pris på blandrasvalpar...

Sv: pris på blandrasvalpar...

skulle personligen inte betala för en blandis alls.

Som dotter till en uppfödare ser jag hur mycket tid och pengar det är för att få fram bra hundar. Det är en del hundar som kasseras för avel för att få de absolut bästa individerna att föra rasen vidare. Meritering i jakt och utställning, träning och veterinärundersökningar för HD, ögonlysning osv. Det kostar för att få fram bra avelsmaterial. + parning och uppfödning av valpar. Därför tycker jag att det är rimligt med upp till 10 000 :- för en bra renrasig individ.

"If you pay peanuts - you get monkeys...."

Jag har sällan träffat en renrasig hund med lynnesfel eller något annat fel, men en hel drös med blandraser som varit både farliga, stressade och sjuka. så det beror inte på rasen.

Håller med dig till fullo. som seriös uppfödare får man inte mycket vinst för en valpkull så varför inte ta de priserna? jag betalde 8000 för min hund och det tycker jag var helt rätt då jag visste ungefär vad jag skulle få.

Om djuret istället kostar några tusenlappar, så tänker den blivande djurköparen till åtminstonde en gång extra om det är värt att lägga dessa tusen på ett djur. Vill man verkligen ha djuret så lägger man pengarna. Djuret får då antingen ett jättebra hem eller så är det någon som snart tröttnar igen. MEN chansen är nog större att man vårdar sig djur när man faktiskt lagt ut en summa och tänkt till innan köp

Precis så tycker jag!
Oftast tycker jag att speciellt gnagare och andra smådjur är för billiga. Det är för lätt att köpa dem utan att tänka sig för.
I och med att hundar är dyrare så kräver det att man planerar innan man skaffar en hund!

jag tycker faktiskt inte att det har med priset att göra all ggr...se bara på dessa amå dvärgraser som kommer till pensios..dom får leva hela livet med färdigtuggad mat så dom tappar tänderna i förtid...bortskä'mda o ettriga. och dom kostar oftast mera än en större hund....

sen är det mer så att det är en del raser bara som kommer till sk oseriösa ägare..en missbrukare köper knappt en toypude/lhasa

sen finns det många rena raser med lynnesfel....t ex stressade schäfrar, klena rottisar stirriga bc's....

Desert wind...om du inte skulle betala nåt för en blandis...gör det dig till en oseriös hundägare då??

Inte speciellt lätt atthålla kontakten med köpare som inte vill det. En oseriös försvinner bort, hur ska man då göra som uppfödare?

Om djuret istället kostar några tusenlappar, så tänker den blivande djurköparen till åtminstonde en gång extra om det är värt att lägga dessa tusen på ett djur. Vill man verkligen ha djuret så lägger man pengarna. Djuret får då antingen ett jättebra hem eller så är det någon som snart tröttnar igen. MEN chansen är nog större att man vårdar sig djur när man faktiskt lagt ut en summa och tänkt till innan köp

Tror man åtminstonde kan sålla bort några av de som missköter djuren på detta sätt.
Du kan ju tro att det är så, men så enkelt är det inte. Finns massor av dyra hundar som far illa, precis som det finns dyra hästar som far illa.
Antingen tycker man om sitt djur och tar hand om det eller så tycker man inte om det alternativt har dålig kunskap och vet inte hur man gör men priset man gett i inköp har knappast med detta att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Jag köper inte det resonemanget, känns mer som om uppfödare av renrasiga hundar är upprörda över att folk faktiskt vill ha en blandras och därför vill svartmåla den marknaden helt.
Tar jag sämre hand om min bondkatt inköpt för 20kr än vad en av dina kunder skulle göra med en raskatt uppfödd av dig?

MissFideli skrev:
Inte speciellt lätt atthålla kontakten med köpare som inte vill det. En oseriös försvinner bort, hur ska man då göra som uppfödare?

Jag hade en leonberger en gång, under de 6 år jag hade honom ( en ompl) så hörde jag aldrig ett ljud från uppfödaren....... däremot hade vi lite kontakt jag och den som hade honom innan....

roslagen skrev:
Du kan ju tro att det är så, men så enkelt är det inte. Finns massor av dyra hundar som far illa, precis som det finns dyra hästar som far illa.
Antingen tycker man om sitt djur och tar hand om det eller så tycker man inte om det alternativt har dålig kunskap och vet inte hur man gör men priset man gett i inköp har knappast med detta att göra.

Har inte skrivit någonstans att alla dyra inköpta djur får det bra alla gånger. Läser Du mitt inlägg noga så skriver jag att det inte alls behöver betyda att det är så, MEN att chansen att den får det bättre är större, då man oftast tänkt över köpet noggrannare.

roslagen skrev:
Jag köper inte det resonemanget, känns mer som om uppfödare av renrasiga hundar är upprörda över att folk faktiskt vill ha en blandras och därför vill svartmåla den marknaden helt.
Tar jag sämre hand om min bondkatt inköpt för 20kr än vad en av dina kunder skulle göra med en raskatt uppfödd av dig?

Haka inte upp dig på att man garanterat kommer ta sämre hand om ett djur bara för att det är billigt. Du måste ju förstå att fler människor, bra som dålig, har större möjlighet att köpa en kattunge för 20:- än om de skulle köpa en raskatt för 6000:- Självklart finns det dem som köper katt/hund billigt och ger dem ett väldigt bra liv. Man behöver inte vara sämre eller mindre kunnig för att välja ett billigare djur. Men du måste ju förstå att de som inte har så stort intresse av sitt djur, utan kanske köper det för att den är gullig som liten eller till sin dotter som vill ha något att leka med, hellre köper ett billigt djur än ett dyrt.

Alla dessa som köper sommarkattunge till sina barn köper inte en raskatt, det är för dyrt. De köper en kattunge som kostar 20:- för då har man inte "förlorat" några pengar, när man i slutet av sommaren ska åka hem från landstället och lämna katten kvar.

Eller de småkillar som kom in, när jag jobbade i djuraffär, för att köpa dansmöss a´40:-. De kom in på skollunchen, köpte en mus och återgick till skolan, bara för att släppa ut den i klassrummet för att skrämma tjejerna och fröken. Undrar vad som hände med dessa stackars djur.

Jadu, det är inte lätt varken när köpare eller uppfödare försvinner (jag har tappat kontakten med min hunds uppfödare, mkt synd...), men man får ju göra sitt bästa? Ofta känner man på sig om något inte stämmer riktigt, iaf jag brukar göra det och har för det mesta rätt. Se till att ha telefonnummer, adress och hela köret, och hör av dig med jämna mellanrum.

För övrigt (inte riktat till dig) så tycker jag inte att ett par tusen är småpengar heller. Jag skulle inte lägga ut flera tusenlappar på ett djur som jag ev. skulle tröttna på. Så 3000 tycker inte jag är billigt direkt... ioförsig billigt för en trofast vän, om man nu kan köpa sådana. ;)

Men allt är relativt, det som är mycket pengar för någon är fikapengar för någon annan och därför tycker jag inte att man kan dra så enkla gränser som ni tycks göra.

Men vem är det som ska ha ansvar för kontakt?? Jag tycker det defintivt skall vara uppfödaren..själv är jag inte intresserad av att ta upp kontakt med säljaren av hunden,men uppskattar om det visas intresse, däremot är jag intresserad av att ta kontakt med folk som köpt djur av MIG....nu har jag mest sålt hästar, men alla jag sålt till har jag fortfarande kontakt lite då o då med....

Shettisar skrev:
Det är väl i stort sett endast de "vanligaste" bruks raserna som ligger på de "vanliga" priserna nuförtiden.(schäfer,labbe)Rottweilers är ju vetalöst dyra.

Tja, jag har själv rottis och känner flera uppfödare. Månag har satt de höga priserna för att kunna hålla en seriös avel, men framförallt för att rasen har fått ett ganska (oförtjänt) dåligt rykte. Det har visat sig att de höga prisena gallrat bort många köpare som man kanske inte så gärna vill sälja till. Med de menas inte bara oseriösa människor utan människor med för liten kännedom om rasen och dess behov vilket kan medföra vissa problem.

De som känner till rasen och förstår hur man ska hantera den betalar gärna över 10 000:- för en valp eftersom de vet varför de är så dyra och anser ändå att det är värt det.

//C

martha skrev:
Jag hade en leonberger en gång, under de 6 år jag hade honom ( en ompl) så hörde jag aldrig ett ljud från uppfödaren....... däremot hade vi lite kontakt jag och den som hade honom innan....

Ringde Du aldrig uppfödaren då?

En uppfödare skulle inte hinna så mkt annat om de är de som måste hålla kontakten med alla valpköpare. Tyvärr faller vissa bort. Om en uppfödare tar 2-4 kullar (8 valpar i varje kull) /år så får de ca 16-32 nya valpköpare varje år.
Detta innebär att uppfödaren ska hålla kontakten med mellan 160-320 hundägare som köpt hund hos henne, om man räknar med att hundarna lever i 10 år.

Uppfödaren ska alltså ringa 320-640 samtal/halvår. Tufft!

martha skrev:
Men vem är det som ska ha ansvar för kontakt?? Jag tycker det defintivt skall vara uppfödaren..själv är jag inte intresserad av att ta upp kontakt med säljaren av hunden,men uppskattar om det visas intresse, däremot är jag intresserad av att ta kontakt med folk som köpt djur av MIG....nu har jag mest sålt hästar, men alla jag sålt till har jag fortfarande kontakt lite då o då med....

Visste uppfödaren ens om att din hund blivit omplacerad till dig då?
Det är svårt att hålla reda på alla valpköpare genom åren, de flyttar, bytter telenr och omplacerar hunden. De föder upp hundar, inte bygger kontaktnät.

Tycker att ansvaret ska vara delat.

ja men är man uppfödare får man väl ta sitt ansvar....eller?? Jag varken hade träffat denne eller pratat med den samma, men som uppfödare borde man ju vara intresserad av vart avkommorna hamnar?? jag är ju inte intresserad av utställningar el dyl heller....

JAG vet ju hur hunden har det, men det vet ju inte uppfödaren.....

ja det visste dom om....men om det är så besvärligt så skall det ju inte snackas om seriös kontakt med renrasköpare...om det ändå inte kan följas upp...eller?

jag bryr mig inte om det alls på det viset, jag ville bara påpeka att bara för man köper renras så betyder det inte att det är så bra uppföljning heller....

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 279
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka