Ja det är jättekomplicerat med stora variationer från delstat till delstat och försäkringsbolag till försäkringsbolag. Jag får erkänna att jag fortfarande är osäker t.om på min egen situation och därför googlar efter information över hur saker fungerar (hur många gånger kan jag gå till sjukgymnasten innan taxeringen ändras, t.ex). Saker ändras varje år och en sådan liten sak som att man flyttar till en annan delstat (även om man behåller samma jobb och därför samma försäkring) kan påverka hur saker fungerar. (Så är det väl iofs i Sverige också: du skall använda sjukvården där du är bokförd och inte behöva köra genom tre landskap för att gå till tandläkaren.)
Men i korthet, för att verkligen förenkla det, så får du generellt inte tillgång till samma läkare om du har Medicaid/Obamacare som när du har privat försäkring (antingen genom jobbet eller köpt själv). Privat försäkring finns i olika grader där olika grejer ingår. Ju ”bättre” försäkring, desto mer ingår och desto mer flexibilitet har du. T.ex brukar jag och min man, som båda har perfekt syn, inte ha ögonförsäkring varje år. Vår vanliga sjukförsäkring täcker nämligen ögon-olyckor samt två optiker-besök varje år, så vi tycker inte att vi behöver den utökade ögonförsäkringen. Det är kanske det som är största skillnaden mellan en privat försäkring i USA och i Sverige? De olika graderna av valmöjlighet inom försäkringstypen, så att säga? @hastflicka vad säger du?
https://www.healthcare.gov/choose-a-plan/plan-types/ Här finns lättsmält information om dem olika kategorierna av sjukförsäkring.
Tack för bra länk! Vet du om det generellt är dyrt att gå till optiker i USA och skaffa glasögon/linser? Jag tänker om man bara behöver kolla synen på grund av försämring och behöver glasögon och inte någon olycka eller så med ögonen. Är optiker organiserade inom den vanliga sjukvården eller finns det optikerkedjor liknande Specsavers och Synsam som finns här i Sverige? Det kanske också skiljer sig mellan olika stater? Sist jag skaffade nya glasögon i början av sommaren så betalade jag 6000 kronor ca för två par glasögon med progressiva glas som ju är dyrare än enkelslipade glas och då valde jag näst bästa glaset. Fick då ett vanligt par och ett par solglasögon med slipning, antireflex m.m. Men hade säkert komma undan med betydligt billigare kostnad om jag valt ett lite mindre bra glas t.ex. Linser har jag ingen koll på vad det kostar här eftersom jag aldrig har haft det.