Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Synd med skenturen, alltid läskigt när sånt händer. Men bara till att börja om.
Jag har använt panik hakar (skothakar) när jag dragit släpan så att man snabbt kan få loss om det behövs...

Synd med skenturen, alltid läskigt när sånt händer. Men bara till att börja om.
Jag har använt panik hakar (skothakar) när jag dragit släpan så att man snabbt kan få loss om det behövs...

Ja det var riktigt otäckt faktiskt, tur i oturen att vi höll till i ridhuset i alla fall. ja det var en bra idé :) Tänkte först ha grimskaft/rep som jag trär genom skakelhållaren som sitter fast i släpan, då är det bara att släppa på repet/grimskaftet om hon blir rädd eller nåt.

*knapplån*

OJ vad det var länge sen jag skrev här.
Brist på medhjälpare, skada och förgiftad häst har dragit ut på allting, men jag har inte bråttom.

Kanske ska förnya presentationen lite? :D
31929391.jpg

Lotta (aka Hints Sweet Heart), paint, -07.
Klockren i tömkörningen sen dag 1 - hon har hela tiden vetat exakt vad hon ska göra och gjort det med glädje. Kan bli lite studsig ute, men går ändå framåt. Helt underbar i tömmarna, som smööör! :love:
Är van vid loksele och sadel, vid att ha rep och tömmar lite överallt och att jag släpar saker efter/bredvid mig.

Här en tömkörningsvideo från hösten:

( http://s105.photobucket.com/albums/m238/malumbub/Lotta/?action=view&current=DSCF3372.mp4 )

Det här gjorde vi igår:

( http://s105.photobucket.com/albums/m238/malumbub/?action=view&current=VIDEO0017.mp4 )

På torsdag blir det nästa pass med draglinorna igen, sen sätter vi på svängeln. :banana:

*kl*
Igår köpte jag två stycken 2 m långa 40 mm PVC rör, plus några andra bitar. Tanken var att kunna köra killarna med skacklar (jag har inga långa raka) att sedan fixa rören så de blir ett "U" ...och till slut.. kanske ... tolka bakom och kunna då använda skacklarna som broms så jag inte "kör om" hästen.
Del 1 var idag och gick riktigt bra. Pippin har accepterat skacklar nu och jag kunde köra 8-or med honom inramat. Merrie har aldrig brytt sig om skacklar men idag agerade han litegrann för ljudet när de släpte - aldrig hört en plaströr förut ;) Han var också något pigg från början men till slut körde jag även honom i 8-or inramat. :D
Nu kan jag fixa rören ihop och prova nästa steg.... :laugh:
Att kunna tolka, däremot, måste jag lära mig åka skidor :confused:

Smart!:idea: Men ja, för att tolka efter hästen och köra är det nog bäst att kunna åka skidor. Jag testade med pulka men det var för bökigt att ta sig ner i varje gång...

Elma-vip: Rekommenderar varmt skothakar, finns billigt på bil**** som sagt och är en bra investering, kan ju alltid användas till annat sedan också.

Malumbub: Heja, heja! Härligt med så många medhjälpare! Det ser ju bra ut! Lite hopp och skutt får man ta i den där åldern... Kanske bra att tömköra före du ska köra ett tag i början så värsta springet får gå ur benen... :angel:

Vi hämtade vagnen idag och fixade i ordning den.
Att fixa däckelremsfästet var enkelt, vi sågade av böjen på den gamla öglan :idea:, fästena till bakselen blir toppen med en vanlig hake att bara sätta fast med, snabbt och enkelt.
Sen bröt helvetet loss...
Vi skulle fixa fast armstöd och ryggstöd (det fanns bara en dyna först) så vi höll på och meckade med själva "sittbrunnen" varpå vi ser att det ena fästet är av :o. Jaja, vi hade ju svetsen framme så det hade ju vart enkelt, likaså arm och ryggstöden, om nu svetsen inte hade haft för tjocka svetspinnar.
Efter vad som kändes som 17 svåra år och 152 svordommar från stackars PV vart den i alla fall lagad och klar så nu står den på höskullen.

I morgon lovar jag bilder på alla anordningar!:bump:

Malumbub: Heja, heja! Härligt med så många medhjälpare! Det ser ju bra ut! Lite hopp och skutt får man ta i den där åldern... Kanske bra att tömköra före du ska köra ett tag i början så värsta springet får gå ur benen... :angel:

*tar i trä* Än så länge har hon inte visat några som helst tendenser till att vilja studsa när hon får jobba. Det där studset i tömkörningen var ju för att jag slutade ställa krav. :D

Men ja, jag brukar alltid tömköra henne först och känna av lite. :)

Så otroligt irriterande med trasiga delar! Men skönt att det är fixat nu. :)

För er med lite skärrade hästar som ogillar ljud kan jag rekommendera en grej som jag gjorde med min första ponny när jag skulle köra in honom; ta tomma PET-flaskor och aluminiumburkar och knyt fast i snören som knyts fast i en släpa. Låt snörena vara 20-30 cm långa, så att burkarna och flaskorna snurrar runt och skramlar så mycket som möjligt bakom hästen. Naturligtvis är det långsam invänjning som gäller om hästen är väldigt rädd, kanske knyta fast flaskorna och burkarna på er själva i några dagar när ni leder era hästar till och från hagen?

Jag kan garantera att INGA oljud i världen skrämde min ponny under hela hans liv - det blir ju rätt öronbedövande skrammel när man kör med en släpa med fastknytna burkar på en grusväg och klarar hästen det så klarar den allt! :D

Bra tips, tack från mig. Just nu springer jag med en bjällerkrans (hur det nu stavas) rund min hals medan jag tömkör eller går i hagen/stallet ;)

Bara för att jag skrev som jag skrev sist, så var det en Lottapotta som tog ett glädjeskutt idag. :rofl:
Vi gjorde som förra gången idag och utökade sen med att lägga draglinorna i kors bakom. När jag bad om trav lyssnade Lotta fint, travade några steg, tog ett litet glädjeskutt och fortsatte sen som om inget hänt. Vi travade några steg till, saktade av, skrittade några meter och travade sen på nytt. Inga skutt andra gången.

:D Hon är så söt. :D

*kl*

Igår var det träning igen och tömkörningen börjar kännas riktigt bra, det är ju så kul!! och Tummen jobbar på så bra :) Igår drog vi en lätt släpa och han var så duktig så, tyckte det var lite läskigt men godtog det efter en stund. Är så stolt över han :love:

Laddar inför passet :D
16.jpg

jag har en shettis korsning på 4 år som ja kör in nu. hon är en cool lungn som lär sig fort =) hon har fattat snanna och gå framåt, ja går bakom och min syster leder henne i fram. sist vi var ute gick hon utan att min syster gick framför :laugh: men ja vet inte hur ja ska lära henne att hon ska svänga, hon bara går runt i cirklar då =/ någon som har några tips om hur ja ska få henne och svänga, och hur ja kan fortsätta min inkörning :)

...och så, idag kunde de trava med bjällerkrans på ryggen. Sedan blev det skackelträning.
:bump: Det funkade! Min tolk-grej! :D
Det blev 2 m lång och ca 90 cm bred längst bak och jag styrkte kopplingarna med ett tunnt rep på insidan. Jag övade med gamla stoet först och sedan kunde även åka skidor bakom en av killarna. KUL, måste jag säga.... och det kändes bra att kunna bromsa och styra med skacklarna

Vad kul! Det låter så himla mysigt med bjällerkrans!

Nu kommer mina bilder... Är förkyld och så glömde jag ju kameran häromdagen, men nu så. Fast jag glömde ta kort på den färdiga svängeln, men ni får tänka er ett rep med karbinhakar i :p.

Fäste för bakselen
Svängelns ena del
Vagnen precis innan ryggdynan kom på plats...

Just nu ser den inte klok ut men så fort det blir vår ska den bli svartmålad med vita detaljer. :bump:

Sitter och pluggar på med hjälp av YT filmer hur selen skall sitta. Vid ett ska jag hämta upp syrran och sen ska vi spänna för och passa in allt! *Tjoho* :bump::bump:

Lycka till! Jag ska rida mitt fullblod tänkte jag (prioritet) och sen kanske tömköra någon utav 3-åringarna. Mysko att de verkligen ÄR 3-åringar nu! :D Jag kan inte säga "fölen" eller "bebisarna" längre.

ta hjälp av en inhägnad, och ta hjälp av koner eller bommar på marken.

Har du skog så är det det bästa, då blir alla svängar naturliga.

en liten tanke bra...
Du bör lyfta stötdämparna minst 2 dm eller mer annars har du en väldig bakvikt. Det hade jag på min hudikrockard. trots att jag gjorde det fick jag ha en liten rem framme vid däckeln som höll nere skaklarna i galopp och uppförsbackar.

Nu vet jag inte vilken storlek du har på häst. Min var 165.

Mysko att de verkligen ÄR 3-åringar nu! Jag kan inte säga "fölen" eller "bebisarna" längre.
Kom på precis samma sak idag när jag pratade med en granne om mina killar ;)
I England säger man "rising 3" från nyår tills att de "fyller år" (tror jag). Finns det inte ett sådant uttryck här i Sverige?

en liten tanke bra...
Du bör lyfta stötdämparna minst 2 dm eller mer annars har du en väldig bakvikt. Det hade jag på min hudikrockard. trots att jag gjorde det fick jag ha en liten rem framme vid däckeln som höll nere skaklarna i galopp och uppförsbackar.

Nu vet jag inte vilken storlek du har på häst. Min var 165.

?? Oki, när jag satt idag tyckte jag den kändes bra. Herrn är ca 163.

Vi började fint idag, drog vagnen ett varv runt gården (endast fäst med säkerhetsspärr vid skakeln) för att se hur herrn tyckte om vagnen. Allt frid och fröjd, bra. Börjar sätta fast och anpassa alla spännen, när jag har satt i ena sidans baksele + draglinor kommer plogen ute på vägen. Herrns stackars söndertrasade fullblodsnerver (efter alla smällare) klarade inte plogen och han svängde runt i värsta fart :eek:, tur som är har jag drillat syrran bra :cool:. Syrran höll i ordentligt och höll sig lugn och herrn stannade när han kommit 360¤.

Efter detta var ju adrenalin nivån typ JÄTTE hög på samtliga inblandade så vi tog loss allt utom skaklarna och så tog vi ett varv igen. Först såg det ut som att han tänkte dansa iväg igen men han lugnade sig snabbt.

Fast med allting och sen vart det en liten promenad, efter ungefär halva satte jag mig där bak och åkte med en bit!
Vi övade stopp (vänja in bakselen), detta gjorde han med bravur! :bow:
Övade starta och så lite trav. I traven var enda gången han reagerade över huvudtaget på vagnen, den skrammlade lite mera i traven, men han lugnade sig efter några meter.

Alla anordningar på vagnen sitter jätte bra, utom fästet för bakselen som är på tok för långt bak :o men lite modifiering så funkade det bra sen.

Så, nu är det värsta gjort! På tisdag ska jag och hans medryttare ut, vi får turasom i vagnen och att leda och så tänkte jag att vi tar en liten promenad på ca 45 minuter så han får vänja sig ordentligt!

:bump: Det kommer bilder på tisdag när vi förhoppningsvis har en aningens lägre adrenalin nivå...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 401
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 328
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 925
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar