Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
martha skrev:ja men är man uppfödare får man väl ta sitt ansvar....eller?? Jag varken hade träffat denne eller pratat med den samma, men som uppfödare borde man ju vara intresserad av vart avkommorna hamnar?? jag är ju inte intresserad av utställningar el dyl heller....
JAG vet ju hur hunden har det, men det vet ju inte uppfödaren.....
martha skrev:ja det visste dom om....men om det är så besvärligt så skall det ju inte snackas om seriös kontakt med renrasköpare...om det ändå inte kan följas upp...eller?
jag bryr mig inte om det alls på det viset, jag ville bara påpeka att bara för man köper renras så betyder det inte att det är så bra uppföljning heller....
GaurdianAngel skrev:En uppfödare oavsett om det gäller blandras el. renras har inget ansvar mer än att uppfylla de krav man har som uppfödare. Där ingår inte att hålla kontakten med valpköpare.
Att få tag i den nya ägaren till en hund som blivit omplacerad kan vara jäkligt bökigt. En sysselsättnig som jag inte tror någon uppfödare pysslar med. Även en uppfödare måste klippa navelsträngen ibland och hoppas att de går bra för deras hundar.
martha skrev:att etablera kontakt med en köpare är ju det primära, sen kanske man kan ha ömsesidig kontakt efter det...jag ringer ju inte till en främmande människa...jo, jag heter martha och har en hund från dig, han har det bra...o sen då????
roslagen skrev:Men allt är relativt, det som är mycket pengar för någon är fikapengar för någon annan och därför tycker jag inte att man kan dra så enkla gränser som ni tycks göra.
martha skrev:att etablera kontakt med en köpare är ju det primära, sen kanske man kan ha ömsesidig kontakt efter det...jag ringer ju inte till en främmande människa...jo, jag heter martha och har en hund från dig, han har det bra...o sen då????
GaurdianAngel skrev:Ja, sen då! Ska uppfödaren ringa till dig, en främmande människa, och säga att jag har sålt hund till en person som tydligen sålt hunden vidare till dig.
Kontakter knyts och kontakter bryts. Så är det och kommer alltid att vara. Om man sedan ska klassas som seriös eller mindre seriös för att man inte kan hålla kontakten med alla valpköpare man haft genom åren, får väl var och en avgöra.
roslagen skrev:Jag köper inte det resonemanget, känns mer som om uppfödare av renrasiga hundar är upprörda över att folk faktiskt vill ha en blandras och därför vill svartmåla den marknaden helt.
Tar jag sämre hand om min bondkatt inköpt för 20kr än vad en av dina kunder skulle göra med en raskatt uppfödd av dig?
martha skrev:Ja det tycker jag faktiskt att en uppfödare ska göra...det ligger väl i dens intresse att veta vart valparna är.....jag kan ringa upp köpare till mina hästar som sålts i andra hand, eller avkommor till avkommor...för att höra hur det går osv.....Sen är det ju bara en fråga om hur bra kontakt man får och om det den upprätthålls....men man har ju iallafall visat att man är intresserad av vart linjerna tar vägen.
jag vet vart mina hästar finns ...allihopa... i 4-5 generationer bakåt....
GaurdianAngel skrev:Det är lite skillnad på häst och hund. En häst får ett föl. En hund mellan 6-12 valpar.
prinsessfeminist skrev:Exakt! Du skrev ju det tidigare också, men martha missade nog det inlägget?!
prinsessfeminist skrev:Men ditt exempel är ju extremt.
martha skrev:skulle imnte spela nån roll för mig...man har haft valparna i 10-12 veckor...och man har ett ansvar över hur det kommer att gå för dom...även om man inte kan påverka så mycket så skulle jag iallafall vilja veta hur dom har det och vart som bor....sen spelar det ingen roll om det är katter, hundar eller hästar.....
jag vet vart min 18 åriga "kattunge" finns nu...efter 3 olika ställen han bott på.....( den enda som finns kvar i den kullen)
Grana skrev:Ja, kanske det. Men det har iallafall hänt.
Fortsätter och lånar din knapp. Faktiskt så förstår inte jag att det ska vara en sån diskussion över priser på hundar. Köper man häst eller nåt annat, då minsann kan man betala.
Skulle jag köpa en blandras och jag verkligen hittar vad jag vill ha, då betalar jag också för att få den. Jag köper inget djur för det är billigt/dyrt, jag köper för jag vill just det djuret.