Problemhäst, vet inte att hon är en häst :S!

Sv: Problemhäst, vet inte att hon är en häst :S!

Har du kollat hästen på klinik????

JA, men inte för den anledningen, det var då hon gjorde illa sej i augusti, då hon fick röntgas, och plåstras om.. (haserna)

Han behövde inte en veterinärs godkännande, och han sa att jag hade gjort rätt.
Han såg direkt vad det var för fel (OBS! DET VAR INTE JAG SOM VAR FELET!!), hennes bäcken hade vridit sej lite åt höger samt att sista ländkotan hade flyttat på sig.
DET HÄNDE DÅ HON HADE GJORDE ILLA BENET, och antagligen hade hon gått omkull.
Så nu e hon helt underbar.. De kändes som om ja fick hem en helt annan häst, kommer nu i trav när ja ropar, med öronen framåt, busar mycket mer i hagen och lever livet.
Dessutom så får jag sätta igång henne redan på Torsdag.(!)
Och ska sedan kunna gå fullt ut..

Alla kan inte ha rätt, men den här gången var det jag som gjorde rätt...

Om det är någon som har en häst som blir halt till och från på olika ben, så föreslår jag att kontakta Sune Jansson i Härnösand,
jätteduktig på sin sak!

Alltså, jag startar på en ny "kula", får väl se nu hur hon är..
Kommer antagligen inte ens slänga upp huvudet som hon brukar göra ..

Jag gör dig sällskap.... :crazy:

Kolla noga nu vad jag har skrivit...
Det är inte alltid som det verkar vara..
(jag har inte gjort det värre med att rida henne, det hade inte spelat någon roll, eftersom att det inte satt där sadeln ligger..)

är de så konstigt att hästen reagerar så när den har ont i ländryggen? den försöker väl få fram att den inte kan jobba med ryttare på ryggen..och de är väl svårt för hästen att slappna av och jobba med överlinjen om inte ländryggen funkar som den ska.
tömkör istället så belastar du inte hästen iallafall om de är ett muskulärt problem som ska ridas bort.

och ja förstår inte riktigt...ska du sälja hästen för att den har ont? för du vet väl hur hästen va innan du köpte den? om hästen har blivit sån nu så är de ju något som hänt..antagligen då den smärtan hästen känner som gör att hästen beter sej så..

JAG HOPPAS ALLA LÄSER MITT INLÄGG, HON MÅR JÄTTEBRA NU, JAG KOMMER INTE ATT SÄLJA HENNE, HON KOMMER ATT KUNNA GÅ MSV HOPPNING OM JAG VILL, ALLA SOM SKREV I DETTA INLÄGG "KLAGADE". VILL NU BEVISA ATT JAG GJORDE RÄTT HELA TIDEN! (OBS! VETERINÄREN SA INGENTING OM RYGGEN DÅ HON SLUTMÄTTES OCH KOLLADES IGENOM!!, MAN KAN INTE ALLTID LITE PÅ EN VETERINÄR!)

jösses...ta de lugnt..

Håller med.

om hon nu har varit skadad ett tag så gäller det att verkligen ta det lugnt nu i början.

Hur fungerar ledarskapet nu då? försvann det problemet med eller? För mig låter det som om hon hade väldigt ont inna om hon är väldigt annorlunda nu.

SÅ DU MENAR PÅ ALLVAR ATT HÄSTEN BLIVIT JÄTTEBRA SEN DEN 12:E ???? (14:e)

Seriöst. Du hade ju problem då och iom att du inte kollat det med vet. så tycker jag att det låter väldigt konstigt.

Och så länge du inte ens kan rida (läs: klara av hästen) utan sporrar tvivlar jag på att du kommer upp till Msv.

(jag har inte gjort det värre med att rida henne, det hade inte spelat någon roll, eftersom att det inte satt där sadeln ligger..)

:confused::confused::confused::confused:
Jag hoppas att det är jag som är riktigt usel på anatomi, men det där made no sense.

Håller med.

om hon nu har varit skadad ett tag så gäller det att verkligen ta det lugnt nu i början.

Hur fungerar ledarskapet nu då? försvann det problemet med eller? För mig låter det som om hon hade väldigt ont inna om hon är väldigt annorlunda nu.

Alla problem är borta :S
Det är väl inte så konstigt att hon blir annorlunda, jag har ju inte sett någon annan sida av henne.. Nu lyssnar hon bättre, börjar rida helt utan sporrar nu, om det funkar så fortsätter jag så, om inte så tar ja först lite kortare..

Ska rida unghäst idag.. Brukar gå jättebra :P

*Håller tummarna jättehårt, blundar och hoppas att du är ett troll*

Hänger på...

Jag tycker inte att det låter speciellt rimligt det Carismagirl säger... Först har hästen ont överallt, och sen pangbom så är den frisk och kan gå medelsvår klass :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Nähä, men då spelade det ju ingen roll! Öhm?

Säg mig då varför min häst har haft problem med nacken som uppkommit av dålig ridning? För hur än de förra ägarna var så tror jag inte att de sadlade i nacken...

Jag forstar lika lite som dej, men nu e hon iaf frisk.. Longerade hon igar och inte halt, fojler efter mej, och hon har respekt.. Jag vet inte hur det kan ha vant sa fort..

Men ni sager ju att jag inte skulle rida hon for att hon har ont i ryggen, o de va ju inte dar sadeln sitter som hon hade ont..
Du kanske ocksa ska aka till en akupunktor/kiropraktor, det gar iaf att testa, kan inte skriva aao, med prickar XD

du vet, kroppen sitter ihop :idea: När du kräks så kan väl du springa för du springer väl inte med magen?

du vet, kroppen sitter ihop :idea: När du kräks så kan väl du springa för du springer väl inte med magen?

TS kan säkert springa häcklopp med axlarna ur led utan att känna smärta. Man hoppar ju med benen. :angel:

men tänk på det att ta det VÄLDIGT lugnt nu i början, hade hon så ont att han var så agresiv/jobbig/svår att rida så tror jag inte att smärtorna är helt över ännu. Sånt ta lång tid.

men tänk på det att ta det VÄLDIGT lugnt nu i början, hade hon så ont att han var så agresiv/jobbig/svår att rida så tror jag inte att smärtorna är helt över ännu. Sånt ta lång tid.

Löslongerade igår, och de e verkligen skillnad på henne..
Va ute och skrittade/travade idag, inte halt, red utan sporrar, gick jättebra, hon ville galoppera men ja höll henne..
Väldigt pigg, eftersom ja inte hade ridit henne på 1v..

Självklart tar ja det lite lugnt, ja sticker inte direkt iväg och tävlar det första jag gör :P
Första "tävlingen" ja tänkte vi kunde va med i är den 15 juni..
Får väl se hur det går, tar väl små höjder bara (ca 50cm) om de är något..

Jag forstar lika lite som dej, men nu e hon iaf frisk.. Longerade hon igar och inte halt, fojler efter mej, och hon har respekt.. Jag vet inte hur det kan ha vant sa fort..

Men ni sager ju att jag inte skulle rida hon for att hon har ont i ryggen, o de va ju inte dar sadeln sitter som hon hade ont..
Du kanske ocksa ska aka till en akupunktor/kiropraktor, det gar iaf att testa, kan inte skriva aao, med prickar XD

Alltså, jag hoppas verkligen att du är oseriös :crazy:... Stackars din häst isåfall, som har en ägare som inte verkar medveten om att kroppen sitter ihop.

Och jag kan säga att vi varit till massörer, hästkliniker, kiropraktorer m.m, you name it. Så det vet jag, tro mig.

Löslongerade igår, och de e verkligen skillnad på henne..
Va ute och skrittade/travade idag, inte halt, red utan sporrar, gick jättebra, hon ville galoppera men ja höll henne..
Väldigt pigg, eftersom ja inte hade ridit henne på 1v..

Självklart tar ja det lite lugnt, ja sticker inte direkt iväg och tävlar det första jag gör :P
Första "tävlingen" ja tänkte vi kunde va med i är den 15 juni..
Får väl se hur det går, tar väl små höjder bara (ca 50cm) om de är något..

Men ändå så tycker jag att du ska vara helt säker på att hon inte har ont någonstans innan du börjar jobba henne igen (och det kan inte du själv se, utan ta hjälp av någon massör eller liknande). Om hon fortfarande har det minsta ont så går det bara i en ond cirkel, och snart står du med en häst som har skitont någonstans igen.

Min korsningsponny (eng.fullbl o ev. welsh) är helt respektlös, kan ett tu tre bara springa på en, och när man är ute och promenerar med hon så prejar hon en.. Då hon gör så, så stannar ja upp och visar att hon gör fel..
Kan vara så när man rider också, bryr inte sej om ryttaren överhuvudtaget..
Funderar på om hon bara stått inne/ej med andra föl under sin uppväxt.. Vet inte helt enkelt hur man ska vara en häst..
Också okänslig, måste rida med långa sporrar jämt..
Testat lite med horsemanship här hemma men hon lyssnar nada..
Har en till ponny som ja gjort samma sak på och de e raka motsatsen.. HJÄLP.. Vad ska ja göra?

Exakt vad gör du då hon går över dig? Backar du henne bara bakåt eller?
När en häst har puttat till mig med orespekt har jag daskat till den antingen med grimskaftet eller med handen, då är det inte bara en klapp utan jag visar att så gör man tusan inte!! Man kan inte vara för mesig mot ett 500 kg djur men heller inte våldsam.
Låter som om du måste göra henne lite uppmärksam på dig.

Du kan ex ut och gå och plötsligt göra en tvärnit med armarna rätt ut som stopp. Då lär hon nog reagera. Så tränade jag ett arabsto och med mycket mer övningar. Hon blev väldigt uppmärksam och gick aldrig över mig eller något liknande. Går hon fortfarande över dig kan du daska henne med grimskaftet som backning bakåt. Kanske låter grymt men det är det absolut inte.

Det är ju en del du kan försöka med.. om man inte får uppmärksamheten kanske man måste göra något udda eller tokigt:p Bara för att få det där lilla..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 258
Senast: AmandaJ
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·
Träning Hej ! Har en unghäst-valack på 6 år som jag nyss flyttat till nytt stall och när jag ska rida ut själv så stannar han nästan alltid och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 629
Senast: jojjogalopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar