Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Japp, om man gillar att straffbacka sin häst och välja negativ förstärkning som uppfostringsmetod, så är metoden superbra.
Håller inte med. gillar inte straff backning.
lägg ribban där man som ryttare kan kontrollera hästen istället. dvs man kan aldrig med råstyrka få den att gå framåt, däremot kommer alltid ett läge då hästen stannar och står still. Låt den då stå still och glo - låt den har riktigt jävla tråkigt. stilla och titta rakt fram, inte på fåglar och annat sitt lugnt och vissla inombords och läs en god bok (mentalt) . sen kan man prova igen och driva på lite framåt. går den fram då så berömmer man och sen är det frid och fröjd. börjar den backa igen ochslår på bromsen gör man samma igen, får den bara att stå stilla. och sen upprepa samma procedur.
brukar inte ta lång tid innan hästen väljer att gå framåt.
självklart är det ett straff, när du tvingar den att backa och den ska "jävlar i mig backa". En ryggning som sker, när den är rätt utförd, är en framåt drivande rörelse där hästen bjuder framåt. Det är rätt stor skillnad på det och att straffa den genom att tvinga den bakåt. Jag tvivlar inte en sekund på att det funkade efter ett tag, dock är metoden en negativ förstärkning och det ska man vara medveten om om man väljer det som uppfostrings/korrigerings metod. Eftersom orsaken till att hästen var istadig/backade till att börja med, sällan är pga. ren dumhet från hästens sida, så blir det ytterligare starkare i fråga om korrigering, att göra på det sättet.
precis så menar jag!
Det är inte mer straff att backa hästen än att vända den tycker jag. Du ger hästen ett alternativ, och tar den "ditt" alternativ så får den massa beröm och det blir lätt och roligt.
Det är inte tvång.
precis så menar jag!
Det är inte mer straff att backa hästen än att vända den tycker jag. Du ger hästen ett alternativ, och tar den "ditt" alternativ så får den massa beröm och det blir lätt och roligt.
Det är inte tvång.
Det är inget straff för hästen att fortsätta backa den på det viset, men visst är det negativ förstärkning.
Brukar du till exempel aldrig skänkla för att få hästen att öka farten? Då skapar du ett "obehag" som tar slut direkt när hästen gör det du vill, dvs går fortare.
Sen är det så klart viktigt att slösa med positiv förstärkning också, annars blir ju jobbet inte roligt