Fast det ar ocksa, som du sa i ett annat inlagg, helt beroende pa vilken stat man bor i.
Ar man invandrare med (eller utan) papper pa Vastkusten har man det mycket battre an om man ar invandrare med papper i "The South" (syd ostra USA) Har pa vastkusten finns "Oregon's egen halso forsakring," liksom Californien, och Washington som galler for invandrare utan papper, Det finns fler stater dar det fungerar sa. Det finns ocksa fler stater dar man maste vara medborgare for att kunna anvanda Medicade eller Obamacare, dock inte har pa vastkusten. For Medicade maste man ha betalat skatt under 10 ar i landet, men har pa Vastkusten, atminstone, kan vem som helst med (atminstone om personen har) "riktiga" immigrations papper anvanda "Obamacare".
MEN ... det betyder ocksa (som vanligt har i USA) att varje person har kan valja. Vill jag betala forsakrig OM jag blir sjuk? Allt for manga valjer att inte betala forsakringen.
Da jag traffat manga som har typiska loglone job innom hast sport medan jag bodde i South Carolina och Florida kanner jag ocksa en hel del, antingen permanent "residents" (gront kort innehavare) eller medborgare som har fatt helt otroliga operationer och mediciner dar kostnaden ar uttalad, men sjukhuset/lakaren skriver av. I Florida kan man tillexempel inte ta huset eller bilar av nagon oavsett hur mycket den personen ar skyldig, sa har man inte andra tillgangar sa skriver sjukhuset av istallet for att jaga dem. Det galler dock (vad jag vet) inte for cosmetisk surgery eller annan "inte nodvandig" sjukhusvard.
Sjukhusen forvantar sig att skriva av stora summor varje ar. Jag sag en siffra for nagon sjukhus grupp som skrev av over 40 millioner dollar per ar ... Jag kande en man, nar jag bodde i Florida, som gick fran sjukhus till sjukhus tills han hittade ett som var sypatiskt installt for hans fru's cosmetiska surgery. Hon fick sin surgery pa ett sjukhus i Georgia da lakaren jobbade i bada staterna.