Sv: Problem vid hundmöten *långt*
Uppenbarligen har du inte fått resultat av varken korrigeringar eller belöningar, vilket dina inlägg talar för. Kanske läge att lyssna på någon annan istället för att gå i försvar? Om du verkligen belönar mycket, så belönar du inte rätt beteende. Isåfall hade nämligen din hund ändrat beteende.
Du får inte det beteende du vill ha, utan det beteende du i praktiken belönar. Svårare än så är det inte.
Att hindra en hund från att utföra ett beteende räknas inte som positiv bestraffning. Men att hindra en hund kan utlösa frustration som hundar kan rikta olika.
nu har du nog övertolkat något en massa. jag och min sambo belönar hela tiden hunden när den gör rätt. den belönas så mycket så att den bara får 2/3 av den mat den ska äta i foder eftersom den får "godis" (doggy hundfoder) i såna mängder när vi är ute med henne så att hon går upp i vikt om hon får en hel potion. med andra ord så är 1/3 av all energi hon får i sig ren belöning. kan du säga att du belönar dina hundar lika mycket? jag tror att det är ovanligt att så mycket belöning ges faktiskt. naturligtvis kan man belöna på andra sätt än mat, vi gör dock både och. mat och lek, men lek går inte att effektivt visa hur mycket belöning det är så att skriva.
jag anser att man med hjälp av flera metoder kan få fram ett snabbare resultat än om man bara använder en. om du har dragit i ett koppel någon gång så är ju det en bestraffning. jag tror nog att det tom skulle kunna hårddras och säga att koppling är en mild bestraffning då många hundar nog hellre springer lösa.
dock så har jag en plan för det här. jag ska skicka ett par videos till TS där hon får se hur vi gör med våran vovve när vi är ute. sen får TS (hon?) skriva om det ser ut som att vi bestraffar eller belönar hunden, om hunden kryper och lider eller verkar olycklig på något som helst sätt eller verkar lycklig och fri. TS är i det här fallet oberoende, hon håller med vissa saker jag skriver och andra tycker hon inte om, så hon (jag gissar att det är en hon) får beskriva vår hunds kroppsspråk.
vill någon annan se filmerna så kanske detta kan ske, men jag kommer inte länka filmen offentligt.
Uppenbarligen har du inte fått resultat av varken korrigeringar eller belöningar, vilket dina inlägg talar för. Kanske läge att lyssna på någon annan istället för att gå i försvar? Om du verkligen belönar mycket, så belönar du inte rätt beteende. Isåfall hade nämligen din hund ändrat beteende.
Du får inte det beteende du vill ha, utan det beteende du i praktiken belönar. Svårare än så är det inte.
Att hindra en hund från att utföra ett beteende räknas inte som positiv bestraffning. Men att hindra en hund kan utlösa frustration som hundar kan rikta olika.