Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

KL.

Hur jag har tränat bort det? Ptja. Genom en tränare som står och berömmer både mig och hästen under ridpassen och genom att vara noggrann med att berömma och inte avsluta övningen direkt (dålig ovana?) utan kräva lite till och inte berömma för något han gjort utan något han fortfarande gör.

Det är ungefär lika dålig vana som att klappa hästen när han är nervös, för att lugna ner. Men en klapp = beröm. Berömma när han är nervös? Inte direkt vad man vill :grin:

Nu börjar det närma sig att köpa en riktig sele, jag tror att det kan bli en körhäst av honom! Jag klädde upp honom i min skitsele och satte fast draglinor i en pinne bakom som min medhjälpare fick ta ansvar över medans jag ledde E några steg. Han tyckte att det var lite lustigt men genom att ta några steg, stanna och kolla lite och ta några steg till var inga problem alls.

Och så lite bilder sen mitt test med lägre tömsättning än normalt:

Foto+1601.jpg

Foto+1607+2.jpg

Sen ska jag leta upp ett par bra lädertömmar, mammas lädertömmar är för tjocka (körtömmar) och jag klarar inte av att hålla koll på dem så jag använder textiltömmarna men ptja, jag gillar dem inte vidare mycket heller men det funkar. Tycker att det är så svårt med eftergiften, kontakten med de klumpiga lädertömmarna men det är väl en vanesak..

*KL*

Lite uppdatering om min lillkille :laugh:
Han har nu dragit däck några veckor och känns helt säker med det. Han har inte brytt sig från första början. Igår, efter att dessa bilderna togs så fick han vagnen bakom sig. Vi satte ej fast vagnen, utan han fick stå mellan skaklarna och äta på en morot :D mycket uppskattat, och sen fick han gå med vagnen bak sig, hade turen att vi var tre här just den dagen så en kunde hålla fram i hästen och en på varje sida om vagnen. Gick hur bra som helst. Testar nog samma sak idag =)

Såga inte ner sambon nu på hans fina anordning han gjort ;)
Påväg ut för att dra däcket
29937_1277743958.jpg

ute i skogen
93907_1277743979.jpg

98432_1277743994.jpg

Och så en bonusbild på mitt charmtroll :love:
42749_1277744335.jpg

Senast ändrad:

Kotten is back!! Nu är han hemma sedan i början på maj!
Han är en busig liten rackare!!

IMG_0457.jpg

IMG_0463.jpg

Jag skrev tidigare att han beräknas bli C-ponny. Jag tror han blir stor B... Inte för det gör mig något alls. Jag vet inte vad jag ska göra med honom riktigt... Tömköra, köra in, rida in.... Allt får ta sin tid och vad man möter på vägen kan ingen säga...

Antagligen dock är pappan islandshäst för han töltar istället för travar om man inte driver på ordentligt :D

Första gången med sele på sig och svanskappa! Han sa inte ett smack om det, lilla lilla vän :love:

20100629102.jpg

Jag kom på att jag var tvungen att se om vår loksele till nordsvensken skulle kunna passa Elmer. Isf skulle jag ju kunna testa att köra innan jag investerar i nya grejer. Såhär blev det:

foto-1699_96356246.jpg

foto-1697_96355910.jpg

Nu ska jag bara dra åt lite remmar och testa den igen, det var lite ont om tid såhär i höskörden :rofl: Risken finns ju att det är lite för långa lokor, men jag får undersöka :)

KL

Nu har min lilla pojke fått dra vagnen två gånger :laugh: Inte brytt sig det minsta, matte är stolt!
Har justerat selen fram o tillbaka ett par gånger men får det inte till att bli perfekt. Bakselen är jättestor, och de remmarna som följde med som man ska fästa i skaklarna har jag fått ta bort för de var jättelånga. Fästet för bakselen på skakeln är ganska långt bak. Jag fick flytta fram bakselen uppe på ryggen för att den inte skulle bli alltför stor bakom honom.. Vet inte om jag får leta efter en annan baksele.

Hur tycker ni att det ser ut annars? Nåt annat som behöver justeras??

26895_1278916626.jpg

Ignorera min blekfis till karl ;)
88986_1278916730.jpg

Fick ingen bra bild i rörelse direkt, men här kanske man ser lite.
57134_1278917287.jpg

Ja jag har fått göra massa extrahål överallt. Det enda som passar bra i längd är draglinorna, där hade jag inte kunnat ha kortare.
Han är jobbig med storlekar, för han är lite stor för shettisstorlek och för liten för ponny storlek.. Detta är en strl ponny. Men han är ju bara 2 år, och ska bara precis köras in och köras ett par rundor i skogen under några veckor. Så när jag sätter igång igen senare i höst så borde han ha växt i den mer!

Tycker ni att jag ska sänka skaklarna ett hål? Tycker det är svårt att hitta en bra draglinje när svängeln sitter ovanför skaklarna...

Vet ite om jag kan räkna min lile skit hit.
Har ju inte ens fått hem honom igen, bara längtar efter honom :D

Alltså han har ju gjort ett körprov med 4hjulsvagn förra hösten,
men jag vet inte om han är körd något sedan dess.

Kommer nog för bådas vår skull göra en lätt inkörning igen så vi kommer på banan ihop.
Om inte annat för nervösa mattens skull :angel:

Hoppas på lite härliga slädturer i vinter :bump:

(sitter bakom och håller i)

för några år sen

första och enda hittils uppsuttna galoppen

Sen länk till två bilder fotade av Tingeling på Buke
http://www.pixbox.se/pic_show_id30979510.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id30979508.html

Finaste lilla Tiger :love: Har ni bestämt när han kommer hem?

Nä men jag bockar nog av dag för dag och vecka för vecka :rofl:
och inbillar mig att jag kommer tycka att det är sååå kul med körning igen.
Man kan ju hoppas att vi kommer online igen Tiger å jag, på ett positivt sett.
Nackdelen är ju att han känner av min mindre bra sidor också då :angel:

Vilken vacker fjordis :love:

Tack :laugh:
Fast jag har ju till gansk nyligt tyckt att han är fuuul :rofl:
Men han har ändå alltid haft en speciell plats i hjärtat på mig.

Tusan det är ju 1½ år sen han nyfiket klev på lastbilen härifrån :eek:
Tänk om han är helt helt annorlunda.

---------KL----------

Här kommer mitt lilla projekt =D

dunakrbild.jpg

finastegos.jpg

lycka.jpg

Duna de Agulles heter hon, PRE imp från spanien 06, 7 år.

Har kommit lite längre sen dessa bilder togs, har fått tag i riktig utrustning nu också. Hoppas kunna återkomma med up to date bilder så snart som möjligt.

Senast ändrad:

kl
Min shettis Merlin som är till salu är fortfarande kvar hos mig, och gör framsteg i både inridningen och inkörningen.

Han har haft sadel med ryttare ett par veckor nu, jag fick hjälp av min systerdotter som passade hästarna när vi var på semester. :love: Det var ju nära att jag ett tag trodde det var omöjligt att sitta upp på honom.

Idag har jag tömkört honom efter ponnykompisen ett par km, och han kan nu stå still och snällt vänta på igångsättning medans min dotter galopperar i förväg på kompisen.:bow:

Han får gå promenader dagligen med både sele och/eller sadel, och han börjar kännas ganska avslappnad nu, äntligen - efter ett år.

Bilder kommer, nån regnig dag. Nu ska vi åka och ta oss ett kvällsdopp.

Ja vi får se. Grejen är ju att jag själv ska kunna slappna av med honom, men jag känner mig väldigt osäker på att köra in honom eftersom han har haft så lätt att "flippa ur". Gör man en hastig rörelse så skyggar han och han avskyr den kompletta selen med alla remmar. Körning är inte att tänka på än, inte för min del då jag har för lite erfarenhet med denna typen av häst, men tömkörning duger bra så länge.

Men det verkar ju gå åt rätt håll iaf. Tar du det bara lugnt och gör en ny sak åt gången så går det säkert bra ska du se. Har du ingen körvan person i din närhet som kan stötta dig i arbetet med ponnyn?

Din lilla shettis verkar vara en väldigt bra beskrivning på min häst. Jag förstår precis din situation. Min är bara 2 år än så än är jag långt ifrån att ge upp hoppet om att någon gång kunna köra henne. Sen får vi se om det tar 1 år, 5 år eller 10 år.

Just nu har vi tagit ett steg tillbaka med inkörningen. Draglinorna är superfarliga.
Hon går som en klocka i tömkörningen och hon gör mig så stolt och glad (nästan) varenda gång. Inga problem med tömmar som hänger och slänger men så fort draglinorna kommer fram blir det något helt annat.

Tålamod, tålamod och åter tålamod och tid. Massor av tid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 373
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 153
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar