Hjälp ! Min häst backar :S

Sv: Hjälp ! Min häst backar :S

Min 22-åring gör också så, fast hon stegrar också. När hon börjar tramsa ska hon först och främst fram , spelar ingen roll om det bara är ett steg, bara det är fram. Sen stannar vi. Och väntar, och väntar, och väntar. Hon är en envis gammal kärring som lätt skulle kunna stå så halva dagen. Men efter ett tag om jag skänklar brukar hon iaf ta antingen ett steg fram, eller ett steg bak. Om det är fram hon väljer så är det mycket beröm som gäller, går hon bak så är det direkt fram igen och sen stanna. Ibland när hon väljer det där steget bak så brukar hon fostsätta att backa, då vänder jag henne helt enkelt med nosen hemåt och backar henne dit jag vill ha henne. Sen vänder jag tillbaks igen och väntar. Och så håller vi på tills hon går fram, hon kan stanna och göra så efter bara ett par meter igen, så då är det bara att börja om. Så om din häst är likadan så är det bäst att du inte har bråttom någonstans efteråt :angel:
Lycka till!

låt den backa!!
Tills den är less..
för det är inte naturligt för hästar att backa längre sträckor, så låt det backa tills den väljer att gå framåt, och när den gör det då berömmer du, så får du ha tålamod, för det kan ta ett tag tills den märker att det inte lönar sig att backa på det sättet.

Funkar inte så. Han backar ett tag sen stannar han och när jag då driver framåt så backar han igen -.-

Och naturligtvis har hästen ingen aning om, ens efter 100 meter, om varför den tvingades backa från början. Hur ska hästen lyckas koppla ihop att gå framåt med att den till slut, stressad av situationen, testar att komma undan genom att ta ett steg framåt. Hästen har ju inte en chans att koppla ihop obehaget till den egentliga anledningen till ryttarens agerande.

Även om ryttaren ger beröm när hästen till slut går framåt, så har hästen fortfarande inte lärt sig vad den får beröm för. Den kopplar inte ihop det till det ögonblick då den började att backa. Den enda som blir lurad är ryttaren som tror att h*n har löst problemet på ett för hästen pedagogiskt och snällt sätt.

/V

:bow: Fast jag vet inte om de ryttarna ens tycker att det är pedagogiskt och snällt eller bryr sig om huruvida det är det eller inte. När man använder uttryck som "vill den inte gå fram ska den jävlar i mig få backa" så är det tveksamt.

Ja men de räknas ju faktiskt som unghäst tills de är 7 år ;)

jag är nog tveksam till att kalla hästar över 5 år för unghästar :angel:
fast det kanske beror på vad man menar med unghäst..

min dam fyllde 7år i slutet på april. tänkte inte "unghäst" när jag köpte henne, men "ung, mindre erfaren häst med dåligt självförtroende".

förövrigt gillar jag inte straffryggning. en häst som ryggar för att h*n inte vill framåt ryggar inte - h*n släpar/kastar sig bakåt. tvingar man den då att fortsätta backa, kan jag inte tänka mig att det löser något.
jag provade EN gång att straffrygga mitt sto (hon har haft en hel del för sig mellan varven sen jag köpte henne) och aldrig någonsin igen gör jag om det. för att hon skulle ta ett kliv bakåt fick jag mer eller mindre släpa henne bakåt med tyglarna :crazy: . huh....! och problemet kvarstod.
vill hästen backa/snurra/göra nåt annat än det jag bett om - i detta fall gå framåt - tänker jag; stå still här och ha tråkigt några timmar, eller gå framåt nu och kom hem till hagen fortare. ficm rådet av nån, när min dam inte ville röra sig ur fläcken alls, att ha med lite bullar. när hon inte ville; driva, vänta och äta en bulle, driva igen, nästa bulle, driva.. det tog ett tag, men nu händer det nästan aldrig. Tror på tålamod.

Senast ändrad:

Hade en som höll på så för 15 år sedan. Ända tills han backade ner i diket mot ett ko-staket med el han inte såg. Jag satt ovanpå - livrädd för vad som komma skulle men han hoppade upp på vägen igen och backade aldrig mera ute.

Uppmanar inte till detta även om det var effektivt på den hästen.

Hahaha fölåt att jag skratar,har inte skrattat i dag från jag läste ditt innlägg,
dotterns häst backar med i bland i diken men har inte hafft den turen att ko stängslet har varitt på:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 666
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar