Hjälp ! Min häst backar :S

Sv: Hjälp ! Min häst backar :S

jag har inte läst igenom alla svar, men jag läste vad du har för problem och jag har MYCKET unghäst vana, jag har ridit in 3 hästar. och han massa unghäst, och de hittar alltid på bus eller saker för att slippa jobba, och när en häst är 6år så tycker jag att den inte ska behöva gå föst när man rider ut, och jag tycker inte du ska rida ut själv. inte än, rid med andra ha lixom ALLTID Med dej någon, de finns hästar som är "unga" tills de är 8år. de är barnsliga och de är flock djur. de vill inte gå själva. så ta med dej någon. få hästen att tänka framot igen :) och berömm den jätte mycket när du rider med andra, för då kanske du kan rida ut på den själ sen. men ha inte de kravet nu. det är iaf vad jag tycker.

jag har inte läst igenom alla svar, men jag läste vad du har för problem och jag har MYCKET unghäst vana, jag har ridit in 3 hästar. och han massa unghäst, och de hittar alltid på bus eller saker för att slippa jobba, och när en häst är 6år så tycker jag att den inte ska behöva gå föst när man rider ut, och jag tycker inte du ska rida ut själv. inte än, rid med andra ha lixom ALLTID Med dej någon, de finns hästar som är "unga" tills de är 8år. de är barnsliga och de är flock djur. de vill inte gå själva. så ta med dej någon. få hästen att tänka framot igen :) och berömm den jätte mycket när du rider med andra, för då kanske du kan rida ut på den själ sen. men ha inte de kravet nu. det är iaf vad jag tycker.

Jag förstår hur du menar men han har gått hur lätt som hälst förut...

aha, okej. knepigt. då har ja inget förslag eftersom jag aldrig flyttat mina hästar :/, bara när jag köpt dom då har dom flyttat till mej. men inte haft de poblemet,:/ hoppas de löser sej =)

Hade samma problem innan och när jag en gång testade att rida utan sadeln så var det som att rida en annan häst, så kolla att sadeln verkligen passar! :D

Ok, då tror jag att jag förstår hur du tänker. Men om ryggning ska vara jobbigt för hästen, hur gör du då för att få hästen att uppskatta att rygga som en rörelse? Det finns ju tillfällen då man behöver rygga hästen utan att det ska behöva vara en "mentalt jobbig rörelse"?

Ryggning ska inte vara jobbigt! Absolut inte. Jag vill ha en häst som är villig att följa mina hjälper överallt. Tar jag fram benen och säger kommandot för att backa ska den gå bakåt för att den vill och för att det är lätt. Rätar jag upp mig i sadeln och smackar till vill jag att den ska gå framåt.

Lyssnar den inte på mina hjälper förstärker jag dem, men om hästen vägrar göra som jag säger och t ex backar låter jag den backa vidare, precis som ni säger, "vänta ut hästen". Nu har hästen bestämt över mig. Den har bestämt att vi ska backa, fast jag sa att vi skulle framåt. Eftersom att jag antar att hästen inte tänker sluta i första taget nu när den får bestämma själv, säger jag åt den att backa tills den inte vill mer, då får den gå framåt, lugnt och sansat. Utan bråk.

Nästa gång vi ska backa kommer hästen förmodligen gå bakåt eftersom att det aldrig blev något bråk förra gången. Den vet att jag bestämmer när vi ska backa och när vi ska sluta.

Förstår inte hur det här skulle kunna vara en "mentalt jobbig rörelse". Har provat det här på många hästar och det fungerar. Hästarna blir dessutom villigare för mina kommandon.

Ok, då tror jag att jag förstår hur du tänker. Men om ryggning ska vara jobbigt för hästen, hur gör du då för att få hästen att uppskatta att rygga som en rörelse? Det finns ju tillfällen då man behöver rygga hästen utan att det ska behöva vara en "mentalt jobbig rörelse"?

Precis som ditt exempel, så är det okunskap då en del drar i tyglarna och samtidigt skänklar för att rygga.

Förslagsvis så vill man ha bibehållen bjudning framåt när man ryggar. För varje steg hästen tar bakåt (på förhållningen) så följer eftergiften som belöningen. Stöd ges från skänklarna. Man drar den alltså inte bakåt genom att höja handen (bakåt). Därmed bibehåller man bjudningen hos hästen och avslutar med att rida framåt.

/V

Absolut! Backningen blir ju bara jobbigt den gången hästen försöker backa av sig själv (=den gången backar jag den långt). När jag ber hästen att backa är det ju bara kortare sträckor och hästen får massor med beröm. Det blir med andra ord rätt trevligt att backa den gången.
Det sättet att rygga hästen som du beskriver där på slutet tycker jag låter mycke bra, det är ju helt enkelt en smaksak hur man vill lära hästen :) Jag har lärt in ett kommando (ordet "backa") från marken, sedan har jag kopplat ihop det med att höja handen (rakt uppåt alltså, inte så att jag drar i tyglarna). Så nu backar min häst villigt bakåt med eftergift i nacken så fort jag höjer handen :)

Du har missförstått metoden om att rygga genom att tänka framåt.

FÖRST tänker man framåt. när den är på väg framåt kramar man o säger bakåt.
Man gör alltså EN hjälp i taget.

Vänta här nu.

har sett westernfolk som gjort som du beskriver.

T o m på en knappt riden häst. Bankat med benen o dragit i munnen på en häst som inte förstår ngt alls.

visst ja. De vill ju att hästen ska rygga före den går framåt.

Ja det finns westernfolk (precis som det finns folk som rider på engelskt vis) som backar hästen på ett (enligt mig) väldigt dåligt sätt. Jag vill ha en häst som backar villigt på lös tygel och med eftergift i nacken.
Ja ärligt talat förstår jag inte riktigt VARFÖR hästen ska tänka framåt när man vill att den ska backa? Istället för att hästen ska vara på väg framåt men att ryttaren tar i tyglarna för att få den bakåt som du beskriver är det väl enklare om man har ett kommando för att gå bakåt? Om hästen vill framåt men vi vill bakåt blir det ju att hästen stretar emot istället för att villigt gå bakåt.

Jo det är ett staff, det kan en idiot räkna ut - du gör det i bestraffnings syfte.

det är en viss skillnad med att lägga till skänkeln som släpper trycket direkt hästen går fram, och att backa den 100-200-300, 400 meter och längre så som folk här beskriver.

Jag tror du missförstår lite hur jag menar. Jag backar inte hästen flera hundra meter för guds skull. Meningen är ju inte att hästen ska hata allt vad backning heter, jag vill ju kunna backa hästen på ett trevligt sätt den gången JAG vill att den ska gå bakåt. Jag vill bara att hästen ska börja tänka att det nog är enklast att bara göra som ryttaren vill. Egentligen handlar det ju om exakt samma princip som att stå stilla och vänta ut hästen - den tycker ju att det är rätt jobbigt och tråkigt att stå stilla och vänta o väljer därför tillslut att gå framåt. Bara att backningsmetoden brukar gå lite snabbare på en envis häst.

fast nu pratar vi inte om dina metoder utan folk som nämner att de backar hästarna för de ska jävlar i mig backa, och backar flera hundra meter om så "krävs" i korrigeringssyfte.

jag tror du missförstått lite vad framåtbjudning är, utefter det du skriver. det är fullt möjligt att rygga en häst med bibehållen framåtbjudning, fast den går bakåt :angel:
Men inte en häst som backar av ovilja och sen tvingas backa ytterligare i korrigerings syfte.

Hade samma problem innan och när jag en gång testade att rida utan sadeln så var det som att rida en annan häst, så kolla att sadeln verkligen passar! :D

Sadeln passar och har även bytt sadel med min kompis några gånger för den sadeln är midre men passar den också men han gör likadant. Barbacka är han ännu värre ..

När man ska tävla i drssyr är det viktigt att den kliver bakåt- inte kastar sig eller släpar /gräver ner sig som en ovillig häst gör.

Har sett mkt straffryggningar även inom AR eller vad det nu är-
För att den ska fatta att den inte ska springa så fort eller att den ska samla sig:rofl:

När man ska tävla i drssyr är det viktigt att den kliver bakåt- inte kastar sig eller släpar /gräver ner sig som en ovillig häst gör.

Har sett mkt straffryggningar även inom AR eller vad det nu är-
För att den ska fatta att den inte ska springa så fort eller att den ska samla sig:rofl:

Samma sak strävar man väl efter i alla ridstilar?
AR vet jag ingenting om ;)

fast nu pratar vi inte om dina metoder utan folk som nämner att de backar hästarna för de ska jävlar i mig backa, och backar flera hundra meter om så "krävs" i korrigeringssyfte..
Aha vilken tur :D

jag tror du missförstått lite vad framåtbjudning är, utefter det du skriver. det är fullt möjligt att rygga en häst med bibehållen framåtbjudning, fast den går bakåt :angel:
Du får jättegärna beskriva din tolkning av ordet :)

Ja det finns westernfolk (precis som det finns folk som rider på engelskt vis) som backar hästen på ett (enligt mig) väldigt dåligt sätt. Jag vill ha en häst som backar villigt på lös tygel och med eftergift i nacken.
Ja ärligt talat förstår jag inte riktigt VARFÖR hästen ska tänka framåt när man vill att den ska backa? Istället för att hästen ska vara på väg framåt men att ryttaren tar i tyglarna för att få den bakåt som du beskriver är det väl enklare om man har ett kommando för att gå bakåt? Om hästen vill framåt men vi vill bakåt blir det ju att hästen stretar emot istället för att villigt gå bakåt.

Jag har inte läst hela tråden, det har förekommit en lång diskussion tidigare om straffryggningens vara eller icke vara. Jag reagerade dock på detta inlägg. Jag vill också att hästen ryggar på tämligen lös tygel och med eftergift, den ska "sätta" sig och kliva på bakåt med lyft i steget. Detta blir omöjligt om hästen saknar FRAMÅTbjudning. En häst som tänker bakåt kommer att motvilligt släpa sig bakåt utan att använda ryggen. Men det låter kanske motsägelsefullt att hästen måste tänka FRAMÅT (alltså ha framåtbjudning) för att kunna kliva BAKÅT.

Jag har inte läst hela tråden, det har förekommit en lång diskussion tidigare om straffryggningens vara eller icke vara. Jag reagerade dock på detta inlägg. Jag vill också att hästen ryggar på tämligen lös tygel och med eftergift, den ska "sätta" sig och kliva på bakåt med lyft i steget. Detta blir omöjligt om hästen saknar FRAMÅTbjudning. En häst som tänker bakåt kommer att motvilligt släpa sig bakåt utan att använda ryggen. Men det låter kanske motsägelsefullt att hästen måste tänka FRAMÅT (alltså ha framåtbjudning) för att kunna kliva BAKÅT.

Japp precis. Och det är ju precis detta jag försökt påpeka till fleras förtret. En häst som börjat backa för att den inte vill gå fram, har INTE framåtbjudning när man då korrigerar genom att staffbacka den.

låt den backa!!
Tills den är less..
för det är inte naturligt för hästar att backa längre sträckor, så låt det backa tills den väljer att gå framåt, och när den gör det då berömmer du, så får du ha tålamod, för det kan ta ett tag tills den märker att det inte lönar sig att backa på det sättet.

Senast ändrad av en moderator:

Då är det bara att backa, jag har backat min häst som längst 1 km utan att stanna en enda gång, sen slutade han backa, för det blev lite otäckt att backa fort 1km.
Det är när folk gör så här o tycker att det är försvarbart som man tycker synd om hästarna.

fråga vilken landslagryttare som helst om det finns ngn logik i att göra så! Ge hästen en bättre ryttare som löser det enkelt.

Och naturligtvis har hästen ingen aning om, ens efter 100 meter, om varför den tvingades backa från början. Hur ska hästen lyckas koppla ihop att gå framåt med att den till slut, stressad av situationen, testar att komma undan genom att ta ett steg framåt. Hästen har ju inte en chans att koppla ihop obehaget till den egentliga anledningen till ryttarens agerande.

Även om ryttaren ger beröm när hästen till slut går framåt, så har hästen fortfarande inte lärt sig vad den får beröm för. Den kopplar inte ihop det till det ögonblick då den började att backa. Den enda som blir lurad är ryttaren som tror att h*n har löst problemet på ett för hästen pedagogiskt och snällt sätt.

/V

Gå på promenader med honom så han får göra sig hemmastadd på sitt nya ställe.
Lycka till:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 666
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar