pris på blandrasvalpar...

Sv: pris på blandrasvalpar...

prinsessfeminist skrev:
Men ditt exempel är ju extremt.

Tillägg:

Men hur mycket har du själv betalat för dina katter/ hundar? (frågan är retorisk, så du behöver inte svara! :D )

Om teorin stämmer så borde du ta väl hand om dina hundar eftersom de betingar ett högre monetärt värde. Katterna skulle du vanvårda... :crazy:

På så sätt kan man väl se att ekonomin trots allt inte spelar så stor roll? Jag vet ju att du bryr dig lika mycket om dina katters hälsa som dina hundars. :love:

Jo, jag kan svara. Mina katter skulle jag aldrig köpt från någon som bara tagit en kull, då skulle det nog blivit en renrasig eftersom jag är intresserad av sånt. Har haft perser förut, men skulle aldrig köpa den rasen nu eftersom jag tycker de avlar helt uppåt väggarna.
Som du vet så är min en katt en vildkatt som jag tog hand om. Den andra katten kommer från ett djurhem som behövde nytt hem, hon kostade 500 och jag åkte 20 mil för att hämta henne.Detta är katter som farit illa, och de har jag tagit hand om. En himla stor skillnad anser jag än vad denna diskussionen handlar om.

Jag har heller inte sagt att de som betalar mindre för sina djur vanvårdar sina djur. Men jag tror så som GA skriver, att folk tänker till lite mer om djuren kostar en krona per tass eller några tusen.

martha skrev:
för mig spelar det ingen roll...skulle det göra det för sig...skulle du inte orka bry dig bara för att du fött upp 5 kullar??

Fem kullar är ingenting! Jag tänkte närmast på de uppfödare som fött upp hundar i många år. Då är nog fem kullar att anse som småpotatis...

prinsessfeminist skrev:
Du har absolut rätt i det. Men nu håller vi oss till ganska (förhållandevis) låga priser.

Ponera att alla hundar kostade 200 000 kronor. Tycker du då fortfarande att man "minsann" skall betala? Skulle den som inte kan spara ihop till 200 000 kronor automatiskt utgöra en dålig ägare?

Jag håller med dig vad du säger, men tar bara upp det här exemplet för att testa teorin lite. Jag tycker nog att en som kan betala en liten del av 200 000 kronor, absolut skulle kunna bli en bra ägare.

Jag vet - nu är mitt exempel extremt! Så hoppa inte på mig för det! :o

Ja, det var extremt.
Antagligen skulle jag inte ha hundintresset då, eftersom jag inser att jag aldrig skulle ha råd. Den summan du tar upp är vad många har i årslön.
Men som jag skrev, jag säger inte att man är bättre djurägare för man köper ett billigt djur.
Men jag köper inte ett djur för det är billigt. Jag köper det för jag vill ha det. Och då inom vad jag har råd med så klart. Skulle alla hundar kosta 200 000, får jag vara utan.

Grana skrev:
Jo, jag kan svara. Mina katter skulle jag aldrig köpt från någon som bara tagit en kull, då skulle det nog blivit en renrasig eftersom jag är intresserad av sånt. Har haft perser förut, men skulle aldrig köpa den rasen nu eftersom jag tycker de avlar helt uppåt väggarna.
Som du vet så är min en katt en vildkatt som jag tog hand om. Den andra katten kommer från ett djurhem som behövde nytt hem, hon kostade 500 och jag åkte 20 mil för att hämta henne.Detta är katter som farit illa, och de har jag tagit hand om. En himla stor skillnad anser jag än vad denna diskussionen handlar om.

Jag har heller inte sagt att de som betalar mindre för sina djur vanvårdar sina djur. Men jag tror så som GA skriver, att folk tänker till lite mer om djuren kostar en krona per tass eller några tusen.

ja ja ja ja ja ja... ;)

Jag vet faktiskt att du hade varit en lika god ägare till 500-kronorskatten även om den inte kostat dig ett öre. :) Du tar hand om dina djur helt enkelt - och jag tycker inte du behöver bevisa något genom att ha gett en uppfödare pengar. Som du skriver är rasaveln inte alltid seriös heller (obs. ordvalet inte alltid). Pengar kan fördärva en del också.

Jag vet också att du inte skrev att de som knappt betalar något vanvårdar djuren - men med generaliseringar får man lätt uppfattningen att dyr = seriös, billig = oseriös. Jag tycker att det är att grovt förenkla sanningen.

Jag ser dåliga och bra exempel på båda sidorna och det är jag övertygad om att du gör också.

Grana skrev:
Ja, det var extremt.
Antagligen skulle jag inte ha hundintresset då, eftersom jag inser att jag aldrig skulle ha råd. Den summan du tar upp är vad många har i årslön.
Men som jag skrev, jag säger inte att man är bättre djurägare för man köper ett billigt djur.
Men jag köper inte ett djur för det är billigt. Jag köper det för jag vill ha det. Och då inom vad jag har råd med så klart. Skulle alla hundar kosta 200 000, får jag vara utan.

Detta är underligt... varför skulle din plånbok avgöra ifall du önskade att ha hund eller inte?

Vad du säger är att du är villig att betala vad som helst inom rimliga gränser för en hund. Det tycker inte jag är ok - för någon tjänar pengar på din önskan att ha hund.

Hade jag haft en kull valpar och jag kunde sälja alla valparna för 200 000 kronor så undrar jag om inte jag hade sålt en valp till dig för nästan ingenting - en hundägare som dig är ju vad alla uppfödare borde önska sig.

Vad jag vill säga är alltså att det handlar om VEM som köper hunden snarare än om plånboken.

Senast ändrad:

prinsessfeminist skrev:
Fem kullar är ingenting! Jag tänkte närmast på de uppfödare som fött upp hundar i många år. Då är nog fem kullar att anse som småpotatis...

Ok, men en kull har ju begränsad livslängd...säg att hälften av valparna når 12 års ålder...då ska man nog ha väldigt många tikar i gång varje år för att inte orka med det..och vad jag fattar så tas inte många kullar på samma tik...och storuppfödning på hund har jag aldrig hört talas om ( å ndra sidan är jag inte så insatt i resaveln på det viset, men har några bekanta som föder upp...dom tar nån kull var eller varannat år)(whippet, greyhound, slätfox, irl setter) för marknaden ser inte så rolig ut.....

prinsessfeminist skrev:
.

Jag ser dåliga och bra exempel på båda sidorna och det är jag övertygad om att du gör också.

Ja, man ser det på båda sidor.

Till shettisar. Glömde svara dig tror jag.
Visst har priserna gått upp, framförallt på småhundar. Men faktum är väl att uppfödarna märkt att folk betalar får dessa raser. Och egentligen, vad är det för fel i det. Jag skulle också ta betalt om jag märkte folk ville ha det jag säljer, oavsett om det är hund eller nån sak.
Sen finns det ju nackdelar också. Uppfödare som avlar och avlar för få fram så mycket hundar som möjligt. Men som PF sa..Man ser dåliga expempel från båda sidor.

Suck, nu har valpen gått här och försökt hitta ett bra ställe att gömma sitt märgben :) Det bästa stället blev tillslut i vattenskålen :D

Nu tror jag det är dax att gå en promenad :D

men det är ju lika sjukt med småhundar, det är mode att ha en liten hund man kan klä ut i alla de sorters accosearer(?) eller vad det heter...:angel:
det är status att ha en dvärghund....ung som en rolexklocka....då kan man ta bra betalt...
inte för jag tror att dessa statushundar har det så himla bra fast dom är dyra......

prinsessfeminist skrev:
Detta är underligt... varför skulle din plånbok avgöra ifall du önskade att ha hund eller inte?

Vad du säger är att du är villig att betala vad som helst inom rimliga gränser för en hund. Det tycker inte jag är ok - för någon tjänar pengar på din önskan att ha hund.

Hade jag haft en kull valpar och jag kunde sälja alla valparna för 200 000 kronor så undrar jag om inte jag hade sålt en valp till dig för nästan ingenting - en hundägare som dig är ju vad alla uppfödare borde önska sig.

Vad jag vill säga är alltså att det handlar om VEM som köper hunden snarare än om plånboken.

Nja, ett snabbt svar innan jag går ut. Nu ska du inte lyfta mig till skyarna när det gäller hundägande, så himla bra är jag inte.

Jag vet inte, kanske jag förklarat mig lite fel. Eller så förstår jag inte. Självklart skulle jag inte ge vad som helst för en hund. Men om jag hittade en som jag verkligen skulle vilja ha, då skulle jag kunna lägga lite mer än vad de skulle kosta i vanliga fall. Men det avgör ju också vad jag skulle ha råd med. Jag är inte gjort av pengar, även om jag skulle vilja vara det :D
Men är det inte så med allt? Att någon tjänar pengar när man köper något. Köper jag en bil så tjänar någon pengar på mig, för jag kanske vill ha just den bilen.

Men min plånbok avgör ju inte om jag önskar mig en hund. önska kan man alltid göra. Men plånboken avgör ju om jag kan köpa en hund. Kostar den 200 000, då går inte min önskan i uppfyllelse. Jag har flera önskningar. Men de kanske jag aldrig kan genomföra, för det helt enkelt är för dyrt. Eller pga andra saker.

martha skrev:
men det är ju lika sjukt med småhundar, det är mode att ha en liten hund man kan klä ut i alla de sorters accosearer(?) eller vad det heter...:angel:
det är status att ha en dvärghund....ung som en rolexklocka....då kan man ta bra betalt...
inte för jag tror att dessa statushundar har det så himla bra fast dom är dyra......

Ja, dessa hundar du tänker på, det är för tråkigt. Jag tänkte inte så långt. Och dessa hundar har nog inte alltid så roligt. De blir mest burna för att visas upp (tänker på kändishundar). Men där har uppfödarna ett stort ansvar tycker jag. Att de ska se till så hunden får ett hundliv, och inte visasuppliv.
Men det blir nog inte alltid så...

Nä, nu måste jag gå :)

Fast vad gör 5000 om ens vän är död? Har aldrig förstått mig på de där livförsäkringarna

Jo om något händer så vill man kanske köpa en ny hund efter ett tag.
Men jag håller med om att det aldrig kan ersätta ens vän.
Då kan det vara bra att veta att man bara kan få ut 5000 kronor från försäkringen. (Agria)
Så jag tycker inte blandraser ska kosta mer än max 5000 kr.
Inte så kul kanske om man vill köpa en blandras å de kostar mer/lika mycket som renrasiga hundar.

Kan vara värt att tänka på för dom som köper jättedyra vavva blandisar för 10 000 och uppåt.
Att man bara får försäkra dom för 5000kr.

Men de får ju resa världen runt...... ;)

Lånar knapp...

Har man inte råd att köpa hund har man inte heller råd att hålla den, det är min åsikt. Högre pris = högre status = bättre omvårdnad, oavsett om det är blandras eller renras.

Shettisar skrev:
Jag betalar max 3500:- för en valp oavsett rasren eller ej.Men jag är ta mig sjutton noga med att hålla de friska och sunda samt vacc.

Heira skrev:
Jag undrar verkligen om det du säger är sant, för det är många som påstår det, men alla jag känner med blandraser skulle nästan offra sina liv för dem.

Roslagen skrev:
Vilket j-a idiot resonemang oavsett om det handlar om hund, katt, häst eller råtta.

Tror ni missförstår mig lite där. Jag tror absolut att folk är noga med att hålla sina hundar friska och betalar det som behövs. Men har man inte RÅD med en engångskostnad på säg 8000, hur ska man då ha råd med en engångskostnad på 20000 som faktiskt kan dyka upp oväntat... :confused: Därmed inte sagt att de som köper billiga hundar inte bryr sig om att betala när det behövs! Förstår ni hur jag menar? Om hunden är renrasig eller ej har inte med mitt resonemang att göra.

Om man ska ha råd att ha en hund, med allt vad det kan innebära, försäkringar, veterinärer mm så måste man väl kunna betala ett hyfsat pris för sin nya kompis ???
Att sälja för billiga valpar ökar bara chansen för att de hamnar i dåliga hem. har man inte råd att betala 3.300-4000:- för en valp som man har glädje av i 10-15 år, ja då ska man inte ha någon hund!!!

GaurdianAngel skrev:
Tycker det ska kosta när man köper djur. Om man får för sig att köpa ett djur och hittar hundar och katter för 200:- i annonserna så är det inte värre än att man åker dit, lägger pengarna på bordet och tar hunden/katten med sig. Sen är hunden/katten i ett ovisst öde. Antingen får den både vaccinering, avmaskning, bra mat och en mkt bra familj eller så tröttnar snart barnet som fick hunden/katten i present efter några dagar och den släpps ut/skänks/tas bort eller får ett helsike till liv.

Om djuret istället kostar några tusenlappar, så tänker den blivande djurköparen till åtminstonde en gång extra om det är värt att lägga dessa tusen på ett djur. Vill man verkligen ha djuret så lägger man pengarna. Djuret får då antingen ett jättebra hem eller så är det någon som snart tröttnar igen. MEN chansen är nog större att man vårdar sig djur när man faktiskt lagt ut en summa och tänkt till innan köp

Tror man åtminstonde kan sålla bort några av de som missköter djuren på detta sätt.

så F*N heller! det finns många många MÅNGA människor som missköter sina djur även om de kostat några tusenlappar! bara kolla på den här uppfödare för akita!

ancan skrev:
Om man ska ha råd att ha en hund, med allt vad det kan innebära, försäkringar, veterinärer mm så måste man väl kunna betala ett hyfsat pris för sin nya kompis ???
Att sälja för billiga valpar ökar bara chansen för att de hamnar i dåliga hem. har man inte råd att betala 3.300-4000:- för en valp som man har glädje av i 10-15 år, ja då ska man inte ha någon hund!!!

ökar chansen ja, men det finns även människor som köper renrasiga rottweiler valpar (t.ex) o missköter dom!

som exempel måste jag ge: finns en bilfirma precis här jag bor. för ett bra tag sen hade dom en amstaff och en dalle som gick på deras inhägnade mark. hundarna bodde ute, med bara plåttak över huvudet. ägarna slängde in hundmaten in i deras "hundgård" i plåtburkarna. burkarna låg kvar i flera veckor! hundarna var väldigt aggressiva när man gick förbi. nu är dom tack och lov borta för att ngn anmält ägarna. men både amstaff och dallar kostar runt 8000 (om det räcker), så det är ingen garanti att dom får bra bara för att dom är dyra!

det kan finnas folk som inte har råd att lägga ut en massa pengar på en renrasig hund. men som ÄNDÅ hade kunnat erbjuda ett bra hem.
likaså som det finns inom hästvärlden, vissa kan ge 200,000 för en häst, men inte sköta om den som den ska bli. andra kan ge samma häst bättre omvårdnad. men kanske inte kan ge mer än 10,000!?!

Du kan dra fram hur många exempel som helst, men faktum kvarstår; GENERELLT funkar de flesta människor så att det som kostar - det vårdar man. Jag säger det igen - GENERELLT.

det är ju bara vissa raser om man tänker på blandisar som risken är större för sk oseriösa..och det är rottis, doberman, schäfer o pittbulls..dessa blandade tillsammans eller andra "fräna" raser.....har som sagt aldrig sett en toy/lhasa blandning ibland oseriösa ägare...däremot så är det ju tyvärr sant att små billiga hundar kan köpas o användas till t ex kamphunds"träning" :mad:

Bland de oseriösa räknar jag också in dem som köper en söt liten valp för en billig peng, och "glömmer" att den blir stor och i behov av uppfostran. De som har sett grannens härliga gamla golden ligga och sova framför trappen, och tror att deras hund med automatik kommer att bli likadan vid ett års ålder. De som tror att en hund behöver tre koppelpromenader om dagen för att må bra. De som tror att en hund regelbundet kan lämnas ensam 8-10 timmar varje vardag. De som köper en hund "åt barnen". De hundägarna förekommer bland alla raser och blandraser.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 279
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka