pris på blandrasvalpar...

Sv: pris på blandrasvalpar...

Jag har 2 kattungar sålda. Den ena ägaren har jag nästan daglig kontakt med, den andra har ringt 1 gång under snart 1 år och det pga av att jag bad henne ringa.

Ingen generaliserar. Vi säger att ett högre pris OFTAST betyder att man tänker igenom köpet innan man genomför det. Sommarkatter är ett ypperligt exempel.

Varför inte...klart man kan visa respekt, men som uppfödare tycker jag att man har "ansvar"m över att kolla upp hur avkommorna har det....och jag skulle vara alldeles för nyfiken för att låta bli att ta kontakt med folk som har köpt/fått djur av mig...numera finns det dessutom mail...

Om jag köper en hund av en uppfödare som inte bryr sig i sin avkomma...då kvittar det ju mig att ta kontakt, har man däremot en bra relation så kan man ju t om småprata flera ggr i månaden...

tycker du att det är köparens ansvar att ta kontakt med uppfödaren??

Jag tycker det är ett mycket farligt resonemang. Ett djur klarar sig inte på enbart kärlek. Det kan komma att krävas stora veterinärkostnader, ett djur som måste opereras för nått blir garanterat inte frisk av att ägaren älskar den.
Ett så naivt och läskigt resonemang tycker jag man ska hålla för sig själv eller också inse att i det verkliga livet betyder pengar mycket.

Men om du läser ordentligt så skriver jag att det ska vara both ways. Varför ska det vara uppfödarens eller köparens ansvar? Kan det inte vara bådas? Dom flesta uppfödare jag känner har köpare som flyttar utan att anmäla. Hur lätt är det att hitta sina avkommor? Det är bra mycket enklare att spåra en uppfödare (med stamnamn) än att spåra en enskild ägare som kan byta namn och diverse.

Ditt resonemang är ju lika "farligt"
du själv har ju haft problem med ekonomin och inte haft råd att åka till vet...tänk om det VERKLIGEN hade varit akuta grejor, vad skulle du göra då....???

Jag köper sällan dyra djur, men jag har alltid råd att åka till vet vad det än kostar...

Vad i mitt resonemang är farligt?
Just därför kanske? Varför skulle jag tycka det var okej för att jag själv varit där? Sen beror dte ju på, kan man snabbt fixa ihop den summan så är det en sak. Men har man inte den möjligheten så tycker jag man ska vänta.

Att jag själv varit där medför ju inte att jag tycker det var en bra situation, jag hade tur att inget hände bara. Men det är en situation jag absolut inte strävar efter att sätta mig själv i igen och definitivt inget jag tycker andra ska sätta sig i. Att man kanske hamnar där efter ett tag kan man inte alltid göra nått åt, men att gå och köpa sig ett djur när man inte har råd att betala ordentligt tycker jag är fult. Och tyder på mycket okunskap, vilket jag definitivt hade när jag skaffade mig min huskatt. Lite kunskap alltså.

Att sen välja att köpa sig ett billigt djur är en helt annan sak. Men att göra det för att man inte har råd är väl knappast samma?

Senast ändrad:

så du menar att om du skulle vilja jättemycket ha en katt som kostar 10 000...men inte har dom pengarna, men skulle kunna pruta ner den till 1500....skulle du inte då kunna ha råd att ha den katten?? bara för att du inte har 10 papp idag???

Det beror på hur lång tid det skulle ta för mig att spara ihop till den. Kan jag spara med minst 1000-1500:-/mån så har jag råd. För då kan jag spara ihop till en bra veterinärgrund på samma tid. Kan jag bara spara nån hundralapp i månaden eller 2 så tycker jag inte att jag har råd.
Sen går det inte att pruta katter på så vis, så det är ingen situation jag kan hamna i. Nästa katt jag hoppas kunna köpa kommer kosta runt 10.000:- eftersom det är en import. Den räknar jag med tidigast vår/sommar nästa år (om det öht blir av) eftersom jag har lite andra planer först. Bl.a att titta på möjligheterna att ha mina djur oförsäkrade. Iaf kastraterna.

Jag ser dagligen katter jag vill ha, men eftersom jag inte har råd just nu att köpa en utan att det påverkar möjligheten att på bästa sätt sköta dom jag redan har så har jag inte köpt nån.

Senast ändrad:

så om jag ringde till dig nu o sa att du får den katten gratis istället, skulle du då inte ta emot den då??
Att ha en katt oförsäkrad är dumt, att försäkra endast vetvård kostar ju "ingenting"

Jag har ingen tillit till föräkringsbolagen och kollar därför upp möjligheterna att ha dom oförsäkrade och istället ha ett stort konto att plocka av. Eftersom det verkar som om Agria inte tänker ersätta Abbie på något vis, så ser jag ingen anledning.
Men dom tas självklart inte ur förrän jag har tillräckligt mycket på kontot för akuta besök.
Just nu skulle jag inte ta emot nån katt alls eftersom jag inte vet hur det blir med Abbie. Visar det sig att hon inte behöver opereras och jag alltså inte har 2 operationer á 8000:- framför mig så hade jag nog tagit emot den. Men då har jag också möjligheter att lägga undan 1000-1500:-/mån till veterinärkontot. Sen är det ju mycket annat, eftersom jag är uppfödare så har jag ju stora krav på djuren, vare sig dom är gratis eller ej. Priset avgör inte, jag skulle aldrig ta emot en katt som i mina ögon inte duger till avel vare sig den är gratis eller ej. Skulle jag ha huskatter är det annat, men det vill jag inte ha, så det är inte aktuellt.

nej, men jag menade om du skulle få ett ypperligt tillfälle att få just den katten du ville ha....

Vad jag menar är att även om man inte har 10 000 i fickan, så kán man gott o väl kanske föda en hund eller katt iallafall...mina katter kostar inte många hundra i månaden..tror försäkringen kostar 30-40 kr ...dom som är gamla är inte försäkrade längre....jag som har 7 egna hästar tycker att det är en piss i missisippi.....

Ja, har man annat sätt att mycket snabbt få ihop en större summa pengar till akuta problem som måste veterinärbehandlas, så visst. Har man fast jobb så kan man ofta få ett lån till något högre ränta på olika ställen, det duger lika bra det.

Jag vill inte behöva avliva nått av mina djur pga att jag inte har råd att behandla. Därför ser jag till att hela tiden ha möjlighet att behandla precis alla sorters skador. Det var nått jag kände när jag var arbetslös och sen dess har jag stora krav på mig själv. Att inte ha råd med kastrering på katt är absolut inte tillräckligt och det verkar vara många som inte har det. Hund är ju lite annat förstås.

Men att säga att man hellre köper en billig eftersom man inte har råd att köpa en dyr tycker jag är tokigt. Att hellre vilja köpa en billig än en dyr är en helt annan sak.

Mina försäkringar kostar ca 200:-/mån. Det gäller 2 katter, båda försäkrade till tänderna för allt som behövs på avelskatter.

GaurdianAngel skrev:
Tycker det ska kosta när man köper djur. Om man får för sig att köpa ett djur och hittar hundar och katter för 200:- i annonserna så är det inte värre än att man åker dit, lägger pengarna på bordet och tar hunden/katten med sig. Sen är hunden/katten i ett ovisst öde. Antingen får den både vaccinering, avmaskning, bra mat och en mkt bra familj eller så tröttnar snart barnet som fick hunden/katten i present efter några dagar och den släpps ut/skänks/tas bort eller får ett helsike till liv.

Om djuret istället kostar några tusenlappar, så tänker den blivande djurköparen till åtminstonde en gång extra om det är värt att lägga dessa tusen på ett djur. Vill man verkligen ha djuret så lägger man pengarna. Djuret får då antingen ett jättebra hem eller så är det någon som snart tröttnar igen. MEN chansen är nog större att man vårdar sig djur när man faktiskt lagt ut en summa och tänkt till innan köp

Tror man åtminstonde kan sålla bort några av de som missköter djuren på detta sätt.

Håller med dej men samtidigt så börjar det många oseriösa uppfödare som börjar avla på dom populära hundarna eftersom dom tror att dom blir mång miljonärer. :eek:

Ska man resonera sådär så kan ju ingen människa ha djur. Jag som är realtivt högavlönad skulle kunna åka på räkningar jag inte klarar av trots försäkringar om jag har otur och du skulle kunna bli av med ditt jobb - det går inte att täcka in alla risker.

Att man inte skulle ha råd att ha hund för att man betalar 2000:- ist för 10.000 för den köper jag inte.

och vem säger att hunden lever likadant 24/7 alla år??
(men jag har inte heller intresse av att disskutera så jag tjafsar inte.)
Alla är vi olika som du säger.

vargen skrev:
Tja, jag har själv rottis och känner flera uppfödare. Månag har satt de höga priserna för att kunna hålla en seriös avel, men framförallt för att rasen har fått ett ganska (oförtjänt) dåligt rykte. Det har visat sig att de höga prisena gallrat bort många köpare som man kanske inte så gärna vill sälja till. Med de menas inte bara oseriösa människor utan människor med för liten kännedom om rasen och dess behov vilket kan medföra vissa problem.

De som känner till rasen och förstår hur man ska hantera den betalar gärna över 10 000:- för en valp eftersom de vet varför de är så dyra och anser ändå att det är värt det.

//C

Ja, och sa finns det folk som min bror som köper en san valp för 8000 för att det är coolt att kunna skryta med att man har en dyr hund. Han tycker nog att det är macho att öht ha en rottweiler (som ingen uppfostrar och som spenderar sitt liv i en hundgard), men hade en rottisvalp kostat 1000 spänn sa hade han nog köpt en annan hund istället. (inte för att han har sa mycket pengar, snarare tvärtom, men han verkar tro att man kan köpa sig beundran och coolhet.)

HalyBailey skrev:
och vem säger att hunden lever likadant 24/7 alla år??
(men jag har inte heller intresse av att disskutera så jag tjafsar inte.)
Alla är vi olika som du säger.

Du skrev själv att din hund låg själv 8 timmar varje dag.
Och visst är vi olika, och det är ju synd när det handlar om en sån här sak. Jag hade önskat att alla tog hand om sina hundar och inte lät de ligga själva 8 timmar varje dag.
Men hundarna är inte olika, jag tror ingen vill ligga själv hela dagarna, men de har inget val.
Som jag skrivit förut. De hundarna sover mycket, för det finns en natt också.

Att det kan hända saker i livet som gör att hela familjesituationen ändras, det är jag medveten om. Har själv hänt mig. Men då får man inom snar tid försöka ordna det så, så hunden slipper vara själv. Dagmatte, dags mm.

Elektron skrev:
Ska man resonera sådär så kan ju ingen människa ha djur. Jag som är realtivt högavlönad skulle kunna åka på räkningar jag inte klarar av trots försäkringar om jag har otur och du skulle kunna bli av med ditt jobb - det går inte att täcka in alla risker.

Att man inte skulle ha råd att ha hund för att man betalar 2000:- ist för 10.000 för den köper jag inte.

Nej, naturligtvis kan man aldrig få några garantier, men man kan tänka efter före om man åtminstone har en rimlig möjlighet att underhålla tex en hund. Jag tänker på alla de annonser där det står "liten plånbok men stort hjärta", och "mycket tid men lite pengar". Tid betalar inga veterinärräkningar...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 279
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka