Problem vid hundmöten *långt*

Sv: Problem vid hundmöten *långt*

nu har du nog övertolkat något en massa. jag och min sambo belönar hela tiden hunden när den gör rätt. den belönas så mycket så att den bara får 2/3 av den mat den ska äta i foder eftersom den får "godis" (doggy hundfoder) i såna mängder när vi är ute med henne så att hon går upp i vikt om hon får en hel potion. med andra ord så är 1/3 av all energi hon får i sig ren belöning. kan du säga att du belönar dina hundar lika mycket? jag tror att det är ovanligt att så mycket belöning ges faktiskt. naturligtvis kan man belöna på andra sätt än mat, vi gör dock både och. mat och lek, men lek går inte att effektivt visa hur mycket belöning det är så att skriva.

jag anser att man med hjälp av flera metoder kan få fram ett snabbare resultat än om man bara använder en. om du har dragit i ett koppel någon gång så är ju det en bestraffning. jag tror nog att det tom skulle kunna hårddras och säga att koppling är en mild bestraffning då många hundar nog hellre springer lösa.

dock så har jag en plan för det här. jag ska skicka ett par videos till TS där hon får se hur vi gör med våran vovve när vi är ute. sen får TS (hon?) skriva om det ser ut som att vi bestraffar eller belönar hunden, om hunden kryper och lider eller verkar olycklig på något som helst sätt eller verkar lycklig och fri. TS är i det här fallet oberoende, hon håller med vissa saker jag skriver och andra tycker hon inte om, så hon (jag gissar att det är en hon) får beskriva vår hunds kroppsspråk.

vill någon annan se filmerna så kanske detta kan ske, men jag kommer inte länka filmen offentligt.

Uppenbarligen har du inte fått resultat av varken korrigeringar eller belöningar, vilket dina inlägg talar för. Kanske läge att lyssna på någon annan istället för att gå i försvar? Om du verkligen belönar mycket, så belönar du inte rätt beteende. Isåfall hade nämligen din hund ändrat beteende.
Du får inte det beteende du vill ha, utan det beteende du i praktiken belönar. Svårare än så är det inte.

Att hindra en hund från att utföra ett beteende räknas inte som positiv bestraffning. Men att hindra en hund kan utlösa frustration som hundar kan rikta olika.

natilia: när ts fått ordning på hundens beteende kommer hon inte behöva använda varken klicker eller vatten, då räcker rösten fullt ut och den tar ingen plats alls. det går även att lära hunden knäpp med fingrarna, klapp med händerna eller visslingar. tanken är dock som jag ser det att man inte ska vara beroende av en sak för att kontrollera sin hund. man ska använda sig av saken som hjälpmedel tills man har hunden där man vill ha den, dvs röststyrd. .

Du har inte fel, men du tror att jag talar om något annat än vad jag gör eftersom du inte vet vad skvallerträning är och på vilka sätt det kan användas.

För det första så är en klicker en belöningsmarkör, inget annat. Den säger att nu gjorde du rätt och belöning kommer. Jag bor rätt långt norrut och använder normalt inte klicker utomhus och absolut inte på vintern, istället har jag ett lite ljusare skarpare "bra". Fördelen med dosan är det är mer exakt, snabbare och man kan prata normalt med ev. sällskap samtidigt som man tränar hunden.

Jag har använt skvallerträning i två syften. Dels som ren skvallerträning, då framför allt på mötanden och vägar. Där fortsätter jag naturligtvis att belöna då och då för att upprätthålla beteendet. Fördelen är att jag inte behöver vara lika uppmärksam på omgivningen och inte behöver hålla på och använda rösten hela tiden..

Sen har jag motbetingat en del ovanor som min äldsta hade med sig från sitt förra hem. Hon tyckte t.ex. att Goldens var väldigt obehagliga och det har jag löst genom att först skvallerträna och sedan efter ett tag, när hon började vända sig mot mig förväntansfullt så fort hon såg en Golden, sluta belöna. Efter ett tag hade jag släckt ut "gå till matte och förvänta sig belöning", men hon gick ju självklart inte tillbaka till att blåsa upp sig och se dem som ett hot, utan de blev istället helt neutrala för henne.

Självklart behöver man inte skvallra.. Jag kan kalla in, säga stanna, beordra att gå fot osv. Men jag tycker att det är betydligt enklare och jag är lat. Dessutom har jag aldrig riktigt förstått hur man korrigerar bort rädsla, men det är väl mest för att jag aldrig har brytt mig om att lära mig det.

nu vet jag inte vad jag ska skriva. det du just skrev var det absolut dummaste jag läst här på forumet till dags dato. du säger att jag inte fått önskad effekt av min träning när du inte har någon som helst koll på vad min hund gör i mitt sällskap. hur ignorant får man bli egentligen?

när jag jag skrivit att positiv bestraffning är att jag hindrar en hund från att göra något? positiv bestraffning är när jag lägger till något obehagligt stimuli, exempelvis slår hunden. NEJ, jag slår INTE min hund, det är ett EXEMPEL. man måste ju vara tydligt här.

jag går inte i försvar alls. du tror att jag inte har fått önskat beteende genom min träning, vilket är så felaktigt så att det är skrämmande. när jag ropar på min hund så kommer hon. det är önskat beteende. hur blir det felaktigt? jag har exakt det beteende jag vill ha.

Jag tror inte heller det går att korrigera bort rädslan. Att korrigera bort beteéndet när rädslan kommer däremot. Men jag tror att en del hundar är lättast att bryta och belöna. Och ja, jag erkänner. Jag gör det för att jag är lat också. Hade jag haft ork så hade jag gått med hundarna en och en och klickat varje gång hundarna får syn på en hund och sen godis/boll. Så jag får en skvallerträning direkt. Men jag tog den lata vägen. Dels för att vi inte träffar hundar särskilt ofta så det hade tagit fruktansvärt lång tid och dels för att jag inte orkar gå med hundarna en och en under flera månader... Ett vattensprut för att bryta och sen belöning blev ju en genväg. Inte sagt att det är dåligare egentligen, hundarna kollar glatt på mig och tigger godis. Nu ska jag inte säga för mkt :D vi har ju bara sett ett par hundar än sålänge. Möte med hund händer kanske en gång i veckan. Och det är ju ett problem. Man får ju inte riktigt tid till att träna.

Fast iofs så tror jag lite också på att när man bryter ett beteénde så blir hunden tryggare. Då den slipper ta beslutet själv. Det kan ju på ett sätt göras med korrigeringar. Men inte med korrigeringar som ger ett direkt obehag/smärta. Däremot ngt som blir förvånande kan funka. Och sen självklart massor med beröm när rätt beteénde görs.

det går inte riktigt att korrigera bort rädsla, men det går att habituera bort det, det är en annan term från behavorism som går ut på att om man utsätts för ett stimuli nog många gånger utan att det händer något så kommer rädslan för stimulit att avta. det är ju iofs svårt när man inte får träna nog mycket på det.

nu ser jag en liten tråd i det många skriver. folk tolkar korrigering och bestraffning på samma sätt. jag vill därmed skriva att jag ALDRIG bestraffar min hund. det händer inte. jag korrigerar. bestraffa = orsaka smärta i min bok och det är djurplågeri. att korrigera är att avleda uppmärksamhet, och det är väldigt bra att göra.

till individen som sa att man skulle berömma när hunden skäller en gång, ska man inte hellre ha en helt tyst hund vid möten? om det kommer en människa runt hörnet och jag har en gigantisk rottweiler som skäller en gång, människan kan ju bli livrädd av det. ska jag sen gå och berömma hunden för att den bara skällde en gång på någon? det är inte ok i min bok, det är respektlöst mot hundrädda.

vidare så vill jag fråga samma person, vad gör du om du har en hund som drar och biter efter en människa eller en annan hund? berömmer du den när den slutar? jag kan säga att jag korrigerar beteendet och får det att sluta. om hunden inte slutar utan är helt vild så måste jag bryta beteendet på ett annat sätt eller bryta det innan det har eskalerat till den punkten. men inte hjälper det att berömma när beteendet har upphört.

Uppenbarligen har du inte fått önskat beteende från din hund eftersom den fortsätter att skälla när du korrigerar. Inkallning är ett helt annat beteende (av många) och det är skönt att det fungerar. Du skrev att koppling (vilket jag tolkar som att ha koppel på hunden) är en mild form av bestraffning dvs positivt straff. Ett koppel hindrar hunden från olika beteenden och är vad jag skrev- hindrande.
Om du vill diskutera är det bra om du lär dig adekvata uttryck och vad de betyder, i synnerhet eftersom du själv använder dem.

Om man ska habituera en hund bör man även vara medveten om risken att hunden istället blir mer känslig för det aktuella stimulit.
Korrigera betyder "rätta till" och används i hundkretsar när vi pratar om positivt straff, jmfr koppelkorrigering.
Avleda kallas bara att avleda.
Om du avleder en hund som biter efter annan hund, så är det att rekommendera att göra det INNAN den hunnit göra utfall. Risken är annars stor att den uppfattar att den fått en belöning för genomfört beteende, i detta fall att göra bitförsök.
Motbetinga är en helt annan sak där man arbetar med att FÖRÄNDRA hundens känsla inför en företeelse. Till exempel genom att låta hunden förknippa andra hundar med lek eller godis hos matte.
Själv har jag tränat min malle som är reserverad med motbetingning, belöning vid rätt beteende (tex att ignorera hundar och människor).

Jag tror inte heller det går att korrigera bort rädslan. Att korrigera bort beteéndet när rädslan kommer däremot. Men jag tror att en del hundar är lättast att bryta och belöna. Och ja, jag erkänner. Jag gör det för att jag är lat också. Hade jag haft ork så hade jag gått med hundarna en och en och klickat varje gång hundarna får syn på en hund och sen godis/boll. Så jag får en skvallerträning direkt. Men jag tog den lata vägen. Dels för att vi inte träffar hundar särskilt ofta så det hade tagit fruktansvärt lång tid och dels för att jag inte orkar gå med hundarna en och en under flera månader... Ett vattensprut för att bryta och sen belöning blev ju en genväg. Inte sagt att det är dåligare egentligen, hundarna kollar glatt på mig och tigger godis. Nu ska jag inte säga för mkt :D vi har ju bara sett ett par hundar än sålänge. Möte med hund händer kanske en gång i veckan. Och det är ju ett problem. Man får ju inte riktigt tid till att träna.

Fast iofs så tror jag lite också på att när man bryter ett beteénde så blir hunden tryggare. Då den slipper ta beslutet själv. Det kan ju på ett sätt göras med korrigeringar. Men inte med korrigeringar som ger ett direkt obehag/smärta. Däremot ngt som blir förvånande kan funka. Och sen självklart massor med beröm när rätt beteénde görs.

Fortsätter det att fungera så bra som det gör nu och du sedan i förlängningen får hundar som direkt tittar på dig utan vatten, då finns det ju ingen anledning att göra något annat.. då är ju problemet löst. :)

Jag tänkte bara kommentera detta med att skvallra / klicka med två hundar. Jag gör ju det och tycker att det går utmärkt i sådana här situationer. Mitt mål är ju primärt att båda hundarna, lösa eller inte, ska komma till mig och gå vid min sida med fokus på mig så fort det dyker upp en annan hund. Nu kan ju min vuxna det redan och valpen är ju bara valp, så det blir ju inte perfekt jämt förstås. Men i och med att jag klickar valpen så får jag ju med den vuxna i rätt beteende "på köpet". Sen är ju klickern / mitt "bra" bara ett redskap på vägen, det viktiga är ju hur de sedan beter sig vid själva mötet. Så om jag nu råkar klicka när den ena ser hunden och den andra stirrar upp i himlen tycker jag inte spelar så himla stor roll. Det viktiga är ju att de sedan beter sig rätt vid mötet och får en god vana.

då kan jag passa på att meddela att hunden inte skällt en enda gång på hela promenaden trots att vi stötte på ett 10-tal hundar. hon skäller när hon blir förvånad eller skrämd, som en reflex. rädsla och oro hos henne skapar skall, svårare än så är det inte. det är inget som vi övar på, jag utsätter inte min hund för något hon är rädd för för att få bort skallet, det är bara onödigt.

visst var det du som ville ha en hund som skäller en gång på andra hundar och då får den belöning? vad hindrar hunden från att spontanskälla en gång för belöning då?
svara även på mitt rottweilerexempel. anser du att det är ok att låta hundar skrämma andra genom att skälla? jag ser det som ett oönskat beteende och hindrar det i normala situationer.

eh... nu tror jag att du förstår något fel. eller något.
om jag skriver att det är en form av bestraffning att koppla hunden, vad är det jag inte har koll på? eller har du misstolkat något väldigt fel nu? jag kan tala för vår hund, och hon tycker om att springa fritt. får hon inte det så är det en mildare form av positiv bestraffning. vad är det som är fel i det? jag tillför något negativt. jag förstår inte vad det är jag inte har koll på, seriöst. berätta.

linnsan: istället för att lyssna på trollen, fortsätt som du har gjort med din bliw-tvål. du har sagt att det har fungerat utmärkt på kort tid, och det är väldigt bra. hundarna skadas inte, men du kan bryta beteendet väldigt lätt och få till ett önskat beteende. fortsätt bara så så kommer du att ha hundar som är lika glada och lydnadsfokuseriade som den du såg i mina klipp. hunden behöver absolut inte vantrivas bara för att dess ägare har sista ordet (det med sista ordet kallar jag för dominans). man kan busa och ha en jättebra relation med sin hund, så länge hunden vet att när du menar allvar så ska den lyda. tvärt om vad endel tror så skapar en ledare en trygghet hos hundar som inte är födda till att leda. hundar som lever rövare (CM's program) är ibland såna som "tvingats" till ledarrollen, något som inte fungerar i samhället som dom lever i.

ang klicker och sånt så anser även jag att det är ett bra redskap. anledningen till varför jag inte rekommenderar det är för att man måste ha en sån hemma samt klicka in den. fördelen är att du inte har en fördröjning på det samt att den inte behöver laddas =) nackdelen med klicker och två hundar är att om ett klick är positivt så märker båda av det, även om en härjar och den andra är ämmad för klicket. vattensprutan riktar du själv och avfyrar på hunden som härjar, medans den som är duktig slipper bli korrigerad (det kan skapa förvirring om hundar får beröm/korrigering/valfritt stimuli spontant. men men, det där kommer du att fixa själv, du ser vad som fungerar bäst för dina hundar och med din metod.

Jag tycker det är oerhört förvånande att någon tränar en hund som skäller i rädsla genom att korrigera den alt låta bli korrigering för att hunden kryper ihop? Men det är jag det.. Jag skulle också rekommendera att träna en hund med problembeteenden ensam utan att familjens andra hund är med. Tyvärr "smittar" felbeteenden ofta..
En sak- en hund har ingen längtan att ta över någon ledarroll. Om en hund beter sig illa, så är det för att den lärt sig att det lönar sig, och för att ägaren inte lärt den ett alternativt beteende. Varken mer eller mindre. Läs Coppingers bok Dogs, som tar upp vilda hundars flockbeteende (eller snarare brist på flockbeteende)
Vad gäller TS så verkar det som hon har funnit en fungerande metod. Vattensprut för att bryta felbeteende fungerar bra på många hundar och är en mild form av korrigering.
Edit: Det bör föstås följas upp med att lära hunden hur den ska bete sig istället!

Varför ska jag korrigera att den kryper ihop? Om min hund skäller och jag säger åt den att inte göra det så gör den inte det. om den gör det (vilket inte händer längre) så kan jag böja mig ner för att knuffa på den. då kryper den ihop. nu gör jag ingedera eftersom hunden bara skäller vid ett oväntat möte. jag tror att det är förvåning eller rädsla som utlöser skallet. den skäller en gång och sen inte mer. var det inte det du tyckte var så bra? Ett skäll och sen bra?

Du skulle kunna lägga energi på att svara på varför man ska ha en hund som skäller och skrämmer människor eller någon annan av mina frågor till dig.
själv så tycker jag iaf om att ha en hund som inte skäller mot andra. att säga åt mig att läsa en massa författare är lika bra som att jag skulle be dig läsa milans böcker. Vart har du fått ifrån att dina böcker skulle kunna vara ett facit? Vad skulle du göra om din hund var tokig och du inte skulle korrigera den? Berömma efter beteendet är över?

Ts berömmer ju hunden när den kollar på henne, det innebär att hon lär hunden att se på henne och/eller strunta i hunden som kommer.

Du förstår inte vad jag skriver, och därför avslutar jag diskussionen. Böckerna jag tipsade om är skrivna av människor som forskar på hunddjurs beteenden, vilket jag håller något högre än CMs hemsnickrade(och helt felaktiga) teorier.

om du skriver vad du gör när en hund skäller och biter efter andra så förstår jag vad du skriver, men du har ju inget sånt i din text, det enda du säger är läs det här och det här samt gör inte så även fast du fått bra resultat. istället så kan du ta och skriva vad du gör i konkreta situationer, annars så låter det ju som att du inte har någon som helst erfarenhet utan har läst dig fram till vad man i teorin ska kunna göra för att få ett resultat. du kan ju inte presentera ett enda svar på någon av mina frågor, däremot så får du för dig att min hund kryper efter mig även fast du fått se i en video att den absolut inte gör det. det är bara ignorant smutskastning. skriv istället vad du anser är ett bra handlande.

just ja, du kan gärna vidareutveckla det med att du anser att hunden ska skälla och berömma den när den skäller mot andra en gång. för mig så låter det väldigt konstigt. du skrev något i stil med att man ska berömma hunden för att den skäller en gång och inte fler, men om skallet skrämmer människor, är det då inte bättre att hunden inte alls skäller (det som jag säger att den inte ska göra).

och skriv inte att min hund kryper igen, för du har fått se att den inte gör det (20.21, medans videon skickades och sågs långt innan det).

De flesta är nog överens om att vissa typer av korrigeringar är okej för att bryta ett beteénde. Det viktigaste är ju dock att man ger hunden en ny uppgift och sen ger belöning för det. Tex: fot, sitt, ligg eller vad man nu vill hitta på. Och där ska ju även belöningen komma. Och det är ju det som är viktigast i hela biten. Att hunden får lära sig rätt beteénde och får massor med beröm för det!

Absolut, helt rätt tänkt. Oavsett vad man gör så är det bara att berömma direkt något bra händer, och tillslut så finns beteendet där lika automatiskt som det negativa var innan. uppdatera gärna och skriv hur det går den närmsta veckan, jag tror att ni kommer att ha gjort enorma framsteg.

Du är rätt duktig på att slänga dig med fikontermer själv.

Det finns tex inga "valda stimulin" för hunden. Det finns betingade och obetingade stimulin.
Du får gärna ange källan till att Pavlov skulle ha sagt något hurvudia en korrigering ska komma, vad det nu va, 0,5sek efter beteendet. Pavlov var inte ett dugg intresserad av hundar eller korrigering, han forskade på reflexer.

Du får även ange källan till att haubitering skulle komma från beteendevetenskapen. Den generella beteendevetenskapen handlar om konsekvenser, som är lätta att skriva ut i text, men desto svårare att hårddra i verkligheten.

Sen om jag har en hund som skäller och biter andra, så har jag för det första två vitt skilda beteenden, varav i mina ögon bitandet skulle vara det allvarligaste. Då skulle jag först och främst ta reda på anledningen till varför min hund väljer ett sådant kraftfullt avståndstagande beteende.
Sen jobba utifrån det. Skällandet, om det också är avståndstagande, så får jag ju med det på köpet om jag löser bitandet.

Senast ändrad:

Du kanske skulle läsa på lite om netikett innan du slänger dig in i trådar som en ångvält o idiotförklarar alla som inte delar dina åsikter eller använder sig av din hemkokta terminologi.
Fö strider det mot forumets regler att kalla meningsmotståndare eller andra debattanter för troll.

Googla lite på CM + hundforum så får du trådar så det räcker o blir över för dig att läsa resten av året. Vi andra har varit med ett par varv, vilket du uppenbarligen inte har.

Liknande trådar

Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
483
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har en cockerspaniel hane som är 2 år. Jag köpte honom när han var 5 månader och då var han inte socialiserad alls. Han har från...
2
Svar
26
· Visningar
2 033
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
364
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III