mellan förare och hund och hur hunden reagerar om föraren slutar ta initiativet till leken.
Mat, där jag har tre behållare med mat, en lättåtkomlig, en medelsvår och en omöjlig. Där kollar jag belöningsintresset och hur snabbt hunden ber om hjälp med den sista burken.
Möte med främmande person, där får jag ofta själv agera främmande då det handlar om att hälsa på hunden lite väl framfusigt. Det brukar inte vara så många som vill test det på t ex en rottis.

Ser jag sedan någon typ av aggressivitet eller vill kolla skärpa på hunden, använder jag en släde, med en gubbe på.

Men det här är ju saker jag själv använder på kunder och kursdeltagare, som filmas, så jag kan gå hem och fundera. Eftersom många hundar som kommer till mig ofta visar ett beteende som kräver en fundering för att ändra på.

om vi då skulle gå efter antaganden att vi har en bra relation till hunden, att den försöker att få med oss att leka, är både social och kan under korta stunder leka själv, har väldigt lätt för att be oss om hjälp (även till sånt hon köarar av) och är nyfiken på andra människor men drar sig illbaka om hon inte själv får bestämma i vilken takt man hälsar och blir bekväm med varandra, vad är då nästkommande steg för att få henne tryggare när en främmande hund rusar mot henne?

men dåså. presentera ett par situationer som jag kan skriva hur jag agerar och sen kan du skriva hur jag borde ha agerat istället.

Eller så kan du anlita Blandrastik som den konsult hon är (eller om det är långt att åka - fråga om hon känner någon som hon kan rekommendera i närheten av dig).

Att du skriver hur du agerar är ju helt värdelöst, eftersom du inte kan bedöma, eller ens uppmärksamma, det själv.

Eller så kan du anlita Blandrastik som den konsult hon är (eller om det är långt att åka - fråga om hon känner någon som hon kan rekommendera i närheten av dig).

Att du skriver hur du agerar är ju helt värdelöst, eftersom du inte kan bedöma, eller ens uppmärksamma, det själv.

Det var väl ungefär min tanke också, typ redan på sida 1...

Jag blev btw jäkligt sugen att få mig själv och vovven utvärderad.. skulle vara himla intressant..

klart att man kan säga hur man agerar i situationer. att påstå annat är ju som att säga som behavoristerna, att man bara kan observera ett beteende, inte se anledning bakom.

anledningen till varför jag absolut inte kommer anlta någon är för att jag är rätt säker på att det ej är fel varken på oss eller på hunden. som blandis sa tidigare så är rädsla en känsla, och känslor kan vi inte styra över. tråden har aldrig handlat om huruvida det är fel på hunden, som ni kan läsa ii första inlägget så funderar jag på att skaffa en hundkompis som gör hunden tryggare och kan försvara den om något skulle hända, ex bli anfallen av en aggressiv hund.

däremot har jag följt med diskutionen för att på andras sätt få fram att det inte är fel på mig eller på hunden.
om en isbjörn sätter fart mot er så kommer er instinkt vara att fly, då vi har systemet fight or flight. endel hundar har fight, andra har flight och det är inget fel i att ha någon av dom två reaktionerna.

det jag frågat är således något som jag ej känner till; om man kan få en hund att bli tryggare med en annan hund och den vägen lösa oron över andra hundar på ett bra sätt. hunden är tillbakadragen med nya hundar och människor, men det.finns många människor som också är. det är ett personlighetsdrag enl mig, och ngn etolog som blivit namedroppad här gjorde sin doktorsavhandling om just det att hundar har individuella personligheter, precis som oss människor.

så, enl mig (och prel blandis) så är det inget fel på hunden. jag skulle skriva hur jag gör i situationer för att visa att varken jag eller tanten gör något fel heller. vovven flyr alltid mot säker mark då hon inte kan slåss. men hon har alltid väntat på mig och gör alltid det så länge det ej är en fortgående attack, då hon kommer att fly hem.

så, av den (dom) anledningen (/arna) så är det inte tal om att anlita folk som ska komma fram till att det inte är något fel.
jag vet hur det låter, men lägg märke till att jag följt stegen steg för steg utan att ha ifrågasatt något innan.

en hundkompis som gör hunden tryggare och kan försvara den om något skulle hända, ex bli anfallen av en aggressiv hund.

Göra hunden tryggare, OK. Men försvara? Hur har du tänkt det ska fungera? Hundslagsmål är inget man ska ta lätt på.

klart att man kan säga hur man agerar i situationer. att påstå annat är ju som att säga som behavoristerna, att man bara kan observera ett beteende, inte se anledning bakom.

Även i stressiga situationer eller lägen du aldrig varit med om?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 411
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31