pris på blandrasvalpar...

Sv: pris på blandrasvalpar...

Jo, och åtminstone några av dom tror jag man blir av med genom högre priser även på blandraser.
De idioterna som håller på med kamp betalar ofta stora summor för sina hundar...

martha skrev:
skulle imnte spela nån roll för mig...man har haft valparna i 10-12 veckor...och man har ett ansvar över hur det kommer att gå för dom...även om man inte kan påverka så mycket så skulle jag iallafall vilja veta hur dom har det och vart som bor....sen spelar det ingen roll om det är katter, hundar eller hästar.....

jag vet vart min 18 åriga "kattunge" finns nu...efter 3 olika ställen han bott på.....( den enda som finns kvar i den kullen)

Valparna är normalt hos uppfödaren till 8 v ålder och uppfödaren har ingen möjlighet att påverka någonting, då sålt är sålt.

Min uppfödare har fött upp schäfrar i 30 år. Dennes hundar blir ofta över 11 år och många blir över 13 år. Hur ska h*n ha möjlighet att hålla kontakten med alla valpköpare? H*n föder upp mellan 2-4 kullar/år och får ofta stora kullar. Det blir många många ägare att ha kontakt med i 13 år framåt. H*n är extremt nogrann med valet av köpare, men faktiskt har h*n de senaste två åren tröttnat. H*n är en bra människokännare, men har senaste två åren blivit rejält less och besviken efter att ha blivit lurad av några valpköpare. De får de bästa hundarna och lovar guld och gröna skogar. De har slutat med att de inte gör ett skit med dem och en kille har placerat om en superlovande hane.

H*n har inte en chans att göra något åt saken. Hade killen som omplacerade den lovade hanen ringt uppfödaren, hade h*n omedelbart köpt tillbaka hunden. Men h*n fick inte chansen. Nu går det inte att spåra den nya ägaren.

lis1e skrev:
så F*N heller! det finns många många MÅNGA människor som missköter sina djur även om de kostat några tusenlappar! bara kolla på den här uppfödare för akita!

Läs igen! :smirk:

För att ligga på din nivå, kan jag också skriva att det finns många, många MÅNGA människor som missköter sina djur trots att de bara kostar 20:-

Har massor av exempel, men det gör ingen nytta att dra dem här. Alla har vi våra erfarenheter och åsikter. Jag har inte skrivit att de som köper dyra djur alltid sköter dem exemplariskt.

Trissa skrev:
Du kan dra fram hur många exempel som helst, men faktum kvarstår; GENERELLT funkar de flesta människor så att det som kostar - det vårdar man. Jag säger det igen - GENERELLT.

Tack!

(10 tecken)

Trissa skrev:
Bland de oseriösa räknar jag också in dem som köper en söt liten valp för en billig peng, och "glömmer" att den blir stor och i behov av uppfostran. De som har sett grannens härliga gamla golden ligga och sova framför trappen, och tror att deras hund med automatik kommer att bli likadan vid ett års ålder. De som tror att en hund behöver tre koppelpromenader om dagen för att må bra. De som tror att en hund regelbundet kan lämnas ensam 8-10 timmar varje vardag. De som köper en hund "åt barnen". De hundägarna förekommer bland alla raser och blandraser.

ja tänka sig, där finner du mig. :smirk:
jag köpte min blandis schäfer/bordercollie/labb för 15 år sedan för 600kr. en bra hund som fick ett bra liv tills hon dog i en olycka 15år gammal.
hon låg ensam 8h varje dag, fick sina promenader och var fullkomligt nöjd med det.
Men visst, kalla mig för oseriös, det bjuder jag på :D
med facit i hand vet jag fakta iallafall ;)

HalyBailey skrev:
jag köpte min blandis schäfer/bordercollie/labb för 15 år sedan för 600kr. en bra hund som fick ett bra liv tills hon dog i en olycka 15år gammal.
hon låg ensam 8h varje dag, fick sina promenader och var fullkomligt nöjd med det.

8 h ensam ÄR oseriöst. Med vilket facit, ditt eget!?

Fakta skriver du ju redan, 8 h. Då både Per Jensen, Memea Molin, Turid Rugaas, Anders Hallgren och många fler anser att 8 h ensam är helt onaturligt och fel att utsätta en hund för så antar jag att du skrivit ett eget facit och rättar efter det.

Jamen då skall det ju inte heller påpekas att det är just det som är bra med renrasuppf....uppföljning...som jag sa innan så bryr jag mig inte, men det kommer ofta upp som argument när man diskuterar renras vs blandras...så då funkar det inte iallafall då......det var dit jag ville komma.

när jag hade valpar så släppte jag dom inte förrän 10-11 veckor...8 är för tidigt.

Jag använde mig av hundens facit givetvis! Bingo

martha skrev:
Jamen då skall det ju inte heller påpekas att det är just det som är bra med renrasuppf....uppföljning...som jag sa innan så bryr jag mig inte, men det kommer ofta upp som argument när man diskuterar renras vs blandras...så då funkar det inte iallafall då......det var dit jag ville komma.

Har jag inte haft som argument någon gång. Största fördelen med en renras är att man har en sorts garanti. Visar det sig att det är något fel på valpen upp till två års ålder så är det uppfödaren som står "skyldig". Du kan kräva återköp, pengar tillbaka, sänkt pris eller nu valp.

HalyBailey skrev:
Jag använde mig av hundens facit givetvis! Bingo

Aha, det var så det var!

Tur att jag inte har gått efter hundens facit, på de hundar jag haft i träning. De hundar har inte haft annan erfarenhet än att ligga ensam hemma 8 h och sedan en ägare som inte aktiverar den när den kommer hem. De hundarna har inte kunnat skriva något facit för det enda de vet är att livet är tråkigt och att man gör bäst i att sova bort det.

Men men jag orkar inte med ytterligare sådana diskussioner. Jag anser det vara mkt oseriös att hålla sin hund ensam 8 h och du gör det inte. Fint!

martha skrev:
när jag hade valpar så släppte jag dom inte förrän 10-11 veckor...8 är för tidigt.

8 v är oftast ganska lagom. Då har även valparna lättast att flytta och vänja sig vid sin nya familj.
Idealet är ju att flytta valparna när tiken vant av dem klart. Det tar olika lång tid och om det innebär när valparna är 8 v eller 12 v spelar mindre roll.

Min förra tik ansåg sig färdig när de var 7v och några dagar. Då levde de var för sig, vilket var tikens val. Kullen därpå "behöll" hon tills de började närma sig 9 v. Den kullen behövde troligen lite mer tid på sig och det gav hon dem.

fast valpar har ju ett "socialt" liv även med sina kullsyskon...och tiken finns ju trots allt där(iallafall i då när det inte är fråga om hundgårdsuppfödningar)

Jag anser att den stora faktorn huruvida ett djur kommer att bli välskött eller ej ligger hos den blivande ägarens seriositet inte hos dess rikedom.

En fattig människa kan mycket väl måna om sitt djur enormt mýcket samt försaka mycket för att djuret ska ha det bra.

Att mata ett djur och ha det försäkrat är en ganska liten kostnad utslaget per månad. (Om man nu inte skaffar sig en elefant). Och även en ganska fattig människa kan avstå från att äta tex godis och istället lägga undan dessa slantar i en buffert för djuret för tex självrisker etc.

Det dyraste djur jag någonsin skaffat var vår ena nordsvensk dom kostade motsvarande 7000:- (byteshandel). Men inte har han någonsin saknat livets nödtorft. Så inte heller våra "billiga" djur.

Billig är inte lika med oälskat.

Dyr är inte lika med älskat.

/Kung Tulle

HalyBailey skrev:

Ja, vad har hunden för val när du ger den det livet att ligga själv 8 timmar per dag!
Den kan bara acceptera. En del hundar blir jobbiga och en del sover bort dagen, för de vet att något annat händer inte.
Mina hundar skulle säkert kunna ligga själva 10 timmar per dag (men gud vad tråkigt de skulle ha), men för det är det inte sagt att det är rätt.

Men jag säger som GA. Jag orkar heller inte med sånna diskussioner, det får vara ditt samvete att tycka det är rätt.

KungTulle skrev:
Att mata ett djur och ha det försäkrat är en ganska liten kostnad utslaget per månad. (Om man nu inte skaffar sig en elefant). Och även en ganska fattig människa kan avstå från att äta tex godis och istället lägga undan dessa slantar i en buffert för djuret för tex självrisker etc.

/Kung Tulle

Bekymret med djur är att de inte bryr sig om att följa den där lilla kostnaden per månad. Självrisk i all ära, men de flesta bolag ersätter 80 % av kostnaden efter det. OM de bedömer hela summan som ersättningsbar. En buköppning med ett par dagars klinikvistelse och kanske en hältutredning på det.... Med lite otur har du redan där nått ersättningstaket för resten av försäkringsperioden. Och nästa månad kanske det visar sig att hunden är allergisk mot något födoämne, och måste äta dyrt specialfoder resten av livet. Naturligtvis kompletterat med upprepade veterinärbesök för cortisonbehandlingar.

Jag tror inte någon i den här tråden anser att "fattiga" människor är sämre hundägare när det gäller kärlek och omvårdnad. Personligen ansvarar jag för två hundar, två katter och två hästar, och jag skulle aldrig i livet kunna eller vilja göra det om jag inte hade ett välbetalt jobb!

Måste bara tillägga: Att skaffar man hund så ska man ju inte vara heltidarbetande,varför då skaffa hund? Inget liv för stackarn att ligga ensam hela dagarna för att förhoppningsvis komma ut någon timme på kvällen.Anser det vara viktigare än att betala flera tusen för en valp.Tid,kärlek och omvårdnad.

Men det är ju inte bara du som har djur som kostar 20 kr. Alla är inte som dig. Kolla på katthem t.ex, varför sitter det 97% huskatter där?

Som djurägare måste man förstå att bara för att du tar hand om dina djur betydre inte det att alla andra gör det.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 279
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka