Vi får också presentkort och ibland en flaska champagne av arbetsgivaren och egentligen ska vi väl skatta på det men ingen gör det
Firmabil finns också, det har hänt några gånger att vaktmästaren använt den för att hämta eller skjutsa anställda när det varit problem att ta sig till/från jobbet pga dåligt väder/kaos i trafiken pga väder exempelvis.
hittade detta på skatteverket:
Julgåva – är skattefri för dig som anställd om värdet inte överstiger 500 kr (inklusive moms).
Jubileumsgåva – är skattefri för dig som anställd om värdet inte överstiger 1 500 kr (inklusive moms).
Minnesgåva - är skattefri för dig om värdet inte överstiger 15 000 kr (inklusive moms) och du inte får den mer än vid ett tillfälle utöver när anställningen upphör.
Under 2021 gäller en tillfällig skattefrihet för gåvor från arbetsgivaren upp till ett värde på 2 000 kronor inklusive moms per anställd. Detta gäller utöver de möjligheter att ge skattefria gåvor som redan tidigare funnits, exempelvis julgåvor.
Har i Oregon kan man arligen ta emot en gava upp till $13,000 USD (114,233 kr) varje ar utan att deklarera den. (Federalt ar gransen mycket hogre, men jag minns inte hur mycket)
Fast nä. Det är ju enorm skillnad på att åka tunnelbana i NYC och i Europa. Så mörk, trång och skitig som tunnelbanan är i NYC har jag inte sett någonstans i Europa. Kollektiva lösningar verkar inte riktigt vara amerikanarnas grej, jämfört med Europa.
Nu tycker ju jag att NYC tunnelbana med alla sina stationer inte alls kanns trang sa lange man inte forsoker aka i rusningstrafik. Jag aker definitivt hellre den i NYC an London's tunnelbana som jag upplevt som mycket trang och aldeles for mycket folk. Den jag tyckt mest illa om att aka ar tunnelbanan i Paris som kandes super kranglig.
I Europeiska (och många Asiatiska om jag förstått det rätt) städer tar man sig fram snabbt, enkelt och billigt med kollektivtrafiken. I NY not. När man säger att kollektivtrafiken är bra i/kring NY så är det i jämförelse med nästan icke-existerande kollektivtrafik i övriga USA. Turtätheten, biljettsystemen, tidhållningen/tillförlitligheten, bekvämligheten och standarden på fordon och stationer hade inte accepterats i Europa.
Turtätheten är förvånande låg, även i rusningstid. Det är omständligt att byta mellan tåg/tunnelbana/buss och man behöver ibland köpa ny biljett vid byte vilket gör det dyrt/krångligt. I rusningstid behöver du köpa tillägg. Det blir inte enklare av att det är en delstatsgräns med olika tågbolag (och biljetter) i de olika staterna. Driftsäkerheten är ett skämt. Förutom att avsaknaden av ATC gör att pendeltågen kan köra rakt in i plattformen på vissa stationer så verkar stopp i trafiken av tekniska orsaker vara vanligt förekommande (trodde ett tag att det var jag som hade otur, men andra säger att det inte är så). Har inte siffrorna i huvudet längre, men andelen som reser kollektivt i NY är jämförelsevis liten. Kapaciteten (och därmed hur många som faktiskt kan resa) påverkas av att man inte kan köra tågen tätare. Nu går det ju inte snabbare att köra bil, men att gå (eller numera cykla) är faktiskt ofta ett konkurrenskraftigt alternativ. Med detta sagt så HAR det på senare år blivit bättre med enklare biljetter och busskörfält t ex.
Helt klart är det så att ens referenser ändras efter vad man är van vid och vad man jämför med. I Seattle är de mycket nöjda med sin (jämförelsevis) fantastiska kollektivtrafik. Den fungerar bra för att resa till/från arbete inne i stan och till/från Redmond. Men den fungerar mindre bra för resor inom staden och den slutar gå tidigt på kvällen. Byten mellan buss och metro är krångligt (om man lyckas hitta de väl gömda metrostationerna).
Men va? NYC tunnelbana har nastan tva billioner manniskor som reser arligen, och det ar liten andel som aker? I runda tal 5.6 millioner manniskor aker dagligen (och ungefar halften pa helgen) 5.7 millioner pa Lordag/Sondag. NYC kan ocksa upplevas som svar for att de har sa manga stationer (nastan 500). Det AR en mycket gammal och valanvand tunnelbana som har oppet dygnet runt sa man kan aka aven mitt i natten.
Seattle har en bra "public transportation". Sa ar fallet har i Oregon, aven vi i "Greater Portland" har bra bussar och tag, aven om vi inte har en annan typ av tag transport an subway. Den basta i USA ar dock San Francisco och The Bay Area som anses som nummer ett i USA.
Appropa tunnelbanor sa ar min favorit helt klart Washington DC, men det ar nog mer for att jag bodde dar sa jag akte tillrackligt ofta for att lara mig linjer och var jag ville parkera.