Hjälp ! Min häst backar :S

Sv: Hjälp ! Min häst backar :S

Japp, om man gillar att straffbacka sin häst och välja negativ förstärkning som uppfostringsmetod, så är metoden superbra.

Japp, om man gillar att straffbacka sin häst och välja negativ förstärkning som uppfostringsmetod, så är metoden superbra.

ja har inga problem att backa min häst nu:crazy: Hur kan han veta att det var straff? Ja lät han bara backa tills han tröttnade och ville framåt, förstår inte varför detta ska vara ett problem?

självklart är det ett straff, när du tvingar den att backa och den ska "jävlar i mig backa". En ryggning som sker, när den är rätt utförd, är en framåt drivande rörelse där hästen bjuder framåt. Det är rätt stor skillnad på det och att straffa den genom att tvinga den bakåt. Jag tvivlar inte en sekund på att det funkade efter ett tag, dock är metoden en negativ förstärkning och det ska man vara medveten om om man väljer det som uppfostrings/korrigerings metod. Eftersom orsaken till att hästen var istadig/backade till att börja med, sällan är pga. ren dumhet från hästens sida, så blir det ytterligare starkare i fråga om korrigering, att göra på det sättet.

Senast ändrad:

Håller inte med. gillar inte straff backning.

lägg ribban där man som ryttare kan kontrollera hästen istället. dvs man kan aldrig med råstyrka få den att gå framåt, däremot kommer alltid ett läge då hästen stannar och står still. Låt den då stå still och glo - låt den har riktigt jävla tråkigt. stilla och titta rakt fram, inte på fåglar och annat :angel: sitt lugnt och vissla inombords och läs en god bok :angel: (mentalt) . sen kan man prova igen och driva på lite framåt. går den fram då så berömmer man och sen är det frid och fröjd. börjar den backa igen ochslår på bromsen gör man samma igen, får den bara att stå stilla. och sen upprepa samma procedur.

brukar inte ta lång tid innan hästen väljer att gå framåt.

Precis. "Ignorerametoden" fungerar iprincip alltid.
Är hästen dessutom en känslig häst så brukar "backametoden" göra dem ännu värre.

Om man inte gör så stor grej i att hästen bråkar så slutar den bråka.

självklart är det ett straff, när du tvingar den att backa och den ska "jävlar i mig backa". En ryggning som sker, när den är rätt utförd, är en framåt drivande rörelse där hästen bjuder framåt. Det är rätt stor skillnad på det och att straffa den genom att tvinga den bakåt. Jag tvivlar inte en sekund på att det funkade efter ett tag, dock är metoden en negativ förstärkning och det ska man vara medveten om om man väljer det som uppfostrings/korrigerings metod. Eftersom orsaken till att hästen var istadig/backade till att börja med, sällan är pga. ren dumhet från hästens sida, så blir det ytterligare starkare i fråga om korrigering, att göra på det sättet.

:bow:
Och för att backa en häst när det sker under kontrollerade former så sätter man sig lite tyngre och håller emot i handen. (typ)

När man ska göra det som en 'bestraffning' som vissa i tråden förespråkar så måste man använda en hel del "våld" (slita den i munnen) om hästen inte vill, vilket knappast kan bli något trevligt för hästen och definitivt inget man ska göra på en ung häst.

Man bör även tänka på att hästen kan skada sig. Är det verkligen värt det när det finns andra metoder?

För att få hästen att sluta backa, vänd den med ett tydligt ledande tygeltag. Det är väldigt farligt att backa ner i diken och dyligt. Vet hästar som har brutit benet. Dessutom kan där finnas taggtråd och annan skit i diket.

När du har vänt hästen brukar den sluta rygga, vänta då ut hästen genom att stå still. Börjar den rygga igen när du ber den gå fram så vänder du hästen och väntar.

Det är inget straff för hästen att fortsätta backa den på det viset, men visst är det negativ förstärkning. Man gör ju det felaktiga beteendet jobbigt för hästen. Sen vet jag inte varifrån ni har fått att man ska tvinga hästen bakåt och slita den i munnen? När min häst en gång fick för sig att hon kan backa för att slippa jobba satt jag bara helt lugnt kvar och när hon tänkte sluta backa gav jag bara kommandot för "backa" så fick hon fortsätta backa. En bra bit :) och det va ju jobbigt och inte särskilt kul så efter det gick hon gärna framåt igen.
Negativ förstärkning används ju i princip dagligen när man tränar hästar. Brukar du till exempel aldrig skänkla för att få hästen att öka farten? Då skapar du ett "obehag" som tar slut direkt när hästen gör det du vill, dvs går fortare.
Sen är det så klart viktigt att slösa med positiv förstärkning också, annars blir ju jobbet inte roligt :)

precis så menar jag!

Det är inte mer straff att backa hästen än att vända den tycker jag. Du ger hästen ett alternativ, och tar den "ditt" alternativ så får den massa beröm och det blir lätt och roligt.

Det är inte tvång.

Okeej, ska nog testa att stanna och vänta nästa gång (: Har testat att fortsätta backa men det funkar bara ibland.. Tack för tipsen :laugh:

precis så menar jag!

Det är inte mer straff att backa hästen än att vända den tycker jag. Du ger hästen ett alternativ, och tar den "ditt" alternativ så får den massa beröm och det blir lätt och roligt.

Det är inte tvång.

Precis! Man tvingar den inte, utan den får göra ett val! :) Vi verkar ha samma tankesätt här också :D :bow:

Sen var jag lite brutal i mitt första inlägg, men var redan irriterad, och tog för givet att det var en tuff och svår häst.

Men funkar det att stå still och vänta är det ju bättre
speciellt om man har en "liten" häst som lätt blir knäckt, :bow:

precis så menar jag!

Det är inte tvång.

Det är väl inte alls samma sak! När man vänder hästen, bryter man bara beteendet (ryggandet) och hästen slutar rygga och står still istället.
När du tvångsryggar hästen flera meter, hur har du då brytit ett dåligt beteende??

Tror du inte att hästen har glömt anledningen till varför korrigerar den om du håller på och backar den en lång stund efter själva händelsen? Om du nu ska korrigera hästen så ska det ske ögonblickligen och därefter testar du igen om hästen bjuder framåt.

Ryggning är, precis som ovan nämnt, en framåtbjudande rörelse. Vet du varför?

/V

Jo absolut, man strävar alltid efter att använda den mjukaste möjliga metoden :)

sen måste man ju också ta med i beräkningen vilken fin rumpa hästen kommer få om man backar hela ridturerna istället för att rida framåt :D hihihi

Att stanna, vänta och inte göra för stor sak av det hela har fungerat bra för mig. Hoppas det löser sig!

/V

Det är aningen svårt att vända en häst som skenar bakåt- jag lovar dig. Den sänker ju sig, kastar sig o fort går det.

förresten fick jag mig en sdn resa förra sommaren när den fick syn på vildsvinsskrämmor- 3 svarta sopsäckar som satt uppsatta på pålar

Det har aldrig funnits ngn sdn tididgare där under hästens 11 år av turer där.
det blåste förstås den dagen.Hade ridit där en timme tidigare på min andra- som bara tittade:bow:

Kunde ej träna på det då de sedan var nedtagna, men Hua vad hästen blev rädd:eek: Den var mao inte dum eller trotsig.

Senast ändrad:

Som sagt så backar man inte hästen som ett straff utan för att hästen ska tänka "Backa är jobbigt, nu vill jag gå framåt".
Jag korrigerar/bestraffar aldrig hästar eftersom jag inte ser någon mening med det. Jag lär dem genom att göra "fel" väg jobbig och "rätt" väg lätt och trevlig. Jäkligt effektivt och man får en häst som VILL göra rätt istället för en häst som är rädd för att bli bestraffad om den råkar göra fel :)

Jag vet att vissa backar hästen genom att skänkla och dra i tyglarna samtidigt, "hästen ska tänka framåt" osv. Jag lär hästen att när jag höjer handen och lutar mig lite bakåt vill jag att den går bakåt. Den ska alltså själv aktivt gå bakåt, inte tänka framåt men att jag drar den bakåt i tyglarna :p

Ok, då tror jag att jag förstår hur du tänker. Men om ryggning ska vara jobbigt för hästen, hur gör du då för att få hästen att uppskatta att rygga som en rörelse? Det finns ju tillfällen då man behöver rygga hästen utan att det ska behöva vara en "mentalt jobbig rörelse"?

Precis som ditt exempel, så är det okunskap då en del drar i tyglarna och samtidigt skänklar för att rygga.

Förslagsvis så vill man ha bibehållen bjudning framåt när man ryggar. För varje steg hästen tar bakåt (på förhållningen) så följer eftergiften som belöningen. Stöd ges från skänklarna. Man drar den alltså inte bakåt genom att höja handen (bakåt). Därmed bibehåller man bjudningen hos hästen och avslutar med att rida framåt.

/V

Du har missförstått metoden om att rygga genom att tänka framåt.

FÖRST tänker man framåt. när den är på väg framåt kramar man o säger bakåt.
Man gör alltså EN hjälp i taget.

Vänta här nu.

har sett westernfolk som gjort som du beskriver.

T o m på en knappt riden häst. Bankat med benen o dragit i munnen på en häst som inte förstår ngt alls.

visst ja. De vill ju att hästen ska rygga före den går framåt.

Senast ändrad:

Det är inget straff för hästen att fortsätta backa den på det viset, men visst är det negativ förstärkning.

Brukar du till exempel aldrig skänkla för att få hästen att öka farten? Då skapar du ett "obehag" som tar slut direkt när hästen gör det du vill, dvs går fortare.
Sen är det så klart viktigt att slösa med positiv förstärkning också, annars blir ju jobbet inte roligt :)

Jo det är ett staff, det kan en idiot räkna ut - du gör det i bestraffnings syfte.

det är en viss skillnad med att lägga till skänkeln som släpper trycket direkt hästen går fram, och att backa den 100-200-300, 400 meter och längre så som folk här beskriver.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 666
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar