Problemhäst, vet inte att hon är en häst :S!

Sv: Problemhäst, vet inte att hon är en häst :S!

Heh...kanske är du ändå inte riktigt konsekvent och bestämd? Min ettåring har testat köra över mig och jag kände mig som en djurplågare när jag ställde tillbaka henne och då sade en NH instruktör att detta var långt från vad hon behövde eftersom hon en sekund senare testade igen. Bättre ibland att säga till dem ordentligt (vid rätt tillfälle) än att säga till många gånger tycker jag. Ger bättre effekt och hästen gillar ju att veta vad den får och inte får göra.

Sen kan man ju faktiskt få mera motstånd när man säger till på skarpen och då får man hitta en annan metod men med samma mål. t.ex. om man ska rygga bak hästen så behöver man inte liksom skaka på repet eller "rycka till i grimskaftet" som många gör. Man kan ju faktiskt också snurra repet mot hästen. Hästen har då möjlighet att gå undan för det snurrandet eller går rätt igenom det (vilket inte är så behagligt förmodar jag).

Skulle skita i sporrarna då du säkert får mer motstånd mer dem. Hästen går emot tryck, vi lär hästen att gå undan för det. Kanske har denna häst inte riktigt förstått det? Då bör man börja från marken och klättra sig uppåt. Ta bort sporrar och försök rida med mjuka skänklar.

[-] Helt omöjligt, rider du utan sporrar så går hon inte att rida, slänger upp huvudet och backar.
[X] Har en, men kan ju inte rida så pass mkt som ja vill (endast skitt och trav, pga hältan)

Jag skulle inte heller vilja gå framåt med en ryttare på ryggen om jag hade ont i ländryggen och dessutom var halt, men om någon sticker in ett par järnpinnar i sidorna på en så skulle man väl inte ha något annat val än att bita ihop och lyda.

är de så konstigt att hästen reagerar så när den har ont i ländryggen? den försöker väl få fram att den inte kan jobba med ryttare på ryggen..och de är väl svårt för hästen att slappna av och jobba med överlinjen om inte ländryggen funkar som den ska.
tömkör istället så belastar du inte hästen iallafall om de är ett muskulärt problem som ska ridas bort.

och ja förstår inte riktigt...ska du sälja hästen för att den har ont? för du vet väl hur hästen va innan du köpte den? om hästen har blivit sån nu så är de ju något som hänt..antagligen då den smärtan hästen känner som gör att hästen beter sej så..

Det kanske låter som om hon e superhalt och har jätteont..
men jag kan försäkra er om att hon har inte så ont..
går igenom hela ryggen varje dag och smörjer in med liniment varannan dag.. Har blivit mycket bättre nu, reagerar inte längre då jag strycker handen längs ryggen.. Observera att ja bara rider max 2 gånger i veckan på henne! (skritt, trav 10m)
Jag vill sälja henne för att det inte är jag som valt henne utan det blev bara av för att ägaren innan skulle ha henne till sällskapshäst och hon hade mycket mer kapacitet för det, och att hon gjorde illa sej och var lite vanvårdad vid sitt förra hem..
Och att min arm/axel inte klarar av henne (jag har en skada som gör att axeln/armen låser sig efter en halvtimmes ridning med en stark häst. Hon är annars jättesnäll.

Heh...kanske är du ändå inte riktigt konsekvent och bestämd? Min ettåring har testat köra över mig och jag kände mig som en djurplågare när jag ställde tillbaka henne och då sade en NH instruktör att detta var långt från vad hon behövde eftersom hon en sekund senare testade igen. Bättre ibland att säga till dem ordentligt (vid rätt tillfälle) än att säga till många gånger tycker jag. Ger bättre effekt och hästen gillar ju att veta vad den får och inte får göra.

Sen kan man ju faktiskt få mera motstånd när man säger till på skarpen och då får man hitta en annan metod men med samma mål. t.ex. om man ska rygga bak hästen så behöver man inte liksom skaka på repet eller "rycka till i grimskaftet" som många gör. Man kan ju faktiskt också snurra repet mot hästen. Hästen har då möjlighet att gå undan för det snurrandet eller går rätt igenom det (vilket inte är så behagligt förmodar jag).

Skulle skita i sporrarna då du säkert får mer motstånd mer dem. Hästen går emot tryck, vi lär hästen att gå undan för det. Kanske har denna häst inte riktigt förstått det? Då bör man börja från marken och klättra sig uppåt. Ta bort sporrar och försök rida med mjuka skänklar.

Sporrarna är max 15mm och har en kulspets, om ja ska sitta på henne överhuvudtaget så måste ja ha sporrar.
Väldigt het vid uteritt och om jag rider utan sporrar så galopperar hon på stället och gör galoppombyten i varje steg..
Lite svårt att förklara hur hon är, lite unghäststuk på henne..

även ifall hästen inte har ont just nu kanske..eller om de blivit bättre så sitter de kvar psykiskt, därför tycker ja de är bättre att tömköra hästen så man verkligen kommer åt den och får den att arbeta rätt och bygga muskler innan man sitter upp..och då kan man förhoppningsvis rida utan sporrar och hästen blir inte lika stark när den arbetar i rätt form.

men de är ju klart att om man inte trivs med hästen är de bättre att sälja den för hästens skull också.

Väldigt het vid uteritt och om jag rider utan sporrar så galopperar hon på stället och gör galoppombyten i varje steg..

Du skrev ju nyss att om du inte red med sporrar så gick hon inte framåt, och nu är hon jättehet?

Het och het, väldigt pigg, men jag vet inte som e felet riktigt, rider ja utan sporrar blir hon helt konstig..
Rider jag med så får jag kontroll..
Jag har bett andra testa rida henne och dom vet inte heller..

de är inte bara psykiskt hos dej att du måste ha sporrar då? att man tänker att utan sporrar är hästen sån och med är den sån..hästen ser ju liksom inte riktigt att man har sporrar..och bara för man har sporrar så betyder de inte att man måste använda dom.

Jag vet inte, men jag rider utan då jag bara ska skrittar ut, tar då istället ett litet spö.. Det brukar också fungera.
Det är min ridlärare som sa det till mej från början, "rid alltid med sporrar på den hästen, helst med spö också"

Het och het, väldigt pigg, men jag vet inte som e felet riktigt, rider ja utan sporrar blir hon helt konstig..
Rider jag med så får jag kontroll..
Jag har bett andra testa rida henne och dom vet inte heller..

Alltså, hur vill du ha det? Först skriver du att hon inte går framåt utan sporrar, sen att hon blir väldigt het utan sporrar (för det är så du skrev, läs själv), och nu förnekar du att hon blir het :confused:

Och att min arm/axel inte klarar av henne (jag har en skada som gör att axeln/armen låser sig efter en halvtimmes ridning med en stark häst. Hon är annars jättesnäll.

Du måste rida med sporrar för att hästen inte går framåt (OCH för att den är för het.?!)
Samtidigt måste du vara (jätte)stark i handen.

Förstår du inte hur allting hänger ihop?

Hästen har ont + att du inte har tillräcklig kunskap till att rida den.

Jag skulle rekomendera dig att skaffa en annan tränare som faktiskt kan hjälpa dig att lära dig rida hästen (när den är helt frisk enligt veterinär i första hand.)
Även om du ska byta häst kan det nog vara bättre med en annan tränare.

Hela grejen låter jättekonstig. Varför rida överhuvudtaget om du gör det 2 ggr veckan, travar 10m. Led istället! Sitt inte påd en om den har ont.

Och gå igenom ordentligt, går det att fixa så gör nåt åt det, annars får ni fatta ett jobbigt beslut. Man säljer inte n häst som inte är frisk.

Hela grejen låter jättekonstig. Varför rida överhuvudtaget om du gör det 2 ggr veckan, travar 10m. Led istället! Sitt inte påd en om den har ont.

Och gå igenom ordentligt, går det att fixa så gör nåt åt det, annars får ni fatta ett jobbigt beslut. Man säljer inte n häst som inte är frisk.

Det hela e så fruktansvärt svårt att förklara!
Hon är inte så himla stark, de e de att min axel inte klarar av det.
Min lillasyster kan rida henne men hon tycker att hon e för pigg.
Hon har inte ont just nu.. :S Va ut och kollade..
Men vi får väl se vad akupunktören säger, han är också en aprapat.
Sune Jansson eller nått sånt hette han, sägs vara duktig..

Jag har ridit en gång denna vecka, då skrittade jag barbacka ca 1km.

Lättare att förstå situationen när man ser hästen..
Kanske sent inriden, kanske misshandlad, ja vet inte, hon är som sagt importerad ifrån Holland, och hon har framdelen av kroppen som ett eng. fullblod och bakdelen som en ponny.. väldigt opropotionerlig..

Jag håller med de övriga, ta kontakt med en instruktör eller NH-tränare för att komma tillrätta med problemen. Det finns alltid hjälp att få om något krånglar.

Du frågar ..HJÄLP vad ska jag gjöra?
en häst vet alltid att den är en häst..den gjör sina handlingar efter sin omgivning o ägare..
En felhanterad häst blir en oregerlig häst för sin ägare..
En häst som inte har en ordentlig grundutbildning i sig är svår att gå undan tryck från ex. skänklarna, ge efter för bettet, och har den desutom smärta i kroppen ger den mer spänningar utåt o protesterar..
Problemen ligger offtast inte hos hästen utan hos ryttaren..har man inte nog kunskap o klarar av de här problemen är det bästa att sälja hästen . Och vill man inte sälja, letar man sig efter proffesionell hjälp av en tränare med god hästkunskap, och ber en hästklinik först gå igenom hästen grundligt för att utesluta hältor och skador..många frambenshältor gjer offta symtom med ömma ryggar på hästarna .

Senast ändrad av en moderator:

Du frågar ..HJÄLP vad ska jag gjöra?
en häst vet alltid att den är en häst..den gjör sina handlingar efter sin omgivning o ägare..
En felhanterad häst blir en oregerlig häst för sin ägare..
En häst som inte har en ordentlig grundutbildning i sig är svår att gå undan tryck från ex. skänklarna, ge efter för bettet, och har den desutom smärta i kroppen ger den mer spänningar utåt o protesterar..
Problemen ligger offtast inte hos hästen utan hos ryttaren..har man inte nog kunskap o klarar av de här problemen är det bästa att sälja hästen . Och vill man inte sälja, letar man sig efter proffesionell hjälp av en tränare med god hästkunskap, och ber en hästklinik först gå igenom hästen grundligt för att utesluta hältor och skador..många frambenshältor gjer offta symtom med ömma ryggar på hästarna .

Hon har alltid varit så.. Kanske e så att hon e en enmannahäst bara..
Hon ska iaf på akupunktur hos Sune Jansson imorgon som också är en aprapat, han om någon borde veta vad det är för fel, om det är något fel, kommer kanske rida inför honom också..
Om han säger att det är fel ryttare så låter jag självklart henne gå vidare.

Hon har alltid varit så.. Kanske e så att hon e en enmannahäst bara..
Hon ska iaf på akupunktur hos Sune Jansson imorgon som också är en aprapat, han om någon borde veta vad det är för fel, om det är något fel, kommer kanske rida inför honom också..
Om han säger att det är fel ryttare så låter jag självklart henne gå vidare.
Nej, tror inte på att hon e' en enmanshäst.
och en naprapat som sysslar med akupunktur är inte en bra lösning på en häst som visar smärta i ryggen som första åtgärd. Varför åker ni inte med hästen till en klinik så att de får böjja igenom alla fyra benen, kontrollera tänderna, ryggen? är det en ekonomisk fråga , är inte hästen försäkrad? sattsa på att låta en kunnig hästvetrinär gå igenom hela hästen på klinik istället, det spar du mer tid på att få hästen frisk o få reda på¨ev skador..eller vill ni inte att de ska dokumenteras o hamna i en journal??

en seriös naprapat, akupunktör behandlar inte hästen om hästen INTE varit hos veterinär innan och fått ett utlåtande.

Sporrarna är max 15mm och har en kulspets, om ja ska sitta på henne överhuvudtaget så måste ja ha sporrar.
Lite svårt att förklara hur hon är, lite unghäststuk på henne..

*Håller tummarna jättehårt, blundar och hoppas att du är ett troll*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 258
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
Träning Hej ! Har en unghäst-valack på 6 år som jag nyss flyttat till nytt stall och när jag ska rida ut själv så stannar han nästan alltid och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 629
Senast: jojjogalopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar