Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Å nej, har hon hittat till den här tråden oxå :love: Nu får du hålla ännu hårdare i henne!

*kl*

Gandalf har nu officiellt varit i vagn, har tom travat lite. Änsålänge tar vi det rätt lugnt då han blev lite tunn under betäcknignssäsongen i somras.

Fick bli en länk, fick inte till att visa bilden direkt...Gandalf

Nu är vi på jakt efter en bra maratonsele...

Fin killen, ni är så duktiga :banana:

Nån har du väl hemma som kan trycka på en knapp ;) :devil:

Men hoppas du får till lite hästtid i helgen :)

*kl*

Jag vill bara skriva av mig lite :)
Började att vänja min lilla ponny med draglinor i våras/somras och hon verkade tycka att det var det värsta som någonsin skulle kunna hända henne. Sparkade och slog hejvilt efter den. Såg min blivande körponny flyga sin kos. Vi har gjort upprepade försök en tid och sakta har jag börjat inse att hon kanske aldrig kommer att bli den körhäst jag köpte henne för.

Men nu har hoppet tänts igen!
Jag lade ner hela projektet under sommaren och nu den sista tidan bestämde jag mig för att göra ett nytt försök. Hittills sköter lillponnyn sig exemplariskt! Idag har hon till och med gått med lite drag i den ena linan och inte brytt sig när den legat runt rumpan på henne i svängarna. Jag är så glad och var bara tvungen att skriva av mig min glädje till några som kanske kan förstå känslan :D

Du skriver inte hur gammal din ponny är men det är ju så att under deras utbildning så kommer det både med och motgångar och ge inte upp utan ta det lugnt och konsekvent och gör om tills din ponny acceptera olika saker. Oftast brukar de komma på efter ett tag att det är rätt roligt ändå :)

jag stjäl lite av senaste knappen..
vi har kommit en liten bit på väg min lilla PRE..
vi har ju haft lite problem, med räddsla för linor o tömmar, matte i rullstol, svanskappa är livsfarligt.
vi har fått hitta på en egen lösning av fäste av baksele men det gick det oxå, han tycker inte helt om bakselen så vi spänner den stegvis, så den är lite lös fortfarande.
i går var det så vackert väder att vi tog en liten tur som filmades o kliptes i hop till en virituell körfilm.
vi är som vi är o han e inte körd 30 gånger ens så ni får väl ha lite överseende. Bandido både rids o körs på komandon.

oj nu blir jag nervös o ångrar mej nästan att jag skriver detta...
http://www.youtube.com/watch?v=jjgb-8POYuc
vinkevink
BdA

Stjäl du bara! ;)

Det var väldigt fina vägar du hade och de är ju väldigt släta så din häst använder ju inte bakselen så mycket. Kan vara så att eftersom den inte används så mycket så blir den heller inte så van. Där vi bor har vi enorma backar upp och ner så våra unghästar blir tvingade att hålla vagnen mycket i alla nedför så det brukar gå rätt snabbt för dem att lära sig.

Annars tycker jag att det såg väldigt avslappnat och lugnt ut och det är väl det som vi med körhästar strävar efter. Det var värre med den hästen som du mötte, den hade nog aldrig sett en förspänd häst :)

Har du något mål med din körning eller du kanske redan har nått ditt mål? Jag menar att kunna ta med sin häst på en sådan här körtur i fint väder måste ju åtminstone vara ett delmål:)

Nu har jag bara sett början än så länge (hysteriskt seg uppkopling här)
Men vilka vöägar och han ser vacker ut :love:

Grattis till era framsteg :banana:

Halloj
Kul att du tyckte det såg ok ut :-) nu blev jag glad!
Jag när en hemlig liten önskan att faktiskt köra lite klassisk körning med min lille buse.
Han är en arbetsglad kille som gillar utmaningar o är väldigt lyhörd..
Maratonvagnen jag kör är ju lyx när man e van vid en skumpig rullstol, så jag tror att jag kan klara det.

Vi har ganska bra körmöjlighet, det finns även en bana som grannen med travare kör på som är ordentligt kuperad, men där har jag inte vågat köra ännu. behövs lite mer muskler först o lite bakseles träning. men eftersom vi lade på vagn sista veckan i juli så känner jag att det kommer gå, bara man skyndar långsamt.

Skogstomten: vi tackar för berömmet o grattiset.

Det var ju inte så¨skrämmande att lägga ut vår film .-)

Hon är snart 2,5 år gammal och welsh cob. Tålamod är nyckeln till framgång, jag har gett mig sjutton på att det ska gå om det så ska ta 5 eller 10 år. Ibland försvinner hoppet lite bara och det har känts riktigt tungt när hon har varit så himla rädd. Hon har nog fått mogna en hel del i huvudet under sommaren så det kan mycket möjligt vara det som har hjälpt till en hel del också.

Men nu kör vi en intensiv period och hon sköter sig som sagt galant!

Det är denna lilla pärla:
35345_476657953571_689728571_6498597_3695270_n.jpg

Ja jag har sett på en tidigare bild att du har gummihjul på din fyrhjula vagn så det måste vara behagligt. I vår körklubb har vi en medlem som också sitter i rullstol och inte kan använda sina ben och han vill gärna skaffa körhäst men när de har provkört hästar så har det alltid varit rockards och det funkar inte alls då han inte sitter kvar utan att hålla i sig med händerna. Och fyrhjulsvagnar blir för höga så han inte kan ta sig upp. Får man vara nyfiken och fråga hur du gör? Och hur sjutton gör du för att komma upp i vagnen?

Hejsan
klart du kan fråga.
jag har en svår nackskada och jag är väldight stötkänslig så rockard går fetbort för mej.
jag har en c ponny maraton vagn, en för stor häst skulle jag aldrig klara att komma upp i. vi har fått bygga om den lite istället så den passar min häst. sedan så får man använda en pall o rumpa sig upp o ner, nu kan jag stödja mej lite i stående position, men bara vissa dagar, men finns det bara vilja så går det. jag blev inspirerad när jag såg en annan film på tuben där de använde en ramp o en snurr bricka, så det är min nödlösningar när kroppen blir sämre.
Hälsa honom att inte ge upp, jag var förlamad från hakan o ner, men envis som jag är så börjar jag ta tillbaka delar av min kropp och ALLT är tack vare min fantastiska häst.

För mej vart det nästan en återvänds gränd med vagn letandet tills jag talade med han på tidaholmsvagnar som har erfarenhet av handikappade o körning, nu hade jag tur att hitta en begagnad vagn, men han var absolut på att hjälpa mej att specialbygga en vagn för mina behov, jag tror att han nog skulle hjälpa din kamrat direkt. jag fick massa positiva vibbar av honom.

Att köra in min häst är bland det bästa jag gjort. som handikapp ryttare så kan man inte alltid få upp tillräkliga bakdels muskler på sin häst, och med hjälp av körningen har vi kommit en bit ytterligare på väg i ridningen..
att man sitter i rullstol behöver inte vara ett hinder, ibland blir det faktiskt roligare.
så här galna var vi när vi inte hade en vagn utan bara drömde om en vagn...
http://www.youtube.com/watch?v=Xs9JUsKqBm4

blir jag idiotförklarad nu???
vinkar
BdA

Ny i tråden! :)

Jag har tre små damer hemma som jag tänkt använda till körning..
Mamma och två döttrar..

Den ena är 14år och både inriden och inkörd..
Den andra är 4 år, påbörjad inridning och inkörning.
Den tredje är 4 månader idag, så hon får vänta lite :)

detta är 4åringen:
img_7741_94318535.jpg

img_6583_83286312.jpg

detta är 14åringen:
img_6565_83287543.jpg

och minstingen:
img_8985_101047738.jpg

*kl*
Det var på vårkanten när jag skrev här sist, och det går långsamt men framåt för mina "08-or". Jag trodde de kunde sättas för i sommar men instruktören tyckte att de var inte tillräckligt "tama" - alltså de stod stilla bara om de ville, typ. Hela sommaren har vi övat på det och NU börjar det kännas bra ...
Den ena har gått med vagn "omkring sig" men inte fastspännd - inte den andra. Han tyckte inte om skacklarna ....
För ett par veckor sedan upptäckte min dotter att han var nervös för hennes vinterjacka, så 3-4 ggr per vecka har jag hållit på med "sacking out", som det kallas i Western cirklar. Idag hade jag hjälp så vi körde med linor och däck och sedan med lösa skacklar...had brydde sig inte alls om dem :D Vad glad jag blev :)

Kul att det går framåt med småttingarna :laugh:

Jag tänkte också ge mig in i den här tråden nu, eftersom jag har fått för mig att min "ridhäst" också ska köras in... 13-årigt halvblod, vi har börjat lite smått att lägga på lokselen och tömköra.

Annars är väl det här det närmaste han kommit att dra något :rofl:

12.jpg

Min lilla sötnöt har tagit ett steg framåt!

Har tränat att lägga på sele, stå stilla (svååårt med myror i ponny-benen:p) och anspänning med linor.

Så för ett tag sen kändes det som omatt det var läge för att börja gå med draglinorna kopplade. Så det gjorde vi! Hon reagerade inte alls över dem trots skrammel och att de kom mellan ben osv..

Några dagar senare gjorde jag om samma sak fast med svängeln på också! Och hon brydde sig inte alls om den heller:laugh:

Dock så har jag än så länge fått göra all träning när jag leder henne för hon tappar tänder så vi har inte kunnat bettvänja öht. Dock så har hon växt i en vanlig fölgrimma nu så jag kan börja lite smått med tömkörningen fast i grimma då under tiden.

Inte lätt när selen i x-mini är för stor och en minifölgrimma är det enda som passar:angel: Bett har jag fått specialbygga ett, har kortat av ett trav-checkbett till den stoooora storleken 6,5cm:D

KL

Jag har fått ett litet projekt!:laugh: Han har därimot kommit ganska långt redan, men det finns mycket kvar att öva på. Han har dragit däck mycket och varit för vagn 3 gånger(uatn några som helst problem).:laugh:

Zeb(Zebastian):
DSC06323.jpg

Härnäst ska jag satsa på att bara tömköra en hel del då han inte riktigt fattar det där med att gå framåt precis när man ska komma i gång. Sen har jag tänkt att han nog ska få prova att dra lite pulka om det kommer någon snö.:laugh:
En otroligt cool kille trots sina unga år(3) och jag tror att han kommer bli kanon som körhäst!:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 374
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 177
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 917
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar