Presentera era inkörningsprojekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentera era inkörningsprojekt.

Det ser jättefint ut, tycker jag!

Trevlig häst, den kommer att göra sig bra framför vagnen sen!
Lycka till framöver!
Lotta

kl ;)

Har tidigare skrivit här lite, håller som sagt på att köra in min "ponny" på 151, valack född 98. Har kommit så långt att vi släpat däck, tolkat, harvat paddocken osv. Nu äntligen har jag köpt en rockard! :D

Hämtade hem den i lördags men nyfiken som jag är så rullade jag fram den till hästen min, han fick nosa lite (ville helst bita på den) och lyfte över den så han stod mellan skaklarna. Sedan gick vi några steg, han blinkade inte ens. Såg ut som om han tänkte "sätt fast den nu så kör vi en sväng", stencool häst. Har dock ingen sele än men den är påväg hem, så får vi se var han tycker. Hittills har inget skrämt honom eller ens gjort honom nyfiken. Han tar allt med ro helt enkelt, min lilla ängel!

(mitt förra inlägg ovan)

Äntligen har jag fått hem sele och Prins har fått dra rockarden! Jag ledde Prins och så satt syrran i rockarden :) Han skötte sig kanon trots att han aldrig dragit en vagn innan. Nästa steg är att pappa får svetsa dit en svängel så vi kan ut och köra lite bekvämare ;) Det var lite obehagligt första gången han skulle svänga och skakeln tog i men det kommer gå bättre när vi har svängel. Och han tittade bara till, gjorde inget. Snacka om att ha is i huvudet :bow:

Bild på stallplanen:
prins-krdebut-005_68655389.jpg

Är så stolt över min lilla polle!

Mister Mandela "Mandel" har jag smygövat lite med men hans riktiga
sele kommer nästa vecka och då sätter inkörningen igång med fullkraft!
Denna minihingst (70cm) älskar att få komma ut och bli tömkörd (bilden är dock ej pinfärsk kommer ny nästa vecka!? kanske);

Så charmiga bilder! Längtar tills jag kan ta liknande, men min polle har bara gått framför vagnen en gång hittills haha ;)

*kl*
Lilla Romina -07, har kommit så långt att hon kan tömköras och även stå i skaklar.
DSC01492.jpg

DSC01493.jpg

DSC01491.jpg

Så här tränas min bla.. ;)
DSC01503.jpg

Knapp

Tänkte ställa en fråga till er, trots att jag inte lagt mig i tråden tidigare.

Håller på och kör in min nsv valack, 2½ år nu. Håller precis på att öva tömkörning utan ledare, hade tänkt vara längre fram i utbildningen nu men en skada har bromsat honom.

Och idag var en riktig kax-dag Den här kusen är oerhört lättlärd, men har ett jäkla temperament när det vill sig.

Hur tillrättavisar ni en kaxig unghäst under körningen?

Rösten vill sig ju inte alltid, men det är också det enda jag har eftersom tygeltagen fortfarande inte är riktigt befästa.

Tackar från Pannkaka (bild på kusen kanske kommer snart)

Här är min goa nordis som jag håller på att köra in. Född i april -08 :)

30310197.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Hmmm....blev visst en väldigt liten bild.

Vilken fin vagn och fin häst!!!

längesen jag var inne här...
Själv har vi fortfarande ingen egen vagn/rockard.. och bara lånad sele..
Men drömmen om att få min Casper inkörd hålle ri sig, har blivit lovad hjälp av en mer körkunnig, så det får bli allvar direkt när snön försvinner.. Men nu med snön så får man ju utnyttja och vänja honom vid att dra genom tolkning :bump:
21064_248455794433_582504433_4192359_4663532_n.jpg

och idag fick han på en riktig sele (har tömkört med den och så) sen så tömkörde jag honom lite medans jag åkte på den.. han skötte sig, så jag koppa på rep så jag kunde bli dragen och samtidigt styra starta/bromsa.. höll ju i allt så det var mkt att hålla reda på.. och han skötte sig super!! :bow:
Tyvärr ingen bild, men det kommer!!!

mitt och kompisens lilla sportlovsprojekt:
malva205.jpg

malva20timotej1.jpg

Shetlandsponny, f. 2001. Hon är den typen som inte bryr sig om varken snöras från tak, traktorer, hundar, småbarn, djupsnö (över magen, vi har testat av misstag...) eller annat. Hon är relativt välriden för att vara så liten (shettisar har ju sällan superrutinerade ryttare pga. sin storlek...) och inte bakskygg, så det borde inte vara något problem. naturligtvis ska vi inte köra in henne från 0 över en vecka, men vi ska börja låta henne släpa småsaker (hon är redan tömkörd och lydig), kanske t.o.m dra pulka om hon är riktigt lugn.
Målet är att hon ska kunna köras av 5-åringar på ridlekiset så småningom.

*kl*
Inkörningen av Lukas som jag presenterade för ett tag sen går super! :) Han är otroligt lättlärd. Nu är han kastrerad också då han var väldigt hingstig.. Han har redan dragit däck, skaklar, pulka och skrittat med vagn bakom sig, längre än så kommer vi inte eftersom den lånade vagnen inte har svängel eller bakselefästen.. Våran vagn står hemma i djupsnö redo för renovering senare i vår ;) Vi byter stall om 2 veckor och tills dess har han en välförtjänt vila.

Bifogar ett par bilder ifrån tömkörning och lite lek på banan ^^ Här är även en film , har inget med körning att göra utan visar bara upp hans fina gångarter :)
69628_1265910697.jpg

23414_1265910656.jpg

10460_1267033468.jpg

i fredags lät vi Malva dra en pulka, och eftersom det gick så bra så satte vi oss på den (en i tagen såklart) och körde henne lite. Gick jättebra!

Idag skulle vi låta henne stå mellan skaklarna, och sen drog en av oss med vagnen medans den andra ledde hästen. Eftersom hon inte brydde sig alls spännde vi fast vagnen. Det slutade faktiskt med att vi körde henne en runda i ca 20 minuter... Det låter som om vi gick jättesnabbt fram (och ja, snabbt gick det), men vi kollade hela tiden av hennes reaktioner. Hon var bara glad och lugn och tyckte det var jätteroligt hela tiden. Undrar om hon inte egentligen är inkörd som unghäst...

Jag har en ardenner kille på snart 2 år, som jag börjat köra in. Hade en del problem med honom innan, men han böjar bli bättre nu. Var hingst till för cirka 2 veckor sen och var då RIKTIGT dominant och egensinnig. Ibland så bara drog han iväg och jag hade inte en chans att hålla honom och kunde inte hänga med när han sprang, det var bara att släppa. Men han brydda sig inte om linor och sånt som slängde och hängde. Är en mycket cool herre. Nu när han är valack, är han mycket lugnare och trevligare och tömkörningen funkar bra. Införskaffade också ett skarpare bett för att kunna " ta i " om det behövdes. Jag är nycket mjuk på hand, så det är inte skarpt när det inte behövs. Kan bara glömma att tömköra i grimma, för då gör han som han vill. Han är en mäktig kille på ca 700 kg alleredan. Men jag är så försiktig jag kan vara med bettet, tar endast tag när det verkligen behövs. Håller på att lära honom höger och vänster tömtag, alltså att svänga/ gå åt höger/vänster när jag tar i respektive töm och varvar detta med lite tömkörning/promenad på väg, dock då med hjälp där framme. Han bryr sig inte om bilar alls, men traktorer och lastbilar har vi inte mött så många av än. På våra promenader tränar vi mycket kommandon, framförallt gå och stanna. Nu börjar han bli jätteduktig! Han är mattes "lille" gulleplutt!:love: Jag brukar försöka jobba honom ca varannan dag, då med längre pauser mellan nya steg. Har tyvärr ingen bild, alla ligger i telefonen och jag har ingen egen dator.

Jag har en liten go nordis-kille som blir 2 år i maj!
Förhoppningen är att vi ska kunna spänna för lite enkla saker under året. Jag har dock ingen brådska utan prioriterar att han är lugn och trygg i allt vi gör. Just nu försöker vi bara få igenom styrningen helt, och att han ska kunna stå stilla så länge jag önskar. Sen får vi se vad som händer :)

13_3_2.jpg

13_3_3.jpg

13_3_5.jpg

Egentligen lite tidigt att greja med draglinor, men det kan väl inte skada, antar jag, när man är såhär lugn? :rofl:

Jag är medveten om att vi kanske inte håller någon direkt stil, jag är ganska grön på det här, och selen har vi lånat av grannen tillsvidare, tills jag ser vart han hamnar i storlek.

8_1_2.jpg

Senast ändrad:

Inte alls för tidigt för en 2 åring att dra lite lätt. Öva på bara!

Din nordis är mycket lik vår nordis i kroppen. Vad har du för stam? Vår är e Faxe ue Fas.

nej, menade itne för hästens skull, utan mer för min egen :D Han skulle nog klara av det mesta man bad honom om, han är en pärla!
Får vi bara kläm på styrningen helt, och att halterna varar tills jag säger något annat, så är det nog full rulle med draglinor och skaklar! :)

Han är efter Kronprins :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 371
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 143
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 418
Senast: WSLPZF
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 916
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar