Problemhäst, vet inte att hon är en häst :S!

Sv: Problemhäst, vet inte att hon är en häst :S!

Exakt vad gör du då hon går över dig? Backar du henne bara bakåt eller?
När en häst har puttat till mig med orespekt har jag daskat till den antingen med grimskaftet eller med handen, då är det inte bara en klapp utan jag visar att så gör man tusan inte!! Man kan inte vara för mesig mot ett 500 kg djur men heller inte våldsam.
Låter som om du måste göra henne lite uppmärksam på dig.

Du kan ex ut och gå och plötsligt göra en tvärnit med armarna rätt ut som stopp. Då lär hon nog reagera. Så tränade jag ett arabsto och med mycket mer övningar. Hon blev väldigt uppmärksam och gick aldrig över mig eller något liknande. Går hon fortfarande över dig kan du daska henne med grimskaftet som backning bakåt. Kanske låter grymt men det är det absolut inte.

Det är ju en del du kan försöka med.. om man inte får uppmärksamheten kanske man måste göra något udda eller tokigt:p Bara för att få det där lilla..

Hon lyssnar nu.. har inte gjort nått dumt sedan vi va till akupunktören/kiropraktoren..

Jag säger ju det.. Vi HAR varit hos en massör och det är inga problem att sätta igång henne ordentligt..
longerar mer än rider.. sist ja red så körde vi markarbete.. lite ringrostigt men de gick jättebra.. känner igenom henne varje gång ja ridit eller ska rida.. inga problem alls..
Jag tror på övernaturliga saker, efter vad som hänt med min häst..
Ni ska se henne IRL nu och då.. Det är gigantisk skillnad..
:eek:

hej!
ja den tillfrisknaden gick verkligen snabbt... :angel:
bra att hästen förändrats i alla fall. Det var ju klara bevis på att häststackarn hade ordentligt ont innan.
men att börja tävla redan 15 juni...? ta det lugnt med hästen. du hinner nog det andra sen också ska du se. försäkra dig om att hästen är frisk först och att den får komma igång i lugn och ro.

Alltså detta är skrämmande likt de problem som jag hade med min korsning 25 % eng fullblod, 25 % welch, 50 % connemara.

Han lyssnade aldrig och jag vet inte hur många konflikter vi hade och till slut blev jag rädd för honom. MEN detta löste sig och som redan "är" konstaterat ligger det i brist på ledarskap. Dit jag vill komma är att sök hjälp från alla olika möjliga. De flesta NH-tränare är sjukt duktiga på det här med hästar och jag har lärt mig fruktansvärt mycket utav ett flertal NH-tränare.
Eftersom att du redan fått väldigt många bra tips här innan så är det onödigt för mig att skriva ner samma igen ;)

Men ville bara säga att det KAN lösa sig, det gjorde det för mig och idag har jag världens omtänksammaste lilla ängel ute i hagen (så länge man inte tillåter honom ta komandot).
Tyvärr är han inte samma lilla ängel gentemot alla utan bara de som kan sätta honom på plats om han försöker med någonting. Men oftast behövs bara en blick från min sida för att han ska förstå att det är jag som bestämmer :laugh:

Så GE INTE UPP! DET FINNS HOPP!
LYCKA TIL! :D

MEN OJ, HAHA.
Eftersom att jag var slarvig och inte läste alla inlägg så missade jag det här med att din häst redan förändrats ;)

Sorry, men förhoppningsvs ingen skada skedd :crazy:

Ingen fara :)

Har redan testat att hoppa en bana på 50cm..
Gick jättebra, och min ridlärare tror att det ska gå att börja tävla henne lite försiktigt.. Ska endast tävla 50cm!

hej!
ja den tillfrisknaden gick verkligen snabbt... :angel:

Så är det med alla hästar på buke.. Så fort folk hjälper på ett sätt som ts inte gillar så är hästen bra, och så fort folk råder att gå till vet. så har vet redan kollat. :angel:

hade jag varit du så hade jag väntat med att tävla!
Hästen måste återuppbyggas igen och för att minska risken att hästen blir dålig igen. Säger det inte för att vara taskig men skador kan komma tillbaka. var på den säkra sidan innan du tävlar/tränar

det är egentligen ingen tävling :P
bara en clear round på en hockeyplan :P
vi träffar veterinären varje fredag (oftast) och då brukar hon fråga hur det går och ge lite råd och sådant..
hon sa att sune (som vi va hos), e makalös på att hjälpa hästar med ryggproblem..

Han måste verkligen vara makalös om han kan göra sådana underverk med en häst på drygt en vecka... :grin:

jag vet att det låter osannorlikt.. men tyvärr, för er, så stämmer det.:crazy:

Jag tror på övernaturliga saker, efter vad som hänt med min häst..
Ni ska se henne IRL nu och då.. Det är gigantisk skillnad..
:eek:

Va??? Vad har detta med övernaturliga fenomen att göra?? Denna "Sune" hjälpte din häst med ryggont genom en vetenskapligt erkänd metod= ingen magi här inte.

"Akupunktur aktiverar samma receptorer som sätts i gång vid muskelarbete. Det har en dokumenterad effekt på centrala nervsystemet. Den kroppsegna smärtlindringen aktiveras och endorfiner produceras. Upprepas behandlingen, ökar produktionen av endorfiner. Detta är en del av förklaringen till att effekterna av behandlingen med akupunkturen blir så långvariga."

Alltså genom att stimulera ett specifikt ställe på kroppen så kan man framkalla ex. endorfiner som tar bort smärta på ett ställe. Varför det skulle vara övernaturligt förstår jag inte alls :confused:

det var inte bara akupunktur..
han typ tryckte till några kotor också..
vet inte hur ja ska förklara..
han va en kuckelimuck gubbe som vi brukar kalla dom..

ni verkar inte förstå :S

Herregud och jag låter min häst vila länge bara för att han har mugg och behandlas för det! :eek:
(Han är MKT tydlig på att tala om när han har ont så han småhaltar på det benet som han har mest mugg)
Folk tycker jag är galen som tar det så lugnt, men jag har ju tänkt att han skall hålla i en 20 år till iaf! (Är 9 nu, islänning)

Hursom så bör väl hästen vara omsuklad och ur kondition om du ridit så sporadiskt länge? Och då hjälper inga mirakelkurer i världen utan kondition & muskler bygger man långsamt...
Tycker den där "sune" verkar rätt oseriös om han nu sagt som du sagt...

Långsiktig och planerad träning ger en hållbar häst, tänk på det.

Hmm... om jag vore du skulle jag strunta i att rida hästen på några månader och endast jobba den från marken. Du kan ju träna på samma sätt som du rider men utan att belasta hästens rygg. Exempelvis genom Long Reining (googla för mer info), tömkörning eller hantering (NH). Då kan du bygga upp din häst samtidigt som du ökar förståelsen och kommunikationen mellan er.

Att rida på en häst som jag vet är halt och har problem i ryggen skulle jag aldrig göra! Men är problemet löst är det väl toppen :laugh:
Men som sagt, för säkerhets skull tycker jag att du ska lägga ned ridningen en eller två månader och endast träna från marken. Gå promenader med hästen i skogen, träna upp ert samspel och ha kul! Lyssna på hästen och se hur den reagerar för olika saker, och var noga med hästens hälsa. En sådan bra vän som sin häst vill man ju inte gärna bli av med, eller hur? ;)

Och en sak till: Det finns annat att göra i livet än att tävla :)

det var inte bara akupunktur..
han typ tryckte till några kotor också..

KIROPRAKTIK är också en vetenskapligt erkänd metod.

Om du inte visste vad han höll på med hur vågade du ens låta honom röra din häst?? Du borde ju kolla bakgrundsfakta innan du låter vem som helst behandla din häst- det kan ju förstöra hästen för all framtid om det är en vetenskapligt obeprövad behandling.

KIROPRAKTIK är också en vetenskapligt erkänd metod.

Om du inte visste vad han höll på med hur vågade du ens låta honom röra din häst?? Du borde ju kolla bakgrundsfakta innan du låter vem som helst behandla din häst- det kan ju förstöra hästen för all framtid om det är en vetenskapligt obeprövad behandling.

Jag hade hört väldigt många som varit hos honom och hade tyckt att han va toppen.. Och de tyckte också min veterinär.. Så ja litade till 100% på honom.. Vi kunde ju inte göra mkt annat annars.. De va lite sista utvägen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 258
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
Träning Hej ! Har en unghäst-valack på 6 år som jag nyss flyttat till nytt stall och när jag ska rida ut själv så stannar han nästan alltid och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 629
Senast: jojjogalopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saftinkokta rödbetor?
  • Kontantfritt och diskriminering
  • Ratsit