Om det är så illa att han inte ens blev anställningsbar med lönebidrag så måste det väl vara fel på fler saker än bara intelligensen? Eller? Jag har ingen insyn eller kunskap, men hur skulle den fortsatta skolgången i särskola och godkända betyg därifrån hjälpt honom då? Finns det då jobb som kommunen betalar hela lönen för eller liknande?Har din bror en iq på 80 och grundskola och högstadie inom särskolan?
Det är ENORM skillnad på att gått vanlig grundskola och högstadie, att ha en normal eller närmast normal iq osv.
Killen i mitt exempel har inte ens körkort, för att han inte klarat av att ta det. Hans praktik inom särgymnasiet hade fungerat bra men han bedömdes som ej anställningsbar ens med lönebidrag då han behövde såpass mycket stöd och såpass lång tid för att utföra momenten. Fick han det och enbart praktiskt arbete gick det finfint dock.
Men att jämföra med din bror blir som att jämföra äpplen och päron tyvärr.
Har en kusin som gick i särskola, även han gick inte gymnasium, jobbar heltid och lever sitt liv. Visst, vill en sådan person bli professor eller så så blir det såklart jättesvårt att bli nöjd med livet. Men han är så vitt jag vet ganska nöjd med att köra budbil iaf
Känner att mitt intellektuella påbrå lämnar lite att önska här