Priser på distanshästar

Sv: Priser på distanshästar

a_schuber skrev:
Jag kanske ska sätta in en annons för att se vad som händer?

Häst köpes för seriöst distanstävlande.
Krav:
* Ålder runt 8 år Är 10 år OK?
* Skadefri, inga tidigare skador Check!
* Röntgad knä, has, hov, kotled på alla fyra benen Check!
* Vet. besiktad på erkänd klinik inkl genomgång av hovlslagare och eq. Check!
* All träning och tävling dokumenterad inkl all hantering/omvårdnad Check!
* Regelbundet LSD tränad i flera år. Check!
* Inga ritter över ~13 km/h Nja - hon har gått fortare ibland men inga "idiot"-hastigheter
* Bra stam med erkänd prestation på bägge sidor Check (om man gillar den härstamningen - men det finns ju prestation i bägge led).
* Går att rida utan kamp, går avslappnat i ALLA lägen (inkl i grupp med andra hästar, först, sist och omriden och i starter) i en naturlig form med sidepull el. liknande huvudlag utan att ryttaren "tar/drar i tyglarna" Check!
* Markvinnande, ekonomiska gångarter Ekonomiska gångarter - ja. Vägvinnande? Nja.
* Bra exteriör Check!
* Trevlig och positivt psyke Hmmm...jovars.
* Väluppfostrad (lasta, sko, resa, äta, dricka, leda, vila, uppförande på tävlingar osv) även under stark yttre press Check! DEFINITIVT

Pris runt 150 000 kr beroende på häst.

Det är bara att skicka pengarna och komma och hämta henne, Anna!
(- Sanna! Jag har råd att köpa din dressyrhäst nu!!!)

:D Nädå. Geshira är inte längre till salu. Får se efter nästa säsong.:D

Geshira skrev:
Det är bara att skicka pengarna och komma och hämta henne, Anna!
(- Sanna! Jag har råd att köpa din dressyrhäst nu!!!)

:D Nädå. Geshira är inte längre till salu. Får se efter nästa säsong.:D

Jag tror att ni kan bli hur bra som helst!!! Jag följer med och groomar när ni tävlar i landslaget!

Mkt intressanta disskussioner. Har inget att tillägga.

Linda, som både försökt sig på att vara distansryttare & hobby "uppfödare"....

När karlina är för gammal för tävlandet säljer du henne givetvis till mig som är väldigt förtjust i henne och dessutom är avelsintresserad ;)

Instämmer med Geshira! Priset på programmet måste väl som allt annat vara relaterat till avsättningen!
Håller f.ö. med om att den här tråden är intressant...
En komplicerande faktor till prissättningsfrågan: För de flesta är väl våra hästar lite(!) mer än bilar o motorcyklar som man kan köpa o sälja hur som haver...
Ett problem alltså: hur prissätter man en kompis? Och går en kompis att köpa?
Och dessutom, om man inte har kapital kan man skapa kapital med arbete...Alltså, alternativet om man inte har pengar till en 150000kr-häst så får man väl bygga en....*s*

Har följt hela tråden men vissa synpunkter.
Att träna arab för galopp finns det 1000 olika sätt att göra, jag kan bara jämföra mig själv med de andra tränarna jag har kontakt med. Det skiljer sig oerhört mycket åt.
Mina hästar rids inte på en bana eller åker med enbart galopp som syssla. Enda gångerna de springer på banan är vid löp eller träning av startboxar (unghästarna). De rutinerade åker aldrig dit för att tränas, det kan jag göra hemma.
Jag personligen anser att det är mer krävande för en häst att ständigt behöva arbeta på samma plats, samma underlag, ofta samma distans mm.
Jag kan bara ge ett exempel på hur ett veckoschema för Nariaat kan se ut: han är snart 5 år gammal, ingen direkt galoppstam men springer ändå, inget märkvärdigt exteriört, suveränt psyke.

Måndag:
Ridning ca kl 10.00, kolla temp, skritt i minst 20 min, sedan trav i omkring 4 km, canter 4 km, allt på varierat underlag förstås, lite hoppning av nedfallna träd, nedvärmning i minst 20 min.

Tisdag:
Samma tider på upp och nervärmning + temp, klättring i ordentligt backe som går både uppför, nerför och höger, vänster, travpass på ca 5 km, canter ca 2,5 km. Mycket skritt.

Onsdag:
Ute på skjutfältet och rider i mjuk sand, mycket trav och långsamma galopppass. Rider på såhär i ca 1 h 30 min.

Torsdag:
Ut och arbeta i skritt, mycket mjukgörande. Ca 2 h

Fredag:
Snabbjobb på skjutfältet, 1000 meter. Ordentlig uppvärmning i ca 45 min, själva snabbjobbet tar bara omkring 1 min 10 sek att genomföra. Värmer ner i ca 45 minuter till.

Lördag och Söndagar:
Vilar helt från all ridning, men går fortfarande i hage hela dagarna med kompisar.

Han går ute från 06.00-21.30 med kompisar. Han har uträknad foderstat och får fri tillgång på stråfoder, han kollas regelbundet igenom av massör och kiropraktor, han är exportröntgad ua.
Min ridning skiljer sig enormt från den som finns på bana, mina hästar är vana att arbeta i långa och långsamma pass, just för att de ska bli starka, få bra flås med viktigast av allt, att de blir HÅLLBARA.
Snabbjobb görs under kontrollerade former, bra underlag och ingen flängridning. Bra balans och stöd är A och O.

Nariaat ska 2006 få prova på CR. Jag ser verkligen fram mot att få testa och se hur han klarar det. Han är otroligt uthållig och återhämtar sig väldigt snabbt efter ansträngning. Till våren ska han också hoppas in på hinder, detta för att han vill springa över långa distanser.

Alla tränar och rider olika, jag skulle exempelvis ALDRIG rida mina hästar i bomsadel! Inte någonsin har någon av mina hästar haft ryggproblem, dock har jag köpt in hästar som haft problem men efter behandling och ridning i bomlöst blir som nya hästar.
Nariaat är riden (och inkörd) sedan han var 2 år gammal, det gäller att HELA tiden läsa av hästen, humör, tillväxt, viloperioder. Att skynda långsamt skulle vara en lag.
Jag får anpassa mig efter hästen, inte tvärtom.

Groom-pelle skrev:
Ett problem alltså: hur prissätter man en kompis? Och går en kompis att köpa? *

Huu - att lägga på känsloaspekten gör hela frågan så otroligt mångfacetterad!
För att inte tala om att sälja - om vi distansryttare inte har förtroende för varandra när det gäller att köpa häst, hur är det då med att sälja? Om man inte har liknande värderingar utan är rädd för att ens sålda kompis ska gå för fort, för snabbt, för långt, för tidigt, för hårt, för skarpt bett, för...you name it.... (precis som man var värste experten själv, suck)
Man håller ju på och rider så lääänge i distans så det är så stor oro för att hästen inte ska få det bra under lååånga stunder. Tex att bli tvingad att bli riden i en illasittande bomsadel. Jag har därför valt att inte föda upp distanshästar och sälja (ett annat skäl är dessutom att det är en ekonomisk superförlustaffär)

Och dessutom, om man inte har kapital kan man skapa kapital med arbete...Alltså, alternativet om man inte har pengar till en 150000kr-häst så får man väl bygga en....*s

Men som sagt - oavsett hur du bygger och bygger så kanske hästen/arna inte var menade att bli distanshäst (eller ridhäst överhuvudtaget). Du kan hålla på i flera liv utan att lyckas (det tar ju sån tid om du vill göra det ordentligt. Det kan kosta skjortan på lång sikt utan att du får något distanskul för pengarna.
Det är väl därför som många struntar i LSD-andet och tänker att det får gå så länge det går ("några säsonger får man ju vara med") och då är det extra attraktive med en galopptränad häst som du aldrig har problem med pulsen om den har bra psyke. (Supercitat från Addi och DR: "pulsmätaren visar inte hållbarheten")

Men som Maja påpekar, har man känslan att det inte spelar någon roll vad man än köper för det går åt h-e ändå, det går inte att öka oddsen, så finns det ändå ingen vits med att betala mer.

Men vadå!? Njutningen/glädjen/tillfredsställelsen är ju lika mycket att jobba med, att drömma. att planera, att lägga strategier...
Som att resa - frågan är vad som är roligast, att planera eller att resa? Vet att frågan är omöjlig om man inte inser att dom hör ihop!
Vem sa: Det är själva resan som är målet!

Det var på träffen för landslagsryttare i samband med distansgalan i år som programmet presenterades. Jag tror att subventionen var till först och främst för landslagsryttare YR/Seniorer men vem som hellst kan ju köpa programmet till ord. pris. Men eftersom det inte var så många som var intresserade av det så tror jag att de som anmälde intresse fick chansen. Eva Borg är ju "mamma" till detta projekt så kontakta henne om någon är intresserad.

Groom-pelle skrev:
Men vadå!? Njutningen/glädjen/tillfredsställelsen är ju lika mycket att jobba med, att drömma. att planera, att lägga strategier...
Som att resa - frågan är vad som är roligast, att planera eller att resa? Vet att frågan är omöjlig om man inte inser att dom hör ihop!
Vem sa: Det är själva resan som är målet!

Jag tror inte vi kan lägga värderingar på vad som är det "rätta sättet" att införskaffa tävlingshäst.
Jag håller med, Groom-Pelle, att vägen mycket väl kan vara lika mycket värd (och ibland kanske roligare) än målet.

Jag tror dock inte att resan är slut bara för att man köper en färdigtränad häst (och betalar därefter). Resan fortsätter även när ekipaget är uppe på toppen.
Du förkortar en hel del av vägen upp till de högre klasserna och en hel del av osäkerhetsfaktorerna försvinner genom att köpa en mer färdig häst.
Man kan köpa ett aldrig så fint föl som många år senare inte visar sig vara den tävlingshäst man hoppades på, t ex.

Personligen har jag slagit om från att tänka jättelångsiktigt (som när jag köpte Geshira som 6 månaders föl) till att tänka här och nu.
Om jag vill tävla här och nu, så ska jag leta efter en häst som jag kan tävla här och nu. Nästa år kan jag ha andra ekonomiska förhållanden, jag kan ha blivit sjuk, jag kan ha tappat intresset (hemska tanke!).
Livet är så kort att om något är tillräckligt angeläget just NU så ska jag försöka uppnå det NU och inte om tio år. (Fast man kan ju ha en extra häst i bakfickan med tanke på framtiden).
Så tänkte jag inte då, för tio år sedan. Och visst har jag lärt mig en hel del och haft kul med min häst på vägen till nu, men jag förstår definitivt varför någon väljer att INTE ta den långa vägen.

Motiven som driver de som köper, säljer, tränar och tävlar hästar är ju så otroligt varierande...

Kul Marie att du delar med dig av ditt träningsupplägg för N.
Du vet att jag håller tummarna för er på CR nästa år!
25/1 och 1/2 finns det möjlighet att gå distanskurs för nybörjare på Täby.
Och som sagt ring när du är på väg till Stockholm!

Madde

Jag tycker programmet verkar värt att testa, speciellt som ersättning för alla excelfiler som ligger och skramlar på burken.. :-)

Sedan är det ju inte bara att mata på i programmet - jag skulle åtminstone gärna ha träningstips och guidning också, men har jag förstått att det bara var förbehållet landslagsekipage?

Eftersom jag själv så gärna hade sett bättre (någon) statistik över samband mellan träning och resultat, foder och prestation osv känner jag att jag är beredd att lägga ner jobbet på att fylla i uppgifter och "lämna ut" vad jag hittar på med hästarna för att få något tillbaka, tex jämförelse med hur andra gjort och vad det ledde till.

Någon som har kontaktuppgifter till Eva Borg?

Mycket intressant tråd!
Jag skulle tycka att det var väldigt intressant att träna upp hästar för distansen, om det ligger på priser runt 300´kan man kanske till och med livnära sig på det, fast då måste man kanske upp 100´ till 200´ till om man inte har någon annan stödinkomst. För hur många hästar kan man sälja på ett år?
Och börjar man helt från början så tar det ju minst 3-4 år innan den första är klar för försäljning...
Jag förstår inte varför man inte kan köpa en färdig (halvfärdig) häst inom denna sport som i alla andra ridsportgrenar? Om man har som mål att komma upp till elitnivå som ryttare, så kanske det till och med blir tvunget att göra det!
Jag vet inte hur det är inom ex. hoppning, dressyr eller fälttävlan på elitnivå, men jag tror inte att de tar fram de hästarna själva (finns säkert undantag), utan jag är övertygad om att de köper de flesta (halvfärdiga) som 5-6 åringar. De äger ju sällan de hästar de rider och det kanske också är ett alternativ för att få fram fina distanshästar för elitnivå.
Vad jag förstår så finns det ju en fin arabavel här i Sverige och det måste finnas intressen från dem att få mer betalt för sina hästar också (både nationellt och internationellt). Det kanske finns företag inom fullblodsarab- aveln som är intresserade att skriva avtal med distanstränare/ryttare för att få fram de absolut finaste distanshästarna till elitnivå, så att Sverige kan vara med och tampas om VM-Guldet.
Vad skulle den hästen kosta?
Vad kostar det att köpa en distanshäst utomlands?

Spånar bara...

Hälsningar
Maria

Cleese skrev:
Jag tycker programmet verkar värt att testa, speciellt som ersättning för alla excelfiler som ligger och skramlar på burken.. :-)

Sedan är det ju inte bara att mata på i programmet - jag skulle åtminstone gärna ha träningstips och guidning också, men har jag förstått att det bara var förbehållet landslagsekipage?

Eftersom jag själv så gärna hade sett bättre (någon) statistik över samband mellan träning och resultat, foder och prestation osv känner jag att jag är beredd att lägga ner jobbet på att fylla i uppgifter och "lämna ut" vad jag hittar på med hästarna för att få något tillbaka, tex jämförelse med hur andra gjort och vad det ledde till.

Någon som har kontaktuppgifter till Eva Borg?

Jag tror att det gällde alla som är på väg upp och är landslags-satsande. Det är ju minst lika viktigt att få med dem som de som redan ligger på landslagsnivå tycker jag iallafall. Jag tror säkert att man kan få tips och hjälp av både Eva och Lars även om man inte är landslagsekipage (jag hoppas att det är så).:smirk:

Ingen idé att jaga Eva o Lars före nyår! De (åtminstone Eva) är ju i Bahrein....
Förvånar mig att det är så många som har så dålig koll på www.ridsport.se och distansens sidor där! (Apropå frågan hur man får tag på Eva)

Racer skrev:
Jag förstår inte varför man inte kan köpa en färdig (halvfärdig) häst inom denna sport som i alla andra ridsportgrenar? Om man har som mål att komma upp till elitnivå som ryttare, så kanske det till och med blir tvunget att göra det!
Jag vet inte hur det är inom ex. hoppning, dressyr eller fälttävlan på elitnivå, men jag tror inte att de tar fram de hästarna själva (finns säkert undantag), utan jag är övertygad om att de köper de flesta (halvfärdiga) som 5-6 åringar. De äger ju sällan de hästar de rider och det kanske också är ett alternativ för att få fram fina distanshästar för elitnivå.
Vad jag förstår så finns det ju en fin arabavel här i Sverige och det måste finnas intressen från dem att få mer betalt för sina hästar också (både nationellt och internationellt). Det kanske finns företag inom fullblodsarab- aveln som är intresserade att skriva avtal med distanstränare/ryttare för att få fram de absolut finaste distanshästarna till elitnivå, så att Sverige kan vara med och tampas om VM-Guldet.
Vad skulle den hästen kosta?
Vad kostar det att köpa en distanshäst utomlands?

Spånar bara...

Hälsningar
Maria

Nä, det är ju det som är kärnfrågan.
Varför är det inte OK att köpa en halvfärdig häst (visst finns det de som faktiskt gör det, men det är ju liite "näsrynk" inför detta).
Dessutom ska ju helst distanshästen vara jättebillig, vare sig den är tränad eller ej.

Det här med att det inte är pengar inom sporten köper jag inte som anledning till att hästarna "ska" vara billiga.
Inom hoppning och dressyr köper man hästar på 100 000 och över utan att för den skull vara med och tävla om några större penningpriser. Det är fortfarande frågan om ungefär samma premier som vi får på våra tävlingar.

Jag tror att viljan och förmågan att betala mer för en häst färdig för medelsvår dressyr eller hopp, snarare har med det tydligare sambandet mellan pris och prestation inom de grenarna.
Återknyter till det Maja skrev om att varför betala mycket för en distanshäst när man inte kan vara riktigt säker på att det kommer att löna sig? (Fritt tolkat).

Att vi misstror varandras förmåga att träna upp distanshästar och att man per automatik tar en försäljning som att hästen inte var något att ha för distans, är synd. Det finns ju många andra orsaker till att sälja lovande hästar. En del kan vara aldrig så lovande, men passar helt enkelt inte ryttaren. Det är inte lätt att rida en häst man inte gillar, timme efter timme på en distansritt (för inte prata om uppträningen!). Den kan bli en storartad dístanshäst tillsammans med en annan ryttare och då är det ju dumt att hålla fast vid den - bättre att sälja så att den kommer till sin rätt.

Jag tror att om man verkligen vill tävla och inte bara och enbart vill ha en "kompis" så måste man börja leta efter en bra tävlingsindivid med öppet sinne - och plånbok. Vill, orkar eller kan man inte ägna år av träning för att ta upp en häst själv, så är det i regel inte dyrare att köpa en färdig eller halvfärdig tävlingshäst. Räkna ut vad det kostar att hålla en häst per år, lägg det direkt på priset - vips är du uppe i helt andra summor att välja häst för. Utan att du ska behöva känna dig skinnad.

De som blir skinnade idag, det är de som säljer sina tränade hästar för samma pris som föl eller helt otränade unghästar. För araber tycks kosta samma oavsett...

Groom-pelle skrev:
Ingen idé att jaga Eva o Lars före nyår! De (åtminstone Eva) är ju i Bahrein....
Förvånar mig att det är så många som har så dålig koll på www.ridsport.se och distansens sidor där! (Apropå frågan hur man får tag på Eva)

Står dessutom i kontaktuppgifterna för grenledare (samt uppgifterna om hur man beställer Tävlingsboken) i varje nummer av tidningen Distansryttaren om du inte har datorn uppkopplad det ögonblick då du vill ringa henne.

Jag är faktiskt helt oförstående till det som många skriver att en orsak att folk inte köper tränade/tävlade distanshästar skulle vara för att det rynkas på näsan åt det och att det inte anses lika fint????? Ni som skriver så spär ju på den fördomen om den ens existerar? Kanske finns den bara hos er?

Den tanken har inte ens slagit mig, utan jag tror att många köper en häst som är billigare och yngre för att man tycker att det är kul också att faktiskt träna upp den själv! Jag vet iallafall en av våra allra bästa ryttare som nästa år kommer att rida en 5 åring på CR för att det är kul! Trots att hon hade möjligheten att få låna/bli sponsrad med en lovande upptränad häst.....

Nu förstår jag inte hur du menar, Madde.

Det var ju jag som skrev det du reagerade på, så egentligen skulle du väl rikta dig direkt till mig och visst - det jag skrev är EN teori. Något jag tycker mig ana när jag pratar med andra när de står inför att köpa distanshäst. Kanske är det ett fantasifoster som bara jag göder i min hjärna, men om jag nu uppfattat tecken på att en del tänker så, ska jag avstå från att skriva det här, på ett diskussionsforum vars vits är att man ska diskutera, vända och vrida på teorier och undringar?

Vi vet ju bägge två att det ändå finns folk som köper färdiga distanshästar så det är ju inte frågan om att företeelsen inte alls existerar. Men jämfört med andra grenar så finns det inom distansen en större tilltro till sin egen förmåga (tycker jag) att träna fram en bra tävlingsindivid, en inte helt realistisk tro att det är billigare att köpa unghäst/otränad häst för att många år senare, kanske lyckas, än att köpa en häst som redan provats och visat sig fungera.
Det är ju OK om man som du, tycker att just unghästträningen är kul - men jag undrar om inte många gör så för att de inte tror att ANDRA kan träna upp hästarna minst lika bra.

Det kanske inte stämmer, men det sista jag tänker ta hänsyn till här, är om jag spär på en fördom eller inte. Jag vill ju diskutera.
Och du FÅR ha en annorlunda uppfattning.

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
30 638
Senast: honung
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 468
Senast: cherie
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka