Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Vad kul med nytt projekt!

Vi har äntligen, efter att ha hittat vagnar uppe på vinden i nya stallet :d, kommit igång med inkörningen igen!
Förut har vi dragit däck i linor och det har gått bra.
Liten film på detta!
Nu har vi testat med först en skakel i taget och nu äntligen; EN SLÄPA! :D
Herrn gick först lite runt på stallplanen med den på och snälla pappa och pv som höll fast den, inte en min rörde han och svängarna fattade han direkt! Så kul!

Idag var vi ut en sväng med släpan bakom och det gick riktigt bra. Vi körde väl ca 15 minuter kanske men jag tyckte det räckte. Han klarade en 90 graders sväng och en kurva i trav! :banana:
I 90 gradarn reagerade han lite men svängde fint och lugnade sig direkt! Så skönt att se.

Ska sse om jag kan få bilder på släpan i morgon.

Hur länge tycker ni man ska köra med släpa? Om allt går bra och man släpar ca 1 gång i veckan?

Nu är jag så peppad på att få honom inkörd! Hihi :bump:

Just det lite presentation kanske:
Glad To See You xx
Fullblodsvalack 14 år, fd gallopör.
080509264.jpg

:bump:

Min 12 år gamle P.R.E. som jeg nettopp har kjørt i vogn for første gang :)

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Mitt lilla troll har äntligen växt i sin sele så nu har vi tagit tag i inkörningen lite mer seriöst!

Vi har tränat med linor och svängen och att ge lite motstånd men idag tog vi ett bamsekliv framåt!

Idag spände jag för och så fick hon dra pulka! Först med en höbal i och sen när allt gick lugnt och fint så hoppade jag i och sen åkte jag för första gången bakom min underbara lilla häst:love:

Mamma gick och ledde henne under tiden så jag använde inte tömmarna så värst mkt mer än vi halterna. Hon tappar tänder nu så det känns dumt att stöka i munnen på henne!

Jag glömde såklart kameran hemma men ligger bara snön kvar tills i morgon så ska vi ta en liten runda då med och då ska definitivt kameran med:D

Nu har äntligen mina inkörningsprojekt kommit hem!

Var på Lojsta och hämtade dem idag.

lojsta006.jpg

På bilden är det Järv som precis blivit chippad, ID - kontrollerad och verkad. Sen blev han också frysmärkt.

lojsta009.jpg

Här är det Mård som inte vill bli frysmärkt :laugh: men det gick alldeles utmärkt till slut!

Så nu har jag två mycket trötta småkillar uppe i lösdriften.

Ungefär som du beskriver?? fast jag tolkade (höbal på en snowboard) för första gången bakom mina småhästar :bump: - kamaren var med bara för en av dem.
Merrie_nov2010_2.jpg

Härligt!

Idag har vi tolkat, fast med mig på ryggen och pv och kompis efter. Det gick jätte bra han drog glatt på fast det vart tungt med så mycket snö.

På måndag bara måste jag testa att köra med pulka!!:banana:

Jag har framförallt 2 shetlandsponnyer under inkörning just nu, båda är födda 2008.

"Chino", hingst, brunskimmel, 92 cm. Har gått med sele och nu ska vi påbörja tömkörning. Han är lite skygg av sig och tycker inte om främlingar eller saker som han inte riktigt vet vad det är. Men det har blivit en helt fantastisk skillnad under det senaste året så jag tror att det är övergående.

Chino1.jpg

"Maiden", sto, fux, 91 cm. Tömkörning påbörjad, det går väldigt bra. :) Hon har, som föl, gått fastbunden i skakeln med sin mamma och varit med på julmarknad och utställning så hon är ganska världsvan. Hon är väldigt lekfull och lätt i gumpen, men hon är aldrig dum, bara busig och knasig.

MaidenHuvud.jpg

Båda var med i en studie på SLU under hösten, om trakeal kollaps på små ponnyer. (Båda testades ua.) Där fick de göra ett arbetsprov som gick ut på att studenterna som gjorde studien cyklade med ponnyerna 3 kilometer på travbanan. Jag anser att det var en alldeles perfekt inledning på inkörningen! :D Chino tyckte inte om cyklarna i början, men efter nåt varv så gav han upp och accepterade deras existens. Maiden bockade runt hela banan 3 varv... Oavbrutet. :angel: :crazy:

MaidenCyklas1.jpg

Här laddar hon för nästa bocksprång. Och så kastade hon sig såklart när hon såg mig med kameran, men det var verkligen inget kast i rädsla utan typ "jag tar det här tillfället i akt och tramsar bara för att jag kan". :rofl:

Jag hann ut med Maiden i 20 minuter nu på eftermiddagen. Andra gången hon tömkörs och det går som på räls! :) Jag börjar tro att hon är färdigprogrammerad sen födseln eller nåt.

Hemt.jpg

Vilka sötnosar och vad kul att det går bra!
Säkert nyttigt med cyklarna som träning, de rasslar ju och håller på.

Jag tror att man har mycket nytta av att de gått bredvid sin mamma med vagnb efter som små, då kommer det sig helt naturligt att det är något efter.:bow:

Jag har haft fullt upp så jag har inte hunnit testa någe mera men i morgon ska han nog få dra lite, om det blir släpa eller pulka får vi se!:angel:

Tack, och detsamma! Kul med fullblod! (Jag har ett också, men henne litar jag inte på vad gäller körning. Ännu i alla fall.)

Ja, jag tror också att jag har mycket "gratis" med Maiden tack vare att hon följde med som "skakelhäst" när jag körde hennes mamma. Jag satte henne mellan skaklarna på min rockard igår och drog den med handen medan jag ledde henne framåt och hon brydde sig knappt. :)

Idag tänkte jag tömköra Chino en sväng, i hagen, mest för att jag inte törs lämna hans hagkamrat ensam. (Han är bara 1½ år gammal och har inte varit själv så mycket.) Men hagen är platt så det ska nog gå bra trots massor av snö.

Kul med flera fullblod! Jag har hört flera som aldrig skulle köra in sina fullblod faktiskt, tyvärr.
Glenn är jätte bra! :bow: OM han reagerar på nått så flyttar han sig någon meter eller så men sen lugnar han sig. Ibland slänger han sig mera vilt om han blir rädd för något, men den risken finns ju alltid med hästar, jag hoppas på att han kommer ihåg att vagnen är där om han gör det. :angel:

Han älskar att dra!
Idag var vi ute en sväng med släpan igen, allt gick så bra så. Han vill dock svänga lite för skarp i kurvorna :p och att skakeln tar i skiter han i men jag får ju hjärtsnörp när han gör så.. :angel: Nu när det ligger en massa snövallar hamnar dessutom släpan uppe på dem och den dunsade runt ganska kraftigt idag, men han höll sig lugn!:bow:

Har bestämt mig för att han ska dra vagn nu på vinterlovet!
Jag måste bara få honom att backa in bättre mellan skaklarna...:angel: Men jag har ju ca 2 veckor på mig..

Jag har inga betänkligheter angående att köra in min blodis, det skulle hon inte reagera på. Hon är hur cool som helst och inte rädd för någonting utom vattenpölar. *harkel* Men jag vill inte sitta i en vagn bakom henne när hon är överpigg och hoppar rakt upp i luften med benen åt olika håll... :crazy: Hon hoppar sådär galet högt också. Och flera gånger på raken. Så än så länge väntar jag med körning med henne, för jag litar helt enkelt inte på att hon skulle låta bli såna där glädjeskutt om hon gick framför vagn. Men rädd, nä... Det är det sista hon är. Hon är en såndär som aldrig kastar sig för saker - eller okej, det har hänt 2 gånger sen jag köpte henne 2004. Coolare madam får man leta efter, men vi nöjer oss med ridning tills vidare.

Jag var ute och tömkörde Maiden för 3:e gången idag, det gick helt fantastiskt bra. Jag fattar inte hur, bara - jag har inte lärt henne mina röstkommandon, men hon kan dem! :D Och man behöver knappt nudda tömmarna oavsett om man skrittar, travar, bromsar eller gör halt. Hon är verkligen extremt lyhörd på kroppsspråk och röst. Det enda hon tycks ogilla är att svänga tvärs över vägen från höger till vänster sida och vice versa. :crazy:

Kanske ska säga att det gick över förväntan med Chino igår också. Han är definitivt inte medveten om vad mina röstkommandon betyder, men han gick som en klocka ändå. :)

Aha! Jo, nä, när de håller på med sånt får man nog avvakta lite, det kasnke ger sig med åldern.

Härligt att det går bra!

Jag ska göra mig i ordning och sen ska jag till stallet före jobbet och öva backning och så ska vi se vad han säger om vagnen.:bump:

Lycka till! :)

Maiden ska få dra däck idag, tänkte jag. Jag måste bara hitta ett rep eller någonting dylikt så att jag kan fästa draglinorna i däcket på ett bra sätt, helst så att det inte hamnar precis bakom häcken på henne. Men det ger sig!

Gick inge vidare igår. Först gick det bra och vi fick föra fram vagnen och lägga ner den när han stog på plats. Men sen fick herrn hjärnsläpp och tok vägrade att ens låta baken vara vänd mot vagnen. Suck.:crazy:
Fram med släpan och övade lite backning med den.

Får öva mera på att backa helt enkelt.:grin:

Ibland kommer såna där bakslag, men det är bara att traggla vidare som om inget har hänt. På't igen!

Maiden fick dra däck igår och för första gången visade hon lite attityd. Hon var inte dum, men hon tyckte nog att jag var det som tvingade henne att gå framåt när nåt tog emot i selen! :D

Jag: "Maiden, framåt."
Maiden: "Det går inte, det tar stopp."
Jag: "Kom igen nu, framåt."
Maiden: "Neeeej... Det spänner över bröstet när jag försöker gå."
Jag: "Ge dig, framåt!"
Maiden: "Asså... Det går inte!" *tonårsattityd med tuggummituggande med öppen mun och himlande ögon, typ*
Jag: "Maiden, däcket väger 15 kilo, du väger 194 kilo. Gå på!"
Maiden: "Jaså, jaha... Okej." :angel:

När vi väl kom igång så gick det rätt bra. Hon tramsade litegrann och försökte bocka och springa iväg i slängtrav, lite sådär överpigg, men hon är ju lyckligtvis medgörlig även när hon är frustrerad så det gick att prata bort det. :) Linor mot benen, ljudet av släpande däck på snö och is, nåt som glider bakom henne - nada problem!

Minishettisen Lady, också 2½ år, fick på sig ett nytt träns igår och det passade faktiskt! *Wow!* Så hon blev tömkörd för första gången och jag måste säga att jag är rätt nöjd med henne också. De första 3 minutrarna var det väldigt mycket "jag förstår inte alls vad du menar", men när hon väl hajade att hon skulle gå före mig så gick det som en dans, i både skritt och trav. Tyvärr är min vagn för bred mellan skaklarna för att hon ska kunna dra den... Den är anpassad efter normalstora shetlandsponnyer.

Igår fick jag sällskap av min dotter som kan köra häst och, dessutom, stå på skidor ;)
Vi började med att ta ut båda killar (född 08) och tömkörde dem samtidigt. Det var lite "överkul" att börja med men snart kunde vi köra lugnt i slalom, motsatt riktning samt med dem sida vid sida. Sedan tömkörde jag dem, en och en, medan dottern tolkade bakom. Det blev trav både slalom och på volt. :D

Härligt!!

Gisburne: JO jag vet, ska öva lite idag innan ridningen. Så jobbigt när det slår slint bara..:angel:

De har sandat alla gångbanor här så åka pulka efter får vänta tills det kommit ny snö. :bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 374
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 177
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 917
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar