Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Jo visst har jag hjälp. Men tyvärr kan min hjälp (duktig erfaren tjej som tävlar körning) sällan när jag kan. Det tycks alltid krocka med än det ena eller det andra. Vi bor för långt bort, längst in i skogen sist in på en grusväg, så folk som jag skulle kunna få hjälp av i allmänhet vill/orkar inte åka 30 min ända hit till mig för att hålla i grimskaftet på min ponny, och dessutom saknar jag dragkrok på bilen och har svårt att fixa transport, så det är jobbigt att åka iväg med hästarna och träna. En hel dags jobb att byta bil med någon (som oftast bor längre bort än 30 min), hyra transport, åka och träna, lämna hästar hemma, ställa tillbaka släpet, byta bil...

Ikväll har jag promenerat med båda hästarna samtidigt och ... - TÖMKÖRT DEM I PAR!! :love::bump::bump:

Det gick så himla bra, trots lite halvkasst inställda partömmar och en däckel som envist gled åt sidan hela tiden.
Jag beundrar stort min gamla ponny som tålmodigt visar den lite vingliga Merlin hur man uppför sig.:love:
Jag gick ensam så någon bild har jag inte.

Nu planerar jag att försöka vänja honom vid hela kompletta lokselen, en daglig promenad med ett komplett ekipage borde göra än mer susen då däckeln inte kan glida åt nåt håll alls, och då alldeles bredvid den gamle ponnyn så han känner sig trygg och lugn.
Han var som en helt annan ponny när han gick på töm bredvid Muller.

Jag är så glad så glad.

Äntligen har jag fixat lite bilder Jag fick med mig ena dottern, och hon lyckades få till några med skärpa trots spring i benen.

Länkar till bilderna:
http://bruksponny.zoomin.se/Z2893021
http://bruksponny.zoomin.se/Z2893022
http://bruksponny.zoomin.se/Z2893023
http://bruksponny.zoomin.se/Z2893026
http://bruksponny.zoomin.se/Z2893027

Vi gick ner längs grusvägen. Stannade och pratade med grannen några minuter och faktiskt stod de båda pållarna helt still hela tiden. Merlin gillade inte riktigt lokorna i början, eller snarare rasslet från dem, men slappnade av efter en stund. Jag tog hela selen utom bakselen, eftersom endast däckeln bara gled åt sidan hela tiden. Han är inte bekväm med baksele misstänker jag så den tänker jag inte prova på ett tag.

Hur ställer man in tömmarna så de passar bra? Muller gick lite bakom Merlin med något slacka tömmar, Merlin är skarpare så han gick på lite mera på bettet och hamnade framför Muller en halv dm hela tiden. Det kändes som de gick i otakt i svängarna, eller är det bara för att vi är ovana?

Jätteroligt iallafall att det fungerar så här bra iallafall.

Senast ändrad:

Du får vara på den hästen som kommer efter så du får båda i tömmen annars blir det omöjligt att styra dem. Om båda är i tömmen så får du bättre styrbarhet. Det är en träningssak tills hästarna lär sig (och du också ;))

KL

Hittade just denna tråd och ska sätta mig o läsa lite men tänkte presentera mitt "projekt" först :)

Lamour f 09 e Belamour ue Don Frederico

Jag har i princip aldrig ens kört häst (nån enstaka gång med en gammal travponny) men har beslutat mig för att köra in min lilla dressyrtjej!
Mycket för att bygga muskler tills det är dags att sitta på henne o dels för att kunna ta med sig familjen ut när hästen ska tränas och för att kunna variera träningarna i framtiden.

Tanken är att få hjälp av någon duktig, har dels en kompis som tävlar i körning (fast hon bor 50 mil bort) och dels en "travgubbe" som verkar vettig. Men tänkte även kolla med er här på Buke om ni har några tips på vad jag ska tänka på med denna unga dam så här i början för att undvika att begå alldeles för hemska misstag och för att få en blick av vad jag ska tänka på med de som ska köra in henne, vilka krav man kan ställa på henne osv :)

Lamour är träns o bettvan sen i våras, tömkörde även 3-4 ggr men plus att jag gick med tyglar i bettringarna o "körde" över manken på henne så hon tog alla tygeltagen, sen har hon inte gjort ett dugg sen i maj utan bara busat med polarna. Det är en supercool tjej med hovarna stadigt på marken. Hon är väldigt nyfiken och även om hon kan bli rädd för plötsliga saker så tar nyfikenheten över och hon bara MÅSTE fram o nosa.

När jag har hanterat henne o introducerat nya saker så gör hon alltid sitt bästa för att förstå och även fast jag trasslar med tömmar o står på helt fel ställen när jag ska be henne gå framåt eller svänga så tar hon allt med ro och kämpar vidare. Därför är jag oxå rädd att förstöra hennes förtroende om jag råkar göra något stort misstag. De är ju känsliga de unga liven...

Så - tipsa gärna och skriv om era egna digra misstag så kanske jag kan undvika några av dem iaf ;)

// Anni

Vi har en knabstrupper korsning som ska köras in. Han är 2 år och tömkörs just nu.
Vi köpte honom i slutet av Juli så vi fortsätter där förra ägaren sluta. Men det är en väldigt go liten kille som gillar att jobba. :)

31470556.jpg

kl*

Har nog varit väldigt dålig på att uppdatera här..

Men idag har jag äntligen fått köra min häst för första gången, och hämtade samtidigt hem henne..
Woow!

Helt underbart! Jag blev så himla lycklig och förvånad över hur himla snäll hon va! Jisses!!

Vet att vi har glömt hjälmarna.. Lovar att det inte ska upprepas! ;)

31473187.jpg

Och film!
Hon drar lite åt höger för hon tycker att vi ska hem ist.. Men hon var lätt att styra rätt och svarar väldigt bra på alla kommandon! Fler bilder och filmer får komma nu när hon är hemma igen!
http://www.youtube.com/watch?v=pp02zgTDcVo

helt fräckt stal jag en knapp..
egentligen skriver jag aldrig på Buke mer än i rasforumet
så nu samlar jag mod till mej o presenterar oss.
Jag har en PRE valack som jag mestadels rider dressyr på, jag sitter i rullstol altså är han handikapphäst. jag känner dock att jag inte kan ge honom full rättvisa eftersom jag har dåliga dagar då jag inte klarar av att träna ordentligt och att han behöver mer än dressyren.
Så jag bestämde mej för att köra in honom.
det har tagit ett tag o vår väg har varit ganska lång.
han fick ju en lite annorlunda väg in i detta med körning, det är väl inte så vanligt att ha en häst som är inkörd med rullstol på en hand men min är det..
29090326.jpg

efter mycket om o men köpte jag en maratonvagn för c ponny o anpassade den efter mina behov.
o så började inkörningen. lite hjälp har jag ju att min häst kan en massa komandon. men vi har haft lite problem på vägen, linor betyder spring så fort du kan mm, det går inte att ha svanskappa mm

men äntligen så sitter jag i vagnen
31419321.jpg

på bilden körd med vagn 3 ggr

idag kom äntligen den beställda maraton selen. hmm vi får väl se hur det går med baksele utan svanskappa...

hoppas vi får vara med på ett litet hörn...

Imponerande! Både hästen och du! :) Synd att bilderna blev lite små, svårt att se... Hur funkar det med baksele om inte svanskappa funkar?

Senast ändrad av en moderator:

Då vårt tjuriga sto har bestämt sig för att inte acceptera svanskappa så kör vi numera alltid med bara baksele och det funkar bra. Dock fäster vi den i skaklarna och jag tror den blir lite stabilare. Tyvärr ser jag inte på dina små bilder hur du har fäst din.

Vi brukar få frågan i spannkontrollen på tävlingar om varför vi kör utan svanskappa och nästa fråga blir då om den verekligen sitter kvar. Och det gör den! :D Vet inte om du ser något på nedanstående bild men ryggstycket sitter kvar men inget runt svansen.

39114_416502468190_160611433190_4754401_2589406_n.jpg

Förresten välkommen till körforumet! Här behöver man inte samla mod till sig innan man vågar skriva ;)

Tack för välkomnandet..
på bilderna har han inte maraton selen på sig, har inte tagit nån ny bild.
men efter en del trixande så har jag tagit en vanlig rem o fäst i däckeln och runt bakselen då ligger den helt stilla faktiskt. o han har nytta av den.
kommer man från Spanien så har man lite i bagaget..
hm vet inte varför bilderna blev så yttiga
så här finns den på länk istället
http://www.pixbox.se/pic_show_id31419321.html
med vagn med en lite knasig sele vi bara hade för att se om det gick att köra in honom.
här finns tömkörnings bilden
http://www.pixbox.se/pic_show_id29090321.html

Jag e väldigt stålt över honom, mer trafiksäker kan man knappt få och han älskar att arbeta, Körningen trodde jag väl att han skulle tycka var kul, men inte att han skulle bli så glad i det.
Vi kör 2-3 dagar i veckan nu för att bygga muskler o vana och hoppas på att vi kanske kan börja leka lite seriösare nästa vår...

*kl*
Nu får den här tråden hålla sig vid liv åtminstone ett par år till för jag har precis bokat mina nya pållar :)
Två stycken mörka russhingstar har jag bokat, e. Timon och förhoppningsvis ue. Juventus! Ska bli så kul, dröjer ju dock ett tag innan de kommer hem med tanke på att de inte ens är födda än:p

Av en mängd olika skäl köpte jag aldrig några födda -09, utan jag köpte två i år istället!

Först valde jag den här sötnosen:
Tafl.jpg

e. Lego-Lasse ue.Junisorken 484

den andre blev den här:
Corintsflis.jpg

e. Lego-Lasse ue. Inter 380
Bilderna är inte tagna av mig, lånade från lojstahedrussen.se

Jag e väldigt stålt över honom, mer trafiksäker kan man knappt få och han älskar att arbeta, Körningen trodde jag väl att han skulle tycka var kul, men inte att han skulle bli så glad i det.
Vi kör 2-3 dagar i veckan nu för att bygga muskler o vana och hoppas på att vi kanske kan börja leka lite seriösare nästa vår...

Tror att han är lika stolt över sin matte som hittar lösningar som övervinner alla problem!

Ett av mina inkörningsprojekt:)
Nova
128 cm
korsning u.nordsvensk e. shettis
41290_446909316848_639906848_5202614_2935340_n.jpg

Min lilla dam som jag så smått börjat med. Tömkört 3 gånger och nu börjar hon traska på ganska fint men vi tar det lugnt eftersom jag inte har någon medhjälpare.

100901.jpg

100902.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 373
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 156
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 917
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar