Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Sedär!
Om temperamentet nu kommer från pappa så har du en riktigt bra häst ;) min är också e. Kronprins, morfar Egal, mamma heter Juta.
Vad har din för mamma o morfar?

Fint ser det ut, fortsätt du i lagom fart, inte är det för tidigt för honom med linor!

Lotta

Temperamentet verkar vara av den bästa sorten på den här hästen :) Han är helt otrolig.
Han är u. Ronja, ue. Pling, uu. Grace (Frejk, Åbrodd).

Vi har haft lite krabb med hovarna dock, så i vinter har vi i stort sett inte gjort något vettigt alls. Därför vill jag ta det lite sakta och försiktigt nu :)

*kl*

Denna får jag hem i vår om allt går som planerat! Då ska han börja tömköras men senare får jag ta hjälp och sätta honom för vagn den dagen för jag är nybörjare på körning :)

Korsningsponnyhingst född 2009

atlas-ardenner.BMP

Ingen sele på bilden, men måste bara visa min fine pålle!:love: Ska försöka komma ihåg att ta en bild när jag tömkör nästa gång. Vi är ute i alla miljöer och han bryr sig knappt om nånting. Blir han överraskad/rädd, rycker han till lite, det är allt. Och linor runt benen bryr han inte sig om heller. Han förstår nu höger och vänster tömtag riktigt bra. Och jag försöker ständigt få honom att tänka till. Tömkör på fel sida av vägen, går ner i diken och liknande så att han inte bara ska traska på i samma spår hela tiden. och tränar halter och igångsättningar. Han är superduktig!:love:Ps: Är bilden för stor, säg till. Vet inte ideal-måtten nu längre.:o:crazy:

Hejsan
Ny i tråden , här kommer bild på min kärlek .:love:
Detta är Lillefot som ska köras in nu i sommar här 1½år nu.
mobilbilder-sep-09-1jan2010-226_67189630.jpg

*kl*

Nu snart börjar det bli dags för inkörning av min häst :bump:

Idhults Echwynna
född 2008

8219_179042363571_689728571_3814785_7953689_n.jpg

Påbörjade tömkörning i höstas och det gick superbra. Sedan hände en incident och hon kom lös med tömmarna och blev ordentligt skrämd. Sedan dess har vi tagit det väldigt lugnt men nu äntligen har vi börjat tömköra igen och hon är så duktig. Jag tappade hoppet ett tag på att någonsin kunna köra in henne. Nu är jag övertygad att det kommer att gå vägen framöver bara det får ta ordentligt med tid :)

:love:

Han ser otroligt härlig ut!!
Vad är det för raser i honom och hur stor blir han?

Här är ett av våra körprojekt. 4-årig valack och 7-årigt sto, nordsvenska brukshästar i par!

30676336.jpg

kl

Jag har nu kommit så långt att jag kört min polle för första gången! Jag & pappa fixade en prototyp till en svängel så vi passade på att testa den. Prins skötte sig kanon, det är verkligen kul att han tar allt så lätt. Vi måste nog kapa skaklarna framtill bara för de tar i halsen när han svänger och det gillar han inte ;) Pappa fick gå med första gången för jag måste öva mer styrning i tömkörningen, man vill ju inte hamna i diket första gången man är ute direkt.. vi mötte traktor, bilar och allt men det var inga problem.

Ingen bra bild men här ser man iallafall hela ekipaget, (min lillasyster som sitter i rockarden). Prins ser dock väldigt rolig ut på bilden.
krning-002_80733668.jpg

krning-005_81208267.jpg

han beräknas bli c-ponny.

mamman är okänd korsning och ser till utseende och storlek ut som ett b-ponny russ.
jag gissar att pappan är island eller welsh?

:)

Roligt att se vad det blir av honom, gillade honom skarpt!
Du får hålla mig uppdaterad här i tråden :)

Uppdaterar tråden lite med en bild på mitt "projekt".

Tömkörnde i helgen och hade sällskap med kamera i handen för en gångs skull så nu fastnade vi på bild. Echwynna är superduktig och lyssnar jättefint, går lugnt och avslappnat och söker sig neråt. Här tar hon dock sikte på fotografen :)

25216_433153413571_689728571_5432986_2805503_n.jpg

Absolut!
Jag lär väl komma med lite konstiga frågor och funderingar också i sommar haha.
Som tur är bor jag ju löjligt nära wången där det finns kunniga också + en klasskompis som kört in flertalet shetlänningar genom åren.

Men när han kommer hem så blir det först basicsaker så som att lära sig bli ledd, inte springa över folk, stå uppbunden, lyfta hovar... SEN blir det tömkörning och när tid, psyke och fysik är rätt så blir det sätta för vagn. Om det blir det här året eller nästa får vi se.

När tycker ni man kan sätta för vagn, vid vilken ålder, förutsatt då att hästen är redo psykiskt och fysiskt.

Vissa säger 3 år och andra säger 1 år (travfolket har ju rätt bråttom men gör tydligen detta med russ också)

Min tvååriga Welsh mountain valack som jag köpte i höstas. Börjat med tömkörning nu, och jag blir förvånad över hans underbara attityd varje gång! Aldrig varit med om en mer lättlärd häst. Tömkör både ut själv och med sällskap.
Vagn är inköpt men ännu ingen sele. Men det blir väl tömkörning ett par veckor till innan vi tar ett steg fram i utbildningen.
Tanken är att han ska köras in nu under våren och köras i sommar, tills jag blir för orörlig (gravid ;)), då får han nån månads vila och sen kör vi lite till i höst.

74083_1270822441.jpg

69014_1260355399.jpg

Har än så länge inga bilder när jag tömkör, då jag oftast är själv, men det ska fixas =)

Åh, vad lik han är en ponny jag vuxit upp med som också var welsh mountain!
Klart att han är lättlärd, han är ju en welsh ;)
Min cob tjej är otroligt lättlärd och så himla rolig att arbeta med.

Ja jag har helt fastnat för rasen =) Hittade en welsh som såg nästan likadan ut och samma ålder här där jag bor som var till salu, men jag känner att det får räcka med hästar nu :p annars kunde man ju kört par!

Idag var jag ute och tömkörde lite på ängen och det gick superbra. Kan inte fatta att det bara är andra gången jag tömkör med bett i munnen, styrningen sitter där den ska! Det var lite vingligt med allt det stora utrymmet, men vad gör det. Klättrade lite och gick på volter och åttor. Tränade även på att gå mot utgången för att sen vända ifrån och göra volt där mm. Finns inget värre än en häst som drar mot utgången eller stannar där, så det tänker jag förebygga så gott jag kan! Han drar lite åt höger samt vill vara ställd åt vänster mycket, men det kanske försvinner när han blir stadigare.
Han börjar titta mer på saker ute nu än vad han gjorde innan, kanske för att han inte längre koncentrerar sig på mig hela tiden utan har förstått vad det hela går ut på. Han går dock förbi allt man ber han om! Så nöjd med min lilla plutt och jag tror han kommer bli en toppen körponny!

däckelunderlägg ska köpas, halvblodets minsta schabrak är lite väl stort ;)
58854_1271253301.jpg

Klättrar på! Tömmarna är inte snodda, det är bara jag som håller dem i en hand för några sekunder för att ta kort!
40053_1271253264.jpg

Längtar efter att kunna köra på denna ängen med rockarden bak!! :love:
45157_1271253231.jpg

*KL*

I söndags var jag och lilla bebis hästen på första inkörningskursen.
Gick kanon. Och vi är nästan överräns om hur man svänger ;)

filnamn-3fe3b60fa3e84b6c0766432ef763a7a14bc71655affac.jpg

Tränaren har bara nordsvenskar så därför är sakerna lite stora :)

filnamn-af840b7282e9501bfea44be36ba50c954bc715d9d23bc.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 371
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 143
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar