Situationen bidrog du med, det var du som menade på att man skulle hålla kollegan utanför genom att denne inte fick reda på att den inte var välkommen för det var mobbing att säga det rakt ut om jag minns rätt - det var inte min idé så grattis till att ha bidragit till tonårstjaffssituationen
- men just utfrysning - vänlig sådan när man uppträder okej på ytan är mer ett vuxenmobbing problem än bland tonåringar - barn och unga är ofta mer direkta och fryser ut öppet snarare än att göra det i smyg.
Och visst kan det vara framfusigt att bjuda in sig själv när kollegorna talar om att gå ut efter jobb eller så tar man för givet att alla är välkomna när kollegorna pratar om afterwork. Eller så kan det vara så att man känner på sig att kollegorna inte är ärliga och vill kolla läget - om man är ny så vill man ju veta om man kan tänkas trivas eller om det förekommer dold utfrysning/mobbning och att man kan söka sig någon annanstans innan det bryter ner en.
Jag syftade på den raka fråga jag ställde, den enda i förra inlägget vad jag vet "Vad blir du mest ledsen över? Att inte få vara med och kollegorna är ärliga och talar om hur det är eller att de försöker dölja det för dig att du inte är välkommen och du upptäcker de så småningom?" Det är alltså inget specifikt scenario utan kan vara vilken situation som helst när en person inte är välkommen.