en hund ska inte försvara sin mat från en människa. skulle en dominant hund gå tillbaka och vilja äta mer så ska den mindre dominanta ge tillbaka maten så att säga. milan brukar kalla det för "claim the food", jag har inte en bra översättning i huvudet just nu då jag är morgontrött ^^
jag har aldrig skrivit att jag vill att min hund ska krypa. jag har skrivit att om jag blir förbannad på den så är det det den kommer att göra eftersom den är undergiven mig. en undergiven hund visar det genom sitt kroppsspråk. detta är om jag skulle bli riktigt förbannad, men det har ännu inte hänt. vår vovve blir inställsam direkt den har gjort något fel, och använder sig av sin söthet för att komma till lags då hon märker att vi har svårt att stå emot det.
ett annat exempel på det här med att hon visar underlägsenhet när hon är ute är att hon vet att hon inte får skälla på andra hundar (då det kan oroa hundarna eller ägarna). hon skäller en gång och då säger jag åt henne. hon kollar upp och vet att hon inte får skälla. men ibland kan hon inte hålla sig, så det hon gör då är att hon skäller följt av att hon lägger sig ner, vilket gör att jag inte hinner eller behöver korrigera det, hon vet att hon inte får skälla på andra men kan inte hålla sig. men hon markerar också tydligt att hon vet att hon gör fel, hon kan bara inte hålla sig.
självklart så är man partners. ett arbetslag är partners även om det finns en ledare. däremot så ser du inte den övergripande bilden av korrigering. du ser fortfarande handling, inte mening med handling. du kopplar elhalsband med vibrationer (det är bara den typen som jag vill prata om då jag anser att riktiga kraftiga elstötar är djurplågeri) som en handling och vattensprut som en annan handling, men det är exakt samma sak.
muta och belöna vill jag säga är samma sak i det här fallet. gör a, få b.
nej, jag skrev längre ner att negativ förstärkning INTE är när man ger ett obehagligt stimulus, det är bara så man tolkar det pga namnet, som är tätt förknippat med positiv förstärkning. förstärkning tolkar dom flesta som att man tillför något. negativ är att man tillför något negativt, men det är felaktigt.
tillför man något negativt så handlar det om positiv bestraffning, där positiv står för att man tillför något och bestraffning att man bestraffar. negativ bestraffning är att man tar bort något bra. du kan läsa mer om allt det här genom att googla på skinner och operant betingning, vilket blev den nya skolan för behavorismen.
korrigering ska enl pavlov mfl ske 50 ms efter beteendet utförts för bästa effekt, och det finns det tonvis med studier om. däremot så säger det inte att det inte ger effekt om du utför korrigeringen under tiden beteendet sker, det är väldigt vanligt, men inte det effektivaste sättet. det beror dock på lite vad man vill göra med beteendet. låt mig dra ett exempel som förkastar det du just skrev:
du sprutar när beteendet är igång redan. men långt efter att det gått igång. du talar om peak på beteendet, medans beteendet redan varit igång ett tag. att spruta innan beteendet har ingen verkan då det är som att spruta vatten på hunden innan den gör något, säg att ni är ute och går och du sprutar vatten på den. inget sker.
det jag och forskning hävdar (tillsammans med milan) är att man ska bryta beteendet så fort som möjligt efter det att det skett, vilket ger den bästa effekten. en hund som redan är uppjagad har ju mycket energi i sig, vilket gör att beteendet kan vara så förstärkt att det behövs starkare stimuli för att bryta det. en skogstokig hund med massa energi kan du inte spruta vatten på och tro att det bryter beteendet. beteendet har kanske inte nått peaken, men det har gått så långt så att hunden inte kommer att bry sig om vattnet, du behöver ett starkare stimuli. förstår du? av den anledningen ska beteendet brytas så snabbt som möjligt, inte just innan peaken är nådd. det ska brytas innan ett starkare stimuli krävs.